اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لیست بدهکاران نفتی ایران اعلام شد



 

اخبار,اخباراقتصادی , بدهکاران نفتی ایران

لیست بدهکاران شرکت ملی نفت ایران در دوران تحریم به طور رسمی اعلام شد که پالایشگاه‌های اروپایی با ۳ میلیارد دلار و آسیایی‌ها با ۲ میلیارد دلار در صدر این لیست قرار گرفته اند.

در دوران تحریم‌های نفتی ایران، چندین شرکت و پالایشگاه اروپایی و آسیایی به دلیل محدودیت‌های انتقال ارز و تحریم شبکه مالی و اعتباری «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» موفق به پرداخت بدهی های نفتی چند میلیارد دلاری نفتی خود به شرکت ملی نفت و بانک مرکزی ایران نشدند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مسئولان بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران، برخی از پالایشگاه‌های نفت یونان، شرکت انگلیسی و هلندی شل، برتیش پترولیوم انگلیس، شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی، در کنار برخی از پالایشگاه‌های هند همچون ویدش و منگالور و پالایشگرهای چینی در صدر بزرگترین بدهکاران نفتی ایران در شرایط تحریم قرار گرفته‌اند.

از این رو به استناد گزارش «نیرمالا سیثارامان وزیر تجارت هند» در پارلمان این کشور طلب نفتی ایران از پالایشگرهای هندی به ۸.۸ میلیارد دلاری رسیده است و این در حالی است که ایران حدود ۲.۸ میلیارد دلاری از شرکت انگلیسی – هلندی شل طلب نفتی دارد.

در همین حال، در کنار شرکت شل، برتیش پترولیوم انگلیس هم در جایگاه دومین بدهکار گازی ایران قرار دارد به طوری‌که با وجود ازسرگیری تولید گاز ازمیدان مشترک رهوم در دریای شمال از سال گذشته میلادی اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان با دستور مستقیم دولت انگلیس تا اطلاع ثانوی توسط شرکت برتیش پترولیوم در حسابی بلوکه شده است.

در حال حاضر حجم طلب‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران به استثنای مطالبات بانک مرکزی از شرکت‌های خارجی شامل پالایشگاه‌های آسیایی و اروپایی حدود ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

از این میزان سهم پالایشگاه‌ها و شرکت‌های اروپایی حدود سه میلیارد دلار و سهم مشتریان نفتی ایران در آسیا حدود دو میلیارد دلار تخمین زده شده است.

شرکت ملی نفت ایران به نقل از رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره حجم طلب‌های نفتی ایران از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های خارجی در شرایط تحریم، اعلام کرد: آمار دقیق طلب نفتی ایران را باید بانک مرکزی ارائه کند اما پولی که شرکت ملی نفت ایران از بابت نفت فروخته‌ شده در خارج کشور دارد، کمتر از ۵ ‌میلیارد دلار است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه حدود ۶۰‌ درصد این طلب نفتی مربوط به شرکت‌ها و کشورهای اروپایی است، تصریح کرد: مابقی این طلب هم مربوط به شرکت‌ها و کشورهای آسیایی است.

به گفته این مقام مسئول، این ارقامی که عرض کردم، جدا از پولی است که بانک مرکزی در خارج از کشور دارد یا در کشورهایی همچون چین و هند سپرده‌گذاری کرده است.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود در صورت لغو کامل تحریم‌های بانکی و مالی امکان برداشت این طلب نفتی فراهم شود، گفته است: پالایشگاه‌های بدهکار نفتی تاکنون بدهی‌های خود را پرداخت کرده اما این بدهی‌ها در حساب‌ها مسدود شده است.

این در حالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت هم اردیبهشت ماه سال جاری در پاسخ به مهر درباره پرداخت بدهی حدود ۲.۸ میلیارد دلاری شرکت شل به شرکت نفت ایران، اظهار کرده بود: یک روز پس از لغو کامل تحریم‌ها این بدهی میلیاردی به حساب ایران واریز خواهد شد.

با این وجود، در حالی حجم طلب‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران به تنهایی از مشتریان و پالایشگاه ها حدود ۵ میلیارد دلار اعلام شده است که سیدمحمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با مهر خواستار صدور مجوز از سوی مجلس و دولت برای خرید سهام پالایشگاه‌های اروپایی به ویژه پالایشگاه‌های یونانی شده و تاکید کرده است: در صورت لغو تحریم‌ها، ایران با خرید پالایشگاه‌ها تقاضا برای نفت خود را تضمین می‌کند.

اخبار اقتصادی   -   مهر 


ویدیو مرتبط :
اسامی بدهکاران بانکی اعلام می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام زمان بازگشت غول‌های نفتی به ایران/زنگنه برای خلع ید برخی پیمانکاران به پارس جنوبی می‌رود



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی به صنایع نفت و گاز ایران

 

اخبار اقتصادی - اعلام زمان بازگشت غول‌های نفتی به ایران

قائم مقام وزارت نفت با تاکید بر اینکه با لغو برخی از تحریم‌ها، مشتریان خارجی می‌توانند نفت ایران را با بیمه و کشتی خود خریداری کنند، زمان بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی به صنایع نفت و گاز ایران را اعلام کرد.

به گزارش مهر، سید کاظم وزیری هامانه امروز در جمع خبرنگاران با استقبال از توافق بزرگ هسته ای ایران و 5+1 و کاهش برخی از تحریم‌های پیش روی صادرات نفت ایران به بازار جهانی، گفت: قطعا لغو تحریم ها عملیات صادرات و انتقال نفت ایران به بازار جهانی را تسهیل و تسریع می‌بخشد.

قائم مقام وزارت نفت با اعلام اینکه با اشاره آمادگی ایجاد شده در بین شرکت‌های بین‌المللی برای بازگشت به صنعت نفت ایران، تصریح کرد: پیش بینی می شود به محض لغو کامل تحریم ها شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به صنعت نفت و گاز ایران بازگردند.

وزیری هامانه با بیان اینکه پیش بینی می شود با لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، ایران مطالبات مالی حاصل از فروش نفت خود را باز گرداند، تاکید کرد: از این رو مشکل نقل و انتقال ارزی حاصل از فروش طلای سیاه به حداقل کاهش خواهد یافت.

قائم مقام وزارت نفت خاطرنشان کرد: مشتریان نفت ایران از این پس می توانند با بیمه و کشتی‌های نفتکش خود نفت ایران را خریداری و حمل کنند.

این مقام مسئول درباره لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به بازار جهانی هم توضیح داد: تا پیش از لغو تحریم‌ها هم ایران هیچ گونه محصول بدون مشتری پتروشیمی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود اعمال تحریم‌ها ایران با عبور از سد محدودیت ها محصولات پتروشیمی خود را به کشورهای مختلف جهان صادر کرده است، بیان کرد: با این وجود لغو تحریم های اخیر منجر به آسان سازی روند صادرات پتروشیمی خواهد شد.

به گزارش مهر، سند توافق مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پس از چهار روز مذاکرات فشرده در ژنو سوئیس شب گذشته امضا شد و سران پنج کشور بزرگ اقتصادی جهان با آزادسازی صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت کردند.

زنگنه برای خلع ید برخی پیمانکاران به پارس جنوبی می‌رود

وزیرنفت بعد از گذشت حدود 100 روز از اولین بازدیدش در دولت یازدهم از بزرگترین میدان گازی کشور فردا دوباره به عسلویه سفر خواهد کرد.
 

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگه فردا پنج‌شنبه - 7 آذرماه - بازدیدی یک روزه از پنج فاز 12، 15 و 16، 17 و 18 پارس‌جنوبی خواهد داشت تا در جلسه‌ای با مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز پارس به طور مستقیم در جریان آخرین وضعیت پیشرفت این طرح‌ها قرار گیرد.
 
با وجود اهمیت میدان مشترک پارس جنوبی سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی موجب شد وزیر نفت در 100 روز گذشته تنها یک بار از این طرح عظیم صنعت نفت و گاز کشور بازدید کند؟ برخی از مدیران یکی از علت‌هایی که برای عدم حضور هفتگی وزیر نفت در پارس جنوبی عنوان می‌کنند اطلاعات غلطی بود که مسوولان سابق شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران طرح‌های درحال توسعه به او ارائه کرده بودند.
 
بر اساس همین اطلاعات غلط هم رییس جمهوری وعده تولید 30 میلیون مترمکعب گاز را تا پایان سال داده بود. این در حالیست که نه تنها این رقم تولید گاز در زمان وعده داده شده محقق نمی‌شود بلکه طبق پیش‌بینی کارشناسان افزایش تولید از فازهای در حال توسعه تا پایان امسال صورت نخواهد گرفت.
 
البته همین اطلاعات غلط باعث شد که چندی بعد مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تغییر کند و این احتمال نیز وجود دارد که در آینده نزدیک برخی از پیمانکاران ضعیف طرح‌های توسعه پارس جنوبی خلع ید شوند.
 
تولید از فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین فاز این میدان مشترک با قطر محسوب می‌شود قرار بود زمستان امسال محقق شود اما طبق پیش‌بینی برخی از کارشناسان این فاز امسال به تولید نخواهد رسید و تنها اواخر آذرماه یک ترین از پالایشگاه فاز 12 میدان گاز پارس جنوبی با گاز فاز 6، 7 و 8 پارس جنوبی راه‌اندازی ‌شود.
 
یکی از علت‌های تولیدی نشدن فاز 12 پارس جنوبی این است که تجهیزات تنها سکوی نصب شده این فاز کامل نیست و با وجود گذشت حدود یک‌سال از زمان نصب، سازنده آن منتظر ورود چند قطعه مورد نیاز برای تکیمل سکو است از سوی دیگر هنوز حفاری چاه‌های این فاز به اتمام نرسیده است.
 
تولید گاز از فاز 15 و 16 هم در سال جاری منتفی است؛ چرا که سکوهای این دوفاز توسط دو شرکت ایزوایکو و صف ساخته نشده است. همچنین حفاری 24 حلقه چاه فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی توسط شرکت حفاری دانا کیش تاکنون تکمیل نشده و پیش‌بینی می‌شود حفاری 12 حلقه چاه فاز 15 نیمه دوم سال 93 و حفاری 12 حلقه چاه فاز 16 نیمه اول 93 تکمیل می‌شود.البته یک ترین از پالایشگاه این دو فاز با گاز فاز 6، 7 و 8 پارس جنوبی در حال راه‌اندازی است.
 
تولید از فاز 17 و 18 پارس جنوبی هم منتظر تکمیل چاههای حفاریست. در واقع سکوی فاز 17 نزدیک به یک سال است که نصب شده اما به دلیل تکمیل نشدن حفاری چاه‌های این بخش توسط شرکت ملی حفاری ایران سکوی مورد نظر راه‌اندازی نشده است.
 
اولین بازدید یک روزه زنگنه از فازهای در حال توسعه میدان گازی پازس جنوبی 31 شهریور ماه امسال بود که در این بازدید اولویت راه اندازی و تخصیص منابع به فازهای با پیشرفت بالای 90 درصد - فاز 12 ، 15 و 16، 17 و 18 - داده شد و توسعه سایر فازهای جدید – معروف به 35 ماهه- پس از بهره برداری از فازهای پیشین در اولویت بعدی قرار گرفت.
 اخبار اقتصادی - مهر /ایسنا