اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای کلیپ‌ سازی باران کوثری


ویدئوی قطعه «چرا رفتی؟» همایون شجریان در فضای مجازی پخش شده و توانسته بازخوردهای زیادی از مخاطبانش بگیرد که البته بیشترشان منفی است.





روزنامه هفت صبح:
ویدئوی قطعه «چرا رفتی؟» همایون شجریان در فضای مجازی پخش شده و توانسته بازخوردهای زیادی از مخاطبانش بگیرد که البته بیشترشان منفی است.

جدیدترین آلبوم همایون شجریان «نه فرشته ام نه شیطان» بیشتر از کارهای قبلی اش سروصدا به پا کرده است. دلیلش شاید در کنار موسیقی و همکاری او با تهمورس پورناظری و گروهی از نوازندگان حرفه ای کلیپ هایی باشد که باران کوثری، بازیگر سینمای ایران برای این خواننده محبوب ساخته است و در فضای مجازی انتشار پیدا کرده و حتی از شبکه های ماهواره ای خارج از کشور مانند pmc هم پخش شده است.

سنت کلیپ سازی چند سالی می شود که در ایران و بین خواننده های ایرانی هم به راه افتاده است و به اصطلاح به جز موسیقی به موزیک ویدئوهایشان هم فکرمی کنند اما نکته جالب اینجاست که این موزیک ویدئوها هیچ وقت به صورت رسمی و به همراه آلبوم منتشر نشده اند. کیوان هنرمند، آهنگساز آلبوم «روی دیگر» به خوانندگی بهرام رادان، سوپر استار سینمای ایران، می گوید: «برای خیلی از قطعات آن آلبوم، ویدئو ساختیم که یکی شان هم کار رضا بهرامی نژاد بود ولی نمی دانم به چه دلیلی کلیپ ها همراه با آلبوم منتشر نشدند. گمانم دلیلش مشکل گرفتن مجوز بود.»



موزیک ویدئو بازخوردهایی حتی بیشتر از قطعه موسیقی به صورت تنها دارد. همین الان شبکه های اجتماعی پر شده از واکنش های متفاوت و البته اکثرا منفی به کلیپ «چرا رفتی؟» که بهترین قطعه آلبوم شجریان و مشهورترین کلیپی است که باران کوثری ساخته.  در این کلیپ تعدادی از بازیگران سینما و تئاتر را می بینیم که از هدفونی که به گوش دارند ترانه را می شنوند و ما واکنش های احساسی آنها را نسبت به قطعه موسیقی پخش شده می شنویم. کمی شبیه به ایده عباس کیارستمی سر فیلم «شیرین» است که زنان بازیگر را جلوی پرده سینما نشانده بود و از واکنش آنها نسبت به چیزی که می دیدند فیلمبرداری کرد. البته زمانی که کیارستمی ایده اش را اجرایی کرد کار نویی بود ولی الان دیگر تکراری شده است و لطف کلیپ باران کوثری می توانست به چهره هایی باشد که در آن حضور دارند که بیشتر آنها بازیگران تئاترند و برای مخاطب عام ناشناس.

پژمان راهبر در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی در قسمتی از واکنشش نسبت به کلیپ باران کوثری نوشته است: «لاجرم، یعنی اگر فرزند رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری باشی، فیلمسازی (فقط) دیر و زود دارد. یعنی یک روز، همایون شجریان تصمیم می گیرد ویدئوی یک ترانه را بسپارد به جناب شما. ایده خطی ثبت احساس دوستان و رفقا مقابل دوربین (به هنگام شنیدن ترانه) چیز جدیدی نیست و احتمالا اولین چیزی بوده که به ذهن باران کوثری رسیده. انگار که داود عابدی و دوربین خبرساز رفته باشند فرودگاه تا در نیم ساعت گزارش استقبال مردم از تیم ملی را به آخرین بخش خبری برسانند.»

در همان روز رونمایی آلبوم همایونش جریان، محمد رحمانیان کارگردان و استاد تئاتر هم در سالن حضور داشتت. خود شجریان و پورناظری هم برای اولین بار بود که این کلیپ را می دیدند. وقتی از رحمانیان خواسته شدکه روی سن برود و درباره آلبوم حرف بزند او که چیزی آماده نکرحده بود بیشتر درباره این کلیپ باران کوثری صحبت کرد.

رحمانیان که استاد تئاتر بسیاری از بازیگرانی بود که در این کلیپ حضور دارند، به شدت به کار کوثری و بازی بازیگران اعتراض کرد. او در بخشی از حرف هایش گفت: «از باران کوثری، سحر دولتشاهی و مهرداد صدیقیان تعجب می کنم. این همه اور اکت (بازی اغراق شده) را نمی فهمم. به خدا ما تئاتری ها هم مثل مردم معمولی موسیقی گوش می دهیم و احساساتی می شویم. این همه سر تکان دادن ها و اداهای اضافه برای چیست؟ مهرداد صدیقیان چون در سالن حضور دارد به او می گویم انتظار این او راکت ها را را شما نداشتم.»

در کلیپ باران کوثری به جز خودش، نوید محمد زاده (بازیگر تئاتر که در جشنواره امسال با حضور در فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان یک شبه تبدیل به ستاره شد و طبق رأی هیات داوران، سیمرغ بهترین بازیگر مرد هم در اصل متعلق به او بود و به دلیل کنار کشیدن درمیشیان از مسابقه به عطاران اهدا شد)، سحر دولتشاهی، مهرداد صدیقیان، سیاوش پورناظری، ستاره پسیانی (دختر آتیلا پسیانی) و چند بازیگر تئاتر دیگر حضور دارند.


ویدیو مرتبط :
فراخوان کلیپ سازی با محوریت دیالوگی از باران کوثری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر همایون شجریان درباره کلیپ باران کوثری



اخبار,اخبار فرهنگی ,باران کوثری

 

اخبار فرهنگی - نظر همایون شجریان درباره کلیپ باران کوثری

همایون شجریان نظر خود را درباره پخش کلیپ تصویری اثر خود با عنوان «چرا رفتی» به کارگردانی باران کوثری از شبکه‌های ماهواره‌ای و حواشی آن اظهار کرد.

او در این‌باره گفت: بسیار متعجب شدم وقتی فهمیدم کلیپ رونمایی همه‌ جا پخش شده است و شبکه‌های ماهواره‌ای آن را نشان می‌دهند. چون این‌کار به پیشنهاد تهمورس پورناظری تنها برای استفاده در مراسم رونمایی ساخته شد و من از پخش غیرمنتظره آن در شبکه‌های ماهواره‌ای کاملا غافلگیر شدم. هر چند پخش این کلیپ به دیده‌شدن و فراگیرشدن این اثر مخصوصا در نزد جوان‌ترها بسیار کمک کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از افراد نظر مثبتی از ساخت تصاویر روی آهنگ «چرا رفتی» دارند اما از سوی دیگر برخی معتقدند که این قطعه به‌قدری زیباست که نیاز به تصویر ندارد، گفت: با وجود این تعدد نظرات، این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که در عصر امروز تصویر می‌تواند به فراگیر شدن اثر موسیقی کمک کند. ساخت کلیپ برای موسیقی اصیل، امری است که تا به حال به‌ندرت در داخل ایران اتفاق افتاده است و صد در صد حرکتی رو به کمال خواهد داشت.

همایون شجریان افزود: هرگونه بازتابی در مورد کلیپ و آهنگ چرا رفتی برای من و خالقان اثر قابل توجه است و بعضا برخی از این انتقادات می‌توانند سازنده باشند. حتی نگاه طنز به یک اثر یا کاریکاتوری از یک چهره می‌تواند دوست‌داشتنی باشد؛ به شرط آنکه حرمت‌ها را نگه داریم و در کلام و قلممان دوستی‌ها را حفظ کنیم. 

اخبار فرهنگی - روزنامه شرق