اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای کاروان سه هزار نفره یاران احمدی‌نژاد



اخبار,اخبارسیاسی, دوران ریاست احمدی‌نژاد

«هر چقدر اطرافیانش تلاش کنند و مصاحبه پشت مصاحبه بیاورند که احمدی‌نژاد برای مجلس هیچ برنامه‌ای ندارد، باز خبری از ولنجک درز می‌کند که خلاف این گفته را ثابت می‌کند.»

روزنامه اعتماد با این مقدمه، نوشت: روز پنجشنبه هفته گذشته احمدی‌نژاد در دفتر ولنجک پذیرای استانداران دوره ریاستش در دولت بود. او در طول دولت‌های نهم و دهم با 55 استاندار کار کرد که از این تعداد تنها هفت نفر به دلیل اتخاذ مواضعی مخالف با احمدی‌نژاد دعوت او را قبول نکردند.

اگرچه از محتوای این جلسه خبری در دست نیست اما شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که اطرافیان رئیس دولت‌های نهم و دهم طی هفته آینده میزبان فرمانداران دولت خود خواهند بود.

بر اساس آمارهای وزارت کشور در دوران ریاست احمدی‌نژاد بر دولت، حدود 800 فرماندار منصوب شده‌اند. پیش‌بینی احمدی‌نژادی‌ها برای این جلسه این است که حدود 600 نفر در این جلسه حضور خواهند داشت. آنها برای برگزاری این جلسه در تهران به دنبال سالنی با گنجایش 600 نفر هستند و تلاش می‌کنند تا آن را در سکوت خبری برگزار کنند و محتوایش را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند. این در حالی است که احمدی‌نژاد هر هفته حدود 16 نفر از مدیران دولتی زمان خود را به طور خصوصی ملاقات می‌کند که این رقم به 64 نفر در ماه می‌رسد؛ البته این تنها یک بخش از شبکه مدیران احمدی‌نژادی در سراسر کشور است.

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران اصلاحات در گفت‌وگویی با «اعتماد» به بررسی وضعیت دولت روحانی و نسبت اصلاح‌طلبان و نیروهای تحول‌خواه پرداخته و معتقد است حمایت مجدد از روحانی برای اصلاح‌طلبان امر بعیدی نیست و احتمال حمایت از او برای یک دوره دیگر وجود دارد.

او البته با صراحت نسبت به ادامه حضور نیروهای دولت قبل در کسوت فرمانداران دولت فعلی هشدار می‌دهد و ادامه فعالیت آنها را در صورتی که کوچک‌ترین تعلق خاطری به دولت فعلی ندارند نشانه بدی می‌داند.

پرسش- شما سال‌ها کار رسانه‌ای کرده‌اید. فضای رسانه‌ای دولت را چطور تحلیل می‌کنید؟

کاملا منفعل است و یکی از ضعف‌های دولت هم به همین علت است. ما در دولت اصلاحات بالاخره دو تریبون مثل خبرگزاری و روزنامه داشتیم که از نظر تیراژ بعد از همشهری بالاترین تیراژ را داشت. بسیار فعال بودند. ما تیمی به سرپرستی دکتر بروجردی از دانشگاه علامه طباطبایی آوردیم و از ایشان خواستیم یک گزارش تحلیل محتوا بدون هیچ سمت و سویی تهیه کنند. تمام خروجی‌های خبرگزاری را از سال 81 تا 83 تحلیل محتوا کردند که بعد هم این گزارش برای همه مقامات کشور فرستاده شد. در خبرگزاری وابسته به دولت تقریبا با نیم درصد تفاوت حضور اصولگرایان با اصلاح‌طلبان در خروجی خبرگزاری برابر بود. فضایی که علیه خبرگزاری و روزنامه بود نشان‌دهنده فعال بودن این دو رسانه است.

پرسش- آیا اصلاح‌طلبان در ادامه از روحانی برای دوره بعدی ریاست جمهوری حمایت خواهند کرد؟

ممکن است در آن زمان هم با توجه به رقبایی که حاضر می‌شوند اصلاح‌طلبان باز هم به این نتیجه برسند که از روحانی حمایت کنند اما شاقول اصلاح‌طلبان این است که آقای روحانی و وزارت کشورش پای انتخابات می‌ایستد یا نه و حاضر است هزینه بکند؟ هیات‌های اجرایی را که نخستین ابزار نظارتی هستند چگونه شکل خواهد داد؟ الان 76 درصد از نیروهای احمدی‌نژاد هنوز در دستگاه اجرایی وزارت کشور حضور دارند. رحمانی فضلی با زیرکی این افراد را جابه‌جا کرده است، مثلا فرماندار را جابه‌جا کرده اما همچنان همه‌جا دست نیروهای قبلی است.

پرسش- پس شما قائل به این هستید که این توقف تولید فکر و اندیشه‌ورزی در این جریان فکری اتفاق افتاده است؟

نه، معتقدم که جریان اندیشه‌ورزی مستمر بوده است، خصوصاً بعد از تحولاتی که در عرصه فناوری‌های ارتباطاتی صورت گرفته اندیشه‌ورزی به طور گسترده وجود داشته اما این هم یک واقعیت است که بالاخره هر انتخاباتی پیش می‌آید وجد و نشاط سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان بیشتر از گذشته می‌شود و انتخابات هم که تمام می‌شود، دوباره فروکش می‌کند.

پرسش- اما ائتلاف قواعدی دارد؛ قواعدی که حتی در چینش کابینه هم در نظر گرفته نشد؟ یعنی شما با رویکرد ائتلاف سیاسی این تصمیم را گرفتید اما بعد از انتخابات به ناچار به همان حمایت سیاسی تن دادید؟

ائتلاف نه به معنای مدرن. خیلی از واژگانی که در جامعه جهانی تعریف خاص خودش را دارد در جامعه ما تعریف دیگری دارد. ائتلاف در فرانسه یا هر کشور توسعه‌یافته‌ای با این ائتلاف متفاوت است. شما ممکن است اسم حمایت یا ائتلاف را بر آن بگذارید. البته اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که حمایت سیاسی از روحانی داشته باشند، چون رأی او از رأی نامزد اصلی اصلاح‌طلبان بالاتر بود و این تصمیم هم به این دلیل گرفته شد که منافع ملی برای اصلاح‌طلبان اولویت داشت. حمایت یا ائتلاف فرقی ندارد. این تصمیم را گرفتند که دوباره گفتمان قدیمی که هشت سال بر سر کار بوده بازنگردد و گشایش نسبی در امور جامعه از جمله امور اصلاح‌طلبان ایجاد شود.

پرسش- پس موضوع تحزب و گسترش آنکه شعار بیشتر دولت‌هاست در اختیار تام و تمام آنها نیست تا تحقق پیدا کند. در حقیقت بستر مناسبات موجود بر فضای سیاسی رفتن به سمت حزبی شدن را سخت می‌کند؟

بله، دقیقاً همین‌طور است. این واقعیتی است. استثناهایی هم وجود دارد، یکی مانند رئیس دولت اصلاحات. مرحوم بهشتی هم همین‌طور بود. علتش هم این بود که سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده بود. باور جدی به تحزب و کار تشکیلاتی در میان روحانیون کشور فارغ از خط سیاسی خیلی جدی نیست.

 اخبار  سیاسی  -  اعتماد  


ویدیو مرتبط :
دکتر احمدی نژاد (97/4/28) : یارانه 45 هزار تومان را باید سه برابر کنند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كاروان سه هزار نفره یاران احمدی‌نژاد



اخبار,اخبار سیاسی ,محموداحمدی‌نژاد

هر چقدر اطرافیانش تلاش كنند و مصاحبه پشت مصاحبه بیاورند كه احمدی‌نژاد برای مجلس هیچ برنامه‌ای ندارد، باز خبری از ولنجك درز می‌كند كه خلاف این گفته را ثابت می‌كند.

روز پنجشنبه هفته گذشته احمدی‌نژاد در دفتر ولنجك پذیرای استانداران دوره ریاستش در دولت بود.او در طول دولت‌های نهم و دهم با ٥٥ استاندار كار كرد كه از این تعداد تنها هفت نفر به دلیل اتخاذ مواضعی مخالف با احمدی‌نژاد دعوت او را قبول نكردند. اگرچه از محتوای این جلسه خبری در دست نیست اما شنیده‌های «اعتماد» حاكی از آن است كه اطرافیان رییس دولت‌های نهم و دهم طی هفته آینده میزبان فرمانداران دولت خود خواهند بود.

 

بر اساس آمارهای وزارت كشور در دوران ریاست احمدی‌نژاد بر دولت حدود ٨٠٠ فرماندار منصوب شده‌اند. پیش‌بینی احمدی‌نژادی‌ها برای این جلسه این است كه حدود ٦٠٠ نفر در این جلسه حضور خواهند داشت. آنها برای برگزاری این جلسه در تهران به دنبال سالنی با گنجایش ٦٠٠ نفر هستند و تلاش می‌كنند تا آن را در سكوت خبری برگزار كنند و محتوایش را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند. این در حالی است كه احمدی‌نژاد هر هفته حدود ١٦ نفر از مدیران دولتی زمان خود را به طور خصوصی ملاقات می‌كند كه این رقم به ٦٤ نفر در ماه می‌رسد. البته این تنها یك بخش از شبكه مدیران احمدی‌نژادی در سراسر كشور است.

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران اصلاحات در گفت‌وگویی با اعتماد به بررسی وضعیت دولت روحانی و نسبت اصلاح‌طلبان و نیروهای تحول‌خواه پرداخته و معتقد است حمایت مجدد از روحانی برای اصلاح‌طلبان امر بعیدی نیست و احتمال حمایت از او برای یك دوره دیگر وجود دارد. او البته با صراحت نسبت به ادامه حضور نیروهای دولت قبل در كسوت فرمانداران دولت فعلی هشدار می‌دهد و ادامه فعالیت آنها را در صورتی كه كوچك‌ترین تعلق خاطری به دولت فعلی ندارند نشانه بدی می‌داند.

 شما سال‌ها كار رسانه‌ای كرده‌اید، فضای رسانه‌ای دولت را چطور تحلیل می‌كنید؟
كاملا منفعل است و یكی از ضعف‌های دولت هم به همین علت است. ما در دولت اصلاحات بالاخره دو تریبون مثل خبرگزاری و روزنامه داشتیم كه از نظر تیراژ بعد از همشهری بالاترین تیراژ را داشت. بسیار فعال بودند. ما تیمی به سرپرستی دكتر بروجردی از دانشگاه علامه طباطبایی آوردیم و از ایشان خواستیم یك گزارش تحلیل محتوا بدون هیچ سمت و سویی تهیه كنند. تمام خروجی‌های خبرگزاری را از سال ٨١ تا ٨٣ تحلیل محتوا كردند كه بعد هم این گزارش برای همه مقامات كشور فرستاده شد. در خبرگزاری وابسته به دولت تقریبا با نیم درصد تفاوت حضور اصولگرایان با اصلاح‌طلبان در خروجی خبرگزاری برابر بود. فضایی كه علیه خبرگزاری و روزنامه بود نشان‌دهنده فعال بودن این دو رسانه است.


  آیا اصلاح‌طلبان در ادامه از روحانی برای دوره بعدی ریاست‌جمهوری حمایت خواهند كرد؟
ممكن است در آن زمان هم با توجه به رقبایی كه حاضر می‌شوند اصلاح‌طلبان باز هم به این نتیجه برسند كه از روحانی حمایت كنند اما شاقول اصلاح‌طلبان این است كه آقای روحانی و وزارت كشورش پای انتخابات می‌ایستد یا نه و حاضر است هزینه بكند؟ هیات‌های اجرایی را كه نخستین ابزار نظارتی هستند چگونه شكل خواهد داد؟ الان ٧٦ درصد از نیروهای احمدی‌نژاد هنوز در دستگاه اجرایی وزارت كشور حضور دارند. رحمانی فضلی با زیركی این افراد را جابه‌جا كرده است، مثلا فرماندار را جابه‌جا كرده اما همچنان همه جا دست نیروهای قبلی است.


 پس شما قایل به این هستید كه این توقف تولید فكر و اندیشه‌ورزی در این جریان فكری اتفاق افتاده است؟
نه، معتقدم كه جریان اندیشه‌ورزی مستمر بوده است، خصوصا بعد از تحولاتی كه در عرصه فناوری‌های ارتباطاتی صورت گرفته اندیشه‌ورزی به‌طور گسترده وجود داشته اما این هم یك واقعیت است كه بالاخره هر انتخاباتی پیش می‌آید وجد و نشاط سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان بیشتر از گذشته می‌شود و انتخابات هم كه تمام می‌شود، دوباره فروكش می‌كند.


  اما ائتلاف قواعدی دارد، قواعدی كه حتی در چینش كابینه هم در نظر گرفته نشد؟ یعنی شما با رویكرد ائتلاف سیاسی این تصمیم را گرفتید اما بعد از انتخابات به ناچار به همان حمایت سیاسی تن دادید؟
ائتلاف نه به معنای مدرن. خیلی از واژگانی كه در جامعه جهانی تعریف خاص خودش را دارد در جامعه ما تعریف دیگری دارد. ائتلاف در فرانسه یا هر كشور توسعه‌یافته‌ای با این ائتلاف متفاوت است. شما ممكن است اسم حمایت یا ائتلاف را بر آن بگذارید. البته اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند كه حمایت سیاسی از روحانی داشته باشند، چون رای او از رای نامزد اصلی اصلاح‌طلبان بالاتر بود و این تصمیم هم به این دلیل گرفته شد كه منافع ملی برای اصلاح‌طلبان اولویت داشت. حمایت یا ائتلاف فرقی ندارد. این تصمیم را گرفتند كه دوباره گفتمان قدیمی كه هشت سال بر سر كار بوده بازنگردد و گشایش نسبی در امور جامعه از جمله امور اصلاح‌طلبان ایجاد شود.


 پس موضوع تحزب و گسترش آنكه شعار بیشتر دولت‌هاست در اختیار تام و تمام آنها نیست تا تحقق پیدا كند. در حقیقت بستر مناسبات موجود بر فضای سیاسی رفتن به سمت حزبی شدن را سخت می‌كند؟
بله، دقیقا همین طور است. این واقعیتی است. استثناهایی هم وجود دارد، یكی مانند رییس دولت اصلاحات. مرحوم بهشتی هم همین طور بود. علتش هم این بود كه سال‌ها در خارج از كشور زندگی كرده بود. باور جدی به تحزب و كار تشكیلاتی در میان روحانیون كشور فارغ از خط سیاسی خیلی جدی نیست.

 

اخبار سیاسی - اعتماد