اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لیست «امید» عامل حضور حداکثری مردم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات مجلس

 رفته رفته به مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نزدیک می‌شویم. بار دیگر فضای سیاسی ایران رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است. گروه‌ها و جریان‌های سیاسی همگام با شرایط و وضعیت خاص کشور در حال حرکت هستند تا به موقع و به جا سیاست‌ها و راهبردهای حزبی و جناحی خودشان را به کار گیرند تا از این طریق بتوانند کرسی‌های باقی مانده مجلس دهم شورای اسلامی را به نفع خودشان تصاحب کنند. 69 کرسی عدد کمی نیست و این تعداد کرسی برای اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و اصولگرایان مهم و ارزشمند تلقی می‌شود و هر یک از این جریان‌های سیاسی امیدوارند سهم بیشتری از حدود یک چهارم باقی مانده مجلس دهم را به دست آورند.

رقابت برای 69 کرسی!
با این حال تکلیف بسیاری از کرسی‎های مجلس دهم در انتخابات هفتم اسفندماه 94 مشخص و معلوم شد و کاندیداهای جریان‌های سیاسی مختلف باید برای 69 کرسی باقی مانده مجلس دهم با یکدیگر رقابت داشته باشند تا اکثریت گروه‌های سیاسی در مجلس دهم به وسیله انتخابات دور دوم معلوم شود. بنابراین این تعداد کرسی آغاز و پایان اکثریت‌ها و اقلیت‌های جناح‌ها خواهد بود.

 

در دور اول انتخابات علی‌رغم رقابت نابرابر میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان؛ «لیست امید» که متشکل از اصلاح‌‌طلبان و حامیان دولت بود توانست 30 کرسی مجلس دهم شورای اسلامی را به دست بیاورد و در نهایت اصولگرایان را با شکست سختی مواجه کنند. در این راستا جریان‌های سیاسی به خصوص دو رقیب دیرینه که در عرصه‌های مختلف سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر از قدیم رقابت‌های سخت و دشواری داشته و دارند؛ این بار در دور دوم انتخابات مجلس دهم برای یکدیگر قدرت نمایی و بار دیگر نیز رقابت خواهند کرد تا بلکه سهم بیشتری از 69 کرسی‌ باقی مانده مجلس را به نفع جریان و تفکر سیاسی خویش تصاحب کنند.


سازوکار اصلاح‌طلبان برای ترغیب مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات
به هر ترتیب، دهم اردیبهشت ماه امسال دور دوم یا به بیانی ساده‌تر مرحله نهایی انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در حوزه‌های باقی مانده کشور برگزار می‌شود.


ولی اکثر کارشناسان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از مشارکت کم و حداقلی مردم در پای صندوق‌های رای نگران و ناراحت هستند. به این دلیل که معمولا مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مشارکت قابل قبول و مناسبی نبوده است. به گفته فعالان و کارشناسان سیاسی اصلاح‌طلب همواره مشارکت ضعیف مردم در انتخابات به ضرر اصلاحات و به نفع اصولگرایان تمام شده است. در دور اول انتخابات اصلاح‌طلبان بر خلاف گذشته با انتخابات قهر نکردند و طی سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها و... همه جریان‌های سیاسی، گروه‌ها و مردم را به مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای دعوت کردند و همگان نتیجه این دعوت را به چشم دیدند که چگونه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت توانستند 30 کرسی تهران را یک‌جا به دست بیاورند.

 

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گردهمایی ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خراسان رضوی بیان کرد: 69 کرسی در مجلس شورای اسلامی هنوز بلاتکلیف است. جریان اصلاحات باید با حرکتی منسجم حدود 60 درصد از این کرسی‌ها را از آن خود کند. تجربه نشان داده است که معمولا میزان حضور مردم در دور دوم انتخابات کمتر می‌شود. جوانان باید فضای انتخابات را در کشور گرم نگاه دارند. میانگین حضور مردم در این انتخابات از متوسط انتخابات گذشته بیشتر بود. ما برای دور دوم و کرسی‌های باقی‌مانده به این حضور نیاز داریم.


خانجانی: «لیست امید» باعث امید و مشارکت حداکثری مردم می‌شود
با این حال این پرسش مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان چه سازوکاری برای ترغیب مردم در دور دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در نظر دارند تا بتوانند اکثر 69 کرسی باقی مانده مجلس را به دست بیاورند؟ جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره سازوکار اصلاح‌طلبان برای ترغیب مردم به مشارکت حداکثری در دور دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: اقدامات و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای تشویق مردم در دور دوم انتخابات تفاوت چشمگیری با مرحله اول نکرده است. به عقیده من، مردم ایران مانند مرحله اول مشارکت خوبی از خودشان نشان خواهند داد. اصلاح‌طلبان در حوزه‌های انتخابیه که رقابت وجود دارد سازوکارهای خاصی را طراحی کرده‌اند، اما این اقدامات شاید بیشتر از دور اول باشد ولی تغییر و تفاوت چندانی نکرده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان همان سازوکاری که در دور اول داشتند را در مرحله دوم انتخابات به کار خواهند گرفت، افزود: به نظر می‌رسد؛ اصلاح‎طلبان در این دور از انتخابات نیز مانند مرحله اول به نحو احسنت رفتار و عمل می‌کنند و قطعا اقدامات اصلاحات برای مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین در این دور از انتخابات نیز همان استراتژی گذشته اعمال می‌شود. وی ادامه داد: لیست «امید» با تمام ویژگی‌های که دارد بار دیگر نیز در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. به این دلیل که همه مولفه‌هایی که در مرحله اول و لیست امید وجود داشت در مرحله دوم و لیست امید در سراسر کشور لحاظ شده است.

 

بنابراین «لیست امید» باعث امید و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای خواهد شد. به گفته خانجانی، تمام ویژگی‌ها و موانعی که در مرحله اول و لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت وجود داشته است در این دور از انتخابات نیز وجود دارد. بنابراین اتفاق خاصی نسبت به گذشته رخ نداده است تا برنامه یا سازوکار اصلاح‎طلبان تغییر کرده باشد، اما این مساله نباید به سهل‌انگاری اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات منجر شود چراکه سهم حداکثری از کرسی‌های باقی مانده مجلس شورای اسلامی برای اصلاحات بسیار حائز اهمیت است.


اصولگرایان اصرار دارند تا وارد لیست امید شوند
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی جلب اعتماد مردم را رمز پیروزی اصلاح‌طلبان دانست و در ادامه تصریح کرد: کسب کرسی‌های حداکثری مجلس دهم شورای اسلامی تنها و تنها از طریق جلب رای اعتماد مردم میسر خواهد بود. بنابراین امیدوارم در این دور از انتخابات بتوانیم پیروز مرحله دوم انتخابات مجلس دهم باشیم.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به شرایط سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت سیاسی جامعه به سمت و سوی خوبی در پیش‌روی است چراکه مردم ایران آگاهانه به کاندیداها و لیست‌ها رای می‌دهند. او مدعی شد: به عقیده من، اقبال مردم به سمت لیست امید و اصلاح‌طلبان است به دلیل اینکه در چند روز گذشته بسیاری از اصولگرایانی که به مرحله دوم راه پیدا کردند؛ به انحای مختلف سعی بر این داشتند تا به نوعی خودشان را به اصلاح‌طلبان نزدیک کنند و مهمتر اینکه این افراد اصرار داشتند تا اسامی خودشان را در لیست امید قرار بدهند.

 

بنابراین این قضیه نشان دهنده این است که اکثر کرسی‌های مجلس دهم با لیست اصلاح‌طلبان کسب خواهد شد. خانجانی در ادامه به سوءاستفاده کنندگان انتخابات اشاره کرد و افزود: متاسفانه در دور اول انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی برخی از اصولگرایان قصد داشتند تا عده‌ای را از شهرهای نزدیک وارد تهران کنند تا به کاندیداهای مشخصی رای دهند که خوشبختانه اتوبوس‌های آن‌ها توقیف شد. سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات در این باره تصریح کرد: متاسفانه عوامل بازدارنده و مقنن امنیت و نظام انتخابات بعضا دچار اختلال شده است.

 

به دلیل اینکه افراد، گرو‌ه‌ها و سازمان‌هایی سعی بر این دارند تا بر خلاف وظایف قانونی خودشان رفتار کنند. طبق قانون؛ گروه‌ها و سازمان‌هایی حق دخالت در امور سیاسی کشور را ندارند، در حالی‌که آن‌ها خودشان محق فعالیت تلقی می‌کنند. بنابراین چنین اقداماتی که به سوءاستفاده‌ کنندگان انتخابات شهرت دارند قصد دارند تا به نظام انتخاباتی و ساختار سیاسی کشور آسیب برسانند. خانجانی در ادامه به مسئولان توصیه کرد: به عقیده من، نیروی انتظامی، وزارت کشور، قوه قضاییه و... برای جلوگیری از موارد این چنینی برخورد قاطعی انجام دهند.

 

در غیر این صورت؛ آراء مردم، اعتبار مجلس و در نهایت اعتبار نظام را زیر سوال خواهد برد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: متاسفانه موارد بسیاری از این دست مانند خرید و فروش آراء و... گزارش شده است. ولی این گونه اقدامات غیرقانونی در فصل انتخابات قابل پیشگیری و جلوگیری است. بنابراین این طور نیست که مسئولان نتوانند با سوءاستفاده کنندگان انتخابات مقابله کنند. وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم با مقصران و مسببان چنین اقدامات زشتی برخورد جدی شود تا آبروی کشور، مجلس شورای اسلامی و نظام حفظ شود.


برخورد قانونی با سوءاستفاده کنندگان انتخاباتی
در مرحله اول انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، درست چند روز قبل از هفتم اسفندماه خبرهایی رسید مبنی بر اینکه چندین اتوبوس در نزدیکی تهران توقیف شده‌اند که داخل این اتوبوس‌ها افراد زیادی برای رای دادن به کاندیدا یا جریان خاصی قصد ورود به تهران را داشته‌اند. ابتدا برخی این خبر را شایعه قلمداد کردند، اما مشخص شد که چنین خبری صحت داشته است. طبق قانون چنین رویکرد و رفتاری تخلف محسوب می‌شود و در قانون انتقال و جا به جایی رای‌دهندگان ممنوع شده است.

 

چندی پیش محمدحسن مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور در همایش آموزشی، توجیهی منطقه‌ای دست اندرکاران انتخابات استان‌های خراسان رضوی، تهران، گلستان، مازندران و هرمزگان، ویژه برگزاری مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد تاکید کرد: با رفتارهای غیرقانونی چون شام و ناهار و کارت هدیه و خرید رای و غیره باید برخورد قانونی شود ضمن آنکه افراد در مرحله دوم می‌توانند در همان حوزه‌ای که در مرحله نخست رای داده‌اند، آرای خود را به صندوق بیندازند و از جابه جایی و انتقال رای‌دهندگان هم جلوگیری می‌شود.


 اخبارسیاسی  - ابتکار  


ویدیو مرتبط :
حضور حداکثری در انتخابات مجلس نهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: به اکثریت نسبتا خوبی رسیدیم / نتیجه حضور مردم تکمیل لیست امید باشد



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,عارف

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در ذات گفتمان اصلاحات انحصار طلبی وجود ندارد، چرا که در فراکسیون‌های مختلف نیاز به مشارکت و همراهی دیگر جریان‌ها داریم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف عصر سه شنبه 7 اردیبهشت طی سخنانی در همایش بزرگ اصلاح طلبان شیراز اظهار کرد: مردم فارس حقیقتا در سهم و نقش کلیدی در حماسه 24 خرداد 92 از خود به جای گذاشتند و حماسه آن روز، پیروزی ما را در گامهای بعدی تضمین کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه حماسه‌های خرداد 92 و اسفند 94 موجب تداوم پیشرفت دولت در مسیرتعالی کشور باشد، افرود: حماسه 24 خرداد با هدف تغییر قوه مجریه توسط جوانان برومند ایران رقم خورد.

منتخب اول مردم تهران در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر قوه مجریه، مطالبات مردم و تغییر در مجلس به ویژه برخوردهایی که با دولت تدبیر و امید شد مهمترین دلیل حماسه‌های خرداد 92 است.

عارف با اشاره به برجام و دستاوردهای آن، رفع تحریم‌های ظالمانه و پذیرفتن مشروعیت غنی سازی هسته‌ای را مهمترین دلیل دنبال کردن این مهم عنوان کرد و گفت: در دوران پسا برجام باید استفاده از دستاوردهای برجام را مدنظر قرار دهیم که همراهی با دولت را می‌طلبد.

منتخب اول مردم تهران در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جهت‌گیری جبهه اصلاحات در انتخابات، وحدت بود که در این راستا شورای عالی سیاستگذاری ایجاد شد.

وی ادامه داد: پس از تایید صلاحیت‌ها، تلاش کردیم بین افراد تایید صلاحیت شده نخبگان را به مردم معرفی کنیم که مردم نیز پاسخ منطقی به این معرفی دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در 7 اسفند به اکثریت نسبتا خوبی رسیدیم، گفت: امید است در خرداد امسال با اکثریت همراه به دنبال پیگیری مطالبات مردم باشیم.

عارف تاکید کرد: در ذات گفتمان اصلاحات، انحصار طلبی وجود ندارد، چرا که ما در فراکسیون های دیگر نیاز به مشارکت و همراهی داریم و نیاز نیست که دو جریان ی که در مجلس قرار دارند به اختلاف بپردازند، زیرا اولویت همه ما اقتصاد است.

وی موضوعاتی مانند اشتغال، بیکاری، رونق اقتصادی، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج، طلاق و ... را مهمترین دغدغه‌های امروز همه طیف‌های مختلف سیاسی عنوان کرد و گفت که باید با همیاری و همکاری با دولت برنامه‌ها را دنبال کنیم.

عارف تاکید کرد که نتیجه حضور مردم در 7 اسفند باید تکمیل لیست امید در 10 اردیبهشت باشد.