اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای معجزه در آسمان اهواز و استانبول


مسافران دو پرواز ایرانی طی چهار روز با کمک اقبال بلند و همینطور مهارت خلبانان از دو سانحه هوایی جان سالم به در بردند.





روزنامه هفت صبح - آزاده باقری: دو حادثه هوایی در کمتر از یک هفته باعث شد این سوال برای ما پیش بیاید که چرا چنین حوادثی رخ داده و آیا مسئله تحریم ها بر علت این حوادث تاثیر دارد یا یک خطای انسانی یا امر عادی است که می تواند در هر کجای دنیا اتفاق بیفتد؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوال ها، به سراغ یک خلبان و کارشناس فنی هواپیما رفتیم و با آنها درباره دلایل رخ دادن چنین اتفاقاتی گفتگو کردیم.

خلبان امین عظیمیان اتفاقاتی از این دست مانند آتش گرفتن موتور هواپیما و باز نشدن چرخ هواپیما را امری طبیعی دانست و گفت ممکن است این حوادث برای هر هواپیمایی رخ بدهد.

در مقابل اما رشید ملاحی کارشناس فنی هواپیما این اتفاقات را طبیعی نمی داند و به این نکته اشاره می کند که علت این حوادث علاوه بر وجود تحریم ها؛ نبود شرایط مناسب برای تعمیر و نگهداری هواپیما، غیرتخصصی بودن شرکت های هواپیمایی و نظارت نکردن سازمان هواپیمایی روی شرکت ها باعث رخ دادن چنین حوادثی می شود. این در حالی است که سفر با هواپیما در دنیا امن ترین وسیله نقلیه شناخته می شود و برای همین چنین حوادثی نباید باعث نگرانی مسافران شود.

در ادامه می توانید به شکل مفصل تر این گفتگوها و دلایل آنها را بخوانید.

مدیریت نادرست بخش خصوصی


رشید ملاحی، کارشناس فنی هواپیما در گفتگویی، آتش گرفتن موتور هواپیما را امری غیرطبیعی می داند؛ به خصوص در شرایطی که ایرباس 300B4 در استانبول برایش رخ داد و گفت: «چنین اتفاق هایی نباید برای موتور هواپیما بیفتد چون درجه ایمنی موتورها بالاست و این اتفاق نادری است. موتور اگر از قبل مشکل نداشته باشد در زمان حرکت جای سوال دارد که چرا باید آتش بگیرد؟ چرا باید این اتفاق در زمان تیکاف که مرحله بسیار حساسی است رخ بدهد؟ مگر اینکه جسم خارجی وارد آن شده باشد که تا امروز درباره آتش گرفتن موتور هواپیما در استانبول وجود شیء خارجی اعلام نشده است.»

او یکی از مهمترین علت های پیش آمده به خاطر نقص های اینچنینی را مدیریت غلط شرکت های بخش خصوصی می داند و گفت: «متاسفانه بخش عمده مشکلات، نابلد بودن شرکت های خصوصی است که غیر تخصصی اند چون مدیران و سرمایه گذاران کسانی هستند که در این زمینه ها تخصص لازم ندارند.

بسیار مشاهده شده که سرمایه گذاران و مدیران شرکت های هواپیمایی اعضای بخش های نظامی یا بازنشسته های نیروی هوایی هستند. آنها نمی دانند که تعمیر و نگهداری موتور هزینه بالایی دارد و سعی می کنند با کمترین صرف هزینه از یک موتور نهایت استفاده را ببرند.

موتور هواپیمایی که در استانبول دچار حریق شد از موتورهای گرانقیمت است که تعمیر و خرید آن حداقل دو و نیم میلیون دلار هزینه دارد؛ هزینه ای که شاید کمتر شرکتی حاضر به پرداخت آن باشد.»

میلیون ها تیکاف بی حادثه در یک روز


ملاحی درباره علت آتش گرفتن موتور گفت: «موتور می تواند به علت های مختلف دچار مشکل شود یا جسم خارجی وارد آن می شود که ممکن است برای هر هواپیمایی رخ بدهد یا اینکه از داخل دچار مشکل شده باشد و یک قطعه از داخل موتور جدا شود که آن هم باعث نقص و آتش سوزی می شود.»

این کارشناس فنی هواپیما در مورد عمر موتور توضیح می دهد: «هر موتور برای خود عمر مفید دارد. حتی برای قطعات داخلی آن هم به طور مجزا عمر جداگانه در نظر می گیرند. مثلا عمر مفید موتور یک هواپیما را 20 هزار سیکل (یعنی یک هواپیما می تواند 20 هزار بار بنشیند و پرواز کند) در نظر می گیرند. ضعف وسایل و امکانات تعمیر یا وجود افراد بی تجربه در زمان بازدید و نظارت باعث می شود یا عمر مفید موتور از بین برود یا از مشکل داخلی آن مطلع نشوند. برای همین مشکل موتور را نمی فهمند و چنین اتفاقاتی رخ می دهد.

در دنیا میلیون ها تیکاف در روز صورت می گیرد اما چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد پس امر طبیعی نیست. در این حادثه تجربه خلبان هم نقش داشت چون چرخ هواپیما هم علاوه بر آتش گرفتن موتور، ترکیده است. چرخ زمانی می ترکد که خلبان می خواهد در سرعت بالا هواپیما را به هر شکل که شده نگه دارد.»

هواپیماهای بی آشیانه


به گفته این کارشناس فنی هواپیما، یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر شرکت های هواپیمایی مشکل در تعمیر و نگهداری قطعات هواپیماست. همچنین نبود آشیانه برای نگهداری هواپیما نیز می تواند عامل دیگری در مشکلات پیش آمده برای هواپیماهای شرکت های خصوصی باشد.

ملاحی اضافه می کند: «چرخ هواپیما برای اینکه مورد آزمایش قرار بگیرد باید در آشیانه باشد تا هیچ باد و عوامل بیرونی روی هواپیما تاثیر نگذارد. بعد از آن هواپیما را روی جک می گذارند. سپس در حالت پرواز قرار می دهند و چند بار چرخ هواپیما را باز و بسته می کنند تا مطمئن شوند ارابه فرود مشکل نداشته باشد.»

او در توضیح مشکلاتی که برای چرخ هواپیما پیش می آید توضیح داد: «خلبان چرخ هواپیما را در حین باز شدن نمی بیند بلکه از طریق دستگاه متوجه باز شدن یا نشدن آن می شود. اگر چراغ سبز باشد یعنی مشکلی نیست. اگر قرمز باشد مشکل دارد و اگر نارنجی باشد که یعنی نقص دارد.

به احتمال زیاد هواپیمای بویینگ MD بارها نقص فنی داشته که به دلایل مختلف نادیده گرفته شده است. مثلا ممکن است خلبان بخواهد ساعت پروازش را پر کند برای اینکه براساس ساعت پرواز حقوق می گیرد. شاید اشکال را اعلام نکند. یا کسی که هواپیما را چک می کند درباره نقص موجود ریسک کند و چیزی درباره آن ننویسد یا به خاطر هزینه بالای تعویض و تعمیر ترجیح می دهند به نوعی با آن نقص کنار بیایند.»

او در پایان می گوید: «تحریم ها در وجود مشکلات هواپیماها نقش دارد چون مثلا برای خرید هواپیمای درجه یک روس باید 35 میلیون دلار هزینه کنیم. علاوه بر قیمت به خاطر تحریم فکر می کنم هواپیمایی هایی که ایران می تواند بخرد نهایت جدیدترین ساختش برای 2005 است؛ در صورتی که الان هواپیماهایی که خریداری می شود با مبلغ 10 میلیون دلار و عمر ساخت بالاست. با اینحال همین هواپیماها هم اگر به درستی نگهداری شوند و با قاعده قطعات تعویض و نگهداری شود باز می توان جای امیدواری داشت که امن هستند. متاسفانه در این میان سازمان هواپیمایی کشور هم روی شرکت های هواپیمایی به درستی نظارت ندارند.»

باز نشدن چرخ و آتش گرفتن موتور عادی است

خلبان امین عظیمیان در گفتگویی درباره اینکه آیا باز نشدن چرخ هواپیما یا آتش گرفتن آن خطرناک است یا خیر، می گوید: «این دست اتفاقات برای هر هواپیمایی ممکن است رخ بدهد. حتی هواپیمایی که از در کارخانه بیرون آمده هم ممکن است چرخش باز نشود.»

او درباره علت هایی که باعث باز نشدن چرخ هواپیما می شود، گفت: «چرخ هواپیما تنها به خاطر یک دلیل، دو دلیل، سه دلیل و ... نیست که باز نمی شود. ممکن است صدها دلیل برای باز نشدن چرخ هواپیما وجود داشته باشد که عوامل مختلفی را دربر می گیرد و نمی توان تمام آن را به گردن یک علت انداخت و می توان ده ها دلیل را پیدا کرد که باعث باز نشدن چرخ هواپیما شود.»

عظیمیان درباره میزان خطر باز نشدن چرخ هواپیما توضیح می دهد: «هواپیماها آنقدر پیشرفته هستند که باز نشدن چرخ هواپیما نمی تواند جان مسافران را تهدید کند چون راه های گوناگونی برای باز کردن چرخ از جمله راه دستی وجود دارد. حالا به هر دلیل چرخ هواپیما باز نشود باز هم می توان با مدیریت آن را به سلامت روی زمین نشاند.»

این خلبان هواپیماهای مسافربری درخصوص آتش گرفتن موتور هواپیما هم می گوید: «موتور هواپیما هم به هر دلیل ممکن است دچار نقص و آتش گرفتن شود. موتور هواپیما سیستم های هشدار دهنده زیادی دارد که خلبان از طریق آنها می تواند به علت نقص واقف شود. در صورت از دست دادن یک موتور چون هواپیماها دو موتوره هستند باز هم می توان با یک موتور سالم هواپیما را به سلامت به مقصد رساند. سقف پرواز کم می شود اما باز هم می توان صدها مایل با سقف 23 هزار مایل به جای 33 هزار مایل پرواز کرد اما مصرف سوخت را بالا می برد.»

او درباره وظایف یک خلبان می گوید: «خلبان هواپیما وظیفه اش این نیست که فقط در شرایط نرمال هواپیما را تحت کنترل داشته باشد بلکه تمام خلبان ها آموزش لازم را هر شش ماه یک بار می بینند چون اتفاق هر لحظه ممکن است رخ دهد و این خلبان است که باید در شرایط بحرانی و آنرمال، هواپیما را کنترل کند.»

دو حادثه در چهار روز

حادثه برای هواپیمای ایرانی در فرودگاه استانبول که 21 فروردین امسال رخ داد، هواپیمای ایرباس آن متعلق به شرکت مسافربری «ق» بود که قصد بلند شدن از باند فرودگاه آتاتورک استانبول ترکیه به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) را داشت. هنگام سرعت گرفتن برای انجام عمل تیک آف، صدای مهیبی از موتور سمت راست این هواپیما منتشر شد و اشیایی از هواپیما روی باند پرواز افتاد.

موتور سمت راست هواپیمای قشم ایر ایران از نوع ایرباس 300B4 هنگام افزایش سرعت برای برخاستن از فرودگاه آتاتورک منفجر شد و همچنان که قطعات آن در باند پراکنده شد، چرخ های هواپیما نیز غیرقابل استفاده شد.

همچنین 25 فروردین هم یک فروند هواپیما در مسیر تهران - اهواز حوالی ساعت 22 دوشنبه شب دچار نقص فنی شد اما به سلامت در فرودگاه اهواز به زمین نشست. یک فروند هواپیما از نوع بویینگ MD که از تهران عازم اهواز بود، خلبان متوجه شد که چرخ جلوی هواپیما باز نشده است. پس از چند دور چرخیدن هواپیما در فضای آسمان اهواز، اخطار یاد شده رفع شده و هواپیما به سلامت در فرودگاه اهواز به زمین نشست. این هواپیما مربوط به شرکت هواپیمایی (...) بوده که 150 مسافر داشته است.


ویدیو مرتبط :
لحظات افسانه ای؛ لیورپول و معجزه استانبول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس‌جمهور: حسن روحانی معجزه قرن نیست و اتصال ویژه‌ای به آسمان ندارد



حسن روحانی ,کنایه روحانی به احمدی نژاد

رییس‌جمهور: حسن روحانی معجزه قرن نیست و اتصال ویژه‌ای به آسمان ندارد

حسن روحانی مثل همه آدم‌هاست و فرقی با دیگران ندارد، معجزه‌گر یا معجزه قرن و دهه نیست و معجزه‌ای ندارد و اتصال ویژه‌ای به آسمان و پشت پرده هم ندارد. معجزه را حُسن تدبیر، وحدت ملی، ایثار کارکنان نظام، هماهنگی و انسجام و وحدت ایجاد می‌کند.

رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به اهمیت وزارت کشور تاکید کرد: وزارت کشور یک وزارت مادر است و دارای اهمیت زیادی است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه وزرای کشور دولت دهم و دولت یازدهم، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و دیدار با مدیران، مسئولان و پرسنل وزارت کشور گفت: وزارت کشور یک وزارتخانه فرابخشی است و استانداران به عنوان یک مدیر معمولی در یک استان نیستند، بلکه استانداران نمایندگان عالی سیاسی نظام جمهوری اسلامی در استان هستند. استانداران به عنوان نمایندگانی هستند که مسئولیت امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و اداری در سطح استان را بر عهده دارند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به وظایف خطیر وزیر کشور اظهار کرد: وزیر کشور یک‌تنه بار بسیار سنگینی را در کشور بر دوش دارد و اگر بخواهیم از زحمات وزیر کشور قبلی قدردانی کنیم، کار آسانی نیست چراکه برای من ملموس است که وزیر کشور تا چه حد در کشور بار سنگینی را بر دوش دارد.

وی افزود: اگر تعبیر کنیم که مشروعیت سیاسی نظام از طریق تلاش و برنامه‌ریزی و به یک بیان به دست مدیران همین وزارتخانه محقق می‌شود، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. در کشور ما مشروعیت سیاسی همه از طریق آراء مردم است، چراکه مردم مالک و صاحب کشور هستند و بقیه خادمان ملتند.

روحانی با بیان اینکه "این مشروعیت سیاسی بوسیله آراء مستقیم و غیرمستقیم مردم بدست می‌آید"، گفت: این مسئولیت سنگین بر دوش این وزارتخانه است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند تا پای صندوق‌های رای بیایند و اعتماد کنند که این وزارتخانه امانتدار واقعی است و به قانون و مقررات به دقت عمل کرده است؛ البته هر چقدر شفافیت بیشتر باشد، این اعتماد نیز بیشتر خواهد بود.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "اعتماد جزو امرهای نسبی است و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من اعتماد صددرصد ایجاد کرده‌ام"، اظهار کرد: افزایش اعتماد عمومی به معنای افزایش سرمایه اجتماعی یک وظیفه همگانی برای همه ماست بویژه برای وزارت کشور.

وی با بیان اینکه "چهره، بیان، سخن، رفتار، منش و برخورد استانداران باید به نحوی باشد که برای مردم آرامش‌بخش و اعتمادآفرین باشد"، تصریح کرد: ممکن است یک استاندار تعلق جناحی داشته باشد ولی دولت تدبیر و امید دولت فراجناحی است.

روحانی همچنین گفت: خیلی‌ها بعد از انتخابات با من صحبت کردند و گفتند کابینه فراجناحی درست نکن، چراکه نمی‌توانی هماهنگی بین آنها ایجاد کنی و مشکل ایجاد می‌شود، پس یک جناح را انتخاب و از بین آنها اعضای کابینه‌ات را مشخص کن ولی من معتقد به این موضوع نیستم. حزب و جناحی در کشور ما وجود ندارد، بلکه همه اینها الفاظ هستند. من از اول نهضت اسلامی یعنی از مهر 1341 از زمانی که 13، 14 سال داشتم در سیاست حضور داشتم و در این عرصه فعال بودم و تمام جریانات کشور را خوب می‌شناسم.

رییس‌جمهور ادامه داد: متاسفانه ما در کشور حزب نداریم، جناح به معنی واقعی کلمه متاسفانه نداریم و بحث‌هایی که مطرح است بحث‌های قبیله‌ای است.

 

ممکن است دسته دسته گروه‌هایی جایی جمع شده باشند ولی کرکره پایین است و موقع انتخابات این کرکره‌ها بالا می‌رود، چراغ روشن می‌شود، فعالیت‌هایی انجام می‌شود و بعد از انتخابات دوباره این کرکره‌ها پایین می‌آید. ما تحزب به معنای واقعی در کشور نداریم؛ البته در ابتدای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی حرکتی را آغاز کرد ولی به دلایلی پایدار نماند.

وی با تاکید بر اینکه "این دولت یک دولت فراجناحی است"، گفت: من مانعی نمی‌بینم که وزیری در کنار من بگوید من اصولگرا یا اصلاح‌طلب هستم، چراکه بیشتر این مسائل را الفاظ می‌دانم. در این راستا، اصولگرایی خیلی مهم نیست، بلکه وصول‌گرایی مهم است.

 

ما همه آرمان‌هایی داریم و دستیابی به این اصول و آرمان مهم است. همه ما اصول مربوط به انقلاب و نظام را قبول داریم و به نظر من آنچه که در این زمینه مطرح می‌شود الفاظ است و برای من مهم نیست که همکاران من، سوابق آنها از لحاظ تشکیلاتی و وابستگی جناحی چگونه باشد، آنچه که مهم است تعهد به نظام، مردم، تخصص، دست‌پاکی، فداکاری، ایثارگری و داشتن برنامه است. مهم نیست که سوابق گذشته آن فرد چه می‌گوید.

 

به نظر این دولت مهم معتدل بودن و میانه‌رو بودن است. من افراط و افراط‌گرایی را از آغاز فعالیت‌های سیاسی‌ام نمی‌پسندیم و مخالف آن بودم، افراط‌گرایی برای کشور، منافع ملی و برای امت اسلامی و امنیت جهانی مضر می‌دانم.

روحانی با تاکید بر اینکه "شرط من معتدل بودن است"، تصریح کرد: عده‌ای که خیلی بلند داد می‌زنند، مشکلی دارند. وقتی سوابق و زندگی آنها را بررسی کنید این دادها و سروصداها از جایی سرچشمه می‌گیرد. این دادها و تند بودن‌ها یک پوشش است برای مخفی کردن برخی چیزها.

وی با اشاره به تاکید دولت مبنی بر اعتدال، تدبیر و اهمیت امید، تاکید کرد: این شعارها عمومی هستند. ما به دنبال اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی هستیم. البته همان‌طور که گفتم این اعتدال، تدبیر و امید عام هستند ولی اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، بر موضوع اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی تاکید وجود دارد.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: منبع جوشان امید، تدبیر و اعتدال، حسن روحانی نیست، بلکه منبع جوشان آن، ملت است. حسن روحانی مثل همه آدم‌هاست و فرقی با دیگران ندارد، معجزه‌گر یا معجزه قرن و دهه نیست و معجزه‌ای ندارد و اتصال ویژه‌ای به آسمان و پشت پرده هم ندارد. معجزه را حُسن تدبیر، وحدت ملی، ایثار کارکنان نظام، هماهنگی و انسجام و وحدت ایجاد می‌کند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در انتخابات 24 خرداد مردم اعلام کردند که ما چه می‌خواهیم، گفت: مردم در روستاهای دور افتاده با مردم مرکز تهران همه با یک زبان حرف زدند و این معجزه ملت است، این‌که در قلب تهران مردم در پای صندوق‌های رای‌گیری با مردم در روستاهای مختلف همه یک‌جور حرف زدند و این ناشی از هوشمندی و محاسبه‌گری ملت است؛ چرا که این ملت، ملت بیدار و زنده است.

روحانی افزود: روستای دور افتاده ما ممکن است که از برخی نعمت‌های مادی کمتر بهره بگیرد، اما فکر، اندیشه‌اش و آینده‌نگری‌اش از شهری کمتر نیست و اینها همه مسئولیت ما را سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند. استانداران، فرمانداران، بخشداران و همه کسانی که مسئولیت دارند باید احساس کنند و باور داشته باشند که با مردمی بزرگ، فکور و هوشمند روبرو هستند که همه دارای حقوق شهروندی برابر هستند.

وی با بیان این‌که همه در حقوق شهروندی برابر هستند، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید هیچ مقامی به ویژه مسئولان وزارت کشور نباید بین اقوام و مذاهب مختلف، ادیان رسمی در دادن حقوق شهروندی تفاوتی قائل شود؛ چرا که همه در این حقوق برابر هستند و هیچ فرق بین یک ترک، لر، بلوچ و عرب وجود ندارد. ما در ایران دولت فارس یا دولت ترک و عرب نداریم،

 

ما دولت ایران داریم، ایران یک چتر واحد است که همه زیر آن چتر واحد هستیم، یک نظام واحد داریم که همه زیر چتر آن هستیم، یک دولت داریم که همه زیر این چتر هستند، یک ولی‌امر و ولی فقیه داریم که همه زیر چتر آن هستند، یک قانون اساسی داریم که همه زیر چتر آن هستند.

روحانیاضافه کرد: آنچه که برای ما مهم است که یک ایرانی زیر چتر پرافتخار ایرانیت و جمهوری اسلامی افتخار کند. ما افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم و زیر چتر جمهوری اسلامی هستیم و ستون خیمه‌ی این نظام و انقلاب، ولایت فقیه است.

رییس‌جمهور با اشاره به وظایف وزارت کشور، گفت: وزارت کشور همان وزارتخانه‌ای است که مسئولیت دارد حقوق شهروندی را در سراسر کشور به صورت یکسان و برای همه ایرانیان به اجرا در بیاورد و باید این احساس در بین مردم وجود داشته باشد. احساس تساوی، عدالت و فرصت برابر باید برای همه مردم به وجود آید.

وی در این راستا به اهمیت استفاده از نیروهای بومی و محلی اشاره کرد و اظهارداشت: باید از نیروهای بومی و محلی استفاده کرد، البته جاهایی ممکن است که اختلافات شدید باشد و نتوان از این نیروهای بومی و محلی استفاده کرد که اینجاها استثناست، ولی به طور کلی باید از نیروهای بومی و محلی استفاده کرد؛ چرا که این امر باعث ایجاد احساس آرامش بیشتر در بین مردم می‌شود.

روحانی همچنین با اشاره به استفاده از اقلیت‌های مذهبی و دینی گفت: چرا از اقلیت‌های مذهبی و دینی استفاده نکنیم؟ باید از این نیروها نیز استفاده کنیم و باید دانست که وحدت و انسجام با شعار ایجاد نمی‌شود، بلکه با عمل ایجاد می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که لر، ترک و عرب و فارس همه گل هستند فقط رنگ‌هایشان با یکدیگر فرق می‌کند، تصریح کرد:‌ در واقع این اقوام گل‌های متنوع گلستان ایران هستند.

وی با اشاره به این‌که ما به خرده فرهنگ‌ها زیر چتر فرهنگ ایرانی و اسلامی احترام می‌گذاریم، گفت: ما اگر امنیت می‌خواهیم باید فرصت برابر به همه بدهیم. ما باید به زنان فرصت برابر بدهیم، از توانمندی و پتانسیل آنها استفاده کنیم. باید قدم به قدم فرصت‌های اجتماعی را برای زنان تحصیلکرده و تجربه دیده‌مان بالا ببریم و افزایش دهیم؛ چراکه این حق آنهاست.

روحانی با اشاره به این‌که در بسیاری از امور زنان ما تحصیلکرده هستند و برای پذیرش مسئولیت آمادگی دارند، گفت: من در جلسه هیات دولت به وزرا تاکید کردم که تلاش کنید از بانوان و جوانان استفاده کنید.

 

در سطح وزرا به خاطر شرایط ویژه کشور این امر محقق نشد، البته همان‌طور که قبلا گفتم به تدریج یک گزارش واقعی از کشور ارائه خواهیم داد؛ چرا که این گزارش واقعی با آنچه که این سال‌ها گوش ما به آن عادت داشته فاصله دارد البته من نمی‌خواهم قضاوت کنم، این مردم هستند که خود قضاوت می‌کنند.

رییس‌جمهور گفت: من به وزرا توصیه کردم که از جوانان، نخبگان و بانوان استفاده کنند و بنده نیز خود تلاش خواهم کرد که در دولت از بانوان استفاده کنیم. ما منتی بر سر خانم‌ها نمی‌گذاریم، این حق قانونی و طبیعی آنهاست. بین زن و مرد در خلقت، هنر، درک، فهم، در نزدیکی به خدا و خدمت به مردم فرقی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که وزارت کشور پیشانی بروز و ظهور نظام در سراسر کشور و در استان‌های مختلف است، گفت: می‌خواهیم با ایثار و فداکاری شما عزیزان در سراسر کشور در کنار امنیت، وحدت و انسجام که به نظر من با اجرای حقوق شهروندی بیشتر امکان‌پذیر است رشد و توسعه کشور را نیز داشته باشیم و این موضوع را دنبال کنیم.

روحانی تصریح کرد: معمولا در کارگروه‌هایی که برای تعیین وزرا ایجاد شده بود، برای وزارت کشور کسانی را پیشنهاد می‌دادند که بیشتر سوابق نظامی و امنیتی داشتند، شاید حق داشتند؛ چرا که یکی از وظایف مهم وزارت کشور، ایجاد امنیت داخلی است.

 

گرچه ایران سرزمین ثبات است، اما در عین حال توطئه‌ها از سوی دشمنان نیز زیاد است. من حرف‌های این عزیزان را در کارگروه‌ها گوش دادم، با آنها بحث کردم و به این نتیجه نرسیدم که یک نفر با سوابق امنیت غلیظ این مسئولیت را بپذیرد، بلکه باید فردی با سوابق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مسئولیت را بپذیرد تا پیامی برای کشور باشد. ما دنبال استاندارهایی هستیم که در پی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، چرا که این توسعه می‌تواند آفریننده توسعه سیاسی و امنیتی کشور باشد. شرایط کشور امروز ما نیازمند به توسعه جامع و همه‌جانبه دارد.

رییس‌جمهور در ادامه به جلسه روز گذشته هیات دولت اشاره کرد و گفت: یکی از تصمیمات در اولین جلسه هیات دولت یک تصمیم زیست محیطی بود، در واقع دولت برای پیگیری دریاچه ارومیه یک کارگروهی را ایجاد کرد. من به حق نگران دریاچه ارومیه هستم؛ چرا که اگر روند فعلی در مورد این دریاچه ادامه پیدا کند و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم، آینده این دریاچه و خشک شدن آن فاجعه برای کشور است و حداقل 14 میلیون نفر متاثر از این فاجعه ملی خواهند بود.

وی با بیان این‌که کار در این زمینه سخت و سنگین است، گفت: در سفر تبلیغاتی که به ارومیه داشتم در جمع مردم ارومیه به آنها قول دادم که اگر در انتخابات موفق شوم، در اولین جلسه هیات دولت مساله دریاچه ارومیه را مطرح می‌کنم و این اتفاق در جلسه دیروز افتاد و قرار شد کارگروهی زیر نظر وزارت نیرو تشکیل شود و ظرف دو سه ماه در ارتباط با وضعیت این دریاچه گزارشی را ارائه کند، البته طرح‌های مقدماتی نیز وجود دارد که از قبل روی آن کار شده و باید این طرح‌ها تکمیل شود.

روحانی در ادامه به ویژگی‌ها و خصوصیات رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت یازدهم اشاره وتصریح کرد: دکتر رحمانی‌فضلی را از دیرباز می‌شناسم، فردی خوش‌خلق و خو‌ش‌سیما هستند و وقتی به ایشان نزدیک می‌شوید، افکار ایشان نیز شما را جذب می‌کند و وقتی نزدیک‌تر می‌شوید اعمال، برنامه‌ها و تلاش ایشان شما را جذب می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه آقای رحمانی‌فضلی به زبان کردی و ترکی هم مسلط هستند، یادآور شد: متوجه شدیم که پدر ایشان ترک و مادرشان کرد است یا برعکس.

روحانی در ادامه با ابراز امیدواری از این که رحمانی‌فضلی بتواند امور وزارتخانه وزارت کشور را به خوبی به پیش ببرد، اظهارداشت: باید از تجربیات گران‌سنگ گذشتگان نیز در این وزارتخانه استفاده شود.

رییس‌جمهور در ادامه به شناخت خود از محمدمصطفی نجار وزیر دولت دهم نیز اشاره کرد و گفت: من آقای نجار را سال‌هاست می‌شناسم، در جلسات شورای عالی امنیت ملی ایشان را می‌دیدم، فردی صاحب‌نظر و مخلص است.

وی با تشکر از همه کسانی که در طول این سال‌ها در وزارت کشور کار و تلاش کرده‌اند، افزود: من از همه این عزیزان که خادم ملت بودند تشکر می‌کنم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: دولت تدبیر و امید معتقد است که همه کارها باید به دست مردم و با اراده مردم انجام شود و دولت باید تسهیل‌کننده و پشتیبان باشد، جز در موارد استثنایی و حاکمیتی که خود دولت باید آستین بالا بزند.

رییس‌جمهور در ادامه از وزارت کشور، شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات تشکر کرد.

وی همچنین از نیروی انتظامی به خاطر امنیتی که در عرصه انتخابات ایجاد کرد، تشکر و قدردانی کرد و یادآور شد : پرسنل نیروهای انتظامی نیرویی خدوم هستند و همواره در طول سالیان گذشته زحمت کشیده‌اند و حوزه کاری آنها گسترده است، از مرزها گرفته تا قلب تهران مسئولیت‌ها را بر عهده دارند و کار آنها بسیار سخت است.

وی همچنین از رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی برای پوشش اخبار مربوط به انتخابات تشکر و قدردانی کرد.

رییس‌جمهور بعد از سخنان خود حکم وزارت رحمانی فضلی را به وی اعطا کرد و با اهدای لوحی از خدمات محمدمصطفی نجار وزیر کشور دولت دهم نیز تشکر و قدردانی کرد.

بعد از سخنان رییس‌جمهور، رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت یازدهم به ایراد سخنرانی پرداخت و پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور نیز مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور دولت دهم، خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و همچنین محمدمصطفی نجار وزیر کشور دولت دهم به ایراد سخنرانی پرداختند. /ایسنا