اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مبلغ: سر تا پای تیم مذاکرات را طلا بگیرید


معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات برجام را حاصل مقاومت مردم ایران دانست و گفت: بردباری، استحکام و پافشاری بر مواضع اسلامی باعث پیروزی ملت ایران در برجام شد.

خبرگزاری ایرنا: معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات برجام را حاصل مقاومت مردم ایران دانست و گفت: بردباری، استحکام و پافشاری بر مواضع اسلامی باعث پیروزی ملت ایران در برجام شد.

مرتضی مبلغ شب گذشته در همایش اصلاح طلبان و اعتدال گرایان شهرستان آران و بیدگل، با قدردانی از تیم دلسوز، متعهد و کارآمد هسته ای کشور افزود: باید تمام وجود آنان را طلا گرفت که با حفظ خط قرمزهای نظام، مشکل هسته ای را حل کردند.

وی اظهار کرد: سیاست و کارآمدی دولت تدبیر و امید و مدیریت صحیح در این موضوع بسیار با اهمیت بود تا مقاومت مردم در مساله هسته ای کشور و برجام به منصه ظهور برسد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات نیز گفت: حق الناسی که معظم له بیان فرمودند، تنها برای رای مردم نیست، بلکه همه جا هست و ما باید فرمایشات رهبری را نصب العین قرار دهیم.

وی همچنین گفت: رسانه ملی باید مراقب باشد که برخی رفتارها و برنامه های آنان موجب دلسردی مردم و روی آوری آنان به سمت شبکه های ماهواره ای نشود، بلکه باید با بی طرفی بر اعمال، رفتار و عملکرد خود مایه دلگرمی مردم و جوانان شود.

وی تصریح کرد: هرچه به روزهای برگزاری انتخابات نزدیک می شویم باید فضای آرامش، نشاط و شادابی را برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم کنیم.

مبلغ همچنین اصلاح طلب را یک جریان ریشه دار در کشور نامید و گفت: اصلاح طلبان از خانواده معزز شهدا و دارای شخصیت های برجسته، دلسوز، توانا، انقلابی و جزو سوابق ارزشمند نظام هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «منافع ملی و مصالح عمومی» اصل اساسی و در راس همه امور اصلاح طلبان در انتخابات است.

وی همچنین «خرد جمعی، وحدت، اجماع و همدلی» را دومین اصل اساسی اصلاح طلبان در انتخابات بیان کرد و افزود: همه اصلاح طلبان برای تحقق این هدف، دور هم جمع شدند و در استانها نیز شوراها تشکیل شده است.


ویدیو مرتبط :
مبلغ قرارداد بازیکنان تیم ما امسال 52 میلیارد است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستاورد مهم، اما بی سر و صدای تیم ایران در مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - دستاورد مهم، اما بی سر و صدای تیم ایران در مذاکرات هسته‌ای

از زمان پایان آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، بحث های مختلفی درباره جنبه های گوناگون مربوط به این موضوع درگرفته که عمدتاً حول چشم انداز مذاکرات پس از ضرب الاجل هفت ماهه جدید و امتیازاتی که احتمالاً از سوی هر یک از طرفین ارائه شده متمرکز است. در این میان، یک دستاورد مهم ایران در مذاکرات به طور گسترده ای نادیده گرفته شده است.

به گزارش «تابناک»، رضا نصری، حقوقدان و عضو موسسه عالی مطالعات بین المللی و توسعه ژنو در مطلبی به بررسی مذاکرات هسته ای اخیر میان ایران و گروه 1+5 پرداخته و یک دستاورد مهم تیم مذاکره کننده ایران را که کمتر مورد توجه قرار گرفته، مورد اشاره قرار داده است.

نصری در این مطلب می نویسد:

مذاکرات هسته‌ای مثل یک جنگ است که از نبردهای متعددی تشکیل شده است. بعضی‌ از این نبردها حقوقی هستند، بعضی سیاسی.

در بعضی از این نبردها، بُرد و باخت بیشتر بستگی به تبحر، خوشفکری،‌ ابتکار و استراتژی تیم‌ مذاکره کننده دارد. در بعضی از آنها - (مانند نتیجه انتخابات کنگره) - بُرد و باخت بستگی به عواملی دارد که تیم‌های مذاکره‌کننده در آن نقریباً هیچ دخل و تصرفی نمی‌توانند داشته باشد.

یکی از نبردهای مهم حقوقی که تیم دکتر ظریف - علیرغم پیش‌بینی‌ بسیاری از تحلیل‌گران - با موفقیت و سربلندی کامل از آن بیرون آمد، نبرد بر سر گنجاندن "برنامه موشک‌های بالیستیک ایران" در دستور کار مذاکرات بود.

قطعاً همه به یاد دارند که چند ماه پیش، یکی از جدی‌ترین موانع بر سر راه مذاکرات، شرط خلع سلاح و خواباندن صنایع موشکی ایران بود. استدلال آمریکا و کشورهای غربی عمدتاً این بود که برنامه موشکی ایران در قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت مطرح شده است، و به همین دلیل نیز باید طرفین نسبت به چگونگی محدودسازی آن، در چارچوب مذاکرات هسته‌ای گفتوگو کنند. طبعاً، برای تیم ایران نیز بحث بر سر محدود کردن توان دفاعی کشور و همچنین تسری‌ِ توقعات غربی‌ها به حوزه‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای به هیچ عنوان قابل قبول نبود. همین اختلاف نظر می‌توانست تمام مذاکرات را منتفی کند.

اعتماد به نفس بیش از حد آمریکا و متحدانش در این موضوع از آنجا نشات می‌گرفت که آنها موفق شده‌ بودند دست‌کم با همین استدلال دولت صدام حسین را متقاعد سازند که موشک‌های الصومدش را نابود کند. موشک‌های الصومد حدوداً ۳۰ کیلومتر بیشتر از ۱۵۰ کیلومتری که قطعنامه ۱۴۴۱ شورای امنیت برای موشک‌های عراق مجاز دانسته بود بُرد داشتند و غربی‌ها این "تخطی قانونی" را برنمی‌تابیدند! صدام حسین نیز - برای نشان دادن حسن‌ نیت‌اش - پذیرفت که هرآنچه در زرادخانه‌اش از این موشک‌ها زخیره دارد جلوی دوربین‌ها نابود کند. البته بعد از این اقدام‌ِ صدام نیز در نهایت حمله نظامی به عراق صورت گرفت!

چند ماه‌ پیش، فشار برای خلع سلاح ایران و اجرای قطعنامه شورای امنیت (البته با تفسیر غربی‌ها از آن) نیز تا حدی بالا گرفت که در ماه فوریه گذشته خانم وندی شرمن در مقابل سنای آمریکا وعده داد که این موضوع در مذاکرات گنجانده ‌می‌شود. سخنگوی کاخ سفید نیز چندین بار - با همین استدلال که شورای امنیت خواستار توقف برنامه موشکی ایران است - به کانون‌های فشار اطمینان بخشید که بحث موشک‌های بالیستیک در دستورکار مذاکرات قرار دارد.

از طرف دیگر، طرح‌ِ قانونی در سنا تدوین شد که مطابق آن کاخ سفید موظف می‌شد که در صورت آزمایش موشک‌هایی با بُردی بالاتر از ۳۰۰ مایل (حدود ۵۰۰ کیلومتر)، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. در همین راستا، رئیس استرالیایی کمیته تحریم‌های سازمان ملل نیز تحت فشارهای سیاسی رزمایش‌های نظامی و آزمایش‌های موشکی ایران را مغایر قطعنامه‌ شورای امنیت دانست.

اما ناگهان، پس از چند دور مذاکره، بحث موشک‌ها به کل از صدر اخبار رسانه‌ها حذف شد و امروز کمتر کسی از بین مقامات آمریکایی و اروپایی به آن اشاره می‌کند. اما جالب اینکه کمتر رسانه‌ای در داخل کشور نیز این موفقیت و دستآورد ارزشمند - اما ظاهراً نامرئی تیم مذاکره‌کننده ایران و دکتر ظریف - را مطرح می‌کند.

معتدقم که در سنجش کیفیت عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران نمی‌شود این پیروزی‌های بی سر و صدا اما حیاتی را نادیده گرفت!

اخبار سیاست خارجی - تابناک