اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,هواپیمای آمریکایی در ایران

 

 اخبار سیاست خارجی - ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

فرود اضطراری یک هواپیمایی حامل مسافران آمریکایی در ایران و بررسی دلایل این فرود، ادعای کافی نبودن همکاری ایران با آژانس در زمینه بازرسی های هسته ای، ضرورت عدم طرح درخواست های غیرمنطقی از سوی غرب در مذاکرات و پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به فرود اضطراری یک هواپیمای حامل اتباع آمریکایی در ایران، مهمترین موضوع امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی درباره ایران است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد هواپیمای مسافربری حامل 100 تبعه آمریکایی که از پایگاه بگرام در افغانستان به پرواز درآمده و در ایران ناچار به فرود شده بود، ایران را به مقصد دبی ترک کرده است. مقامات آمریکایی در توضیح این واقعه گفته اند هواپیمای مذکور چند ساعت دیرتر از زمان برنامه ریزی شده افغانستان را ترک کرده، اما این موضوع در برنامه پروازی این هواپیما قید نشده است. همین امر سبب شده این هواپیما در ایران قابل شناسایی نبوده و دستور فرود موقت آن صادر شود.

«لس آنجلس تایمز» نیز گزارش مختصری را در این زمینه منتشر کرده و می نویسد بر خلاف گزارش های اولیه منتشره در برخی مطبوعات آمریکایی مبنی بر اینکه هواپیمای مذکور از سوی ایران به زور «وادار» به فرود شده، فرود اضطراری این هواپیما تنها به مسائل فنی و اداری مرتبط بوده و دلیل دیگری نداشته است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا در توضیح این موضوع گفته دلیل اصلی، ابهام در این زمینه بوده که آیا پس از چند ساعت تأخیر، این هواپیما هنوز اجازه پرواز دارد یا خیر. بنابراین، این یک موضوع مربوط به مسائل فنی هوانوردی بوده و ربطی به مسائل نظامی و امنیتی نداشته است.

اما با انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران، بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. در این میان، تلاش رسانه های غربی این بوده که محتوای گزارش را به معنای عدم توفیق آژانس در همکاری با ایران جلوه دهند. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در این زمینه می نویسد بر اساس گزارش جدید آژانس، دسترسی های بازرسان در ایران کافی نبوده و این نهاد خواستار دسترسی های بیشتر و همکاری بیشتر از سوی ایران است. بلومبرگ در تأیید ادعای خود به بندی از گزارش استناد می کند که در آن آمده: «آژانس در موقعیتی نیست که تضمینی معتبر درباره فقدان مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده ارائه کند».

این در حالی است که دیپلمات های ایرانی، همچنان نسبت به طرح درخواست های غیرمنطقی در مذاکرات هشدار می دهند. در این زمینه، روزنامه «پاکستان تودی» ترجمه مصاحبه ای از سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با یکی از روزنامه های ایرانی را منتشر کرده که در آن، عراقچی دستیابی به توافق نهایی هسته ای را تنها در صورت کنار گذاشتن درخواست های اضافی از سوی غرب ممکن دانسته است. عراقچی همچنین ضمن بیان مهمترین مسائل و اختلاف های موجود در مذاکرات، موضوع تحریم ها را یکی از مهمترین آن ها دانسته و گفته در صورت عدم دستیابی به توافقی بر سر این موضوع، توافق قابل حصول نخواهد بود.

در نهایت، در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری «ترند» موضوع پایان مذاکرات دوجانبه هسته ای میان ایران و آمریکا در ژنو را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا، پس از 20 ساعت گفت و گو در ژنو سوئیس به پایان رسید. در جریان این مذاکرات، نمایندگان دو طرف به مدت 12 ساعت گفت و گوهای سیاسی و 8 ساعت گفت و گوهای فنی و کارشناسی داشته اند. این خبرگزاری در ادامه به ترکیب تیم های مذاکره کننده دو طرف اشاره کرده و می نویسد به جز عراقچی- تخت روانچی و برنز- شرمن که سرپرستی تیم های سیاسی دو طرف را بر عهده داشته اند، سرپرستی تیم کارشناسی ایران با حمید بعیدی نژاد و تیم کارشناسی آمریکا با جیم تیمبی بوده است.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در فرودگاه مهرآباد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرود هواپیمای آمریکایی در خاک ایران!



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,فرود هواپیمای آمریکایی در خاک ایران

 

اخبار سیاست خارجی - فرود هواپیمای آمریکایی در خاک ایران!

براساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا این هواپیما از پایگاهی نظامی در افغانستان به پرواز درآمده و در خاک ایران بر زمین نشسته است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‎ای خبر روزنامه واشنگتن پست در مورد فرود اجباری هواپیمای آمریکایی را در خاک ایران تکذیب کرد.

به گزارش «تیک»، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‎ای خبر روزنامه واشنگتن پست در مورد اینکه ارتش ایران هواپیمایی آمریکایی را به اجبار در خاک این کشور به زمین نشانده، تکذیب کرد.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا این هواپیما از پایگاهی نظامی در افغانستان به پرواز درآمده و در خاک ایران بر زمین نشسته است.

وزارت امور خارجه آمریکا از پرواز قریب‎الوقوع هواپیمای آمریکایی از خاک ایران خبر داد.

گفتنی است ساعتی پیش رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند ایران یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا که از افغانستان برخاسته بود را وادار به فرود کرده است.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، جنگنده‌های ایرانی این هواپیمای نظامی که از افغانستان برخاسته بود را وادار به فرود کرده است.

مقامات آگاه به این موضوع به واشنگتن‌پست گفتند مبدأ پرواز این هواپیما فرودگاه بگرام افغاستان بوده است و پنتاگون آن را از شرکت هواپیمایی «فلای دوبی»، یک شرکت هواپیمایی در امارات اجاره کرده بود. بنا به گفته این منابع، هواپیمای مورد نظر 100 سرنشین آمریکایی و احتمالاً دو سرنشین کانادایی داشته است.
اخبار سیاست خارجی - تیک