اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لوگوی گوگل در روز تولد خواجه نصیر+عکس


موتور جست‌وجوگر گوگل روز گذشته (دوشنبه)، لوگوی نسخه‌ عرب‌زبان خود را به گرامیداشت دانشمند مشهور ایرانی اختصاص داد.

خبرگزاری ایسنا:  موتور جست‌وجوگر گوگل روز گذشته (دوشنبه)، لوگوی نسخه‌ عرب‌زبان خود را به گرامیداشت دانشمند مشهور ایرانی اختصاص داد.

گوگل که طی یک سال اخیر سیاست‌های جانبدارانه‌ای از جمله حذف عنوان خلیج‌فارس در گوگل‌مپ را علیه ایران اتخاذ کرده، دیروز در صفحه عربی خود سالروز تولد «خواجه نصیرالدین طوسی»، دانشمند مشهور ایرانی قرن ششم را گرامی داشت.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این موتور جست‌وجوگر در صفحه اصلی خود تصویری از این دانشمند به همراه یک کره‌ی جغرافیایی و یک ذره‌بین قدیمی را طراحی کرده بود.

«خواجه نصیرالدین طوسی» در علوم نجوم، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و پزشکی صاحب‌نام بوده است. «ابن خلدون»، دانشمند و تاریخ‌نگار مشهور اسلامی وی را یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی توصیف کرده است.



وی یکی از سرشناس‌ترین و بانفوذترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی‌ بود. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت.

وی در زمان حمله مغول به ایران به کارهای علمی خویش مشغول شد و در همین زمان «اخلاق ناصری» را نوشت. پس از مدتی به نزد اسماعیلیان در دژ الموت نقل مکان کرد.

نصیرالدین توسی در مراغه رصدخانه‌ای ساخت و کتابخانه‌ای راه‌اندازی کرد که حدود 40 هزار جلد کتاب در آن بوده‌ است. او با پرورش شاگردانی چون «قطب‌الدین شیرازی» و گردآوری دانشمندان ایرانی، عامل انتقال تمدن و دانش‌های ایران پیش از مغول به آیندگان شد.

وی یکی از توسعه‌دهندگان علم مثلثات است بود که در قرن 16 میلادی کتاب‌های مثلثات او به زبان فرانسه ترجمه شد.

خواجه نصیرالدین طوسی متولد 11 جمادی‌الاول 597 قمری در شهر توس بود که در 18 ذی‌الحجه سال 672 هجری درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.


ویدیو مرتبط :
فیلم لوگوی گوگل در روز تولد Langston Hughes

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لوگوی گوگل به مناسبت روز زمین+عکس


مدیران موتور جستجوی گوگل به مناسبت «روز زمین» دست به ابتکار جالبی زده‌اند و به رسم همیشگی لوگویی خاص طراحی کرده‌اند .

 تابناک:مدیران موتور جستجوی گوگل به مناسبت «روز زمین» دست به ابتکار جالبی زده‌اند و به رسم همیشگی لوگویی خاص طراحی کرده‌اند که در آن با استفاده از بوته‌های گیاه اسم این سایت نوشته شده است .

اما ابتکار جالب گوگل اینجاست که بعد از لحظاتی این بوته‌ها گل می‌دهند و زیبایی‌های محیط زیست سیاره‌مان را یادآوری می‌کنند.


البته در پایین این صفحه شعری به زبان انگلیسی نوشته شده که مضمون آن کاشت گیاه به مناسبت این روز جهانی است و اگر روی لینک قسمت انتهایی آن کلیک کنید، به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که در آن آموزش کاشت گیاه را برایتان تدارک دیده‌اند.




لوگوی بالای این صفحه تنها در عرض چند ثانیه جایش را به باغچه کوچکی از گلهای رنگی خواهد داد!




Roses are red, violets are blue, for Earth Day this year, let's all plant a few

کافی است روی لینک انتهای شعر کلیک نمایید تا به صفحه‌ای هدایت شوید که در آن به شیوه‌ای جالب (البته متاسفانه تنها به زبان انگلیسی!) روز جهانی زمین را گرامی داشته‌اند و بر بالای آن نوشته شده:

«روز زمین» را هر روز گرامی بدارید