اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای واردات چند ساعته 1000 دستگاه خودرو لوکس چیست؟



مصوبه ناگهانی دولت/ ماجرای واردات چند ساعته 1000 دستگاه خودرو لوکس چیست؟

مصوبه ناگهانی دولت پس از واردات 1000 دستگاه خودروی لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی سی از گمرک در نیمه دوم سال 91 با ابهامات گسترده‌ای مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سال 91 که بازار خودرو با فراز و نشیب بسیاری روبرو شد، در واردات خودرو نیز اتفاقات ناخوشایندی افتاد که بوی رانت ‌می‌داد. ماجرا از این قرار است که دولت در سال گذشته مصوبه‌ای داشت که براساس آن، قرار شد تعرفه واردات خودرو در اواخر سال 91، 45 درصد و هر سال 5 درصد کاهش یابد.

براساس همین مصوبه، تعرفه واردات خودرو به 45 درصد کاهش یافت اما ساعاتی پس از این تصمیم، یکهزار دستگاه خودرو بالای 2500 سی.سی با این شرایط از گمرک ترخیص شد؛ خودروهایی که در گمرک مانده بودند تا با این تعرفه ترخیص شوند تا سودهای هنگفت بادآورده نصیب سوءاستفاده کنندگان از رانت اطلاعاتی کند.

 

این در حالی بود که دولت به طور ناگهانی در مصوبه جدیدی واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی را ممنوع کرد. حال این پرسش مطرح است که این 1000 دستگاه خودرو چرا در یک روز خاص از گمرک ترخیص و ناگهان واردات این نوع خودروها ممنوع شد.

گزارشها حاکی از آن است که یکهزار دستگاه خودرو بیشتر پورشه، بنز و بی.ام.و بودند که با قیمت‌ و سودهای بسیار بالا در بازار عرضه شدند.

به گزارش مهر، در سال 91 نزدیک به 40 هزار دستگاه خودرو به ارزش بیش از یک میلیارد دلار وارد کشور شده است./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای جنجالی واردات ماشین لوکس 3 میلیاردی به ایران!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای تعرفه 1000 درصدی واردات خودرو


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای جلوگیری از واردات خودروهای چینی و هفت میلیاردی به داخل کشور خبر داد و گفت: اظهارات اینجانب در خصوص طرح مذکور به درستی منتشر نشده است.

عصر خبر: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای جلوگیری از واردات خودروهای چینی و هفت میلیاردی به داخل کشور خبر داد و گفت: اظهارات اینجانب در خصوص طرح مذکور به درستی منتشر نشده است.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درج خبری از قول وی در رسانه ها مبنی بر «طرح دو فوریتی مجلس برای افزایش 1000 درصدی تعرفه خودرو وارداتی» گفت: متاسفانه اظهارات اینجانب به درستی منتشر نشده و آنچه گفتم با آنچه منتشر شده، فرق دارد.

وی با بیان اینکه نام این طرح، «طرح حمایت از تولید داخلی، کارگران و مصرف کنندگان داخلی است، گفت: این طرح دو فوریتی یک ماده و سه تبصره دارد که به امضای 27 نماینده مجلس هم رسیده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به محتوای این طرح خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح وارد کنندگان خودرو برای واردات باید «از یک درصد تا هزار درصد عوارض، تعرفه و مالیات بر حسب نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی به میزان ساخت، پرداخت نمایند.

قاضی پور با تاکید بر اینکه هدف این طرح جلوگیری از واردات خودروهای بی کیفیت چینی به داخل کشور است، افزود: در همین راستا اگر خودرو خارجی با برند جهانی در داخل تولید شود و تا 70 درصد آن تولید داخل باشد، تعرفه آن صفر می شود. بعنوان مثال خودروسازان داخلی اگر برند خودروهای با کیفیت خارجی چون تویوتا، بنز و ... را با ظرفیت 70 درصد تولید داخل، در داخل تولید کنند، تعرفه آنها صفر خواهد شد.

وی گفت: بر اساس تبصره های این طرح طبق آئین نامه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از خریداران خودرداخلی مصوب می کند، موظف می شود حسب خدمات پس از فروش و توجه به فرهنگ مشتری مداری، شرکت ها را مورد تشویق قرار دهد و یا آنها را وادار به قبولی شروطی کند که در قراردادهای فروش نظیر تعویض خودرو و یا جمع آوری خوردوری معیوب از بازار است.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح مذکور به احتمال زیاد چهارشنبه به هیئت رئیسه مجلس ارائه تا در صحن مجلس مطرح شود، افزود: بر اساس طرح مذکور دیگر خودروهای بی کیفیت و خودروهای گران قیمت و حتی هفت میلیارد تومانی وارد ایران نخواهد شد.

قاضی پور با تاکید بر اینکه ما پیگیر اشتغال، سرمایه و تولید ملی هستیم، خاطرنشان کرد: طرح مذکور به دنبال حمایت از خودرسازان متوسط است تا خودروهای خود را با کیفیت و قیمت مناسب ارائه کنند. این مسئولین باید خودروهای خود را با قیمت مناسب و برند جهانی تولید کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به برخی موضع گیریها علیه مصاحبه وی در خصوص این طرح در رسانه ها، افزود: اینجانب همواره در مجلس و رسانه ها علیه خودروسازان، گرانفروشان خودرو، واردات کنندگان خودروهای بی کیفیت و خودروهای چینی صحبت کرده و می کنم و همواره از حقوق مصرف کننده دفاع کرده و می کنم.

قاضی پور با بیان اینکه نباید به دلیل اشتباه یک خبرنگار در انعکاس مطلب مرا به حمایت از خودرهای داخلی بی کیفیت متهم کرد، افزود: من پرچمدار کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو هستم که مناظره ها، بحث های تلویزیونی و نطق های مجلسی من موید این است. به همین دلیل خودرسازان و وارد کنندگان همواره از من شاکی هستند.