اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای آقای «ب-ز » ومیلیارد‌ها پول برباد رفته



محصولات وزارت نفت,فروش نفت ایران,درآمد نفت

گزارش «قانون» از تحقیق و تفحص نفتی
ماجرای آقای «ب-ز » ومیلیارد‌ها پول برباد رفته

در پی انتشار خبر بلوكه شدن مبلغ قابل توجهی از پول فروش محصولات وزارت نفت در یکی از بانک‌های خارج از کشور، 25 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درخواست تحقیق و تفحص از وزارت نفت را ارائه کردند.

درخواست این تحقیق‌و‌تفحص به حدود 6 ماه پیش برمی‌گردد که در جریان فروش نفت ایران و میعانات گازی به علت تحریم بانکی ایران از سوی آمریکا، وجوه حاصل از فروش مقداری نفت در یکی از بانک‌های مالزی بلوکه شد.

 

در همین ارتباط، فردی به‌نام«ب- ز» نقش بخش خصوصی را در فروش نفت ایران ایفا می‌کرده است. به گفته نمایندگان عضو كمیسیون انرژی، وی با باز کردن ال سی در یکی از بانک‌های مالزی قصد انتقال وجه فوق‌الذکر را به مبلغ 3 میلیارد دلارداشته است كه به دلیل تحریم اعمال شده این وجه در بانک مالزی بلوکه شده است.

 

البته هنوز موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت به تصویب نرسیده ولی قرار است امروز کمیسیون انرژی درباره آن تصمیم‌گیری كند. دراین راستا نادر فریدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌به خبرنگار قانون گفت: به دلیل حساسیت موضوع و برای روشن شدن جزئیات این پرونده، رئیس كمیسیون انرژی کمیته‌ای 5 نفره را مامورتحقیق و تفحص از این تبانی در فروش نفت و میعانات گازی كرده است تا تحقیقی جامع به عمل آورند و نتیجه را به كمیسیون اعلام كنند.


عضو كمیسیون انرژی مجلس اظهار كرد: درحال حاضر این كمیته مشغول بررسی موضوع است و در صورتی كه صحت این مسئله برای كمیته روشن شود، تحقیق و تفحص در كمیسیون انرژی و پس از آن در صحن علنی مطرح خواهد شد.

 

نماینده مردم فیروزآباد در خانه ملت بیان كرد كه وزارت نفت توسط شخصی به‌نام «ب- ز» اقدام به فروش نفت كرده و قرار بوده درآمدهای حاصل از این معامله طبق قرار دادهای مشخص، به كشور بازگردد، ارزش این قراردادها رقمی‌بالغ بر 3 میلیارد دلار است كه هرگز به كشور برگردانده نشده است.

 

وی افزود: زمانی كه در ارتباط با تحریم‌های نفتی و مبادلات ارزی دچار مشكل و محدودیت شده بودیم، به دلیل ناتوانی در مبادلات ارزی و دست به دست شدن از بانكی به بانك دیگر، این اعتبارات به كشور بازنگشته است. جعفری بنه خلخال، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این‌باره می‌گوید که این فرد با وجه مذکور اقدام به خرید بعضی از شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی کرده و در همین ارتباط مسئولانی از سازمان تأمین اجتماعی، وزارت نفت و بانک‌های داخلی که تضمین‌هایی را تا زمان دریافت ارز حاصل از فروش نفت به وزارت نفت داده بودند، به کمیسیون فرا خوانده شدند.

 

وی می‌افزاید: ابتدا بنا بود تا این موضوع در جلسات کمیسیون حل‌و‌فصل شود اما در نهایت مقرر شد که رأی‌گیری در خصوص انجام این تحقیق‌و‌تفحص در کمیسیون انجام شده و در صورت تصویب این طرح برای رأی‌گیری نهایی به صحن مجلس ارائه شود. همچنین سید مسعود میركاظمی، رئیس كمیسیون انرژی گفته است: کمیسیون انرژی در حال بررسی، تحقیق و تفحص از واگذاری فروش نفت و میعانات گازی از طرف شرکت نیکو از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت نفت به «ب-ز» و عدم بازگشت پول و این محصولات نفتی به وزارت نفت است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: در دولت دهم رستم قاسمی، وزیر نفت با کمیته تحقیق و تفحص برای بررسی این تخلف همکاری می‌کردو اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار تیم تحقیق و تفحص قرار می‌داد. وی با بیان اینكه کمیته در حال بررسی علت عدم بازگشت فرآورده‌های نفتی و گازی است که از طرف شرکت نیکو به بخش خصوصی واگذار شده تا به فروش برسد تاكید كرد: اما نه پول آن بازگشته و نه فر آورده‌ها، وزارت نفت باید آخرین اطلاعات را در خصوص این معامله در اختیار کمیسیون انرژی قرار دهد.

 

میركاظمی ‌با اشاره به اینكه کمیته تحقیق و تفحص در حال بررسی اسناد و مدارک شرکت نیکو از این قرار‌داد است، اظهار داشت: كمیته تفحص به دنبال پاسخی برای این سوال است که چرا این حجم از نفت و فرآورده‌های گازی بدون ضمانت‌های کافی در اختیار شرکت خصوصی قرار گرفته است.

 

رئیس كمیسیون انرژی خاطر نشان كرد: با وجود اینکه سررسید قرار داد شرکت نیکو با این شرکت هم فرارسیده اما منابع فروش این فرآورده‌ها به حساب شرکت ملی نفت بازنگشته است، کمیته تحقیق و تفحص با بررسی اسناد و مدارک می‌خواهد مطمئن شود اگر تبانی در انعقاد این قرار داد وجود داشته، افراد را به قوه قضائیه معرفی کند./قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
آقای همساده- برباد رفته -Mr.hamsadeTV2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گاف اوباما در مورد ماجرای تصرف سفارت انگلیس/دیلی میل: آقای رئیس جمهور! زمان کلاس جغرافیا رسیده



 

گاف اوباما در مورد ماجرای تصرف سفارت انگلیس/دیلی میل: آقای رئیس جمهور! زمان کلاس جغرافیا رسیده

دیلی میل در گزارشی تحت عنوان"آقای رئیس جمهور، زمان کلاس جغرافیا رسیده؟" نوشت: چندین هفته پیش بود که باراک اوباما روابط امریکا و انگلستان را فوق العاده توصیف کرد. اما مشخص است که او نمی داند که اخرین گاف او در سیاست خارجی چیزی نیست که بتوان از آن به راحتی عبور کرد.

رئیس جمهور امریکا به دلیل استفاده  از کلمه "انگلیس" به جای "بریتانیا" مورد انتقاد قرار گرفته است.

به نوشته ی روزنامه دیلی میل، وی در جریان محکومیت حمله به سفارت در ایران، از کلمه سفارت "انگلیس" به جای سفارت "بریتانیا" استفاده کرد.

اوباما در مصاحبه ای در این خصوص گفت: همه ما در مورد اتفاقی که برای ......سفارت انگلیس، .........سفارت پادشاهی متحد افتاد، متاسفایم.

رئیس جمهور آمریکا اشتباه دوم را زمانی مرتکب شد که سفارت "بریتانیا" را سفارت "پادشاهی متحد" نامید.

این نشریه نوشت: این اولین بار نیست که اوباما اشتباهات جغرافیایی می کند.

تنها دو هفته ی پیش، او گفت که Hawaiiمحل تولدش مکانی در اسیاست.

البته او تنها سیاستمداری نیست که چنین اشتباهی کرده است. جورج بوش به افریفا به عنوان یک ملت اشاره کرد..../انتخاب