اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای سبدهای کالای باقی مانده دور نخست/ 600میلیارد بیت‌المال یتیم شد!(+سند)



اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا

 اسناد نشان می‌دهد بیش از 600میلیارد ریال از سبد اول کالایی همچنان در اختیار توزیع‌کنندگان باقی مانده است. دولت باتدبیر درست در این باره می‌تواند در آستانه نوروز دل 750 هزار خانوار آسیب پذیر راشاد کند.

به گزارش مهر، اگرچه توزیع سبد کالا آن هم در ماه‎‌های ابتدایی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توانست بخشی از نگرانی‌های دولتمردان و مسئولان کشور را در جهت بهبود معیشت مردم برطرف کند، اما خاطره‌ای که از توزیع این سبد در میان اقشار مختلف مردم به جای ماند، تصویر چندان خوشی از دولت یازدهم نداشت. این طور شد که توزیع همگانی سبد کالا دیگر هیچگاه تکرار نشد. حال هم معادل 60 میلیارد و 105 میلیون تومان از کالاهای سبد اول در اختیار توزیع‌کنندگان باقی مانده و هیچ مقام مسئولی نیست که این موضوع و بازگشت پول را پیگیری کند.

حال هم که دولت ترجیح داده مسئولیت کار را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسپارد، این وزارتخانه هم که اعلام کرده تا پایان سال قرار است دو سبد امنیت غذایی توزیع کند، این در شرایطی است که این سبدهای امنیت غذایی، دیگر به عریض و طویلی سبد کالای دور اول نیست، هم حجم کالاهای سبد امنیت غذایی کمتر از سبد کالا است و هم ارزش آن کمتر از ارزش سبد اول. ذی نفعانش هم تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

اما آن تجربه تلخ، اکنون تلخ‌تر هم شده است، چراکه خبرها حکایت از آن دارد که به دلیل سوءمدیریتی که در توزیع اولین سبد کالای دولت یازدهم صورت گرفت، معادل 60 میلیارد و 105 میلیون تومان از کالاها در اختیار توزیع کنندگان باقی ماند و تسویه حساب به گونه ای صورت نگرفت که پول دولت به خزانه برگردد، چراکه به دلیل حساسیت‌های بالایی که این سبد کالایی برای دولت داشت، به سرعت و با دستور رئیس‌جمهور، اعتبار کافی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و آنها نیز بدون اینکه تسویه حساب شفافی با توزیع کنندگان کالا داشته باشند، تمام پول را در اختیار شرکت‌های توزیع کننده کالا قرار دادند و در مقابل، فروشگاه‌هایی که توزیع کننده بودند، کوتاه آمده و تسویه حساب درستی انجام ندادند.

در عین حال، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم که وزارتخانه متبوعش، کار توزیع سبد کالا و تامین کالاهای آن را در اختیار داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود 60 میلیارد تومان کالا از سبد اول کالایی در اختیار فروشگاه‌های طرف قرارداد توزیع کننده باقی مانده است، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و خواستار پیگیری موضوع از معاون بازرگانی داخلی خود می‌شود.

البته داستان از آنجا شروع می‌شود که نرخ کارمزدی که برای توزیع‌‎کنندگان سبد کالا در نظر گرفته شده بود، مطابق با وعده پرداخت نشد و بسیاری از فروشگاه‌های توزیع کننده نیز برای جبران کسری کارمزد خود، اقدام به عدم بازگشت کالاهای امانت گذاشته شده نزد آنها کردند و به دلیل اینکه پول کالاها نیز از سوی دولت به طور کامل به شرکت‌های تامین کننده کالا همچون شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام پرداخت شد، این شرکت‌ها نیز هیچگاه انگیزه کافی برای تسویه حساب با فروشگاه‌ها پیدا نکردند و همین امر سبب شد 60 میلیارد و 105 میلیون تومان از پول دولت در اختیار توزیع کنندگان سبد کالا باقی بماند.

با توجه به اینکه هر سبد کالایی که دولت در آن مرحله توزیع کرد، 80 هزار تومان ارزش داشت، این رقم معادل 750 هزار سبد کالایی می‌شود که دولت می‌توانست حداقل با تسویه حساب این پول‌ها، 750 هزار خانوار دیگر را تحت پوشش خود قرار دهد و یا سبد کالا به آنها بدهد و یا مرحله دومی را تعریف می‌کرد که حداقل بدون نیاز به منابع مالی، 750 هزار نیازمند دیگر را تحت پوشش خود قرار دهد.

در عین حال، فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد توزیع سبد کالا نیز دیگر زیر بار ارایه سبد کالا نمی‌روند و قصد ندارند که تسویه حسابی صورت دهند که پول دولت را بدهند، چراکه خیالشان از بابت اینکه هیچ فردی در وزارت صنعت، معدن و تجارت این امر را پیگیری نمی‌کند، راحت شده است، البته شاید هم مجدد این پرونده به جریان بیفتد و توزیع کنندگان مجبور شوند پول دولت را برگردانند.

جداول توزیع سبد کالا که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، نیز به خوبی نمایانگر این است که چه میزان کالا نزد فروشگاه‌های زنجیره‌ای باقی مانده است.

در نامه‌ای که نوزدهم مهرماه امسال از سوی سیدجواد تقوی، مدیرعامل وقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شده، جدول کامل کالاهای نزد این فروشگاه‌ها به صراحت مشخص شده است.

براساس اطلاعات شرکت توسن که مسئولیت انفورماتیک این پروژه ملی را به عهده داشته است، کارمزد توزیع قابل پرداخت به 7 فروشگاه اسکاد، امکان، اتکا، رفاه، شهروند، سپه و فرهنگیان 77 میلیارد و 313 میلیون و 895 هزار و 382 تومان عنوان شده که براساس همین نامه، میزان کل ارزش کالاهای مانده نزد مباشر توزیع یعنی همان 7 فروشگاه 60 میلیارد و 105 میلیون تومان عنوان شده است.


اسنادی از 60 میلیارد تومان بیت‌المال که کسی سراغش را نمی‌گیرد

اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا

 

اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا


از سوی دیگر، جداول صورت وضعیت کالاهای اساسی به تفکیک کالایی مرغ، تخم‌مرغ، برنج، روغن و پنیر نشانگر مابه‌التفاوت بیش از 60 میلیارد تومانی است که نزد توزیع کنندگان کالا، یعنی همان 7 فروشگاه عرضه کننده سبد کالا باقی مانده است.

جداول صورت وضعیت توزیع مرغ نشانگر این است که 18 میلیارد و 772 میلیون تومان معادل سبد کالای 742 هزار نفر و به وزن 2 میلیون و 888 هزار کیلوگرم مرغ نزد مباشران باقی مانده است، همچنین در مورد پنیر نیز حدود 4 میلیارد و 636 میلیون تومان معادل سبد کالای 742 هزار نفر و در مجموع یک میلیون و 545 قالب پنیر در اختیار توزیع کنندگان باقی مانده است.

در نهایت جداول روغن نیز نشانگر این است که 8 میلیارد و 561 میلیون تومان معادل 2 میلیون و 411 بطری روغن نزد مباشران باقی مانده است.

اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا

 

اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا

 

اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا

 

اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا

 

اخبار,اخبار اقتصادی,توزیع سبد کالا

 
به هر حال، به نظر می‌رسد باید شرایطی را فراهم کرد که این کالاها به شبکه توزیع سبد کالا برگردد تا حداقل دولت آن را به دست نیازمندانی برساند که این روزها قدرت خریدشان به شدت پایین آمده و روزگار را سخت می‌گذرانند. توزیع این سبد کالا میان 750 هزار خانوار، آنهم در آستانه نوروز می‌تواند در شرایط فعلی راهگشا باشد و گامی در جهت بهبود معیشت نیازمندان به شمار آید.

 

 اخبار اقتصادی  -  مهر


ویدیو مرتبط :
ماجرای بیت المال از زبان پدر و مادر شهید سیدجواد پاسبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دبیر كل آژانس با انتشار سند دروغین آبروی باقی مانده را خواهد برد



 

دبیر كل آژانس با انتشار سند دروغین آبروی باقی مانده را خواهد برد

 

خطیب نماز عید قربان با اشاره به تهدیدات اخیر آمریكا علیه ایران گفت: به فضل خدا ایران هم اكنون كشوری است كه در سایه دین، مقتدر و نیرومند است و در برابر هر توطئه ای چنان مقابله به مثل خواهد كرد كه مایه عبرت برای دیگران بشود.

به گزارش خبرنگار دین و معارف اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاتمی در خطبه های نماز عید قربان اظهار كرد: در بخشی از دعای قنوت نماز این عید، از خداوند متعال خواستیم كه بهترین چیزی كه بندگان صالح اش از خداوند خواسته اند را به ما نیز عطا كنند كه با توجه به محتوای سوره حضرت یوسف (ع) می بینیم كه عاقبت به خیری بهترین چیزی است كه خداوند متعال به بندگان صالح خود اعطا می كند و انشاءالله كه آن را به همه ما بدهد.

وی اظهار كرد: خداوند متعال در بخش دیگری از قرآن كریم در رابطه با زندگی حضرت ابراهیم(ع) زندگی آن حضرت را همراه با توطئه ها علیه ایشان و ترور شخصیت آن حضرت از سوی دشمنان ایشان یاد می كند.

امام جمعه موقت تهران گفت: اما نكته ای كه باید به آن توجه داشت این است كه همه توطئه ها نقش بر آب شد و خدا توطئه های دشمنان حضرت ابراهیم(ع) را خنثی كرد و این سنت خداوند است و باید دانست كه تنها اختصاص به حضرت ابراهیم(ع) و غیر ایشان ندارد و این سنت الهی را هر ملتی كه داشته باشد خداوند نیز همین كار را نسبت به آنها خواهد كرد.

خاتمی گفت: ما در این ۳۲ سال كه از پیروزی انقلاب گذشته است انواع توطئه های دنیای استكبار به خصوص آمریكا و رژیم صهیونیستی را علیه ملت مان دیده ایم كه از آن جمله می توان به توطئه های داخلی همچون نفوذ نفوذی ها تا مرز ریاست جمهوری، جنگ قومیت ها، ترورها ، جنگ تحمیلی هشت ساله، كودتاها، جنگ نرم، فتنه سال ۸۸ اشاره كرد.

وی افزود: همچنین در بعد خارجی می توان به توطئه های دنیای استكبار علیه ملت مان مانند « دخالت در افغانستان برای ایجاد پایگاهی در نزدیكی ایران اسلامی»، « دخالت در عراق به خاطر كنترل ایران» و « تلاش برای ایجاد خاورمیانه جدید برای مهار كردن موج انقلاب بزرگ اسلامی» اشاره كرد كه همه آنها به فضل خدا خنثی شد.

امام جمعه موقت تهران گفت: سال گذشته تحقیقا سیاه ترین سال نه برای رییس جمهور تازه كار آمریكا بلكه در تاریخ این كشور بوده است زیرا در یك سال گذشته یكی یكی نوكرهای چشم بسته ساقط شدند كه از آن جمله می توان به بن علی ،نامبارك و قذافی اشاره كرد و دیگرانی هم كه هستند لحظه به لحظه خطر را جلوی چشم شان می بینند.

خاتمی اظهار كرد: در چنین شرایطی برای ما خیلی طبیعی است كه آمریكا به دست و پا بیفتد و علیه ایران فضاسازی كند و پرونده سازی دروغین علیه ایران داشته باشد و تهمت بزند و نیز از سازمان های بین المللی استفاده ابزاری كند و آژانس را به خدمت بگیرد.

وی افزود: از همین جا من به دبیركل آژانس می گویم كه آبروی آژانس بین المللی انرژی هسته یی را با رفتار خود از بین نبرد زیرا اگر قرار باشد او به عنوان یك ابزار بی اراده آمریكا عمل كند و علیه ملت آزاده ایران دروغی را به عنوان سند منتشر كند، مطمئن باشد این باقی مانده آبروی آژانس را خواهد برد.

به گزارش ایسنا، این سخنان خاتمی با تكبیر حضار در نماز عید سعید قربان دانشگاه تهران همراه شد.

امام جمعه موقت تهران گفت: خدا به فضل خود به این ملت نشان داده است كه همه توطئه ها خنثی است و تا وقتی كه این ملت در این صراط مستقیم است به فضل خدا، خواهد بود.

خاتمی اظهار كرد: من به صراحت به آمریكا می گویم كه دوره ابرقدرتی تمام شد آمریكا هم اكنون به عنوان یك طبل توخالی در دنیا مطرح شده است و نه شما آمریكای گذشته هستید و نه ایران اسلامی، ایران گذشته زمان شاه و شاهان گذشته است.

وی گفت: امروز به فضل خدا ایران، ایرانی است كه در سایه دین كشوری مقتدر و نیرومند است كه در برابر هر توطئه ای آنچنان مقابله به مثل خواهد كرد كه مایه عبرت برای دیگران بشود.

به گزارش ایسنا، خاتمی در خطبه اول نماز عید قربان نیز گفت: خطیب نماز عید قربان گفت: اگر ملتی بخواهد در جایگاهی كه برای دیگران الگو و الهام بخش باشد، قرار گیرد باید از امتحانات سخت خداوند سربلند بیرون بیاید.

به گزارش خبرنگار دین و معارف خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های نماز عید قربان با اشاره به بخشی از دعای قنوت این نماز گفت: یكی از جملات این دعا اشاره به اهل تقوا دارد و باید دانست كه معنای اهل تقوا بودن این است كه باید تنها برای ذات مقدس ربوبی حریم نگه داشت و اینكه اصل و اساس خدا است.

وی با بیان اینكه نكته دیگری كه در این بخش از دعای قنوت نماز عید قرار داشت، اشاره به اهل مغفرت است گفت: در این دعا سمبل خوف و رجاء یعنی هم اهل تقوا و هم اهل مغفرت در كنار هم آمده اند.

امام جمعه موقت تهران اظهار كرد: در سال گذشته در خطبه های همین نماز گفتم كه عید قربان نمادی از بزرگداشت بندگان خالص شده خدا، یعنی حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل (علیهم السلام) است و امسال نیز می گویم كه خدا در برابر این ایثارگری بزرگ چه مدالی به این مرد الهی یعنی حضرت ابراهیم (ع) داد.

خاتمی گفت: خداوند متعال در قران كریم خطاب به حضرت ابراهیم(ع) می فرماید "ما مدال امامت به تو می دهیم " و باید دانست كه این امامت تنها رهبری ظاهری نیست هرچند از شئون كلی آن است ولی باید دانست كه خداوند متعال پس از آنكه مقام نبوت و رسالت را به حضرت ابراهیم (ع) اعطا می كند به وی مقام امامت را می دهد و این حاصل با سربلندی بیرون آمدن آن حضرت از آزمون هایی است كه خداوند متعال طی ۳۰ سال از ایشان گرفته بود و در تمامی آنها حضرت ابراهیم (ع) فانی فالله بود و چیزی جز خدا در ذهنش وجود نداشت.

وی با اشاره به امتحانات بزرگ الهی در مورد حضرت ابراهیم(ع) گفت: كسی كه این گونه از امتحانات سربلند بیرون می آید، شایسته امامت است.

امام جمعه موقت تهران اظهار كرد: با استفاده از داستان حضرت ابراهیم(ع) و آزمون هایی كه ایشان با سربلندی از آنها بیرون آمده اند باید گفت كه اگر ملتی هم بخواهد كه در این جایگاه قرار گیرد یعنی در جایگاهی كه برای دیگران الگو و الهام بخش باشد باید از امتحانات سخت خداوند سربلند بیرون بیاید.

خاتمی گفت: بحمدالله ما امروز سربلندیم زیرا ملت ما امروز سربلند شده است و بیداری اسلامی حاصل الگو بودن این ملت است.

وی با بیان اینكه امامت امت ما مفت به دست نیامده است، ادامه داد: این مقام حاصل تقدیم ۲۰۰ هزار شهید در این راه است و باید دانست این سختی ها از امت ما، امتی نمونه ساخته است و این راه جواب داده و راه آینده ما را نیز همین راه رقم می زند.

امام جمعه موقت تهران گفت: ملتی كه با خدا باشد با یاری وی بر مشكلات فائق خواهد آمد.../ایسنا