اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لزوم تصویب برجام توسط مجلس شورای اسلامی



اخبار,اخبار سیاسی,شورای نگهبان

گزارش «بررسی ابعاد حقوقی برجام در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد.

پژوهشکده شورای نگهبان اقدام به انتشار گزارش پژوهشی در رابطه با ابعاد حقوقی برجام کرد که در این گزارش پژوهشی که «بررسی ابعاد حقوقی برجام در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» نام دارد، برنامه جامع اقدام مشترک را از منظر حقوقی مورد تحلیل قرار داده است.

در این گزارش پس از بررسی ماهیت حقوقی برجام، به لزوم تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی اشاره شده و این موضوع از منظر حقوقی مورد واکاوی قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش، به ابهاماتی که درخصوص صلاحیت مجلس شورای اسلامی وجود دارد پرداخته شده و اشکالات حقوقی صلاحیت مجلس در این خصوص پاسخ داده شده است. ارتباط برجام با قطعنامه سازمان ملل، صلاحیت شورای عالی امنیت ملی در ورود به برجام، بررسی داوطلبانه بودن تعهدات، خلاف قانون اساسی بودن عمل به برجام درصورت عدم تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی، تاثیر عنوان برنامه جامع اقدام مشترک در ماهیت حقوقی آن، دلیل عدم تصویب برجام توسط پارلمان سایر کشورهای طرف مذاکره، بررسی عدم امضای برجام توسط رئیس جمهور یا نماینده قانونی وی، امکان تصویب برجام از طریق ارائه طرح توسط نمایندگان درصورت عدم ارائه لایحه توسط دولت و حدود صلاحیت مجلس شورای اسلامی در بررسی و تصویب برجام از جمله موضوعاتی است که در این گزارش از منظر حقوقی مورد کنکاش قرار گرفته است.

اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
لزوم بررسی "برجام" توسط مجلس شورای اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه بازتاب‌های اسناد جدید ویکی لیکس/ واکنش آمریکا به تصویب طرح هسته‌ای مجلس شورای اسلامی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای

ادامه واکنش ها به انتشار اسناد مربوط به عربستان توسط ویکی لیکس، اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات هسته ای ایران، بازتاب تصویب طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای و واکنش آمریکا به این طرح و موضع گیری های متقابل مقامات روس و آمریکایی علیه یکدیگر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، جنجال بر سر افشای اسناد مربوط به عربستان سعودی توسط سایت ویکی لیکس همچنان ادامه دارد. در این زمینه، روزنامه «ایندیپندنت» امروز با انتشار مطلبی به مهمترین محورهای اسناد منتشر شده پرداخته و می نویسد از قبوض پرداخت نشده بابت خودرو لیموزین توسط شاهزاده خانم سعودی تا سیاست های ریاض برای تضعیف موقعیت ایران در منطقه، بخشی از حقایق مستتر در ده ها هزار اسناد محرمانه دولت سعودی است که ویکی لیکس منتشر کرده است. ایندیپندنت در این گزارش همچنین با اشاره به تلاش مقامات عربستان برای تضعیف ایران با توجه به اسناد افشا شده، می نویسد: «یکی از این اسناد مربوط به سفارت عربستان سعودی در تهران است که در آن به برخی نارضایتی موجود در ایران، اشاره دارد».

اما با نزدیک شدن به زمان ضرب الاجل دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی هسته ای، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات وزیر خارجه فرانسه را بازتاب داده که گفته هنوز مشخص نیست ایران و ۱+۵ بتوانند در مدت زمان باقی‌مانده به توافق برسند.وی در گفت و گو با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم اسرائیل که خواستار «موضعی سخت» در قبال توافق با ایران شده تا از توافقی بد جلوگیری شود، اظهار داشته: «ما باید به‌شدت استوار باشیم، در مرحله‌ای که ما هم اکنون قرار داریم، هیچ چیز هنوز مشخص نیست». وی افزوده: «ما معتقدیم باید بی‌نهایت قاطع باشیم و در صورتی که قرار است به توافقنامه‌ای دست یابیم، این توافقنامه باید محکم باشد؛ به این معنی که باید قابل راستی آزمایی باشد».

از سوی دیگر، تصویب طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای در مجلس شورای اسلامی از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «گاردین» در مطلبی به این موضوع پرداخته و می نویسد نمایندگان مجلس ایران در میان شعارهای «مرگ بر آمریکا» به ممنوعیت دسترسی به مراکز نظامی این کشور رأی دادند. این روزنامه مدعی است که تصویب این طرح می تواند مذاکرات هسته ای جاری در وین میان ایران و گروه 1+5 را پیچیده کند. گاردین در ادامه این مطلب به بخش های دیگر طرح مذکور پرداخته و می نویسد این طرح که با 199 رأی موافق از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، خواستار برداشته شدن کامل تحریم ها به عنوان بخشی از توافق نهایی نیز هست. این طرح اجازه دسترسی بازرسان به مراکز هسته ای را می دهد، اما دسترسی به مراکز نظامی را ممنوع می کند.

در مقابل، یک مقام آمریکایی ضمن واکنش نشان دادن به تصویب طرح صیانت از حقوق هسته ای در مجلس ایران، گفته آمریکا بدون دریافت دسترسی های لازم، با ایران توافق نخواهد کرد. به نوشته سایت شبکه خبری «بلومبرگ»، این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشنگتن با توافقی که در آن دسترسی‌ها و اقدامات شفاف‌ساز لازم برای ارزیابی کامل برنامه هسته‌ای ایران لحاظ نشده باشد، موافقت نخواهد کرد. مقام آمریکایی مورد استناد بلومبرگ مصوبه مجلس را تصمیمی اولیه توصیف کرده و گفته است که هنوز تا تصویب نهایی این طرح و تبدیل آن به قانون فاصله وجود دارد. با این وجود، بلومبرگ مدعی شده است که این مصوبه به دلیل محدود کردن دایره بازرسی‌ها، می‌تواند موجب پیچیدگی مذاکرات و دشواری توافق شود.

اما در ادامه روند تنش ها میان روسیه و غرب بر سر موضوع اوکراین، روزنامه روسی «کامرسانت» مصاحبه ای را با دبیر شورای امنیت روسیه انجام داده که در این مقام روس در آن به انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال روسیه پرداخته است. نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در این مصاحبه گفته آمریکا خواهان نابودی روسیه و محو آن از نقشه جهان است. وی با بیان این که روسیه منابع طبیعی عظیمی دارد، اظهار داشته: «مقام های آمریکایی بر این عقیده اند که ما به طور غیرقانونی این منابع را در اختیار داریم و لیاقت در اختیار داشتن این ثروت را نداریم. زیرا به باور آن ها، آن طور که باید از این منابع استفاده نمی کنیم». پاتروشف در ادامه گفته: «آمریکا از نفوذ خود بر اروپا استفاده می کند و سیاست تحریم روسیه و مخالفت با پیوستن کریمه به قلمرو این کشور را بر کشورهای اتحادیه اروپا تحمیل می کند. آیا اروپایی ها با این سیاست موافقند؟».

این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا از آماده شدن ناتو برای تقابل بلندمدت با روسیه سخن گفته است. روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که اظهارات جدید اشتون کارتر را درباره روسیه بازتاب داده است. وی که به اروپا سفر کرده، روز یکشنبه گفت اعضای پیمان آتلانتیک شمالی آماده هستند تا در صورت ادامه شرایط کنونی در شرق اوکراین، توان ناتو را بیش از پیش تقویت کنند. وی اظهار داشته با وجود آمادگی آمریکا برای همکاری‌های دیپلماتیک با روسیه، از جمله در زمینه مذاکرات هسته‌ای با ایران، ناتو در عین حال خود را برای احتمال تنش‌های طولانی‌مدت با مسکو آماده می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظرش رویکردهای مسکو تغییری می‌کند یا نه، گفت: «امیدوارم؛ اما مطمئن نیستم».


  اخبار  سیاست خارجی  -  تابناک