اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماه فردا شب می‌گیرد


دبیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه ماه گرفتگی در بامداد فردا جمعه 6 اردیبهشت ماه رخ خواهد داد، گفت: بهترین زمان رصد این پدیده زیبای آسمان شب نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از زمان گرفتگی ماه است.

خبرگزاری مهر: دبیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه ماه گرفتگی در بامداد فردا جمعه 6 اردیبهشت ماه رخ خواهد داد، گفت: بهترین زمان رصد این پدیده زیبای آسمان شب نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از زمان گرفتگی ماه است.

خسرو جعفری زاده ماه گرفتگی را یکی از پدیده‌های زیبای آسمان شب توصیف کرد و افزود: نکته جالب برای رصد ماه گرفتگی‌ها طولانی بودن مدت زمان گرفتگی است ضمن آنکه در بیشتر نقاط جهان قابل مشاهده است.

دبیر انجمن نجوم اهواز دلیل مشاهده ماه گرفتگی را سایه بزرگ زمین دانست و اظهار داشت: ماه گرفتگی‌ها در زمان ماه کامل رخ می‌دهد که در این حالت ماه پشت زمین و زمین میان خورشید و ماه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این حالت سایه زمین به گونه‌ای است که ماه در مسیر حرکت خود از میان آن رد می‌شود و سایه زمین بر روی ماه می‌افتد.

جعفری زاده تعداد خورشید گرفتگی را بیشتر از ماه گرفتگی دانست و اضافه کرد: تعداد ماه گرفتگی نسبت به خورشید گرفتگی در طول سال کمتر است ولی از آنجایی که ماه گرفتگی قابل مشاهده تصور همگانی بر این است که تعداد ماه گرفتگی بیشتر است ولی برعکس تعداد خورشید گرفتگی در طول سال بیشتر است.

جزئیات اولین ماه گرفتگی سال 92

دبیر انجمن نجوم اهواز با اشاره به جزئیات اولین ماه گرفتگی سال 92 گفت: این ماه گرفتگی از نوع نیمه سایه‌ای است.

وی با بیان اینکه ماه گرفتگی‌ها شامل ماه گرفتگی "کامل"، "نیمه سایه‌ای و "جزیی" است، خاطر نشان کرد: این ماه گرفتگی از نوع نیمه سایه‌ای است به این معنا که ماه به درون تمام سایه زمین وارد نمی‌شود.

جعفری زاده با بیان اینکه در پدیده این ماه گرفتگی رنگ ماه مقداری تیره خواهد شد، اضافه کرد: در صورتی که ماه وارد سایه کامل زمین شود ماه گرفتگی کامل است و ماه به رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای در می‌آید و در حالت نیمه سایه رنگ ماه مقداری تیره خواهد شد.

زمان ماه گرفتگی

وی با اشاره به زمان ماه گرفتگی اظهار داشت: در این پدیده ماه در ساعت 10 و 33 دقیقه وارد نیم ساعت زمین می‌شود ولی کسی قادر به رصد آن نیست.

جعفری زاده با تاکید بر اینکه تا زمانی که ماه وارد تمام سایه نشود ماه گرفتگی قابل مشاهده نیست، افزود: در تهران در ساعت 37 دقیقه بامداد فردا جمعه ماه به بیشترین گرفتگی می‌رسد و به جایی می‌رسد که ماه مماس بر تمام سایه زمین می‌شود.

این ستاره شناس با بیان اینکه در این زمان ماه گرفتگی کاملا مشخص است، اظهار داشت: در این زمان ماه تاریک می‌شود ولی به تمام سایه زمین وارد نمی‌شود و در ساعت 2 و 43 دقیقه بامداد روز جمعه از تمام سایه بیرون می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که ماه گرفتگی فردا جمعه یک ماه گرفتگی نیم سایه‌ای است نباید کسی انتظار داشته باشد که در ساعت 10 و 30 دقیقه امشب ماه را ببیند.

بهترین زمان رصد پدیده ماه گرفتگی

جعفری زاده به بیان بهترین زمان رصد این پدیده زیبای آسمان شب پرداخت وگفت: بهترین زمان مشاهده این پدیده نیم ساعت بعد و نیم ساعت قبل از ساعت 37 دقیقه بامداد (زمان گرفت) خواهد بود؛ چراکه در این زمان ماه مقداری تیره می‌شود.


ویدیو مرتبط :
رشد مدرسه فردا - آبان ماه نود و سه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یارانه نقدی آبان ماه فردا شب واریز می شود



یارانه آبان92,واریزیارانه ابان92

 یارانه نقدی آبان ماه فردا شب واریز می شود

سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرد: سی و سومین مرحله پرداخت یارانه نقدی مربوط به آبان ماه سال جاری ساعت 24 سه شنبه 21 آبان ماه 92 به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها، یارانه این مرحله نیز طبق روال ماه های گذشته به ازای هر نفر 455 هزار ریال بوده و پس از واریز قابل برداشت است.

/ایرنا