اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«ماه عسل» با طعم ترحم!


ارتباط همیشه به صورت دوطرفه بوده که از آن در دنیای ارتباطات امروزی به‌عنوان «ارتباط دوجانبه» یاد می‌شود و تاثیراتی گاه عمیق و گاه سطحی از خود به‌جا می‌گذارد.

روزنامه شرق: ارتباط همیشه به صورت دوطرفه بوده که از آن در دنیای ارتباطات امروزی به‌عنوان «ارتباط دوجانبه» یاد می‌شود و تاثیراتی گاه عمیق و گاه سطحی از خود به‌جا می‌گذارد. مهارت کلام، نوع بینش و موضوع گفت‌وگوی هرکدام از طرفین، در باور و میزان سنجش نفوذ کلامی و شخصیتی فرد از مواردی است که به موفقیت گفتاری و شنیداری از حیث درک و فهم آن می‌انجامد.

تلقی این نظریه با برنامه‌های بحث‌برانگیز رسانه ملی از نگاه اجتماع، هیچ‌گاه پوشیده نیست و همیشه چراغ انتقاد آن روشن است. در این خصوص برجسته‌نمایی آسیب‌های اجتماعی و دل‌کاوی‌های فروخفته که با طعم شیرین «ماه عسل»، افطار را بر کام روزه‌داران تلخ می‌کند، گرچه به‌ظاهر پند‌آمیز است و در خود مخاطبانی دارد، اما به‌دور از رسالت واقعی رسانه‌ها، ثبت لحظه‌های تحریک و ترحم است.

چه آنجا که مجری توانای رسانه ملی سعی در نقب‌زدن به لایه‌های زیرین احساس مخاطب دارد و چه آنجایی که میهمان برنامه، با افتخار پرده از اسرار می‌گشاید.

 علاوه بر ترحم، ابزاری که به کمک این برنامه می‌شتابد، توسل به عواطف مخاطبی است که مجری درصدد القای سخن خود به وی است؛ از دامنه وسیع واژه و کلمات گرفته تا شور و هیجان پی‌درپی میهمان برنامه. این‌همه در قاموس این رسانه ملی و در کنار تبلیغات سودآور، فقط مخاطب‌پذیری را ترغیب و تشویق می‌کند و با تاثیرات سودمند بر بهبود و هم‌افزایی در چاره‌اندیشی چالش‌ها، فاصله دارد.

از آلبر کامو در اثر به‌یادماندنی او «طاعون» جمله‌ای با این مضمون ثبت است که می‌گوید: «ترحم زمانی ارزشمند است که تمام انسان‌ها نیازمند ترحم نباشند.»

در این مقال، منظور و مقصود، وفق چنین سخنی با روحیه حاکم بر ارزش‌های اجتماعی کنونی ایران است که در بسیاری از مواقع، حس ترحم به همنوع در انواع گرفتاری‌های روزمره، جای خود را به بی‌تفاوتی‌های عمدی داده و شخص گرفتار را در صحنه‌های گوناگون جامعه به حال خود رها می‌کنیم؛ امری که با هرگونه تکدی‌گری‌ای کاملا مغایر است. 

انطباق مفهومی ترحم، عواطف و احساس در بستر این بحث به صورت آشکار، محل کاربرد و استفاده کلامی در پذیرش عقاید و نظریات یکسویه ارتباطی از سوی مجری این برنامه را به‌همراه داشته و صرفا در حد بروزنمایی معضلات و مشکلات اجتماعی بدون هیچ‌گونه راهکاری است. 

حال با چنین واقعیتی، اجرای اینگونه برنامه‌ها در حکم «مصادره به مطلوب» ذهن و روح هر دو سوی پیام‌دهنده و پیام‌گیرنده است که در خلق آثار اینچنینی، تنها نمود بیرونی داشته و این همان روشی است که سال‌هاست رسانه ملی از آن بهره برده و به‌زعم خود مخاطب‌آفرینی می‌کند.


ویدیو مرتبط :
کسی که ترحم نکند، دیگران نسبت به او ترحم نخواهند داشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماه عسل بعدازازدواج



 

ماه عسل بعدازازدواج

 

اين که عروس و داماد پس از جشن عروسي راهي يک سفر دو نفره شوند در ميان ما ايرانيان رسم ديرين نيست.مسافرت ماه عسل نيز از ديار غرب به مراسم ازدواج ايراني راه يافته و ماندگار شده است.

 

اما در حال حاضر اين رسم فراگير و مورد پذيرش اکثر مردم است. اگر چه امروز به شکل معمول عروس و داماد مانند آن چه در فيلم هاي غربي مشاهده مي شود بلافاصله پس از جشن عروسي عازم سفر ماه عسل نمي شوند اما به هر حال با فاصله زماني کمي با همين عنوان و مناسبت به مسافرت مي روند.

 

ماه عسل بعدازازدواج

 

هر چند اين رسم مانند لباس توري سپيد عروس به اصطلاح از فرنگ آمده وليکن در ميان بافت مراسم ازدواج ايراني جا افتاده است.حتما يکي از دلايل پذيرش و همه گير شدن اين شيوه نياز به پناه بردن زوج جديد به يک خلوت زيبا ودل انگيز در پي آن همه هياهوو شور و غوغاي مراسم آغاز زندگي مشترک است.به ويژه که در دنياي ماشيني امروز و زندگي هاي آپارتمان نشيني هاي کنوني اين خلوت دلخواه به سختي در خانه جديد عروس و داماد فراهم مي شود.