اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماهانه 100 هزار تومان از یارانه ها پس انداز می شود



 

 

ماهانه 100 هزار تومان از یارانه ها پس انداز می شود

 

این محاسبات با در نظر گرفتن میانگین مصرف یک خانوار چهار نفره صورت گرفته و در صورتی محققخواهد شد که خانواده فرضی در این گزارش در حد الگو مصرف کند.

یک خانواده 4 نفره در صورت آنکه الگوی مصرف را رعایت کند می تواند از یارانه نقدی واریز شده به حساب خود (81 هزار تومان برای هر نفر در هر دوماه) بیش از 210 هزار تومان پس انداز کند.

 

براساس برآوردهای صورت گرفته نسبت به میزان افزایش هزینه ها ، به حساب یک خانواده چهار نفره هر دو ماه 324 هزار تومان یارانه نقدی و 32 هزار تومان یارانه نان واریز می شود که از این رقم تنها  145 هزار و 380 تومان آن شامل افزایش هزینه های ناشی از اصلاح قیمت ها در بخش بنزین،آب،برق،گاز و نان می شود.

 

این محاسبات با در نظر گرفتن میانگین مصرف یک خانوار چهار نفره صورت گرفته  و در صورتی محقق خواهد شد که خانواده فرضی در این گزارش در حد الگو مصرف کند.

 

در این بین باید بر این نکته نیز تاکید کرد که در شرایطی یک خانواده 4 نفره در هر دو ماه می تواند  210 هزار و 620 تومان پس انداز کند که تنها از یک خودرو استفاده کند.

 

در غیر اینصورت به ازای هر خودروی مازاد در خانواده فرضی باید 72 هزار تومان به رقم هزینه ها در هر دو ماه افزود.

 

بنزین چه بود و چه شد

 

به طور میانگین هر خودرو در هر ماه 120 لیتر بنزین مصرف می کند که تا پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها 60 لیتر این میزان به صورت سهمیه بندی و با نرخ 100 تومان عرضه می شد و رانندگان خودروهای شخصی بیش از این میزان را با نرخ نیمه یارانه ای و 400 تومان می خریدند.در اینصورت با احتساب مصرف دو ماهه بنزین برای هر خودرو در یک خانواده حدود 240 لیتر و محاسبه 120 لیتر آن به نرخ 100 تومان و مابقی با نرخ 400 تومان،تا پیش از اصلاح قیمت ها ، هر خودرو شخصی هر دو ماه حدود 60 هزار تومان برای خرید بنزین هزینه کرده است.در شرایطی که دیروز اعلام شد که از این پس بنزین سهمیه ای به نرخ 400 تومان و مازاد این میزان به نرخ 700 تومان محاسبه خواهد شد که در اینصورت از این پس در هر دوماه یک خودروی شخصی 120 لیتر بنزین 400 تومانی و 120 لیتر بنزین 700 تومانی مصرف خواهد کرد.براین اساس هزینه ای که یک خانواده برای مصرف بنزین خودروی خود باید کنار بگذارد به طور میانگین برای دو ماه حدود 132 هزار تومان خواهد بود که در اینصورت هزینه مصرف بنزین یک خانواده برای یک خودرو در هر دو ماه از این پس نسبت به گذشته حدود 72 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

 

براساس این گزارش در صورت آنکه یک خانواده از بیش از یک خودرو استفاده کند طبعا هزینه های محاسبه شده به ازای هر خودرو در هر دو ماه حدود 72 هزار تومان بیشتر خواهد شد.

 

30 هزار تومان قبض گاز

 

تا پیش از این هر متر مکعب گاز خانگی 10 تومان محاسبه می شد که قرار است از این به بعد هر متر مکعب گازی که در خانه ها سوزانده می شود 70 تومان محاسبه شود.در عین حال تاکید می شود هر خانوار چهار نفره در صورت آنکه طبق الگو،مصرف کند در هر دو ماه 500 متر مکعب گاز می سوزاند که هزینه این مصرف تا پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ،حدود 5 هزار تومان بوده است که در شرایط فعلی و با اصلاح قیمت ها این خانواده فرضی باید منتظر قبض گازی با نرخ 35 هزار تومان باشد.

 

البته باید تاکید کرد رقم های مذکور تنها با احتساب مصرف 250 متر مکعب گاز در هر ماه محاسبه شده که در صورت افزایش مصرف این رقم با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.چرا که در حال حاضر نرخ گاز به صورت پلکانی محاسبه می شود که بیش از رقم مذکور با شیب افزایش قیمت مواجه می شود.

 

قیمت برق و وعده ها

 

قرار بود پس از اصلاح قیمت ها در دور اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت برق برای خانواده هایی که طبق الگو مصرف می کنند در هر ماه 4 هزار تومان افزایش یابد.این وعده ای بود که بارها وزیر نیرو و معاون برقی وی بر آن تاکید کردند.تا پیش از این قیمت هر کیلووات ساعت برق برای بخش خانگی 162ریال بود که قرار است از این پس این رقم به 43 تومان افزایش یابد.براین اساس میانگین مصرف هر خانوار چهار نفره را اگر 250 کیلووات ساعت در هر ماه بگیریم تا پیش از این قبض برق این خانواده فرضی حدود 8 هزار تومان بوده در حالیکه از این پس این خانواده باید آمادگی ارسال قبوض برقی حدود 21 هزار و 500 تومان را به درب خانه خود داشته باشد.یعنی افزایشی حدود 13 هزار و 500 تومان در هر قبض برقی که پیش از این بر افزایش 8 هزار تومانی آن در هر دو ماه تاکید می شد.

 

هزینه آب قرار نبود اصلاح شود اما شد

 

براساس اظهارات اخیر وزیر نیرو قرار بود قیمت آب در دور اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه اصلاح نشود و به دور دوم موکول شود .این در حالی است که قیت آب نیز در میان لیست اصلاح شده ها به چشم می خورد و بر این اساس قیمت هر متر مکعب آب از 92 تومان برای مصرف خانگی به 250 تومان افزایش یافت.

 

براین اساس با احتساب مصرف 60 متر مکعب آب در هر دو ماه برای یک خانواده چهار نفره ، قبوض آب این خانواده فرضی از 5 هزار و 520 تومان به 15 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

 

نان هم قصه ای با حدس و گمان

 

هنوز مشخص نیست قیمت هر قرص نان لواش و ... چقدر خواهد بود اما آنچه از برآوردها بر می آید با توجه به قیمت آرد و گندم اعلام شده قطعا قیمت هر نان لواش به بیش از 200 تومان افزایش خواهد یافت.البته به گفته وزیر بازرگانی ریز قیمت ها بزودی اعلام می شود اما به دلیل آنکه این گزارش ناتمام نماند قیت میانگین هر قرص نان لواش 200 تومان مورد محاسبه قرار گرفت.چرا که در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلو آرد 290 تومان اعلام شده که با توجه به آنکه 7درصد هر قرص نان را آرد تشکیل می دهد افزایش قیمت نان تنها از محل افزایش بهای آرد حدود 75 تومان خواهد بود که بر این اساس قیمت یک قرص نان لواش تنها از این محل حدود 100 تومان خواهد شد که در صورت اختصاص 100 تومان به افزایش قیمت آب و برق و هزینه های جانبی این احتمال می رود که قیمت هر قرص نان لواش به بیش از 200 تومان افزایش یابد.

 

در اینصورت قیمت یک قرص نان لواش از 30 تومان به 200 تومان افزایش می یابد که با مصرف میانگین 120 قرص نان در هر خانواده 4 نفره ظرف دو ماه این خانواده فرضی باید 24 هزار تومان برای خرید نان کنار بگذارد.رقمی که بیش از این حدود 3 هزار و 600 تومان بوده است.البته این نکته شاید به جا باشد که قرار است براساس وعده وزیر بازرگانی ماهانه حدود 4 هزار تومان به ازای هر نفر بابت یارانه نان به حساب خانوارها واریز شود که در صورت واریز این رقم این خانواده فرضی هر دو ماه حدود 32 هزار تومان از هزینه نان خود را از دولت دریافت می کند.رقمی که بیش از محاسبه کنونی در این گزارش است./121

 

هزینه های یک خانوار 4 نفره در هر دو ماه

متوسط مصرف( در دو ماه) قیمت قبل از اجرای هدفمندی             از این پس            مابه‌التفاوت هزینه‌ها

بنزین      240لیتر 120 لیتر از این مقدار نیمه یارانه ای  60000 132000            72000

گاز        500 مترمکعب     5000    35000 30000

برق       500 کیلووات ساعت          8000    21500 13500

آب         60 مترمکعب       5520    15000 9480

نان لواش             120 قرص          3600    24000 20400

 

 


ویدیو مرتبط :
پرداخت سالانه 10 هزار میلیارد تومان یارانه برای آرد و ن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یارانه نقدی 100 هزار تومان می‌شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

یارانه نقدی 100 هزار تومان می‌شود

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، کل اعتبار منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 92 را 120 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان، 90 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم ممبینی امروز در حاشیه نشست تشریح ابعاد گوناگون لایحه بودجه سال آینده و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اعلام افزایش مبلغ یارانه نقدی در سال آینده توسط رئیس جمهور گفت: دولت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را پیش بینی کرده ولی تصمیم نهایی با مجلس است.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور  اظهار داشت: برحسب مواد قانونی، منابع هدفمندی در سال آینده بخشی برای اقشار گوناگون، بخشی برای تولید و بخشی نیز برای بودجه دولت ناشی از افزایش حامل‌های انرژی است.

وی از پیش بینی اختصاص 90 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی در سال آینده خبر داد و گفت: اگر پیش بینی دولت در لایحه بودحه سال آینده توسط مجلس به تصویب برسد، یارانه نقدی در سال آینده افزایش می یابد و این یکی از راهکارهای کمک به معیشت مردم و افزایش قدرت خرید آنان است.

ممبینی ادامه داد: البته این موضوعات به سیاست‌های پولی، مالی و ارزی کشور بستگی دارد، ضمن اینکه باید به مشکلاتی که در فرایند اقتصاد ملی ناشی از تحریم‌ها داریم، توجه شود و اگر گره ای در کار است، آن را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گفته می شد تورم فعلی ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها است، گفت: بررسی های منصفانه در فاز اول نشان داد که به صورت بدبینانه تورم هدفمندی 10.5 تا 11 درصد بوده و مابقی ناشی از موانعی است که به ویژه در بخش صادرات داشته ام که البته برای رفع آنها، در تلاش هستیم.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور  ابراز امیدواری کرد: در صورت تصویب مجلس ، فاز دوم هدفمندی یارانه ها با کمترین فشار به مردم اجرایی خواهد شود و قدرت خرید مردم به ویژه اقشار نیازمند نیز در این راستا بهبود می یابد.

شناور مدیریت شده برای ارز

وی همچنین از پیش بینی قیمت ارز در لایحه سال آینده طبق حکم قانون برنامه سخن گفت و افزود: براساس سیستم شناور مدیریت شده برای اولین بار در لایحه پیش بینی کردیم و کارگروهی متشکل از اعضای اقتصادی دولت کار را دنبال می کند.

ممبینی از پیش بینی درآمد حدود 66 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی ناشی از نفت در بودجه سال آینده خبر داد و افزود: قیمت ارز تابع سیاست‌های ارزی و پولی کشور است که توسط اعضای اقتصادی دولت تصمیم گیری می شود ؛ بنابراین عدد مشخصی را نمی توان اعلام کرد.

قیمت پایه نفت در بودجه 95 دلار تعیین شد

وی، قیمت پایه نفت در بودجه سال آینده را 95 دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود که قیمت نفت در سال آینده از 100 دلار کمتر نشود.

اعتبار 120 هزار میلیارد تومانی هدفمندی در بودجه 92

وی با بیان اینکه در رابطه با اجرای فاز هدفمندی یارانه ها جلساتی را در محضر مقام معظم رهبری داشتیم، اظهار داشت: 120 هزار میلیارد تومان به عنوان اعتبارات هدفمندسازی یارانه ها در لایحه 92 پیش بینی شده است که این میزان نسبت به اعتبار 66 هزار میلیارد تومان سال جاری افزایش نشان می دهد.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور  ادامه داد: حدود 11 هزار میلیارد تومان از این رقم از محل یارانه نان و کالاهای اساسی و یارانه تفاوت قیمت انرژی به ویژه برق و حدود 109 هزار میلیارد تومان نیز از محل حامل‌های انرژی خواهد بود.

وی افزود: 15 هزار میلیارد تومان برای اختصاص به تولید پیش بینی شده است که در صورت تصویب، 15 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به طرح‌های عمرانی اختصاص می یابد.

به گزارش مهر، اعتبار یارانه نقدی در سال جاری حدود 40 هزار میلیارد تومان است که قرار است این اعتبار براساس بودجه 92 به 90 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. برهمین اساس، اعتبار این محل 125 درصد افزایش نشان می‌دهد. حال اگر به یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی فعلی 125 درصد بیفزاییم، مبلغ یارانه نقدی بیش از 100 هزار تومان در ماه به ازای هر نفر می‌شود./مهر