اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مان: ایران خواهان رفع فوری تحریم‌ها است


سخنگوی کاترین اشتون با تاکید بر سخت بودن امکان رسیدن به توافق تا ۲۹ تیر گفت: با وجود اختلافات موجود نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد. طرف ایرانی خواهان رهایی فوری از تحریم‌هاست

نسیم: سخنگوی کاترین اشتون با تاکید بر سخت بودن امکان رسیدن به توافق تا ۲۹ تیر گفت: با وجود اختلافات موجود نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد. طرف ایرانی خواهان رهایی فوری از تحریم‌هاست.

مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با «شبکه العالم» تأکید کرد: سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به وین باعث پیشبرد مذاکرات هسته‌ای بویژه بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و (کاترین اشتون) همتای اروپایی وی شد.

مایکل مان خاطرنشان کرد: شش کشور (گروه ۱+۵) مصمم به دستیابی به توافقی هستند که همگان و ایران را راضی کند.

وی تصریح کرد: این پیشرفت به ویژه در مذاکراتی بود که بعد از ظهر دوشنبه بین ظریف و اشتون برگزار شد.

مایکل مان گفت: مسائل مربوط به فردو و اراک مطرح است، و همچنین طرف ایرانی خواهان رهایی از تحریم‌ها است.

وی درباره امکان دستیابی به توافقنامه نهایی فراگیر بین ایران و گروه ۱+۵ تا روز بیستم ماه ژوئیه، اظهار داشت: این از امور دشواری است که نمی‌توان با وجود این اختلافات و شکاف موجود بین دوطرف درباره آن اظهار نظر کرد.

سخنگوی اشتون خاطر نشان کرد: اما معتقدم که گروه ۱+۵ مصمم است تا به توافق دست یافته و اختلافات را کنار بگذارد و این امر بی شک به سود ایران خواهد بود.

مایکل مان درخصوص احتمال تمدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ بعد از بیستم ماه ژوئیه گفت: نمی‌خواهیم اکنون درخصوص تاریخ تخمین بزنیم. می‌خواهیم تمرکز کنیم، و فراموش نکنید که ما شش روز زمان داریم و مصمم هستیم. ما متعهد هستیم تا به نتیجه‌ای برسیم که به نفع همگان باشد.

وی تصریح کرد: چند مسأله وجود دارد که باید به طور قطع خصوصا از طرف ایران حل شود؛ ایران باید برخی از مسائل را حل کند و همچنین نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را بین ببرد.

مایکل مان خاطرنشان کرد: مسائل حساس و اصلی مانند غنی‌سازی اورانیوم، مجتمع فردو و مجتمع اراک وجود دارد و ایرانی‌ها نیز به نوبه خود خواهان رفع فوری تحریم‌ها هستند، و نمی‌خواهند این تحریم‌ها بعد از یک برهه زمانی برداشته شود. یک سری سوالات واضح و مسائلی وجود دارد که باید درخصوص آن‌ها اقدام کنند.

سخنگوی اشتون درباره مطالب رسانه‌ها به نقل از دیپلمات‌های غربی درخصوص تعلیق غنی‌سازی و کاهش تعداد سانتریفوژها به حدود ۹۴۰۰ دستگاه گفت: همه آنچه (رسانه‌ها) می‌گویند گمانه زنی است، که چه بسا واقعیت نداشته باشد. واقعیت در اتاق مذاکرات است.

وی افزود: اختلافات و درعین حال مذاکراتی برای پر کردن شکاف و ذوب کردن یخ‌ها وجود دارد.


ویدیو مرتبط :
گزارشگر بی بی سی : تحریم کنندگان ایران در حال چشیدن آثار تحریم نفت ایران هستند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت اوباما در حال بررسی طرح گفت‌وگویی برای رفع تحریم‌های ایران؟



دولت اوباما در حال بررسی طرح گفت‌وگویی برای رفع تحریم‌های ایران؟

یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داد که دولت اوباما در حال بررسی رویکرد جدیدی در گفت‌وگوها با ایران است که تحریم‌های اقتصادی را سریع‌تر از رویکردی که پیشتر به تهران پیشنهاد شده بود، رفع می‌کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این پیشنهاد یکی از چند گزینه‌ای است که پیش از آ‌غاز دور بعدی مذاکرات 1+5 و ایران درباره‌ی آن مذاکره می‌شود.

این گزارش حاکی است که هدف آمریکا تلاش برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است.

آسوشیتدپرس افزود که تدوین این استراتژی در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک انجام می‌گیرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه اعلام کرد که گفت‌وگوهایش با ایران را ماه دسامبر در تهران انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش یک مقام غربی گفت که مذاکره کننده ارشد آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه توافق کرده‌اند 21 نوامبر (اول آذر) در بروکسل با یکدیگر به عنوان مقدمه‌ای برای ازسرگیری احتمالی مذاکرات با ایران در اوایل سال آینده دیدار کنند.

تا آن زمان آمریکا نیز ممکن است تحدید تحریم‌های جدید و بی‌سابقه علیه اقتصاد ایران را بررسی کند که قانونگذاران کنگره در حال کار کردن بر روی آ‌ن طبق گفته مشاوران و افراد دست‌اندرکار تدوین پیش نویس این تدابیر هستند.

بر اساس این گزارش مبنای مقدماتی هر راه حل از طریق مذاکره روشن است: تحریم‌های آمریکا، اروپا و دیگر تحریم‌ها بین‌المللی در صورتی رفع خواهد شد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ذخائر موجود اورانیوم ( با غنای بالا) را از کشور خارج کرده و عملیات‌ها در فردو را تعلیق کند.

اما ایران تاکنون از پذیرش این رویکرد خودداری کرده است.

به گفته‌ی مقامات آمریکایی این باعث شده است آمریکا به راه‌هایی برای تغییر شکل این پیشنهاد فکر کند تا آن را برای ایران جذاب‌تر کند بدون آنکه مصالحه جدیدی را ارایه کند.

این مقامات به دلیل آنکه مجاز به صحبت علنی در این باره نبودند از اشاره به نام‌شان خودداری کردند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا آنچه را خودداری ایران از عمل به تعهدات هسته‌یی‌اش می‌خواند، تنها دلیل این " بن بست" می‌داند، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت آمریکا در حال بررسی پیشنهادی بسط داده شده است که کنارگذاشتن سریع‌تر و عمیق‌تر تحریم‌های نفتی و دیگر تحریم‌ها را شامل شود.

این گزارش می‌افزاید: اما از این تحریم‌ها زمانی عقب نشینی می‌شود که تهران به مصالحه‌های بیشتری از آنچه درباره‌ی برنامه‌ی غنی سازی خود به آن اشاره کرده است، موافقت کند.

جزییات پیشنهاد احتمالی همچنان نامشخص است، اما فرض بر آن است توافقی ایجاد شود که مانع از آن شود که به نظر برسد هر دو طرف در برابر تقاضای دیگری تسلیم می‌شود.

این گزارش حاکی است دولت اوباما همچنان به راه حل دیپلماتیک متعهد است و گزینه‌ی نظامی را باید تنها به عنوان آخرین دستاویز بررسی کرد.

بنابراین گزارش، یک مقام آمریکایی همچنین گفت: در حالی که اوباما دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است، دولت با گفت‌وگوی مستقیم با تهران به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تر که شامل گروه بزرگ قدرت‌های جهانی است باز برخورد خواهد کرد؛ در صورتی که با این مذاکرات امید بیشتری برای یک را ه حل از طریق مذاکره وجود داشته باشد.

مقام یاد شده که به علت مجاز نبودن به صحبت علنی درباره‌ی این موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود که با این حال گفت‌وگوی مستقیم در سه ماه آینده بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا دولت آمریکا هیچ تمایلی را از سوی ایران مشاهده نمی‌کند./ایسنا