اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مالیات، ترفند دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی است!



اخبار,اخبار اقتصادی , مالیات

 

اخبار اقتصادی - مالیات، ترفند دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی است!

اگر بنا بر این باشد که به بهانه های مختلف از جمله مالیات و یا چیزهای دیگر اصل سرمایه صندوق یا سود حاصل از عملکرد آن را مشمول مالیات قرار دهیم هدف اولیه آن تضعیف خواهد شد.صندوق توسعه ملی، بانک نیست که دولت بتواند از آن مالیات بر عملکرد اخذ کند.

هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی به صورت خلاصه کمک به بخش خصوصی برای تولید و کمک به بخش خصوصی بود، و دولت ازمحل فروش نفت و میعانات گازی 20 درصد را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنند، اما این صندوق همواره از سوی دولت مورد هجمه واقع شده است.

به گزارش «تابناک»، هر چند که برداشت از این صندوق تقریبا غیر ممکن است اما اگر مجلس مصوب کند و یا رهبری اجازه دهد امکان برداشت از صندوق برای دولت ممکن است، اولین بار دولت احمدی نژاد در سال 91 برای پرداخت عیدی 85 هزار تومانی به کارمندان دولت به کمک مجلس مبالغی را از این صندوق برداشت کرد، که در آن زمان با واکنش هایی همراه شد اما به هر حال دولت برداشت را انجام داد.

در سالهای پس از آن نیز به اقتضای زمان برداشتهایی شد و حتی دولت یازدهم نیز در اسفند ماه گذشته این کار را انجام داد و مبلغ 4.2 میلیارد دلار از محل این صندوق برای تامین برخی از کسری های موجود انجام داد، اخرین بار نیز دولت مجوز گرفت تا برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان مبلغ 500 میلیارد تومان از همین محل برداشت کند.

اما به نظر می رسد که اشتهای دولت برای برداشت از این سرمایه ها ادامه دار است، و با توجه به اوضاع پیش آمده از جمله کاهش قیمت نفت و قطع نشدن یارانه اقشار پردرآمد دولت در تامین بودجه مورد نیاز دچار مشکل شده است، لذا دست به دامان ترفند جدیدی برای برداشت حساب صندوق توسعه ملی برای جبران این کسری دارد.

دولت راه های ممکن برای برداشت از این صندوق را قبلا امتحان کرده است و هر بار به بهانه ای توانسته به خواسته خود برسد، بنابراین امسال برای این منظور دست به دامان سازمان مالیات شده است، سازمان مالیات نیز برای تامین نظر دولت در تازه ترین اقدام خود مبلغ 10 هزار میلیارد تومان مالیات بر عملکرد صندوق توسعه ملی وضع کرده است.

هر چند که مسئولان دولتی و همچنین مسئولان سازمان مالیاتی تا کنون در خصوص این اقدام سکوت کرده اند اما برخی از نمایندگان مجلس پرده از این اقدام دولت برداشته اند و این اقدام دولت را به نوعی بهانه برای برداشت از صندوق توسعه ملی قلمداد می کنند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تایید خبر فوق و با اشاره به تصمیم دولت در اخذ مالیات 11 هزار میلیاردی از صندوق توسع ملی گفت: دولت ادعا دارد که این مالیات برعملکرد است و می تواند از صندوق توسعه ملی چنین مالیاتی را اخذ کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنا بر سیاست ها ابلاغی از سوی رهبری این کار خلاف است و هدف از تشکیل این صندوق تبدیل ثروت های ناپایدار به ثروت های ناپیدار است که از این طریق امکانی برای توانمندی بخش های غیر دولتی فراهم شود.

وی گفت: اگر بنا بر این باشد که به بهانه های مختلف از جمله مالیات و یا چیزهای دیگر اصل سرمایه صندوق یا سود حاصل از عملکرد آن را مشمول مالیات قرار دهیم هدف اولیه آن تضعیف خواهد شد.صندوق توسعه ملی، بانک نیست که دولت بتواند از آن مالیات بر عملکرد اخذ کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: صندوق توسعه ملی ساختار و تشکیلاتی برای تبدیل سرمایه های تجدید ناپذیر به سرمایه های تجدیدپذیر است. باید منابع این صندوق منشا تولید و ثروت شود.در حقیقت این ترفندی از سوی دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی است.

قادری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی متعلق به نسل های آینده است گفت: اگر به صندوق مالیات ببندیم و مالیات اخذ شده را صرف هزینه های جاری کنیم در واقع اختصاص 20 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی بی فایده است، صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات معاف است و اقدام دولت غیر قانونی است.

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
حرف آخر دولت و مجلس درباره برداشت از صندوق توسعه ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برداشت از صندوق توسعه ملی با ترفند خاص!



اخبار ,اخبار اقتصادی ,برداشت از صندوق توسعه ملی

 

اخبار اقتصادی - برداشت از صندوق توسعه ملی با ترفند خاص!

برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی صحت دارد و اصل برداشت دولت از صندوق توسعه روش و ترفندی خاص داشته است.

دادستان دیوان محاسبات با بیان اینکه برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی صحت دارد، گفت: اصل برداشت دولت از صندوق توسعه روش و ترفندی خاص داشته است و تخلف یا قانونی بودن آن در دست بررسی است.

فیاض شجاعی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه برداشت 4.1  میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی انجام شده است گفت: برداشت صورت گرفته اما اینکه تخلف بوده یا نه بحث جدایی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون دولت بر مبنای مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و یا مجلس شورای اسلامی امکان برداشت از صندوق توسعه ملی در راستای اهدافی که در اساسنامه صندوق مقرر شده دارد.

دادستان دیوان محاسبات اظهار داشت: اصل برداشت دولت از صندوق توسعه روش و ترفندی خاص داشته است. حسابرسان ما که بر صندوق توسعه نظارت می کنند متوجه برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از این صندوق شده اند. در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این برداشت با مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت گرفته و این نوع برداشت جزو مصادیق مصوبه ستاد محسوب می شود یا خیر .

وی تصریح کرد: دیوان محاسبات در این خصوص به مجلس گزارش داده است و در حال بررسی تخلف بودن یا نبودن این اقدام است.

به گزارش مهر چندی پیش خبری مبنی نامه رئیس دیوان محاسبات به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی منتشر شد.بر اساس این گزارش 2.6 میلیارد دلار از این پول تبدیل به ریال شده است.این خبر توسط معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد تکذیب شد.
اخبار اقتصادی - مهر