اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای سایت های کلیک دزد به کجا رسید؟


در حالی که روند روبه رشد پدیده سرقت کلیک در برخی سایت های ایرانی در حال افزایش است, اما انتظار ها به مصوبه مصادیق کارگروه مجرمانه همچنان ادامه دارد و کاربران امیدوار منتظرند تا از کلافگی مواجه شدن با صفحات جعلی و کلاهبردار خلاص شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: گشت و گذار در اینترنت و مشاهده مطالب مرتبط با جستجو در دنیای وب بدون مزاحمت پنجره های تبلیغاتی به رویایی دست نیافتی برای کاربران تبدیل شده است.
در ایران نیز سرقت کلیک و پاپ آپ ها در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشتند ،به نحوی که برخی از سایت های پر بازدید و مهم داخلی از این شیوه تقلبی استفاده می کنند و از این طریق در لیست چند سایت برتر ایران قرار گرفته اند.
 برخی از این سایت ها که با توسل به این شیوه و بدون در برداشتن محتوای مفید توانسته اند در رتبه های برتر بازدید قرار گیرند، عبارتند از:

•    http://irpopup.ir
•    http://popup94.ir
•    98ia.ir
•    http://www.7gardoon.com
•    http://www.onclickads.net
•    http://popmaster.ir
•    http://popupads.ir


در این میان کاربرانی فضای مجازی همه روزه با انواع مختلف تبلیغات در لوازم الکترونیکی خود نظیر تبلت و گوشی های هموشمند گلاویز هستند به طوریکه هنوز راه حلی برای پیش گیری و خلاص شدن از این مزاحمت های اجباری پیدا نکرده اند، علاوه بر آن باید با صفحات مزاحم جدیدی دست و پنجه نرم کنند که بعضاً حاوی مطالب خلاف واقع، اجناس تقلبی و غیراخلاقی هستند.

آخرین روزهای اسفند ماه سال گذشته بود که سرپرست اداره پیشگیری جرائم سایبری پلیس فتا  از ممنوعیت به‌کارگیری کدهای پاپ‌آپ از سوی فروشگاه‌های اینترنتی خبر داد و گفت:

" فروشگاه‌های مجازی متخلف که برای کسب سهم بیشتر از بازار از ترفندهای پاپ‌آپ و کلیک دزدی استفاده کنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد".

سرهنگ علیرضا آذردرخش در نقطه نظر خود در این باره اظهار کرده بود:

" فروشگاه های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی ملزم به پرهیز از استفاده و به‌کارگیری کدهای پاپ‌آپ و کلیک دزدی هستند و در تخلف، برخورد قانونی با این فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد".

 از قرار معلوم این ممنوعیت, سایت های دارای نماد الکترونیک را مخاطب قرار می دهد و چاره ای برای سایت های دیگر که نماد اعتماد الکترونیک ندارند اندیشیده نشده است.

اما اوایل ماه اخیر نیز معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر از برخورد جدی با کیلیک دزدی و پاپ آپ ها را داد. تا امیدهای دوباره ای در دل کاربران فضای وب نقش بندد.

دکتر عبدالصمد خرم آبادی در مصاحبه ای اعلام کرد:

" کسانی که با توسل به هرگونه وسایل متقلبانه بازدید سایت خود را به طور غیر مجاز افزایش دهند و از این طریق منفعت یا امتیاز مالی برای خود تحصیل می کنند عملشان مجرمانه بوده و مستوجب برخورد قانونی می باشند".

برخی از سایت ها برای جذب بازدید کننده بیشتر و ارتقاء رتبه خود به ترفندهایی متوسل می شوند که در اصطلاح عامیانه به آن کلیک دزدی گفته می شود. ولی از نظر حقوقی یک نوع کلاهبرداری رایانه ای است.

دبیرکارگروه تعیین مصادیق اظهار نمود براساس این مصوبه مقرر شد بدواً سایت هایی که مرتکب چنین تخلفاتی می شوند شناسایی شده و به آن ها برای اصلاح شیوه عملکرد خود تذکر داده شود چنانچه تذکر موثر واقع نشود برخورد قانونی لازم بعمل آید."

نا گفته نماند این صفحات کلیک دزد مدت طولانی است که وارد فضای مجازی شده اند اما در سال های اخیر تعداد آن ها افزایش قابلی توجهی داشته است و کاربران اینترنتی را به شدت آزار داده اند. یکی از مشکلات اصلی صفحات کلیک دزد استفاده از پهنای باند به مقدار بسیار زیاد است که می تواند هزینه های فراوانی را برای کاربران به همراه داشته باشد، افراد استفاده کننده از این صفحات هم اهمیتی به این موضوع نمی دهند و تنها به دنبال افزایش درآمد خود هستند.
سرقت کلیک نوعی کلاهبرداری اینترنتی در سیستم های کسب درآمد پرداخت به ازای کلیک است، در این نوع جرم یک فرد یا نرم افزار خودکار رفتار کاربر مشروع مرورگر وب را جعل کرده و با کلیک بر روی تبلیغات موجب شارژ حساب آگهی دهنده می شود.  
پاپ آپ ها اما، پنجره های مزاحمی هستند که در حین مرور وب سایت های اینترنتی توسط کاربر و کلیک بر روی لینک های سایت هدف ظاهر شده و تبلیغاتی را به نمایش می گذارند.

در حالیکه انتظارها برای به سرانجام رسیدن این مصوبه و برخورد مراجع اجرای قانون دراین باره ادامه دارد. کاربران اینترنت همچنان باید این مزاحم های اینترنتی را تحمل کنند.

چالش اصلی در برخورد با مصادیق مجرمانه فضای مجازی تببین حقوق مناسب و عبارت حقوقی است که ضمن صیانت از حریم شخصی کاربران از کسب و کار و فعالیت تجاری در این فضا پیشگیری نکند.

به طور کلی خسارات عمده چنین پدیده ای بر فضای سایبری کشور عبارت است از:
•    کند شدن زمان بارگذاری صفحات وب
•    اغتشاش در محتوای مورد نظر کاربر
•    اتلاف منابع سیستم(پهنای باند، پردازنده، حافظه و غیره)
•    مسائل مرتبط به حریم شخصی کاربر در پی ردگیری شدن و پروفایل برداری سیستم منتشر کننده آگهی
•    هدر رفتن انرژی و زمان کاربر در نتیجه پنجره های مزاحم
•    افزایش خطر آلوده شدن به بدافزار


ما همچنان منتظر ارائه آمار و ارقام از روند مسدود شدن این گونه سایت ها از سوی مسئولین مربوطه به ویژه پلیس فتا هستیم .


ویدیو مرتبط :
از کلیک تا کالا (ماجرای یک خرید ساده!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایت فیفا :ایران با درخشش مبعلی به آنچه شایسته‌اش بود رسید .



 

 

 

سایت فیفا :ایران با درخشش مبعلی به آنچه شایسته‌اش بود رسید .

 

به دنبال برد تیم ملی ایران مقابل عراق ، سایت فدراسیون جهانی فوتبال ، فیفا به تحلیل این دیدار پرداخت .

«دارنده سه عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا پس از دریافت یک گل شوک‌آور به بازی برگشت و با درخشش قهرمان خود ایمان مبعلی به پیروزی که شایسته‌اش بود، دست یافت» این جمله‌ها بخشی از گزارش فیفا از نخستین دیدار تیم ملی ایران مقابل عراق است.

سایت فیفا در گزارشی درباره دیدار تیم‌های ایران و عراق نوشت: «تیم ملی فوتبال ایران با توجه به تساوی بدون گل تیم‌های امارات و کره‌شمالی با پیروزی مقابل عراق صدرنشین گروه چهارم شد. ایمان مبعلی ستاره ایران در این بازی با ضربه آزادی که به نظر می‌رسید به قصد سانتر کردن به سمت دروازه ارسال کرده، شش دقیقه مانده به پایان بازی گل برتری ایران را به ثمر رساند تا پیروزی تاریخی برای ایران ثبت شود.

ورزشگاه الریان قطر در آغاز بازی برای احترام به 77 قربانی سانحه هوایی ارومیه در سکوت فرو رفت.

عراق مدافع عنوان قهرمانی بازی را بهتر آغاز کرد و توسط یونس محمود به گل برتری رسید؛ اما غلامرضا رضایی در همان نیمه نخست کار را به تساوی کشاند تا دو تیم با نتیجه یک بر یک راهی رختکن شوند.

ایران در نیمه دوم بسیار بهتر ظاهر شد و فرصت‌های گل بیشتری داشت. غلامرضا رضایی مهاجم خطرناک ایران این فرصت را داشت تا در موقعیتی مشابه صحنه گل اول برتری را برای ایران به ارمغان بیاورد، ضربه او پشت دروازه رفت.

در دقایق پایانی بازی ایمان مبعلی با گلی که از روی ضربه آزاد به ثمر رساند هواداران ایرانی حاضر در ورزشگاه را به وجد آورد.»