اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماهواره ملی فجر در مدار زمین قرار گرفت


در خجسته ایام‌الله دهه مبارک فجر و در آستانه 14 بهمن روز فناوری فضایی، چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران را با نام «فجر» به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا: در خجسته ایام‌الله دهه مبارک فجر و در آستانه 14 بهمن روز فناوری فضایی، متخصصان افتخارآفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع بعنوان نخستین سازمان پرتاب‌کننده ماهواره در جهان اسلام و شرکت صنایع الکترونیک ایران بعنوان اولین سازنده ماهواره در کشور، به حول و قوه الهی موفق شدند با شعار الله اکبر و با رمز مبارک "یا محمد رسول‌الله " چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران را با نام «فجر» به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار دادند.

سردار دهقان با تبریک این موفقیت ارزشمند به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست محترم جمهور و ملت شریف ایران گفت : طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادی دانشمندان و محققان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت‌های دانش بنیان داخلی و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور می باشد و نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی کشور در عرصه فناوری‌های پیشرفته است.

سردار دهقان پیرامون ماهواره بر سفیر فجر نیز اظهار داشت: ماهواره بر سفیر فجر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است، تثبیت توانمندی ماهواره برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی از دستاوردهای طراحی و ساخت آن می باشد.

وی ایجاد زیرساختهای مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت نسل جدید ماهواره برها، فراهم شدن زمینه ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندیهای بومی در توسعه علوم و فناوریهای فضایی و طراحی ماموریت های پیچیده فضایی را از دیگر دستاوردهای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ملی فجر ذکر کرد.

سردار دهقان در ادامه افزود : مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی می باشد که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است.

وزیر دفاع با قدردانی از زحمات، تلاش ها و همت بلند متخصصان فضایی کشورمان در بخشهای مختلف به ویژه شرکت صنایع الکترونیک ایران و سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، این موفقیت و پیروزی بزرگ را در تداوم پیروزی های بزرگ ملت ایران در دهه فجر ذکر کرد و افزود : موفقیت کشورمان در عرصه فناوری فضایی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می رود.

سردار سرتیب حسین دهقان در پایان گفت: به فضل الهی دستاوردهای بزرگ دیگری در عرصه فناوری فضایی با همت و تلاش فرزندان رشید ملت ایران در وزارت دفاع در دست اقدام است که ان‌شاء‌الله در آینده به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.


ویدیو مرتبط :
ماهواره ملی فجر در مدار زمین قرار گرفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سومین ماهواره ایرانی در مدار زمین قرار گرفت


سازمان صنایع هوا فضا بعد از پرتاب موفق ماهواره های امید و رصد به فضا در سومین تجربه موفق پیاپی خود با قرار دادن ماهوراه نوید علم صنعت در مدار زمین فناوری پرتاب انواع ماهواره را به فضا در کشور نهادینه کرد .

واحد مرکزی خبر: در خجسته ایام دهه مبارک فجر و در طلیعه روز فناوری فضایی فرزندان رشید ملت ایران در سازمان صنایع هوافضا موفق شدند ماهواره نوید علم و صنعت را به صورت بومی در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است با شعار جاویدان الله اکبر و رمز مقدس یا مهدی ادرکنی با ماهواره بر جدید سفیر نوید به فضا پرتاب کنند و در مدار زمین قرار دهند. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سازمان صنایع هوا فضا بعد از پرتاب موفق ماهواره های امید و رصد به فضا در سومین تجربه موفق پیاپی خود با قرار دادن ماهوراه نوید علم صنعت در مدار زمین فناوری پرتاب انواع ماهواره را به فضا در کشور نهادینه کرد .

سردار سرتیپ احمد وحیدی در تشریح این دستاورد دفاعی گفت: پرتاب ماهواره نوید علم صنعت، نوید بخش مشارکت فعال دانشگاه ها در توسعه امور فضایی و مقدمه نهادینه شدن این مهم در مراکز علمی و دانشگاهی کشور در چارچوب بهره برداری صلح آمیز از فضاست. وی همکاری سازندگان ماهواره نوید علم صنعت را با مجموعه سازمان هوا فضا به عنوان پرتاب کننده ماهواره نقطه عطفی در همکاری میان این صنعت و دانشگاه ها بیان کرد و افزود: در آینده این روند با شتاب و جدیت بیشتری تدام خواهد یافت. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تشریح نحوه عملکرد ماهواره بر جدید سفیر نوید گفت : این ماهواره در مدت ماموریت پس از پرتاب مراحل سه گانه ای را طی می کند؛ در مرحله اول پس از اتمام کار موتور مرحله اول ، جدایش مرحله اول انجام می شود.

وی افزود: در مرحله دوم بعد از جدایش مرحله اول و قبل از جدایش ماهواره پوشش بیرونی آن (‌فیرینگ) از ماهواره بر جدا می شود و زمینه را برای قرار گرفتن ماهواره در مدار مهیا می کند. سردار سرتیپ وحیدی ادامه داد: در مرحله سوم با رسیدن سرعت لحظه ای ماهواره بر به حد مورد نیاز در آخرین مرحله جدایش ماهواره صورت گرفته است و ماهواره در مدار مورد نظر قرار می گیرد .

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: بهینه کردن سیستم و زیر سیستم های طراحی و ساخت ماهواره بر سفیر ایجاد زیر ساخت های مناسب و کسب توانمندی برای طراحی و ساخت ماهواره برها ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره ها استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی در توسعه علوم و فناوری های فضایی از دستاوردهای طرح ماهواره سفیر نوید است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه گفت : برای رهگیری ماهواره بر در حین عملکرد متوالی موتور مرحله اول و دوم و نیز در زمان استقرار ماهواره در مدار زمین از چند ایستگاه زمینی که در نقاط مختلف کشور قرار گرفته است استفاده می شود.

وی افزود: طراحی و ساخت ایستگاه های مورد استفاده در داخل کشور به دست متخصصان ایرانی صورت پذیرفته و این ایستگاه ها شامل ایستگاه رهگیری، ایستگاه تله متری و فرمان و ایستگاه مرکزی است. سردار سرتیپ وحیدی گفت: ایستگاه رهگیری وظیفه رهگیری ماهواره بر سفیر در کل مسیر پرتاب و رهگیری ماهوراه و دریافت اطلاعات مداری در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده دارد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های رهگیری ماهواره را رهگیری می کند و وظیفه دریافت اطلاعات تله متری از ماهواره و ارسال فرامین به ماهواره را به انجام می رساند و ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را بر عهده دارد.

وزیر دفاع با تبریک این موفقیت مهم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ،‌ریاست جمهوری اسلامی ایران که همواره مشوق و پشتیبان ما در این عرصه بودند ، ملت شریف ایران ، متخصصان و دانشمندان صنابع هوا فضا ، استادان و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ، تصریح کرد: در آینده نه چندان دور دستاوردهای درخشان تری در حوضه ماهواره و ماهوراه برها به مرحله ظهور می رسد. سردار سرتیپ وحیدی با اشاره به اینکه یکی از راههای توسعه پیشرفت کشور دستیابی به فناوری فضایی و تسلط و اشراف علمی و فنی در این حوزه راهبردی است گفت: ان شاالله با گام های بلندی که تاکنون در این حوزه برداشت شده است و برنامه هایی که در آینده داریم بتوانیم به قطب هوا فضایی در منطقه تبدیل و اهداف سند چشم انداز کشور را در این حوزه با موفقیت تحقق بخشیم.