اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای کلاهبرداری چینی‌ها از تجار ایرانی



اخبار,اخباراقتصادی,تجارت ایران و چین

تجارت ایران و چین اگرچه این روزها با زمزمه آمدن اروپایی‌ها و سایر کشورهای آسیایی و حاشیه خلیج فارس به ایران، اندکی متزلزل شده و چینی‌ها بیم از دست دادن بازار بکر ایران را دارند، اما گویا حاضر هم نیستند که به هر قیمتی شرکای تجاری خود را از دست بدهند، بنابراین برخی از شرکت‌های چینی، به کلاهبرداری از تجار ایرانی هم پرداخته اند که منجر به نامه‌نگاری سفارت ایران در چین با تجار شده است.

به گزارش تابناک ،  اگرچه روابط تجاری و اقتصادی ایران و چین از دیرباز و حتی در زمانهای شکل گیری تمدن دو کشور همواره مثبت و رو به رشد بوده و قدمتی به اندازه جاده ابریشم دارد، اما شکل و شمایل جدید خود را پس از مدرن شدن اقتصاد و تجارت خارجی چین بیشتر پیدا کرده و کوچی از سنت به مدرنیته تجاری داشته است.

اوج این روابط در سالهای اخیر را البته شاید بتوان به سالهای تحریم ایران از سوی غرب نسبت داد، سالهایی که اروپایی ها و امریکایی ها، تبادل تجاری و به خصوص مراودات بانکی را با ایران ممنوع اعلام کرده بودند و ایران چاره ای جز تامین نیازهای خود و البته حفظ روابط تجاری خود با دنیا نداشت و بنابراین به سمت کشورهایی گرایش پیدا کرد که تسهیلاتی بیشتری برایش قائل باشد.

در این میان قرعه افزایش چشمگیر روابط تجاری به نام چین هم افتاد. کشوری که بیشترین سود را از تحریم های غرب بر علیه ایران، در روابط تجاری با این کشور برد. پول های نفتی، نفت ارزان، کالاهای بی کیفیت و کم کیفیتی که روانه بازارهای مختلف ایرانی می کرد و در نهایت، پروژه هایی که با ترک تشریفات مناقصه صاحب می شد.

سالهای سال گذشت و چین یکه تاز تجارت خارجی با ایران شد و جای خالی اروپایی ها را پر کرد. اما حال که با گشایش سیاسی به نفع ایران در روابط تجاری با دنیا، پای اروپایی ها و کشورهای پیشرفته دنیا به ایران در حال باز شدن است، چینی ها احساس خطر کرده و به هر طریقی متوسل می شوند تا بلکه در بازار ایران ماندگار باشند.

بر همین اساس، هر روز خبرهای جدیدی از برخی کارشکنی های چینی ها در روابط تجاری با ایران به گوش می رسد. از افزایش برخی کارمزدهای بانکی گرفته تا حال هم کلاهبرداری از برخی تجار ایرانی.

کلاهبرداری که از سوی برخی شرکتهای چینی به تازگی از تجار ایرانی انجام شده است، رایزن بازرگانی ایران در چین را به واکنش وا داشته و او در نامه ای با موضوع معرفی شرکت چینی به اتاق های بازرگانی، خواستار اطلاع رسانی به تجار ایرانی بابت عدم همکاری با این شرکت کلاهبردار شده است.

متن کامل نامه رایزن بازرگانی بدین شرح شده است:
"موضوع: معرفی شرکت چینی به اتاق های بازرگانی
سلام علیکم
احتراما به استحضار می رساند بر اساس اطلاعات دریافت شده تجار ایرانی در ارتباط با شرکت چینی زیر که دچار کلاهبرداری اینترنتی شده اند، خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع شرکت های ایرانی به اتاق های بازرگانی سراسر کشور منعکس شود.
نام شرکت
Shanxi qunli electric co. ltd
شماره ثبت
610000100241562
نشانی
NO.1qunli road. Chengcang district. Baoji city. Shaanxi. P.r.china
موضوع قابل توجه
شرکت ایرانی در ارتباط با خرید کالا از شرکت چینی فوق دچار کلاهبرداری اینترنتی شده و احتمال همدستی فروشنده با هکر بسیار بالا است.
سیدرضا سیدآقازاده"


 اخبار اقتصادی  -  تابناک 
 


ویدیو مرتبط :
تجار افغان در پی تجارت با محصولات ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهبرداری میلیاردی به روش نیجریه‌ای از تجار ایرانی



کلاهبرداری میلیاردی به روش نیجریه‌ای از تجار ایرانی

معاون مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به افزایش کلاهبرداری با روش نیجریه‌ای گفت: تا کنون میلیاردها تومان از تجار کشورمان به این روش کلاهبرداری شده است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ تورج کاظمی با اشاره به افزایش کلاهبرداری نیجریه‌ای در کشور اظهار داشت: یکی از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری در فضای مجازی روش نیجریه‌ای است که بیشتر قربانیان آن را تجار تشکیل می‌دهند. در این روش هنگامی که تجار از طریق نامه‌های الکترونیکی قصد ارتباط با فروشندگان خارجی را دارند کلاهبرداران اقدام به دست آوردن اطلاعات فرد کرده و نامه های الکترونیکی جعلی را برای تاجر ارسال می‌کنند. هنگامی که فرد قصد انتقال پول خرید کالا را دارد کلاهبرداران با ارسال ایمیل‌های جعلی اقدام به دادن شماره حساب خود به جای شرکت فروشنده کالا می‌کنند.

وی ادامه داد: تجاری که در داخل کشور ثبت سفارش کرده و با شرکت های خارجی از طریق نامه الکترونیکی در ارتباط هستند توسط کلاهبرداران شناسایی و پس از نفوذ به پست الکترونیکی و ساختن یک ایمیل مشابه با دادن شماره حساب‌های فرعی بازرگانان را ترغیب می‌کنند تا پول خرید خود را به این شماره حساب ‌ها واریز کنند. این افراد با روش های مختلف اعتماد بازرگانان را جلب و آنها را مجاب به واریز پول می‌کند.

به گفته معاون مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتا، پس از اینکه چند روز از واریز وجه گذشته و هیچ تماسی با تاجر گرفته نمی‌شود او به این موضع شک کرده و تازه متوجه سرقت اینترنتی صدها میلیون تومان از حسابش می‌شود.

وی با بیان اینکه تبادل تجاری راههای داد و ستد وجوه عمدتاً از طریق راه‌های غیرمجاز انجام می‌شود گفت: پیگیری و ردیابی کلاهبرداران نیجریه‌ای به سختی انجام می‌شود و این مشکلات باعث شده است مالباختگان در زمان طولانی ‌تری به پول از دست رفته‌شان برسند.

معاون مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتا افزود: این کلاهبرداری توسط اتباع کشور نیجریه و برخی کشورهای آفریقایی در جنوب شرق آسیا انجام می شود و تاکنون کشور چین توانسته است دهها نفر از این کلاهبرداران را شناسایی و دستگیر کنند.

کاظمی با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری 10 د صد جرایم فضای سایبر را کلاهبرداری‌های نیجریه‌ای تشکیل می‌دهد تاکید کرد:‌ تمامی این مجرمان خارج از کشور بوده و با روشی حرفه‌ای با روان تجار بازی کرده و آنها را مجبور می کنند تا به ایمیل‌هایشان پاسخ دهند. بیشتر این کلاهبرداری ها در کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرق این قاره رخ می‌دهد.

وی در پایان با توصیه به هموطنان تاکید کرد:‌ هموطنان به ویژه تجار و بازرگانان به ایمیل‌های مشکوک پاسخ ندهند و تبادل اطلاعات را از راه‌های مختلف کنترل کنند و اگر درخواستی از طرف شرکت مطرح شد آن را از طریق تلفن یا راه‌های غیراینترنتی کنترل و هر مرحله از تجارت را از طریق طرف قرارداد کنترل و از شرکت تاییدیه بگیرند. با توجه به این که کلاهبرداران اقدام به ساخت ایمیل‌های مشابه می کنند بهترین حالت این است که پاسخ نامه‌های الکترونیکی شرکت را از طریق Replyکردن جوان ندهند و با مراجعه به صندوق پست الکترونیکی جوابها را به همان آدرس اصلی شرکت ارسال کنند./مهر