اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای‌ پول‌‌های‌کثیف



اخبار,اخبار سیاسی ,  پول‌‌های‌کثیف

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اگرچه در سال 92 جامه ریاست‌جمهوری بر تن کرد اما سال‌های قبل آن را به‌خوبی ارزیابی کرده و می‌دانست ورود او به دولت برابر با افشای پرونده‌های تخلفات مالی هشت سال گذشته است پس بنا را محکم‌ بر مبارزه با مفاسد گذاشت و به مردم وعده برخورد با مفسدان و متخلفان را داد.

 «مبارزه با فساد در تمام بخش‌ها اعم از سیاسی و اقتصادی» از اصلی‌ترین شعارهای کاندیدای پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در سال92 بود؛ کاندیدایی که 20سال بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده بود و پس از آن علاوه بر دبیری شورای عالی امنیت ملی تا سال84، مشاغل با اهمیت دیگری داشت که هر یک به نوعی بر آگاهی او در شناخت ریشه‌‌های فساد در کشور کمک کرده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اگرچه در سال 92 جامه ریاست‌جمهوری بر تن کرد اما سال‌های قبل آن را به‌خوبی ارزیابی کرده و می‌دانست ورود او به دولت برابر با افشای پرونده‌های تخلفات مالی هشت سال گذشته است پس بنا را محکم‌ بر مبارزه با مفاسد گذاشت و به مردم وعده برخورد با مفسدان و متخلفان را داد.

 

روحانی آگاه بود که مشغله کاری به او فرصت بررسی تمام آنچه طی سالهای گذشته روی داده را نخواهد داد پس در این مسیر از وزرا و مشاوران خود یاری خواست و آنها که این موضوع به حوزه فعالیتشان نزدیک‌تر بود کار خود را با جدیت آغاز کردند. با داغ‌شدن موضوع افشای تخلفات اقتصادی، برخی دولتمردان یازدهم جزم خود را برای هشدار و آگاهی‌بخشی به جامعه عزم‌تر کردند و وزیر کشور در این مسیر پیشقدم شد.
 
 ماجرای پول‌های کثیف
«پول کثیف» در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران چندان رایج نبود ولی به نظر می‌رسد در چارچوب تعیین‌شده تا قبل از دولت یازدهم کمتر فردی به خود اجازه استفاده از این دو کلمه را می‌داد. اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی خوب با این این کلمات آشناست و دردیوان محاسبات آموخته که این پول‌ها چه تبعاتی در عرصه مدیریت کشور دارد.

 

دوم اسفندماه بود که وزیر کشور در نشست روسای پلیس مبارزه با موادمخدر گفت: «در بحث اقتصادی نیز جریان ورود پول‌های کثیف لطمات بسیاری به اقتصاد کشور وارد می‌کند و خطرات آن شاید پررنگ‌تر و ویرانگرتر از سایر حوزه‌ها باشد. وی با تأکید براینکه گردش مالی قاچاق موادمخدر باعث اعمال قدرت قاچاقچیان در حوزه سیاست نیز می‌شود، افزود: باید توجه داشت که بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود.

 

وزیر کشور ادامه داد: به عنوان مثال فردی که به‌عنوان کاندیدای شورای شهر وارد این عرصه شده بود برای جریان انتخاباتی خود دو میلیارد تومان هزینه کرده و مدعی است دوستان و رفقایش این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند ولی سوال اینجاست که دوستان و رفقای وی چه نذری داشته‌اند که این پول را برای انتخابات این فرد هزینه کردند.

 

برای پاک نگه داشتن قدرت از این آلودگی باید تلاش کرد تا پول‌های کثیف قاچاق موادمخدر وارد حوزه سیاست و قدرت نشوند.» پس از این اظهارات بسیاری به چهره طرف کنار دستی خود نگاه کردند و پرسیدند منظور وزیر کشور چیست؟ اظهارات وزیر کشور واکنش‌های زیادی را از سوی نمایندگان مجلس به دنبال داشت. با بالاگرفتن انتقادات نمایندگان از وزیر کشور به خاطر طرح موضوع پول‌های کثیف در انتخابات، رئیس مجلس هم هفته گذشته در نطق پیش از دستور خود گفت: اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر وجود دارد که افرادی را به قدرت رسانده، باید آن را اعلام کنند.

 

او با انتقاد از اظهارات رحمانی‌فضلی گفت که مبهم حرف زدن در این زمینه فایده‌ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور ندارد اما اگر کسی از این گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود. وزیر کشور مجددا به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت که انتظار دارد مجلس که برخاسته از متن مردم و در جهت احقاق حق مردم و تقویت نظام است با وزارت کشور همصدا شود تا بتوان با این جریانات پول کثیف که مقام معظم رهبری بارها و بارها تحت عنوان فساد اقتصادی از آن اسم بردند، مبارزه جدی کرد.

 

او همچنین اعلام آمادگی کرد که در یک جلسه غیرعلنی یکساعته در مجلس فرایند پول‌های کثیف را در اقتصاد برای نمایندگان مجلس توضیح دهد. رحمانی‌فضلی مجددا هشدار داد که اگر دقت لازم صورت نگیرد امکان دارد پول‌های کثیف در حوزه سیاست و قدرت ورود پیدا کند باید دقت کرد راه ورود این پول به قدرت بسته شود.


 مجلس: وزیر بیاید/ وزیر: می‌آیم!
وقتی وزیر کشور با قاطعیت اعلام کرد که آمادگی حضور در مجلس و توضیح درباره پول‌های کثیف را دارد، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس دیروز برگی دیگر از این پرونده را ورق زد و ارائه توضیحات وزیر کشور درباره پول‌های کثیف در انتخابات در جلسه علنی مجلس را خواستار شد. بهروز نعمتی اظهار کرد: ما خواستار توضیحات وزیر کشور هستیم و به نظرم خوب است ایشان در جلسه علنی مجلس در این باره توضیح دهند تا مردم هم در جریان این موضوع قرار گیرند چرا که مجری انتخابات خود مردم هستند.

 

وی افزود: حتما آقای رحمانی فضلی ادله‌ای درمورد موضوع پول‌های کثیف دارند که این مسئله را مطرح کردند ضمن اینکه این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید در جلسه علنی مطرح شود. سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس بیان کرد: وزیر کشور مستندا بگوید چه کسانی تخلف کرده‌اند؛ اگر فلان نماینده یا فلان عضو شورا تخلف کرده باشند باید به مردم معرفی شوند و خوب است که این کار انجام شود. نعمتی در پایان گفت: حتما آقای رحمانی‌فضلی چنین گزارشی را ارائه کنند و قوه قضاییه نیز درباره آن پیگیری‌های لازم را انجام دهد.


 افشاگری می‌کنیم
البته وزیر کشور تنها دولتمردی نبود که درباره پول‌های کثیف سخن گفت چنانکه یک روز بعد از او بود که اکبر ترکان در قامت مشاور ارشد رئیس‌جمهور از افشاگری سخن گفت و با اشاره به اینکه اینها هر اسمی روی خودشان بگذارند و هر ائتلافی برای انتخابات انجام دهند، نمی‌توانند ازپول‌های کثیفی که به دست آورده‌اند تبری بجویند، تصریح کرد: آنها با این پول‌های کثیف می‌خواهند درآوردگاه‌های سیاسی سال 94 شرکت کنند و اینکه سال94 ما سکوت کنیم و چیزی نگوییم و نقاب از چهره کسی برنداریم، درست نیست.

 

ترکان با بیان اینکه هزار بار پوستین خود را عوض کنند، نمی‌توانند دست‌های آلوده به فسادشان را بپوشانند، ادامه داد: با تشکیل ائتلاف‌های جدید، اسامی جدید و شعارهای جدید می‌خواهند بگویند ما آدم‌های گذشته نیستیم تا اینکه اقبالی از سوی مردم به سمت آنها پیدا شود، اما فسادهای اقتصادی و ورود پول‌های کثیف به عرصه مدیریت و اقتصاد کشور را ما نباید فراموش کنیم.

 

مشاور ارشد رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه همین الان پول‌های کثیف و قاچاق بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده است، تأکید کرد: ما نباید اجازه تکرار این امر را بدهیم. مسلماً عده‌ای می‌خواهند در سال 94 با پول‌های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال 94، سال افشای آنهاست.
اخبار سیاسی - آرمان

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای پول های کثیف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای دنباله‌دار پول‌های کثیف درانتخابات!



اخبار,اخبارسیاسی,رحمانی‌فضلی

قاچاق گسترده موادمخدر در کشور و تاثیر منفی آن بر زندگی میلیون‌ها ایرانی که در خانواده خود با افراد معتاد سر و کار دارند سبب شد این موضوع به مرور بدل به دغدغه بسیاری از مردم شود. بر اساس آمار رسمی نزدیک به یک میلیون و سیصدهزار معتاد در کشور وجود دارند که برخی سازمان‌های مردم‌نهاد رقم واقعی را بیشتر از این عدد می‌دانند و این افراد در زندگی 10میلیون ایرانی تاثیر مستقیم دارند.

با این حال اظهارات رحمانی‌فضلی وزیر کشور موجب نگرانی جمعی از نمایندگان مجلس شد و این افراد به دنبال طرح سوال از وزیر کشور بودند. با این حال روز چهارشنبه رئیس مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داد و با اینکه رحمانی‌فضلی از دوستان نزدیک وی به شمار می‌رود اما لاریجانی با انتقاد از اظهارات او خواستار روشن شدن ابعاد ورود پول‌های کثیف به انتخابات شد.

 

علی لاریجانی گفت: اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده، اعلام کنند. وی ادامه داد: این‌گونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده‌ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ اگر کسی از این گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود.


 پول کثیف در انتخابات؟!
با اینکه حقوق نمایندگان مجلس از نظر ریالی خیلی بیشتر از کارمندان ارشد ادارات نیست اما مردم شاهد هزینه‌های چندصد میلیونی و گاه میلیاردی برای تصاحب کرسی مجلس یا شورای اسلامی شهر و یا حتی ریاست‌جمهوری هستند و بر اساس اصلی ساده در اقتصاد این پول‌ها باید برای برندگان انتخابات «بازگشت سرمایه» داشته باشد.

 

به همین سبب وقتی وزیر کشور پرده از کثیف بودن احتمالی این پول‌ها برمی‌دارد و این گمانه را که ممکن است بخشی از گردش مالی 20 هزار میلیارد تومانی قاچاق موادمخدر در ایران، سر از ستادهای انتخاباتی درآورد را رد نمی‌کند، این صحبت با واکنش مثبت افکار عمومی مواجه می‌شود. آنچه رحمانی‌فضلی دست روی آن گذاشته است، موضوع شفافیت هزینه‌های تبلیغاتی و منشأ آن هیچ ارتباطی با ساختار نظام انتخاباتی کشور ندارد و و اینکه کاندیداهای حاضر در کارزار تبلیغاتی از کجا پول می‌آورند و چرا اینقدر دست و دلبازی می‌کنند، هیچ ارتباطی با ساختار نظام انتخاباتی کشور ندارد.

 

اگرچه عدم شفافیت مالی فعالیت‌های انتخاباتی می‌تواند نقص جدی در روند نظارت بر رقابت‌های انتخاباتی به شمار آید. چرا نباید به همان اندازه که نسبت به سوابق ومواضع سیاسی کاندیداها حساس هستیم نسبت به سوابق اقتصادی و منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی آنها حساس باشیم؟ نقصی که حالا با ورود شجاعانه‌ وزیر کشور به این عرصه می‌توان به تلاش برای رفع آن امیدوار بود.


 لاریجانی اطلاع درستی ندارد
 با این حال رحمانی‌فضلی به صحبت‌های رئیس مجلس نیز واکنش نشان داد و از آمادگی خود برای معرفی فرایند ورود پول کثیف به انتخابات سخن گفت: «درباره نظری هم که آقای لاریجانی در مجلس دادند، از آنجا که ایشان را انسانی بسیار منصف و در برخورد با مسائل جدی می‌دانم، به نظر اطلاع درستی به ایشان نداده بودند و از اصل صحبت‌هایم اطلاعی نداشته و تصور کرده بودند بنده گفتم انتخابات کنونی دچار مشکل است.

 

بنده این را نگفتم ولی به همه تذکر دادم که مواظب باشید، به هرحال حوزه قدرت حوزه مهمی است و دارندگان پول‌های کثیف می‌خواهند برای خود حاشیه امن ایجاد کنند.» وی با اشاره به اینکه گفتند «مگر در کشور قانون نداریم»، اظهار کرد: بنده نگفتم قانون نداریم،حتما کشور بر اساس قانون اداره می‌شود، ولی قانون به تنهایی کافی نیست.

 

ما قانون داشتیم اما شهرام جزایری به وجود آمد، قانون داشتیم و فساد سه‌هزار میلیاردی رخ داد، قانون داشتیم و بابک زنجانی‌ها به‌وجود آمدند. باید در کنار قانون اجرای دقیق و قوی و نظارت درست برقرار باشد. اگر اجرا، نظارت و قانون در کنار هم باشند می‌توانیم با این جریان مبارزه کنیم. دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: بنده انتظار دارم مجلس که برخاسته از متن مردم و در جهت احقاق حق مردم و تقویت نظام است با وزارت کشور همصدا شود تا بتوانیم با این جریانات پول کثیف که مقام معظم رهبری بارها و بارها تحت عنوان فساد اقتصادی از آن اسم بردند، مبارزه جدی کنیم.

 

رحمانی‌فضلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به هجمه‌هایی که اخیرا در این خصوص به شما وارد شده گزارشی درباره پول‌های کثیف دارید؟ اظهار کرد: آمادگی دارم که جریان پول کثیف و فرایند آن را هرکجا لازم باشد ارائه کنم. از همین جا اعلام می‌کنم که آماده‌ام در یک جلسه یکساعته در صحن غیرعلنی مجلس فرایند پول‌های کثیف را در اقتصاد برای نمایندگان مجلس توضیح دهم.


 اخبار سیاسی  -  آرمان