اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای اسناد ۲۸ صفحه‌ای درباره نقش عربستان در ۱۱ سپتامبر چیست؟



اخبار,اخبار بین الملل ,وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا

 

اخبار بین الملل - ماجرای اسناد ۲۸ صفحه‌ای درباره نقش عربستان در ۱۱ سپتامبر چیست؟

از حدود چهارده سال پیش و در پی وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، گمانه‌زنی‌ها و همچنین گزارش‌های متعددی درباره نقش عربستان سعودی در این واقعه وجود داشته است؛ اما پس از گذشت همه این سال‌ها، بخشی از گزارش کنگره که به نقش سعودی‌ها در ماجرای مذکور اشاره دارد، منتشر نشده ‌مانده است. اکنون شماری از سناتورهای آمریکایی نیز خواستار انتشار این گزارش هستند.

به گزارش «تابناک»، از‌‌ همان روزهای نخست پس از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و زمانی که مشخص شد بیشتر هواپیماربایان دخیل در ماجرای مذکور اتباع سعودی بوده‌اند، گمانه‌های متعددی درباره ارتباط رسمی دولت عربستان با تروریست‌ها مطرح شد. آنچه این گمانه‌ها را تشدید می‌کند، این است که ۲۸ صفحه از گزارش کنگره درباره واقعه ۱۱ سپتامبر ـ که در آن به بررسی نقش عربستان پرداخته شده ـ هنوز در طبقه‌بندی محرمانه قرار دارد و اجازه انتشار نیافته است.

سایت نشریه «نیوزویک» ضمن اشاره به این موضوع می‌نویسد، هم دولت بوش و هم دولت اوباما، تاکنون از انتشار صفحات مذکور خودداری کرده و دلیل این کار را ملاحظات مربوط به امنیت ملی دانسته‌اند؛ اما برخی نمایندگان کنگره که این بخش‌های گزارش را در شرایط امنیتی ویژه و در اتاق امنیتی زیرزمین ساختمان کنگره مطالعه کرده‌اند، می‌گویند، این موضوع هیچ ربطی به امنیت ملی ندارد و مقامات آمریکایی، در تلاشند نقش دوگانه‌ای را که عربستان در قبال آمریکا بازی کرده و همزمان با ایفای نقش یک متحد منطقه‌ای، از افراط‌گرایی در جهان حمایت می‌کند، پنهان کنند.

یکی از سر‌شناس‌ترین منتقدین رویکرد دولت آمریکا در این زمینه، باب گراهام، سناتور سابق ایالت فلوریداست که ریاست مشترک کمیته تحقیق درباره حادثه ۱۱ سپتامبر را بر عهده داشت. روز گذشته و در جریان کنفرانسی مطبوعاتی با دو تن از اعضای فعلی کنگره و همچنین نمایندگان خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر، گراهام بار دیگر از دولت اوباما خواست که صحفات مذکور از گزارش را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کند.
 
گراهام در جریان این جلسه گفت، مسائل متعددی در گزارش وجود دارد که عمداً از افشای آن‌ها جلوگیری شده ‌و در صورتی که این مسائل افشا شوند، دیدگاه جامعی درباره نقش عربستان سعودی در واقعه ۱۱ سپتامبر حاصل خواهد شد. وی گفت، هیچ موضوعی در گزارش نیست که بتوان عدم انتشار آن را با ملاحظات مربوط به امنیت ملی توجیه کرد.

والتر جونز، عضو کنونی مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کارولینای شمالی که او نیز گزارش را مطالعه کرده، با گراهام هم عقیده است. وی در گفت‌و‌گو با نیوزویک گفته: «هیچ دلیلی برای عدم انتشار علنی آن ۲۸ صفحه وجود ندارد. این مسأله‌ای مربوط به امنیت ملی نیست».

با این حال، به گفته وی بخش‌هایی از آن صفحات، مایه شرمساری دولت جورج بوش خواهد بود و این به دلیل روابط ویژه‌ای است که وی با سعودی‌ها برقرار کرده بود.

گفتنی است، در ماه ژوئیه نیز دو تن از رؤسای یک کمیته تحقیق دیگر که با نام «کمیسیون ۱۱ سپتامبر» شناخته می‌شود، از کاخ سفید درخواست کرده بودند ۲۸ صفحه مذکور را از طبقه بندی محرمانه خارج کند.

لی همیلتون، عضو سابق مجلس نمایندگان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تام کین، فرماندار سابق نیو‌جرسی گفته بود: «من از اینکه این صفحات از طبقه‌بندی خارج نشده، شرمسارم. من همیشه تصور می‌کردم گزارش‌های جمع آوری شده از سوی ما، به طور علنی منتشر خواهد شد. همه آن‌ها، همه چیز؛ اما زمانی که فهمیدم برخی ‌اسناد طبقه‌بندی و یا ویرایش شده‌اند، تعجب‌زده و ناامید شدم. من از اینکه در تهیه گزارشی نقش داشتم که مخفی نگه داشته شده، شرمسارم».

به گفته گراهام که در زمان سناتوری خود، عضو کمیته اطلاعات سنا بوده، مقامات سعودی می‌دانستند که افراد وابسته به اسامه بن لادن در داخل آمریکا هستند و یا به زودی وارد آمریکا خواهند شد. یک بحث دیگر اینکه آیا آن‌ها از مأموریت این افراد نیز اطلاع داشته‌اند یا خیر.

در گزارشی که کمیته تحت نظر گراهام تهیه کرده و در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، تنها بیان شده بود: «رابط‌هایی در ایالات متحده به هواپیماربایان برای یافتن محل سکونت، افتتاح حساب بانکی، گرفتن گواهی‌نامه رانندگی، یافتن آموزشگاه‌های خلبانی و تسهیل تبادلات مالی کمک کرده‌اند».

اما اکنون گراهام در گفت‌و‌گو با نیوزویک می‌گوید، این «رابط‌ها»، اتباع سعودی بوده‌اند که ارتباطات نزدیکی با حکومت عربستان داشته‌اند. وی می‌گوید: «من فکر می‌کنم در دولت به شدت کنترل شده‌ای همچون عربستان سعودی، تصمیم برای فعالیت‌هایی که می‌تواند به طور بالقوه اثری منفی بر روابط با نزدیک‌ترین متحد این کشور، یعنی ایالات متحده داشته باشد، در بالا‌ترین سطوح اتخاذ می‌شود».

وی می‌افزاید، تلاش سازمان یافته‌ای برای جلوگیری از انتشار اطلاعات مربوط به حمایت سعودی‌ها از تروریسم وجود داشته که این حمایت از مدت‌ها پیش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شده، بلافاصله پس از این واقعه ادامه یافته و تاکنون نیز ادامه دارد».

به عقیده گراهام، هیچ نهاد دولتی، از «سیا» گرفته تا «اف بی‌آی»، تصمیم طبقه‌بندی کردن اسناد ۱۱ سپتامبر را نگرفته و این تصمیمی است که مستقیم‌ از کاخ سفید و نهادهای وابسته به آن گرفته شده تا مسائل مربوط به این موضوع مخفی ‌بماند.

پس از دولت بوش، دولت اوباما نیز به مهر و موم نگه داشتن ۲۸ صفحه مذکور ادامه داده است. دو تن از اعضای کنگره در چهاردهم آوریل ۲۰۱۴ نامه‌ای را در این زمینه برای اوباما ارسال کردند؛ اما پاسخی از وی دریافت نکردند. دو ماه بعد، آن‌ها پاسخی از سوی مدیر سازمان مسئول در امور اطلاعات ملی در کاخ سفید دریافت کردند که وعده ارائه پاسخی هماهنگ شده را از سوی رئیس جمهور داده بود. پاسخی که هیچ‌ گاه به دست آن‌ها نرسید. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش نیوزویک در این زمینه گفت، هیچ اظهارنظر دیگری در این زمینه نمی‌کند.

به هر حال، با توجه به اینکه تعداد حامیان انتشار اسناد مذکور در کنگره نیز بسیار کم است، تاکنون کار سناتورهای مذکور در این زمینه راه به جایی نبرده است. در همین حال، روابط نزدیک آمریکا با عربستان سعودی در جنبه‌های مختلف همچنان ادامه دارد.

با ‌وجود این، گراهام همچنان به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد. وی می‌گوید: «عربستان سعودی هیچ‌ گاه از علاقه خود به گسترش وهابیت افراطی دست برنداشته است... داعش پرورش یافته ایده‌های سعودی‌ها، پول سعودی‌ها و حمایت سازمانی سعودی‌هاست؛ هرچند‌ اکنون آن‌ها ادعا می‌کنند که به شدت مخالف داعش هستند. این مشابه رفتاری است که یک پدر یا مادر در قبال فرزند متمرد یا خارج از کنترل خود نشان می‌دهد».
اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
عربستان و امریکا و ماجرای 28 صفحه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا اسناد محرمانه ۱۱ ستامبر درباره نقش عربستان منتشر خواهد شد؟



 اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل,حادثه یازدهم سپتامبر

مطالعه سرنوشت دیکتاتورهای منطقه نشان می دهد که آمریکا از حادثه یازدهم سپتامبر علیه خاندان حاکم در عربستان استفاده خواهد کرد.

به گزارش تسنیم ، پس از سپری شدن 15 سال از رخدادهای تروریستی یازدهم سبتامبر سال 2001 میلادی و با تکیه بر آنچه که «اسناد محرمانه» نامیده می شود کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرده که به خانواده قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اجازه می دهد از عربستان سعودی به دلیل دست داشتن در این حادثه انتقام بگیرند.

به گزارش الثبات، این قانون عربستان را محکوم می کند و در چند امور زیر آن را تهدید می کند. این امور عبارتند از:

1: مساله مالی؛ احتمال دارد که دادگاه های آمریکا حکمی را برای جبران خسارت های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر بدهند که به موجب آن همه پس اندازها و اوراق قرضه عربستان در آمریکا به خاطر این حادثه تروریستی و زیان های ناشی از آن مصادره شود. در نتیجه چنین حکمی، سیستم اقتصادی عربستان فرو خواهد پاشید و این مساله به نوبه خود ارکان سیاسی خاندان حاکم بر عربستان را ویران خواهد ساخت.

2: روند قانونی، این مساله عربستان را به عنوان پایتخت تروریسم و پشتیبان تروریسم معرفی خواهد کرد و بر پایه قوانین بین الملل این کشور در فهرست کشورهای خارج قانون قرار می گیرد و با تحریم های سیاسی، اقتصادی و مالی روبرو خواهد شد. مقام های آن به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم می شوند و تحت تعقیت حقوقی قرار می گیرند تا در دادگاه بین المللی یا ویژه زیر محاکمه قرار گیرند.

اما تصمیم کنگره آمریکا از نظر زمان و هدف سوال ها و گمانه زنی های گوناگونی را مطرح می کند به ویژه که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به خاطر حفظ منافع آمریکا با اجرایی شدن تصمیم کنگره مخالفت کرده است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا آمریکا با وجود اطلاعاتی که در اختیار دارد که دست داشتن مقام های عربستان را در حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر محکوم می کند و به تازگی هم تهدید کرده که برخی از اطلاعات را در این زمینه فاش می کند باز هم در برابر این اقدام سکوت کرده است؟ آیا آمریکا این اطلاعات را فاش خواهد کرد یا فقط برای باج خواهی سیاسی از عربستان و کنترل بلند پروازی های عربستان در منطقه این کشور را می ترساند؟

آمریکا سیاست تهدید با چماق محاکمه را درباره رئیس جمهوری سودان امتحان کرد و نتیجه حیرت آوری از آن گرفت که تجزیه سودان و داخل شدن این کشور درسیاست عربستان را در پی داشت که در مسیر ارسال سلاح به غزه جلوگیری به عمل آورد و با عربستان در جنگ یمن همکاری و با ایران قطع رابطه کرد. او هنوز هم آماده است تا برای فرار از محاکمه تاوان بیشتری را بپردازد.

آمریکا محاکمه بین المللی ویژه را درباره لبنان هم آزمود و موفق شد برخی نتایج سیاسی و مالی را در نتیجه محاصره مقاومت به دست آورد. هرچند نتوانست به طور کلی مقاومت را محاصره کند و در نتیجه آن جنگ تکفیری ها علیه مقاومت را به راه انداخت.

آمریکایی ها می خواهند عربستان همان گونه باشد که پیش از این بود. آنها می خواهد عربستان خواسته های آنان را اجرا کند همانگونه که از گروه های تکفیری حمایت و با نهادهای ملی و مقاومت دشمنی می کند. آنان می خواهند که عربستان با رژیم صهیونیستی از در آشتی در آید. آمریکا می خواهد عربستان برای داشتن روابط با دیگر کشورها مانند روسیه و فرانسه بدون موافقت و مشورت آمریکایی ها تلاش نکند. یکی از شرط های آنان این است که عربستان نباید آمریکا را تهدید به خارج کردن پس اندازهای خود کند. در ظاهر آمریکا با اموال و اوراق قرضه طوری رفتار می کند که این ها اموال عربستان هستند اما در واقع اینها اموال آمریکا هستند. آمریکا با کمک این اموال قراردادهای تسلیحاتی امضا و کارخانه های خود را بازسازی می کند. این اموال را بلوکه و برای جبران خسارت به خانواده قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر می دهد. آمریکا به شیوه های گوناگون تلاش می کند اموال عربستان را مصادره کند.

حمله به یمن نشان داده است که آمریکا ده ها و صدها میلیارد دلار از این جنگ سود برده است. آمریکا همپیمان ندارد، بلکه ابزار و برده دارد و شرط ادامه روابط با آنان در گروه منافع و امنیت ملی آمریکا است. آمریکا نهاد و روسای آنان را هرگاه تاریخ مصرفشان به پایان رسد، تغییر می دهد. این کشور وفا ندارد و بسیار نمک نشناس است. هرکس این گفته ها را قبول ندارد اقدام های آمریکا درباره شاه ایران، «حسنی مبارک» دیکتاتور مصر، «صدام حسین» دیکتاتور عراق، «معمر القذافی» دیکتار لیبی، «زین العابدین بن علی» دیکتار تونس، حتی پادشاه پیشین قطر و «علی عبدالله صالح» در یمن را مطالعه کند. مشکل این است که برخی سرنوشت این افراد را نمی خوانند و اگر هم بخوانند عبرت نمی گیرد. این افراد خیال باف هستند و نمی خواهند اعتراف کنند سرنوشت آنان سیاه خواهد بود بلکه هنوز هم شرط بندی می کنند و پیش می روند تا همه چیز را از دست بدهند. در این صورت این افراد، مردم، میهن، دین، ثروت خود را از دست می دهد یا کشته یا تبعید و یا در قفس دادگاه های بین المللی قرار می گیرند.

آیا سردمداران عربستان، کشورهای عربی خلیج فارس و برخی از کشورهای عربی به جای سرسپردگی به آمریکا به آغوش ملت و امت خود برخواهند گشت تا از آنان پشتیبانی کنند یا اینکه آمریکا با شمشیر داعش و گروه های تکفیری که خود آنان پرورش دهندگان آن بودند این سردمداران را را خوار و ذلیل خواهد کرد. این گروه های وحشی به دستور آمریکا و همزمان با تلاش آمریکا برای انتقام از عربستان به خاطر حوادث تروریستی یازدهم سبتامبر به عربستان بازخواهند گشت تا عربستان را به شدت زیر فشار قرار دهند.