اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مانتوی کوتاه را جمع می‌کنیم یا گران می‌کنیم؟!




 اخبار اجتماعی - مانتوی کوتاه را جمع می‌کنیم یا گران می‌کنیم؟!

آیا لباس کوتاه که فاقد وجه نمایش برجستگی‌ها باشد، نیز مصداق بی‌حجابی است و هر لباس کوتاهی مصداق بدحجاب و هر لباس بلندی مصداق حجاب کامل است؟ چه زمان متولی قدرتمند و ثروتمندی مشخص خواهد شد که این مصادیق را اجرا کند، برای تولید لباس‌هایی با این محتوا به تولیدکننده یارانه پرداخت کند و از پوشش این لباس‌ها در جامعه حمایت کند؟

برخورد با مانتوفروشان در حالی از سر گرفته شده که این راهکار موضعی همچون گذشته تنها به دامن زدن بازار زیرزمینی و افزایش قیمت برخی پوشش‌ها در تهران به دلیل افزایش ریسک فروش و همچنین توسعه مزون‌های زیرزمینی منجر خواهد شد و ظاهراً قرار نیست متولی برای بحث حجاب انتخاب مشخص شود که پوشش بلند و غیربدن‌نما را به طور وسیع به عنوان متولی رسمی در سطح وسیع با قیمت مناسب در اختیار عموم قرار دهد.

به گزارش «تابناک»، همزمان با آغاز فصل گرما و افزایش اعتراضات معمول چنین ایامی در هر سال پیرامون وضعیت حجاب در سطح جامعه، برخورد با فروشندگان شلوار و مانتوهای کوتاه، نازک و بدن نما شدت گرفته و ظاهراً با گروهی از واحدهای صنفی عرضه وسیع و همچنین برخی فروشندگان خرد چنین پوشش‌هایی برخورد شده است؛ اتفاقی که مسبوق به سابقه بوده و تازگی ندارد.

این طرح همچون طرح گشت ارشاد، اقدام تازه‌ای نیست و بازدارندگی‌اش نیز سال‌ها است که زیر سوال رفته است. متاسفانه چنین طرح‌هایی که شاید محض رفع تکلیف نیز صورت نمی‌پذیرد، تنها منجر به افزایش قیمت این نوع پوشش‌ها که مشتری‌های خود را دارد می‌شود و برخی فروشندگان با پذیرش ریسک فروش چنین کالاهایی، تنها قیمت‌ها را متناسب با ریسک فروش بالا می‌برند و گروهی دیگر نیز در این زمینه بازارهای تازه‌ای ایجاد می‌کنند و کار به مزون‌های زیرزمینی می‌رسد.

در این میان البته راهکارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد و به عنوان نمونه برای مانکن‌هایی که مانتوی کوتاه بر تن دارند، آستین گذاشته می‌شود و یا در پایین مانتوهای کوتاه پشت ویترین، روسری نصب می‌شود و در واقع به نوعی فرم ماجرا تغییر داده می‌شود اما به هر حال آن مانتو خریده می‌شود و طبیعتاً شخصی که این لباس را می‌پوشد، در انتهای مانتو روسری نصب نمی‌کند و احتمالاً آستین و ساق نیز استفاده نمی‌کند.

 

اخبار,اخباراجتماعی,وضعیت حجاب در ایران


این تصویر متعلق به رئیس مجلس سنگاپور است که حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور علی‌رغم آنکه مانتویی نبوده، تمجید کرده است. برخی چهره‌های مذهبی نیز این پوشش را با حجاب اسلامی مغایر ندانسته و از این رویکرد حمایت کرده‌اند. نظر شما چیست؟


در این میان، آنچه محل تامل است عدم وجود متولی برای عبور از این اقدامات مقطعی است و متاسفانه موازی کاری فرهنگی و نقش حداقلی وزارت فرهنگ و ارشاد در تقسیم قدرت تصمیم گیری و اعتبارات فرهنگی، امکان اینکه این دستگاه را نیز به عنوان متولی اصلی مورد خطاب قرار داد، سلب نموده و متاسفانه در این زمینه شاهد رویکردی برای مشخص سازی متولی که تصمیمات راهگشا و اثربخش در این زمینه داشته باشد، نیستیم.

چندی پیش نیز غلامعلی حدادعادل در این زمینه بحث یارانه حجاب را در همین راستا مطرح کرد و گفت: «یکی از گرفتاری‌های ما این است که در امر مبارزه با حجاب یک حرف واحد نمی‌زنیم، یکی می‌گوید باید کار فرهنگی کرد، دیگری می‌گوید باید با فعالیت‌های سازمان یافته با این موضوع مقابله کرد و... این صحبت‌های چندگانه و حرکت‌های موسمی کار را خراب کرده است...حکومت اگر به حجاب معتقد است باید یارانه بپردازد. چه اشکالی دارد برای پوشش اسلامی حکومت به تولیدکننده‌ها یارانه بدهد؟»

آیا در این زمینه شاهد وقوع اتفاق تازه پس از چند دهه بلاتکلیفی و مشخص شدن یک متولی قدرتمند از میان متولیان وسیع فرهنگی در کشور خواهیم بود و یا همچنین با گفتارهای کلیشه‌ای، به عنوان دغدغه‌ای موسمی و به طور خاص مسئله فصل گرما مورد توجه قرار خواهد گرفت و یک دهه دیگر نیز درباره بی حاصل بودن روش‌های گذشته برای حوزه‌ای که هیچ نهادی زیربار متولی‌گریِ تام و منضمم به پاسخگویی‌اش نمی‌رود، سخن خواهیم گفت؟

در مقابل ساختارشکنی‌ها، چه ساختارسازی‌هایی شکل گرفته که مقاومت عمومی را در پی نداشته باشد و در بستر جامعه به سرعت گسترش یابد و مسئول این ساختارسازی در کدام سال هجری شمسی مشخص خواهد شد و در کدامین قرن مصادیق مشخص خواهد شد؟ آیا لباس کوتاه که فاقد وجه نمایش برجستگی‌ها باشد، نیز مصداق بی‌حجابی است و هر لباس کوتاهی مصداق بدحجاب و هر لباس بلندی مصداق حجاب کامل است؟ چه زمان متولی قدرتمند و ثروتمندی مشخص خواهد شد که این مصادیق را اجرا کند، برای تولید لباس‌هایی با این محتوا به تولیدکننده یارانه پرداخت کند و از پوشش این لباس‌ها در جامعه حمایت کند؟
اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
جمع گران ترین خودروهای دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عذرخواهی روحانی به خاطر حضور کوتاه در جمع مدیران رسانه‌ها/ترک جلسه توسط مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به نشانه اعتراض



حضور روحانی در جمع مدیران رسانه ها

عذرخواهی روحانی به خاطر حضور کوتاه در جمع مدیران رسانه‌ها/دعایی به دلیل تاخیر روحانی جلسه را ترک کرد

صبح امروز جلسه‌ای با حضور مدیران مسئول رسانه‌ها در مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

قرار بود در این جلسه حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب نیز حضور داشته باشد اما غیبت وی در ابتدای این جلسه با واکنش حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روبرو شد.

 

دعایی در پی عدم حضور حسن روحانی در ابتدای این جلسه، با بین اینکه من هم حجره ای و دوست قدیمی آقای روحانی هستم ولی در 10 روز اخیر با وجود درخواست‌های من از برادرش ، دیداری بین بنده و ایشان ترتیب داده نشده است، جلسه را ترک کرد و از مدیران مسئول سایر رسانه‌ها نیز خواست که جلسه را ترک کنند اما دعوت به ترک جلسه توسط دعایی، با استقبال اغلب مدیران مسئول رسانه‌ها روبرو نشد و اکثر حاضرین، جلسه را ادامه دادند.

 

پس از این اتفاقات، محمدرضا صادق، مشاور حسن روحانی توضیحاتی درباره علت دیرکرد وی ارائه کرد و از مدیران خواهش کرد به حضور در جلسه ادامه دهند.در ادامه حجت‌الاسلام روحانی به مدت 10 دقیقه در جلسه با مدیران مسئول حضور یافت.

 

رئیس‌جمهور منتخب ضمن عذرخواهی از حضار به دلیل زمان اندک حضورش در جلسه، به مدیران مسئول قول داد که در آینده جلسه‌ مبسوطی با اهالی رسانه برگزار کند.

 

وی با تأکید بر اینکه دولت آینده ارتباطات دوسویه‌ای با اصحاب جراید و مدیران رسانه دنبال خواهد کرد، خطاب به اصحاب رسانه نیز گفت که شما نیز به عنوان نمایندگان افکار عمومی باید توقعات و انتظارات ملت را به دولت منتقل کنید.

 روحانی در پایان خاطرنشان کرد: بی تردید نقش رسانه ها «محوری» و «کلیدی» خواهد بود./تسنیم