اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لغو اعلان قرمز 14 ایرانی پس از برجام


رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با تایید خبر لغو اعلان قرمز ۱۴ ایرانی پس از برجام گفت: در روزهای اخیر و به دنبال اجرایی شدن توافقات برجام، اعلان قرمز ۱۴ تبعه ایرانی که به دلیل دور زدن تحریم‌های تحت تعقیب قرار گرفته بودند لغو شد.

خبرگزاری تسنیم: سردار مسعود رضوانی رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در تشریح  آمار عملکرد 9 ماهه پلیس بین‌الملل اظهار داشت: در سال جاری موفق به ردیابی 110 مجرم در کشورهای دنیا شدیم که با توجه به ردیابی 70 پرونده در سال گذشته، شاهد رشد 60 درصدی ردیابی پرونده‌های پلیس بین‌الملل ناجا بودیم.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با اشاره به افزایش 56 درصدی بازداشت متهمان بین‌المللی تحت تعقیب در سال جاری نیز گفت: در 9 ماهه امسال موفق شدیم بیش از 70 نفر از اتباع تحت تعقیب مقامات قضایی کشورمان در سایر کشورهای دنیا را با همکاری پلیس اینترپل دستگیر کنیم که در این میان تعدادی از اتباع خارجی نیز قرار داشتند.

وی با اعلام خبر افزایش 57 درصدی استرداد مجرمان از خارج از کشور، از استرداد 11 مجرم به کشور در 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: طی این مدت ایران نیز 10 مجرم بین‌المللی را دستگیر و به کشورهای خود بازگرداند که عمده این افراد از اتباع کشور افغانستان بودند که به جرم قتل و گروگانگیری تحت تعقیب قرار داشتند.

رضوانی همچنین از مصالحه 17 مورد از پرونده‌های تحت تعقیب خبر داد و گفت: این پرونده‌ها تا قبل از استرداد مجرمان مختومه شدند.

وی در ادامه با برشمردن بخشی از وظایف پلیس بین‌الملل، از برقراری ارتباط آنلاین 190 کشور جهان خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر مبارزه با قاچاق انسان، مواد مخدر، تروریست و جرائم بین‌المللی، پلیس بین الملل وظایفی را در برخورد با تخلفات در حوزه ورزشی، تبانی، موضوعات محیط زیستی و قاچاق محصولات هسته‌ای دارد.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا گفت: در حال حاضر با توجه به سامانه آنلاین پلیس بین‌الملل برای پیگیری گذرنامه‌های مسروقه، تمامی نقاط مرزی کشور به این سامانه مجهز شده‌اند که  با بهره‌مندی از این سامانه امکان سوءاستفاده از گذرنامه‌های مسروقه در سرتاسر کشور از میان برداشته می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده برادر عبدالمالک ریگی نیز افزود: مقامات کشور پاکستان اعلام کردند که این فرد به دلیل جرایمی که در کشور پاکستان مرتکب شده، باید محاکمه شود و سپس به کشور ما ارجاع داده خواهد شد.

رضوانی در ادامه با هشدار نسبت به سودجویی قاچاقچیان انسان گفت: متأسفانه برخی از افراد بدون توجه به مخاطرات پیش رو، مبادرت به سفر و مهاجرت به کشورهای شرق آسیا و اروپای غربی می‌کنند که در آخرین مورد که مربوط به یک ماه قبل است، اجساد 81 نفر که 2 نفر از آن‌ها از اتباع کشور ایران بودند، از یک کانتینر در مرز کشور یونان کشف شد.

وی افزود: همچنین در پرونده دیگری به دنبال پیگیری‌های پلیس مسکو از اقدامات قاچاقچیان انسان در قاچاق افراد به شرق آسیا، پلیس ایران وارد عمل شد و توانستیم جلوی این اقدام را بگیریم و مسیر مورد نظر را مسدود کنیم.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در ادامه با تایید خبر لغو اعلان قرمز 14 ایرانی پس از برجام گفت: در روزهای اخیر و به دنبال اجرایی شدن توافقات برجام، اعلان قرمز 14 تبعه ایرانی که به دلیل دور زدن تحریم‌های تحت تعقیب قرار گرفته بودند لغو شد.

وی در پاسخ به تسنیم افزود: برخی از این افراد در داخل کشور حضور داشند و برخی نیز در خارج، که خوشبختانه با لغو اعلان قرمز، مشکلات آن‌ها برطرف شد.

رضوانی با اشاره به باز شدن فضای اقتصادی در ماه‌های آتی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف خواست تا پیش از امضای قرارداد مشترک با طرف‌های خارجی، مبادرت به انجام استعلامات لازم از طرف‌های خارجی کنند و پلیس اینترپل تهران این آمادگی را دارد تا به خواست مقامات قضایی این استعلامات را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با بیان اینکه صدور گواهی سوءپیشینه برای اتباع ایرانی در کشورهای خارجی از وظایف اینترپل است، از صدور 8 هزار گواهی عدم سوءپیشینه توسط پلیس بین‌الملل ناجا برای ازدواج، تحصیل و موارد مشابه خبر داد.

رییس اینترپل ناجا در پایان جزئیاتی از دستگیری یک کلاهبردار 9 میلیون یوروئی و یک کلاهبردار دیگر که به کشورهای آذربایجان، ترکیه و حاشیه خلیج فارس متواری شده بود خبر  را تشریح کرد.


ویدیو مرتبط :
نسبت برجام با خطوط قرمز نظام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امریکا حکم استرداد 14 ایرانی را لغو کرد


طبق توافق ایران و امریکا برای مبادله تعدادی زندانی در دو کشور، دولت امریکا امروز شنبه حکم استرداد 14 ایرانی دیگر را لغو کرد.

خبرگزاری ایرنا:  طبق توافق ایران و امریکا برای مبادله تعدادی زندانی در دو کشور، دولت امریکا امروز شنبه حکم استرداد 14 ایرانی دیگر را لغو کرد.

یک منبع آگاه عصر شنبه با اعلام این خبر گفت: امریکا در سالهای اخیر، حکم دستگیری این افراد را به اتهام دور زدن تحریمها صادر کرده و خواستار استرداد آنها به امریکا شده بود.

به گفته منبع مذکور، این افراد شامل سعید جمیلی ، جلال سلامی ، متین صادقی ، علیرضا معظمی گودرزی ، محمد عباس محمدی ، کوروش طاهرخانی، سجاد فرهادی، سید احمد ابطحی ، غلامرضا محمودی، حمید عرب نژاد، علی معطر ، محمدعلی شعرباف، امین روان و بهروز دولت زاده هستند.

در همین حال، امریکا محدودیتهای حقوقی پس از آزادی 7 ایرانی دیگر را نیز که سالهای پایانی محکومیت خود را در زندانهای آن کشور طی می کنند، لغو کرد.

این افراد، علاوه بر 7 ایرانی هستند که امروز از زندانهای امریکا آزاد شدند.

اسامی زندانیان آزادشده ایرانی از سوی امریکا، «نادر مدانلو»، « بهرام مکانیک»، « خسرو افقهی»، «آرش قهرمان»، «تورج فریدی»، «نیما گلستانه» و « علی صابونچی» اعلام شده است.

در مقابل، ایران نیز «جیسون رضاییان»، «نصرت الله خسروی رودسری»، «امیر حکمتی» و «سعید عابدینی» را آزاد کرد.

ساعتی پیش، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از آزادی چهار زندانی دو تابعیتی خبر داده بود.

عباس جعفری دولت آبادی به خبرنگاران گفت: در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری(شنبه) در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شدند.