اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لزوم دریافت كد رهگیری املاك، لغو شد



 اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,كد رهگیری املاک

درحالی رئیس اتحادیه مشاوران املاك بر ضرورت صدور كد رهگیری برای معاملات بر اساس مصوبه هیات وزیران تاكید كرده كه برخی دست‌اندركاران با اشاره به وجود حفره امنیتی دركد رهگیری با استناد به رای دیوان عدالت اداری الزام به صدور این كد را غیرقانونی می‌دانند. روز گذشته حجت‌الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری گفت: لزوم دریافت كد رهگیری برای مشاوران املاك از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شده و رای صادره لازم‌الاجراست.

به گزارش تسنیم، سامانه موسوم به كد رهگیری از همان ابتدا با حاشیه وارد حوزه فعالیت مشاوران املاك شد.

 

درخواست ارقام عجیب و غریب برای صدور كد رهگیری به مشتریان و عدم صدور این كد از سوی برخی مشاوران املاك به دلیل یك سری ملاحظات از جمله مواردی بوده كه طی شش هفت سال اخیر با كد رهگیری عجین شده است. از سوی دیگر چند ماهی است كه برخی از دست‌اندركاران و مسئولان از وجود حفره امنیتی در كد رهگیری خبر داده و نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهند؛ هشدارهایی كه البته توسط رئیس اتحادیه مشاروان املاك تكذیب شد. در وضعیتی كه حدود پنج ماه از این تكذیب می‌گذرد، رئیس اتحادیه مشاوران املاك مساله‌ای دیگر را در صنف خود تكذیب كرد.

 

حسام عقبایی به تازگی با تكذیب حذف كد رهگیری قراردادهای املاك گفته است: كد رهگیری حذف نشده و ضرورت دریافت آن مصوبه هیات وزیران است. او افزود: دریافت كد رهگیری همه قولنامه‌ها و قراردادهای املاك از جمله خرید، فروش و اجاره از سال 1388 برای همه مشاوران املاك اجباری است و چنانچه كد رهگیری صادر نشود بر اساس ماده 28 نظام امور صنفی آن واحد صنفی پلمب خواهد شد. او گفت: 120 هزار مشاور املاك در كشور فعالند كه موظف هستند برای همه قراردادهای خود كد رهگیری صادر كنند. در حالی برخی بنگاه‌های املاك بنا بر ملاحظاتی همچنان از صدور كد رهگیری برای معاملات مسكن خودداری می‌كنند كه این مشكل در برابر «حفره امنیتی» مورد ادعای برخی مسئولان و دست‌اندركاران املاك و مستغلات كشور تقریبا چیزی نیست.

بنگاه‌ها صلاحیت تنظیم معامله را ندارند
چندی پیش عضو هیات‌مدیره كانون دفتریاران البرز با تاكید بر اینكه اعتماد به كد رهگیری انحراف از تنظیم قانونی سند رسمی املاك است، گفت: بنگاه‌های املاك كه معامله را می‌نویسند صلاحیتی در این زمینه ندارند. نصیر مشایخ با بیان اینكه ریشه همه مشكلات حقوقی مردم درباره معاملات آپارتمان‌ها با بازگشت به اصل خودش یعنی ثبت معاملات در دفاتر اسناد رسمی خشكیده می‌شود، گفته بود: نقش مشاوران املاك پیدا كردن پیش‌فروشنده و پیش خریدار است و با قانون پیش فروش مسكن دوباره به نقش ذاتی خود یعنی دلالی بازگشته‌اند.

 

او با تاكید بر اینكه قلم نوشتن سند از بنگاه‌های املاك گرفته شده است، افزود: كد رهگیری مانع تنظیم اسناد معارض نمی‌شود، كد رهگیری از روی كدپستی تعیین می‌شود و اگر كد پستی را یك رقم عوض كنیم یك كد رهگیری دیگر برای همان ملك قابل دریافت است. او با بیان اینكه نخستین كاركرد اشتباه كد رهگیری همین است، ادامه داد: وقتی بنگاه املاك دست به نوشتن اسناد معاملات می‌برد بر اساس قانون ثبت، این نوشته قابل اعتبار نیست و اثبات آن الزاما در دادگاه امكانپذیر است. عضو هیات‌مدیره كانون دفتریاران البرز با بیان اینكه كد رهگیری برای مردم هزینه‌بر و زمانبر است، تاكید كرد: اعتماد به كد رهگیری انحراف از تنظیم قانونی سند رسمی املاك است.

 

دیوان عدالت اداری روی این موضوع ایراد گرفته است و الزام دریافت آن را برای معاملاتی كه در بنگاه‌های املاك تنظیم می‌شود از سوی این دیوان غیرقانونی اعلام شده است. مشایخ با بیان اینكه اداره امور مالیاتی به حق مردم اجحاف می‌كند، گفت: بر اساس قانون مدنی هر فردی به هر نحوی كه دوست دارد می‌تواند معامله‌ای را انجام دهد. او با اشاره به جلوگیری از دوبار یا چند بار فروخته شدن یك ملك به افراد مختلف، افزود: دفاتر اسناد رسمی برای ثبت یك معامله از ادارات ثبت استعلام می‌گیرند، اداره ثبت نیز آخرین مالك را به دفترخانه اعلام می‌كند و معامله پس از آن ثبت می‌شود. او با تاكید بر اینكه بنگاه‌های املاك كه معامله را می‌نویسند صلاحیتی در این زمینه ندارند، تصریح كرد: بنگاه‌ها هیچ مسئولیتی در قبال معاملاتی كه انجام می‌دهند، ندارند، در حالی كه اگر احیانا سردفتری اشتباه كرده و كسی متضرر شود باید این زیان را جبران كند.

كد رهگیری حفره امنیتی دارد
ابوالفضل باقرنیا نیز با اشاره به اینكه كد رهگیری حفره امنیتی دارد و باید یك سری معضلات و مشكلات آن برطرف شود، گفته بود: متاسفانه در معاملات مسكن مردم دچار ضرر و زیان می‌شوند، به این دلیل كه یك ملك به چند نفر فروخته شده است. او با بیان اینكه نظرم درباره كد رهگیری مثبت است، اما باید حفره‌های امنیتی آن برطرف شود، گفت: كد رهگیری یك سری معضلات و مشكلات دارد كه باید رفع شود.


 اخبار اجتماعی  -   تسنیم


ویدیو مرتبط :
لغو لزوم دریافت شماره ملی یا اقتصادی از قالیبافان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار؛ طلا را فقط با كد رهگیری بخرید!



هشدار؛ طلا را فقط با كد رهگیری بخرید!

انتخاب : این روزها عرضه طلا و سكه‌های تقلبی به حدی افزایش یافته‌است كه اگر برای خرید به بازار بروید حتی به سکه‌های وکیوم ‌شده نیز نمی‌توانید اعتماد کنید؛ چرا كه بازار پر از سکه‌های مختلف است و گهگاه سکه‌های تقلبی و یا با وزنی کمتر از سکه‌های مشابه در آن موج می‌زند. در این رابطه بسیاری از مسئولین بارها و بارها هشدار داده‌اند كه طلا و سكه را حتما از مكان معتبر و با دریافت فاكتور خریداری نمایید.

 

اما روز گذشته رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و سكه اعلام كرد كه به غیر از دریافت فاكتور توسط مشتری و به منظور جلوگیری از تخلفات، خریداران باید از این پس مصنوعات طلا را با كد رهگیری خریداری كنند تا از اصل بودن آن اطمینان داشته باشند. احمد وفادار اظهار داشت: عرضه مصنوعات طلا با كد رهگیری آغاز شده و به زودی تمامی محصولات در مناطق مختلف كشور دارای كد رهگیری می‌شوند

.وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در صورت كد گذاری تمامی مصنوعات طلا در كل كشور، هرگونه تخلفی در این حوزه قابل پیگیری بوده و امكان برخورد با متخلفان فراهم می‌شود.وی ادامه داد: تاكنون بیشتر مصنوعات طلا در استان تهران كد گذاری شده‌اند كه مربوط به این استان و دارای نماد” T” است. وفادار تصریح كرد: خریداران باید از این پس مصنوعات طلا را با كد رهگیری خریداری كنند تا از اصل بودن آن اطمینان داشته باشند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان خاطرنشان كرد: كد گذاری مصنوعات طلا در سایر استان‌ها نیز در حال توسعه است و به زودی تمامی محصولات دارای كد رهگیری معتبر خواهند شد.کوروش گوهربین- رئیس اتحادیه و طلا و جواهر هم چندی پیش گفته بود: معمولا طلاهای همه واحدهای طلافروشی هر 2 ماه یک‌بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر کنترل و نمونه‌برداری می‌شود تا طلای تقلبی ساخته نشود. علاوه بر آن، در فاکتور فروش قید می‌شود که عیار طلا 18 است و مارک سازنده طلا نیز مشخص است که نشان‌دهنده هویت فروشنده آن خواهد بود.البته نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که خریداران حتما باید به واحدهای طلافروشی‌ که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند، مراجعه کنند چون در غیر این صورت طبق گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر؛ چون اتحادیه بر واحدهایی که زیر نظرش نیست، نظارتی ندارد؛ بنابراین اگر تخلفی نیز صورت گیرد، هیچ مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت. یك طلافروش هم در این زمینه می‌گوید: فاکتوری که به شما ارائه می‌شود، معتبر است. با این حال در صورت هرگونه مشکل، طلافروش صادرکننده فاکتور در صورت شکایت شما و تأیید اصل نبودن جنس طلا باید پاسخگو باشد اما با ارائه كد رهگیری دیگر شاهد این تخلفات نخواهیم بود.

 

پیش‌بینی برای قیمت طلا و جواهر در بازار

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز با اشاره به کاهش قیمت سکه و نرخ ارز در روز گذشته گفت: بازار طلا و ارز در کشور تحت تاثیر قیمت جهانی طلا و نرخ برابری ارزهای معتبر بین‌المللی است و ادامه واگذاری سکه‌های پیش فروش شده در بانک ملی هم بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته‌است.به گزارش بینا، محمد کشتی آرای با اشاره به انتخابات فرانسه و نوسان حدود 4 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی گفت: برای روزها و هفته‌های آینده روند تحولات بازار سکه و ارز، عادی پیش‌بینی می‌شود و نرخ دلار آمریکا با کاهش 30 تومان همراه شده‌است.وی گفت: هم اکنون قیمت‌ها با نرخ‌های جهانی هماهنگ است و با توجه به عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده هیچ گونه حباب قیمتی یا قیمت‌های کاذب وجود ندارد.

کشتی آرای گفت: سکه طلا و نرخ ارز، تابع تحولات جهانی است و حتی با افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده هم قیمت‌ها از نرخ جهانی پایین تر نخواهد آمد چون در آن صورت باعث خروج طلا از کشور می‌شود.وی افزود: همانطوری که بانک مرکزی تاکنون برای ایجاد تعادل و روال طبیعی در بازار تلاش کرده‌است، پیش‌بینی می‌شود با سیاست‌های خود اجازه ندهد تا نرخ طلا و سکه از قیمت‌های جهانی کمتر باشد و از کشور خارج شود.سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد هم در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران به مردم برای خرید سکه توصیه کرد: خرید و فروش سکه برای عموم مردم که در بازارها حرفه‌ای نیستند، پرمخاطره است. همان طور که دیده شد در شرایط هیجانی،‌ قیمت سکه به یک میلیون تومان نزدیک شده بود و با وجود اینکه هنوز هم به میزان نرسیده بود، کسانی که می‌خواستند بازار را گرم کنند، هوار می‌کشیدند که سکه بالای یک میلیون تومان می‌شود.او گفت: صرافی‌ها بازار نوع دوم هستند وتقریبا بانک مرکزی به آنها رسمیت داده‌است، بنابراین آنها نیز بیشتر باید در نقل وانتقال پول کار کنند.وی با بیان اینکه یکسری از هموطنان به حرف‌های ما توجه نکردند و وارد بازار شدند، گفت: الان می‌بینید که سکه روز به روز به 600 هزار تومان نزدیک می‌شود و پیش‌بینی‌ها این است که به دنبال کاهش نرخ ارز بازار به روند نزولی خود ادامه دهد.

 

وی ادامه داد: من به عنوان وزیر اقتصاد از این نگران می‌شوم که برخی هموطنان حرفه‌ای نبودند و به این بازار وارد شدند. ما هشدارهای لازم را دادیم و امروز هم تاکید می‌کنم که بازار سرمایه به رغم همه فشارهایی که در خارج از کشور وجود دارد و طی بدترین شرایطی که اقتصاد جهانی در حال رشد است به سر می‌برد و در این شرایط باید مشاورینی به بازار کمک کنند تا بتوان از این فرصت استفاده کرد. تردیدی ندارم کسانی که به صورت پایدار در بازار سرمایه ماندند و سرمایه‌گذاری کردند، سود بردند.حسینی در مورد میزان کاهش دلار اظهار کرد: هنوز 1670 و 1690 اعداد بالایی هستند؛ وقتی با فعالان بخش خصوصی صحبت می‌کنیم آنها معتقدند این نرخ، نرخ متعادلی نیست. میزان قابل توجهی حباب این نرخ خارج شده و میزان قابل توجه دیگری باید خالی شود. الان نمی‌توانم روی نرخ خاصی تاکید کنم. ولی آن چیزی که جمع‌بندی شده و بانک مرکزی دنبال می‌کند، این است که نرخ ارز مرجع را به صورت لنگر و ثبات در این بازار استفاده کند و مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت و سیاست‌های پولی وارزی کشور در راستای این است که نرخ شکل گرفته ارز به صورت حبابی را کاهش دهد و این موضوع به صورت تدریجی در حال اتفاق افتادن است.وی گفت: در حال حاضر یک بازار رسمی گسترده داریم که به عبارتی بازار با نرخ مرجع است که بانک مرکزی به میزان قابل توجه اکثر نیازهای ارزی کشور را با آن نرخ تامین می‌کند. این عدد در حال حاضر 1226 تومان است و از سوی دیگر صرافی‌ها که بازار نوع دوم هستند وتقریبا بانک مرکزی به آنها رسمیت داده، بیشتر باید در نقل وانتقال پول کار کنند./انتخاب