اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماموریت سرنوشت ساز ظریف در اروپا



اخبار,اخبارسیاست خارجی,ظریف

 

 اخبارسیاست خارجی - صدای روسیه بررسی کرد:
ماموریت سرنوشت ساز ظریف در اروپا

در اواخر ماه سپتامبر، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به روسیه سفر خواهد کرد. این سفر در چارچوب اجلاس خزر در آستراخان انجام می شود. اواخر ماه سپتامبر ، نشست رهبران 5 کشور حاشیه خزر برگزار خواهد شد. روسای کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه برای حل و فصل مسأله مقام حقوقی خزر و بررسی تعامل بین المللی در اراضی حاشیه خزر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

صدای روسیه نوشت: مأموریت ظریف در اروپا، ماموریت سرنوشت سازی برای ایران خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، در روز های آینده سفرهای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا، لوکزامبورگ و بلژیک آغاز می شود.

سفرهای اروپایی وزیر امور خارجه ایران در آستانه رویدادهای مهمی اتفاق می افتد. این رویدادها هم بر رشد و توسعه مناسبات ایران – روسیه و حل و فصل مسأله هسته ای این کشور و هم بر آینده تعامل ایران با غرب تأثیر گذار خواهد بود. در این رابطه، مأموریت ظریف در اروپا از حالت سرنوشت سازی برای ایران برخوردار می شود.

در اواخر ماه سپتامبر، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به روسیه سفر خواهد کرد. این سفر در چارچوب اجلاس خزر در آستراخان انجام می شود. اواخر ماه سپتامبر ، نشست رهبران 5 کشور حاشیه خزر برگزار خواهد شد. روسای کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه برای حل و فصل مسأله مقام حقوقی خزر و بررسی تعامل بین المللی در اراضی حاشیه خزر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

اما سفر رسمی رئیس جمهور ایران به روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به علل عینی و ذهنی، همه انتظار دارند که مناسبات روسیه و ایران را احیا شده ببینند.

در ماه اوت ، مسکو و تهران تفاهمنامه ای در باره توسعه مناسبات تجاری – اقتصادی دو جانبه به امضا رساندند. تمام مواضع قید شده در تفاهمنامه دقیق تر خواهد شد و بصورت اسناد معتبر دارای جهات مشخص در زمان اجلاس کمیسیون بین الدول روسیه – ایران در همکاری تجاری – اقتصادی که 10-9 ماه سپتامبر برگزارخواهد شد آماده می شود.

اواخر ماه سپتامبر، روسای جمهور روسیه و ایران «نقطه نهایی» را خواهند گذاشت. قابل درک است که در مذاکرات روسای جمهور پوتین و روحانی، فقط از مناسبات تجاری – اقتصادی صحبت نخواهد شد. در زمان حاضرکه ایران و روسیه با تحریم های اقتصادی روبرو هستند ، حرکت آنها بسوی یکدیگر از مضمون جدیدی برخوردار می شود.

از اینرو، سفر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به مسکو از اهمیت خاصی برخوردار می گردد. طرفین باید درباره فهرست طولانی مسائل سیاسی، اقتصادی، مالی و احتمالا نظامی به گفتگو بپردازند که مسکو و تهران در رفع آنها ذینفع هستند. سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو پایه و اساس خوبی فراهم خواهد کرد تا تمام برنامه های ماه سپتامبر با شرکت روسیه و ایران به موفقیت بیانجامد.

مسأله هسته ای برای ایران اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، در آستانه مذاکرات 1+5 و ایران که در آستانه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، 16 ماه سپتامبر در نیویورک برگزار خواهد شد ، ظریف اول ماه سپتامبر در بروکسل مذاکراتی با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

هدف اصلی این نشست در بروکسل بحث در باره مکانیزم ادامه مذاکرات و رفع اختلاف نظرات برای دستیابی به موافقتنامه قابل قبول برای همه در باره برنامه هسته ای ایران خواهد بود. بدون وجود چنین سندی نمی توان در باره لغو نهایی تحریم های مالی – اقتصادی علیه ایران صحبت کرد. اما به عقیده کارشناسان سیاسی ، شانس رسیدن به توافق هسته ای و رهایی تهران از تحریم ها وجود دارد.

در استانه این مذاکرات، وزیر امور خارجه ایران به ایتالیا سفر می کند که یکی از شرکای اصلی تجاری تهران است. محمد جواد ظریف در اروپا به احتمال بسیار زیاد سعی خواهد کرد امتیازاتی در مناسبات مابعد تحریمات تجاری – اقتصادی و مالی با غرب کسب کند.

نباید این نکته نادیده گرفته شود که توافق های حاصله در اروپا می توانند برگ برنده تهران در مذاکرات ماه سپتامبر با روسیه در سطوح  مختلف بشود.

بدین ترتیب، سفر محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران به اروپا دشوار خواهد بود، اما در تهران امیدوارند که قابل اجرا باشد.

 

 اخبارسیاست خارجی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
سازمان فضایی اروپا و ماموریت فضاپیمای «آی ایکس وی»

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امتحانات سرنوشت ساز شهریور تیم ظریف!


آصفی تاکید دارد که مذاکرات هسته‌ای ایران در شهریور ماه با طرف‌های مذاکره کننده حساسیت بسیار بالایی دارد و به ارزیابی مسائل پیش رو در مذاکرات پرداخته است.

روزنامه اعتماد: حمیدرضا آصفی - دیپلمات برجسته کشورمان نوشت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به روسیه و مذاکرات مفیدی که با همتای روسی خود داشته است، روانه اروپا شده تا با سفر به سه کشور اروپایی، با مقامات این کشورها و در راس این دیدارها با خانم کاترین اشتون، مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا که به زودی پست خود را به وزیر ایتالیایی می سپارد دیدار و گفت وگو کند.

سفر ظریف به اروپا و گفت وگو با مقامات اروپایی حایز اهمیت بسیاری است، مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 در روزهای پایانی شهریورماه در نیویورک صورت خواهد گرفت. البته اگر حسن روحانی در سفر نیویورک حضور داشته باشد در روند مذاکرات تاثیرات مثبتی خواهد داشت. اگرچه حسن روحانی اعلام کرده هنوز تصمیمی برای این سفر نگرفته است اما برداشت شخص نگارنده این است که رییس جمهور ایران به این سفر خواهد رفت.

بنابراین ماه شهریور را می توان در سرنوشت مذاکرات بسیار تعیین کننده دانست که یا گره مذاکرات را باز می کند یا آن را کور می سازد. البته می توان انتظار داشت که تا پیش از مذاکرات آتی با 1+5 گفت وگو با مسوولان امریکایی نیز در هفته های آینده در دستور کار مذاکره کنندگان ایرانی قرار گیرد: مقاماتی همچون ویلیام برنز و وندی شرمن که هر دو به زودی پست خود را ترک خواهند گفت. اما آنچه را که اکنون می توان کاملامشخص و مشهود دریافت، فاصله زیادی است که بین ایران و گروه 1+5 در سه مورد وجود دارد.

1- غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و دامنه و وسعت فعالیت ایران در این مورد

2- تحریم ها و چگونگی لغو آن

3- زمان راستی آزمایی.

البته در خصوص سایت اراک و فردو و موضوعاتی از این دست نیز هنوز توافق کامل به دست نیامده، اما چنانچه سه موضوع اول به خصوص غنی سازی و لغو تحریم ها حل شود، حل سایر موضوعات در دسترس خواهد بود. از این رو مذاکرات در مرحله بسیار حساس و خطیری قرار داشته و این گفت وگوهای دوجانبه در شهریور بیش از اجلاس 1+5 در نیویورک تعیین کننده است و باید تلاش شود تا قبل از اجلاس آتی برخی موضوعات مهم در گفت وگوهای دوجانبه حل و فصل، و توافق اولیه حاصل شود.

پس از قریب یک سال مذاکره گروه ایرانی با طرف اروپایی، اکنون طرفین به حساسیت ها و نقاط قرمز یکدیگر، نگرانی ها و بایدها و نبایدها بیشتر از گذشته آشنا شده اند.

طرف ایرانی به موضوع با واقع بینی بیشتری می نگرد و طرف مقابل نیز به خوبی دریافته است که آنچه جمهوری اسلامی را به پای میز مذاکره آورده است نه ضعف که نگرش مسوولانه برای شفاف سازی و احقاق حقوق حقه هسته‌ای خود است. از این رو باید به خواست و اراده مردم شریف جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته و از زیاده خواهی و درخواست های خارج از عرف و منطق دست بردارد.

شرایط و فضای بین المللی کنونی نیز نقطه قوت و پشتیبانی محکمی برای مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی است که باید آن را به حمایت های مسوولان ارشد نظام و قاطبه ملت ایران افزود.

شرایط بین المللی و به خصوص اقتصادی کشورهای اروپایی و امریکا نقطه ضعف بزرگی برای طرف مقابل است. گروه تروریستی داعش که مستقیم یا غیرمستقیم ساخته و پرداخته امریکا با طراحی پشت پرده رژیم صهیونیستی است خطر جدی برای کشورهای اروپایی است که علاوه بر رییس جمهور امریکا، نخست وزیر انگلیس و فرانسه نیز بر آن تایید و تاکید داشته اند. بنابراین فرصت کنونی زمانی است که 1+5 نباید آن را از دست دهد.

گفت وگوهای ظریف در اروپا و در آینده یی نزدیک معاونان ایشان با مقامات اروپایی می تواند انتظارات ایران و چگونگی دسترسی به یک توافق جامع را برای تیم مذاکره کننده ترسیم کند. اینکه در پایان چهار ماه در کجا ایستاده باشیم به رویکرد و منطق و اراده سیاسی طرف مقابل برای دستیابی به یک توافق دو سر سود بستگی دارد.