اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مبنای افزایش حقوق کارمندان تغییر کرد


عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در جریان تصویب تنظیم الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تفاوت در نگاه منطقه‌ای و ملی وجود داشت، از مغایرت ۱۰ بند مصوب در این لایحه با قانون برنامه پنجم خبر داد و گفت: مبنای افزایش حقوق کارمندان بر اساس لایحه تغییر کرد.

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در جریان تصویب تنظیم الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تفاوت در نگاه منطقه‌ای و ملی وجود داشت، از مغایرت ۱۰ بند مصوب در این لایحه با قانون برنامه پنجم خبر داد و گفت: مبنای افزایش حقوق کارمندان بر اساس لایحه تغییر کرد.

مدتی پیش احمد توکلی نماینده مجلس در نامه‌ای نقدهایی زیادی به روند اجرای قوانین بودجه وارد و در بند آخر آن با اشاره به لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نوشت: بستن دست دولت از مسیر ایجاد مصارف مشخص برای منابع درآمدی مالیاتی و غیرمالیاتی و ... که مکررا در جریان طرح لایحه تنظیم مقررات مالی دولت اتفاق افتاد و بعضا با پشتیبانی و لابی وزارتخانه های دولتی نیز همراه بود، مصداق بارز دیگری از این شیوه ناصواب است که امکان بودجه بندی درست و بدون کسری را از دولت می گیرد.

در همین باره موسی الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درخصوص این نقد احمد توکلی به طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اظهار داشت: مجلس از دولت تقاضای ارائه لایحه‌ای در این زمینه را داشت و دست مجلس در اصلاح آن باز بود.

وی افزود: این لایحه با همکاری دولت به تصویب رسید و به نظر نمی‌رسد ابهامی در جریان بررسی آن وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت‌ها معمولا روال خودشان را دارند و دستگاه‌ها برای تصویب پیشنهادات خود لابی می‌کنند؛ مثلا شهرک‌های صنعتی تقاضایی داشتند و چون به نتیجه نرسیده بودند، به نمایندگان مراجعه کردند تا و در صورت امکان به آن توجه شود.

ثروتی با تاکید بر اینکه اقدامات در چارچوب قانون انجام شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال براساس قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق کارمندان دولت باید متناسب با تورم افزایش یابد اما در لایحه با تصویب مجلس میزان افزایش حقوق در اختیار دولت قرار گرفت، نمایندگان موافقت کردند با این پیشنهاد و دیگر نمی‌توان اعتراضی نسبت به این موضوع داشت.

*تصویب 10 پیشنهاد مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه در جریان بررسی لایحه


وی ادامه داد: برخی موادی که دولت در لایحه پیشنهاد شده و به تصویب مجلس رسید مغایر با قوانین اصلی بود؛ 10 مورد پیشنهادی مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه بود که برای تصویب آن دو سوم نمایندگان به آن رای دادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه‌هایی برای حمل و نقل ریلی به تصویب رسید که آقای توکلی با آن مخالف بود؛ مثلا 20 درصد به قیمت گازوئیل برای حمل و نقل ریلی اضافه شده که با وجود مخالفت دولت تصویب شد. از این موارد زیاد است که با دو سوم آرای مجلس به تصویب رسید.

ثروتی با اشاره به روند تصویب لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، گفت: در جریان بررسی موارد لایحه در صحن علنی مجلس، ماده 17 لایحه مقرر کرده بود، برای ساخت و ساز‌های بیرون شهر‌ها جریمه‌ منظور و درآمد آن به حساب بنیاد مسکن واریز شود که نمایندگان معتقد بودند این کار موجب تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی می‌شود و به همین دلیل، حذف شد. بنیاد مسکن تلاش زیادی برای تصویب آن را کرد اما مجلس به آن رای نداد.

وی گفت: اغلب وزارتخانه‌ها تلاش‌هایی در جهت تصویب پیشنهادات خود در مجلس داشتند،برخی مواقع چون پیشنهادات سازمان‌ها در دولت به تصویب نمی‌رسد، این نهادها مجددا از طریق مجلس برای تصویب پیشنهادات خود تلاش می‌کنند.

تعارض نگاه منطقه‌ای و ملی در در تصویب طرح‌ها و لوایح

ثروتی با بیان اینکه معمولا در روند تصویب لوایح نگاه منطقه‌ای و ملی در تعارض قرار می‌گیرد، گفت: به عنوان مثال تغییر کاربری و فروش برخی زمین‌های دستگاه‌های دولتی و مصرف درآمد‌ آن توسط همان وزارتخانه مطرح بود که بنده موافق و آقای توکلی مخالف بود. هم‌اکنون زمین‌های دولتی در اختیار وزارت آموزش و پروش وجود دارد که فروش بخشی از آن و احداث مدرسه از محل درآمد احصاء شده، مشکل مناطق کم برخوردار را کاهش می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر که دولت منابع چندانی ندارد، با تغییر کاربری و فروش دارایی‌های دولت و احداث مدرسه، مشکلی به وجود نمی‌آمد،اما برخی نمایندگان از جمله آقای توکلی با آن مخالف بوده و معتقد بودند دستگاه‌ها سوء استفاده می‌کنند اما ما می‌گفتیم دولت پول ندارد و اجازه دهیم از محل این درآمدها به مردم خدمت‌رسانی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: تفاوت نگاه منطقه‌ای و ملی در برخی مواقع این مسائل را به وجود می‌آورد؛ آنها تصور می‌کنند از حقوق مردم دفاع می‌کنند و ما همین تصور را داریم.


ویدیو مرتبط :
افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیخ الاسلامی:افزایش حقوق کارمندان ملاک تعیین مزد کارگران



 

دستمزد کارمندان , حقوق کارگران

 

وزیر تعاون کار و رفاه با بیان اینکه برای انتصاب مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی از چارچوب قانون تخطی نمی کنیم، گفت: میزان افزایش حداقل حقوق کارمندان یکی از ملاک های تعیین مزد سال ۹۱ کارگران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم آغاز واگذاری ۲۳۰ هزار کارت خرید اعتباری به کارگران و اهداء ۷۲ دستگاه پراید به کارگران نمونه کشوری، در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه آیا امکان دارد پیشنهاد دولت برای افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان برای حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۱ نیز در نظر گرفته شود، اظهار داشت: این عدد هنوز در دولت تصویب نشده است اما یکی از معیارها و ملاحظات وزارتخانه برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت خواهد بود.

شیخ الاسلامی تأکید کرد: رویکرد وزارتخانه در موضوع دستمزد احترام به توافقات شرکای اجتماعی کار است و گفت وگوها و رایزنی ها در زمانی که گذشت و نیز در چند روز باقیمانده ادامه خواهد داشت و در صورتی که کارگران و کارفرمایان توافق داشته باشند، دولت به این موضوع ورود نخواهد کرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص نرخ تورم بهمن ماه برای تعیین دستمزد تصریح کرد: همه اقلام و معیارهایی که به وضع زندگی و معیشت کارگری و جوامع و گروه های دیگر که تحت تأثیر این موضوع هستند، دیده می شود و تلاش بر این است تا عددی حاصل شود که منافع کشور به صورت اعم و رفاه جامعه کارگری به صورت اخص را در برگیرد.

وی تأکید کرد: امیدواریم مانند سال های قبل با اجماع شرکای اجتماعی کار نرخی را تعیین کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: همه مباحث حول نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و نیز مرکز آمار بررسی خواهد شد و بر اساس آن در این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.

شیخ الاسلامی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا امکان دارد فردا چهارشنبه حداقل دستمزد نهایی نشود، بیان داشت: جزء الزامات شورای عالی کار است که تا قبل از پایان سال حداقل دستمزد کارگران را نهایی کنند اما در صورتی که رسیدن به تفاهم سخت شود، نمایندگان دولت در این موضوع ورود خواهند کرد.

وی در خصوص شائبه حضور مرتضوی در ریاست صندوق تامین اجتماعی، اظهار داشت: هر کسی برای مسئولیتی که مطرح می شود بالاخره موافق و مخالف دارد و ما نیز در جامعه باز و آزاد زندگی می کنیم و از بابت این موضوعات به همه جوانب آن توجه خواهیم کرد.

شیخ الاسلامی افزود: نفس داشتن پرونده و اتهام به خودی خود، ملاک عمل نیست.

وی ادامه داد: ما حتماً برای انتصاب مدیر عامل جدید نظرات کارگران و کارفرمایان را خواهیم گرفت ولی انتصاب یک مسئول از جمله مدیر صندوق تأمین اجتماعی سازوکار قانونی خود را دارد و حتما پایبند به آن هستیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه نمی توان به صرف ادعا و اظهار نظر کاری انجام داد، گفت: باید براساس ترتیب قانونی این موضوع انجام شود و از این چارچوب قانونی تخطی نخواهیم کرد.

شیخ الاسلامی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه زمانی آمار ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در سال جاری ارائه خواهد شد، اظهار داشت: مرکز آمار مسئولیت ارائه ایجاد اشتغال را دارد و در حال حاضر عدد و ارقام اشتغال برای خود ما وجود دارد اما چون می خواهیم گزارش های دقیق ارائه شود در حال حاضر نیز به دنبال اعتبارسنجی و پالایش آمار هستیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، تأکید کرد: آمار به صورت روزانه در سیستم وارد می شود و در دی ماه و یک بار اعتبارسنجی صورت گرفته اما سه ماه از این موضوع گذشته و نیاز به پالایش دارد و همچنین فرصت های شغلی جدیدی به این آمار افزوده شده است.

به گفته شیخ الاسلامی، وظیفه داریم تا در حد توان و امکان و اینکه وظیفه خود را بدانیم که اوضاع اشتغال از چه قرار است و نسبت به صحت آمار بررسی های لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در نظر داریم تا قبل از پایان سال گزارش نهایی پالایش شده آمار ایجاد اشتغال اعلام کنیم..... /  گزارش : خبرگزارى فارس