اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای رکود ریشه‌ دار در بازار خودرو


تابستان از نیمه گذشت اما نه بازار خودرو از رکود خارج شد و نه انتظار مشتری‌ها برای کاهش قیمت خودرو به نتیجه رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد:  تابستان از نیمه گذشت اما نه بازار خودرو از رکود خارج شد و نه انتظار مشتری‌ها برای کاهش قیمت خودرو به نتیجه رسید.

 به این ترتیب رکودی که در ماه رمضان و با کاهش مسافرت‌ها در بازار خودرو تشدید شده بود، با وجود تمام شدن این ماه و آغاز دور دوم مسافرت‌ها همچنان ادامه دارد. فعالان بازار که این روزها رکود خرید و فروش برایشان اتفاقی عادی محسوب می‌شود، در رابطه با ادامه پیدا کردن رکود در بازار عقیده دارند که بلاتکلیفی ایجاد شده در ذهن مشتری‌ها برای کاهش قیمت، تقاضا را به مقدار چشمگیری کاهش داده است.


در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط فعلی که هزینه‌های تولید در صنعت خودرو بسیار افزایش پیدا کرده و از طرفی تحریم‌های جدید برای این صنعت از سوی غرب با تشدید بیشتری اعمال شده است، انتظار کاهش قیمت‌ها انتظار قابل‌قبولی به نظر نمی‌رسد. همچنان که با گذشت ماه‌ها از افزایش ناگهانی قیمت خودرو در سال گذشته و تحریم بازار توسط مشتری‌ها، شاهد کاهش چشمگیری در قیمت‌ها نبودیم.

حال نیز بعد از تشدید تحریم‌ها شاهد قطع ارتباط بسیاری از کشورها با خودروسازان کشورمان بودیم که این مساله به خودی خود تولید و عرضه را با سختی‌های بیشتری همراه می‌کند.

اما آنطورکه فعالان بازار می‌گویند، طی هفته گذشته قیمت برخی خودروهای وارداتی با کاهش همراه بوده است البته کاهش قیمت‌هایی که به اندازه افزایش قیمت‌ها نیست. به این ترتیب یک فعال بازار کاهش قیمت‌های رخ داده در بازار وارداتی‌ها را که طی روزهای گذشته اتفاق افتاده است را به نوسانات طبیعی بازار ارتباط می‌دهد، هرچند قیمت وارداتی‌ها و نوسانات آن با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد. چنین کاهش قیمتی در برخی مدل‌های داخلی نیز رخ داده است تا داخلی‌ها نیز از نواسانات طبیعی بازار بی‌نصیب نباشند، اما خودروهایی که با تکنولوژی یورو4 به تولید رسیده‌اند نسبت به خودروهای یورو2 با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

حال سری به بازار بزنیم تا تغییرات آن را مشاهده کنیم.

با نگاهی به قیمت داخلی‌ها در بازار، کاهش قیمت پراید 111 به عنوان یکی از مدل‌های پر طرفدار خانواده پراید، خودنمایی می‌کند. به این ترتیب پراید بعد از مدت‌ها سرکشی در قیمت‌ها، در مدل ‌هاچ بک خود کاهشی 700 هزار تومانی داشت و این مدل هم‌اکنون 17 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد، اما دیگر مدل‌های خانواده پراید؛ یعنی 131 و 132 ثابت بوده‌اند وقیمتشان به ترتیب روی 16 میلیون و 700 هزار تومان و 16 میلیون و 300 هزار تومان مانده است. خودروی ملی سایپا یعنی تیبا نیز طی هفته گذشته روی 20 میلیون تومان باقی مانده است تا طعم ثبات را بچشد.

اما سراغ خودروهای لوکس تر سایپا و زیرمجموعه‌اش؛ یعنی پارس خودرو برویم. مگان که یکی از تولیدات مطرح پارس خودرو است و بعد از افزایش قیمت‌ها حسابی سر زبان‌ها افتاد، همچنان در اوج قیمتش یعنی 88 میلیون تومان باقی مانده و تغییری نداشته است، اما دیگر فرانسوی پارس خودرو، یعنی تندر-90 که این روزها با تردید رنو میان ماندن در ایران یا رفتن، تولیدش به مخاطره افتاده، خودرویی بوده که با افزایش قیمت همراه بوده است.

 به این ترتیب تندر-90 هم در پارس خودرو و هم در ایران خودرو با 300 هزار تومان افزایش قیمت همراه بوده و به ترتیب به 35 میلیون و 800 هزار تومان و 34 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. مدل E1 این خودرو نیز با افزایش قیمتی مشابه به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسید. در حال حاضر خبر رفتن رنو از ایران از سوی مدیران داخلی به صورت رسمی تایید نشده، اما شنیده‌ها حاکی از کاهش شدید تولید محصولات رنو در خطوط تولید است.

 اما نیسان تیانا دیگر محصول پارس خودرو نیز ثبات داشته و روی 147 میلیون تومان باقی مانده است. ماکسیما نیز با تثبیت قیمت همراه بوده و روی 116 میلیون تومان باقی مانده است.

فرانسوی‌های آرام بازار

اما آن طور که فعالان بازار از قیمت‌ها می‌گویند مدل‌های پژو، دیگر فرانسوی حاضر در ایران با افزایش قیمت همراه نبوده‌اند و ثبات پیشه کرده‌اند. به این ترتیب پژو 206 تیپ2 روی 35 میلیون و 500 هزار تومان باقی ماند. همچنین تیپ 5 این خانواده نیز 36 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود. اما صندوقدارهای این خانواده؛ یعنی تیپ V9 و V8 نیز به ترتیب 52 میلیون تومان و 38 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارند که از ثبات آنها خبر می‌دهد. V20 هم به عنوان ساده‌ترین مدل در میان صندوقدارها همچنان 34 میلیون و 500 هزار تومان است.

اما پژو 405 بنزینی نیز با افزایشی 200 هزار تومانی نسبت به هفته‌های قبل به 27 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. مدل دوگانه‌سوز این خودرو هم با 100 هزار تومان افزایش قیمت به 27 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. پارس سال اما در این میان استثنا بوده و با کاهشی 200 هزار تومانی به 34 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

اما سمند LX و رانا هم ثبات قیمتی را تجربه کرده‌اند و به ترتیب 27 میلیون و 500 هزار تومان و 32 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

به این ترتیب هر چند کاهش قیمت چشمگیری در بازار خودرو رخ نداده است؛ اما کارشناسان بازار عقیده دارند با آغازفروش فوری خودروسازان احتمال کاهش قیمت خودروها در بازار وجود دارد.

به این ترتیب با آغاز فروش فوری و اعمال تخفیف‌های متعدد از سوی شرکت‌های خودروساز کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی دور از ذهن نخواهد بود تا آنجا که برخی فعالان بازار احتمال کاهش یک تا یک میلیون و 500 هزار تومانی قیمت‌ها را طی هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
رکود بازار خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکود ادامه‌دار در بازار خودرو (+جدیدترین قیمت‌ها)



 بازار خودرو , قیمت خودرو

رکود ادامه‌دار در بازار خودرو (+جدیدترین قیمت‌ها)

در این میان قیمت خودروهای خارجی نیز با کاهش قیمت روبه روبوده است که همین امر تأثیرات زیادی را بر خرید و فروش خودروهای خارجی گذاشته است.

امروز قیمت انواع خودروهای خارجی همانند روزهای اخیر با کاهش قابل توجهی روبه رو بود که این امر با وجود عدم تمایل مردم به خرید خودروهای داخلی تأثیرات را در بازار گذاشته است.

بازار خرید و فروش خودرو در اولین روز هفته جاری همچنان با رکود معاملات خرید مواجهه است و هنوز تصمیمات مؤثری برای رفع بلاتکلیفی قیمت گذاری‌ها صورت نگرفته است.

امروز نیز همانند روزهای گذشته قیمت‌های نهایی در معاملات میان خریدار و فروشنده تا حدودی تعیین می شود و همچنان پویایی لازم برای افزایش حجم معاملات در بازار وجود ندارد. البته با تغییرات مدیریتی شرکت های خودروساز مردم به بازار و کاهش قیمت ها امیدوار بوده و همین امر باعث شده تا تمایل چندانی به خرید خودرو آن هم در شرایط فعلی نداشته باشند.

در این میان قیمت خودروهای خارجی نیز با کاهش قیمت روبه روبوده است که همین امر تأثیرات زیادی را بر خرید و فروش خودروهای خارجی گذاشته است.


قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار امروز به شرح زیر است: 

 

نوع خودرو قیمت بازار
پژو 206 تیپ 5 35 میلیون و 500هزار تومان
پژو 206 تیپ 2 35 میلیون تومان
پژو 405 دوگانه سوز 27 میلیون تومان
پژو 207 دنده ای 47 مییلیون تومان
پراید 111 17 میلیون و 500 هزار تومان
پراید131 16 میلیون و 700 هزار تومان
تندر90 E1 32 میلیون و 800 هزار تومان
پژو 405 27 میلیون و 500 هزار تومان
تیبا 20 میلیون تومان
سمندLxدو گانه سوز 27 میلیون و 800 هزار تومان
پژو 206 اس.دی V9 52 میلیون تومان
پژو 206 اس.دی V8 38 میلیون تومانن
پژو پارس سال 35 میلیون تومان
رانا دنده ای 32 میلیون تومان

تسنیم