اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مالیات خانه‌های خالی در فریب چراغ‌های روشن



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,مالیات‌

مالیات خانه‌های خالی که قرار است پس از راه‌اندازی سامانه لحاظ شود، به احتمال زیاد با اقدامات فریبکارانه‌ای همچون روشن کردن چراغ‌ها و کشیدن پرده‌ها گرفتار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، قرار بود از ابتدای سال 1395 بر اساس "اصلاحیه طرح مالیات‌های مستقیم" خانه‌های خالی مشمول مالیات شوند که البته هنوز سامانه آن راه‌اندازی نشده است. با این وجود کارشناسان معتقدند برای مالکانی که قصد اجاره یا فروش واحد مسکونی خود را ندارند فرار از مالیات کار سختی نیست.

مالکان ممکن است با کشیدن پرده، چیدن اثاث و روشن نگه داشتن چراغ خانه برای چرخش کنتور، اداره مالیات را گول بزنند که این خانه خالی نیست و به نظر می‌رسد راه‌هکار جدی برای مقابله با این اقدامات احتمالی وجود ندارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در این‌باره به ایسنا می‌گوید: به نظر من با جرایم مالیاتی و حرکات تعزیراتی نمی‌توان توازن بین عرضه و تقاضا را در مسکن برقرار کرد. کسی که می‌خواهد خانه را خالی نگه دارد یک پرده می‌زند، چراغ خانه را روشن نگه می‌دارد و می‌گوید کنتور کار کرده است و افرادی در این خانه زندگی می‌کنند و خانه را به کسی اجاره نمی‌دهد. لذا ما باید فرهنگ تولید مسکن را آن‌قدر بالا ببریم که مردم از نگه داشتن خانه خالی احساس ضرر کنند.

حسام عقبایی افزود: موافق مالیات بر خانه‌های خالی هستم اما اجرای آن باید به عنوان آخرین راهکار باشد. در امور حقوقی می‌گویند مجازات باید آخرین راهکار باشد. اولین راهکار پیشگیری است. در حوزه اقتصاد نیز تقریبا همین است و مجازات باید به عنوان آخرین راهکار مطرح شود.

اما یکی از دلایلی که دولت را به اخذ مالیات از خانه‌های خالی مجبور کرد، وجود 1.7 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور است که باید وارد بازار مصرف شود؛ چرا که با وجود حجم خانه‌های خالی، تعداد زیادی افراد بی‌خانه در کشور وجود دارد.

البته اخذ مالیات از خانه‌های مسکونی نوساز چندان به مزاج انبوه‌سازان خوش نیامده است؛ چرا که معتقدند واحدهای آنها در شرایط رکود سه ساله بخش مسکن به فروش نرفته و سرمایه‌های آنها خوابیده است. لذا اخذ مالیات از این خانه‌ها اجحاف در حق تولیدکنندگان مسکن محسوب می‌شود. با وجود همه‌ی مخالفت‌ها دولت در سال گذشته "اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم" را تصویب کرد که بر اساس آن باید مالیات خانه‌های خالی اخذ شود و هم‌اکنون منتظر راه‌اندازی سامانه مربوطه است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این‌خصوص گفته است: اجرای مالیات بر خانه‌های خالی نیاز به یک سامانه ای دارد که ما در حال طراحی این سامانه هستیم که به زودی آماده می‌شود.

حامد مظاهریان با بیان اینکه در قانون آمده که در سال اول از خانه‌هایی که خالی هستند، مالیات دریافت نشود، افزود: پس از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال اول وصولی از این منبع نداریم تا زمانیکه بیش از یکسال از خالی بودن واحد گذشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تعیین مالیات بر عهده سازمان امور مالیاتی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی فقط سامانه مربوط به اطلاعات املاک را طراحی می‌کند و تمامی اطلاعات مربوط به املاک در این سامانه به ثبت می‌رسد.

به گفته‌ی مظاهریان، این سامانه با سامانه‌های دیگر دستگاه‌ها هم افزایی دارد و به سامانه ملی املاک و اسکان کشور تبدیل می‌شود تا تمامی اطلاعات املاک بر روی آن به ثبت برسد به همین دلیل طوری طراحی می‌شود که با دیگر سامانه ها ارتباط داشته باشد.
 


ویدیو مرتبط :
مالیات بر خانه های خالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز می‌شود



 

 


مالیات

 

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه موضوع اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در اصلاحیه قانون مالیاتی حل خواهد شد، گفت: به زودی ویرایش دوم اصلاح قانون مالیاتی آغاز می شود.

علی عسگری در گفتگو با مهر درباره مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه گفت: موضوع اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در اصلاحیه قانون مالیاتی حل خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از اتمام ویرایش اول اصلاح قانون مالیاتی خبرداد و افزود: سازمان مالیاتی این اصلاحیه را برای نظرسنجی برای برخی از افراد ارسال کرده است.

وی از دریافت نظرات مختلف در ارتباط با اصلاح قانون مالیاتی خبرداد و افزود: در حال حاضر در مرحله جمع بندی نظرات هستیم و پس از آن ویرایش دوم را آغاز خواهیم کرد.

عسگری مطرح کرد که اگر این رسیدگی به قانون به صورت اصل هشتادوپنجمی صورت گیرد به تسریع تصویب قانون کمک خواهد شد.

موضوع اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در سال 81 از قانون مالیاتها حذف شده بود و اختلاف نظراتی در مورد اینکه از واحدهای خالی از سکنه اخذ شود یا خیر، وجود داشت.

با توجه به این امر سازمان مالیاتی در قوانین جدید مالیاتی به دنبال تعریف پایه‌ای معتبرتر از مالیات بر سرمایه برای دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی بود.

همچنین برای نهایی شدن موضوع اخذ یا عدم دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه کارهای کارشناسی بسیاری در سازمان مالیاتی صورت گرفته است.

سازمان امور مالیاتی کشور پیش از این نیز از آمادگی این سازمان برای اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه خبرداده بود. به هر حال اجرای این کار نیاز به قانونی جامع دارد. پیش از این نیز مجلس در مورد این موضوع و به منظور تعدیل قیمت مسکن بحثهایی را انجام داده بود.

علی اکبر عرب مازار رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور به مهر گفته است که اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه  باعث سوق یافتن مالکین این واحدها به سمت اجاره آنها می شود که بدین طریق نیز عرضه واحدهای اجاره‌ای در سطح شهرها افزایش خواهد یافت..../تحلیل:عصرایران