اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لزوم اقدام فوری کنگره در مقابل ایران



اقدام نظانی عیه ایران,حمله نظامی علیه ایران

باراک اوباما بر سر دوراهی قرار گرفت

لزوم اقدام فوری کنگره در مقابل ایران

اگر تا فصل پاییز هیچ گامی رو به جلو جبهه مذاکره با ایران برداشته نشود، کنگره باید مساله ایران را در دستور کار خود قرار دهد. کنگره می تواند به رئیس جمهور آمریکا این آزادی عمل را بدهد که در صورت عبور ایران از خط قرمز ها، هر اقدامی برای مقابله با آن شامل گزینه نظامی، مجاز خواهد بود.

دیپلماسی ایرانی: در حالی که حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران تمایل بیشتری به توافق با جامعه بین المللی نشان داده که می تواند ریسک درگیری را کاهش دهد، وی هیچ سخنی در جهت حمایت از تعلیق غنی سازی اورانیوم یا متوقف کردن بخش هایی از برنامه های هسته ای تهران به زبان نیاورده است.

اکنون این پرسش در حیطه امنیت ملی آمریکا مطرح است که آیا باید علیه فعالیت های هسته ای ایران اقدام نظامی انجام داد؟

در شرایط کنونی موضوعات زیادی از زمینه اقتصادی گرفته تا بحران در سوریه، ذهن سیاستمداران آمریکایی را به خود مشغول کرده است. هیچ یک از این مسائل کم اهمیت نیستند، اما حمله هوایی به ایران می تواند آمریکا را به سوی جنگ سوم در خاورمیانه سوق دهد، آن هم در شرایطی که باراک اوباما می گوید به دنبال پایان دادن به جنگ ها در خاورمیانه و تمرکز بیشتر بر موضوعات داخلی است.

 

موضوع اقدام نظامی علیه ایران هم اکنون کم و بیش در کنگره آمریکا مطرح است. کنگره سابقه ای طولانی در سخت گیری ها در مقابل ایران دارد که از جمله آنها می توان به اعمال تحریم های سنگین اشاره کرد. با این حال هنوز مشخص نیست که در صورت عبور ایران از خط قرمزهای مورد ادعای اوباما در برنامه های هسته ای، واشینگتن آمادگی حمله به تاسیسات هسته ای ایران را خواهد داشت یا خیر.

در مقایسه با سال های 2002 و 2003، که بحث حمله پیشگیرانه به عراق مطرح بود، اکنون اقدام نظامی علیه ایران چندان موضوع داغی نیست. این روزها هیچ کس به روشنی در مورد حمله آمریکا به ایران سخن نمی گوید.

اما کنگره باید به مساله ایران بپردازد. این موضوعی نیست که تنها یک بخش در مورد آن تصمیم گیری کند. از سوی دیگر هرچند آمریکایی ها همواره امیدوارند استفاده از زور محدود و کوتاه مدت باشد،تاریخ جنگ های عراق و ویتنام نشان می دهد که نتیجه می تواند به گونه ای دیگر رقم زده شود.

البته باید از صدور هرگونه بیانیه در خصوص اقدام نظامی یا به رای گذاشتن آن در شرایط فعلی خودداری کرد. هدف باید همچنان پرهیز از جنگ و نه اشاعه آن باشد. به بیان دیگر کنگره باید شرایط خاصی را برای رئیس جمهور آمریکا تعریف کند که تحت آن امکان استفاده از گزینه نظامی وجود داشته باشد

 

باید توجه داشت که درگیری با ایران می تواند واکنش جمهوری اسلامی از طریق گروه های نیابتی و احتمالا ایجاد اختلال در صادرات نفتی را به همراه داشته باشد. همچنین افزایش تنش ها در سوریه ، افغانستان و عراق به دنبال حمله به ایران نیز قابل پیش بینی خواهد بود. جنگ با ایران بدون هزینه زیاد خاتمه نمی یابد و زمان آن نیز محدود نخواهد بود. به همین دلیل افکار عمومی آمریکا باید اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه دریافت کند. این تنها مناظره های کنگره است که می تواند چنین فضایی را ایجاد کند و در نهایت به اجماع بیانجامد.

از آنجایی که روحانی اواسط مرداد ماه کار خود را آغاز می کند، کنگره باید تا آن زمان صبر کند و شاهد رفتار رئیس جمهور جدید ایران باشد. اینکه روحانی در جهت مصالحه گام بر خواهد داشت یا خیر، نقش تعیین کننده ای در رویکرد کنگره دارد.

 

اگر تا فصل پاییز هیچ گامی رو به جلو جبهه مذاکره با ایران برداشته نشود، کنگره باید مساله ایران را در دستور کار خود قرار دهد. کنگره می تواند به رئیس جمهور آمریکا این آزادی عمل را بدهد که در صورت عبور ایران از خط قرمز ها، هر اقدامی برای مقابله با آن شامل گزینه نظامی، مجاز خواهد بود. این به منزله اعلام جنگ نیست ، بلکه  نشان دهنده این واقعیت است که موضوع ایران در اولویت دستور کار سیاست خارجی اوباما قرار دارد.

 

به این ترتیب کاخ سفید می تواند ایران را برای مصالحه هسته ای تحت فشار قرار دهد. البته احتمال مخالفت برخی اعضای کنگره با این طرح نیز وجود دارد. در این صورت دیپلماسی تا حدودی آسیب می بیند اما در عین حال رئیس جمهور آمریکا نیز درک می کند نباید در درگیری که کشورش از آن حمایت نمی کند، وارد شود.

منبع: پولتیکو /  دیپلماسی ایرانی

 

 


ویدیو مرتبط :
علایم فتق کودکان و لزوم درمان فوری آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اقدام بی سابقه ی نمایندگان کنگره آمریکا در حمایت از ایران/نامه ای به اوباما با امضای 118 نماینده کنگره/انتظار برای پایان دوران 8 ساله...



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حمایت بیش از یک چهارم اعضای کنگره آمریکا از ایران/نامه 118 نماینده به اوباما: اقدامات تحریک آمیز نکنید، از فرصت روحانی استفاده کنید

118 عضو کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای بی سابقه از اوباما خواسته‌اند که در پی انتخاب حسن روحانی از فرصت‌ها برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک با ایران استفاده کند.

به گزارش نامه به نقل از المانیتور، این نامه که توسط دیوید پرایس نماینده دموکرات و چارلز دنت نماینده جمهوریخواه تهیه شد، بزرگترین و بی سابقه ترین اقدام در حمایت از ایران در درون کنگره به شمار می آید.
سخنگوی دیوید پرایس می گوید: این نامه جمعه به کاخ سفید ارسال می شود.
وی افزود: تا عصر پنج شنبه 118 عضو کنگره این نامه را امضا کردند که 14 نفر از آنها جمهوریخواه بودند.

در این نامه آمده است: این نخستین بار نیست که ایران رئیس جمهوری با مرام اعتدال گرایی و اصلاحات انتخاب کرده است، تاریخ به ما توصیه می کند که در مورد دورنمای این تغییر پرمعنا هوشیار باشیم.
در بخش دیگری از این نامه خطاب به رئیس جمهور امریکا آمده است: با توجه به خطراتی که متوجه امریکا، اسرائیل و جامعه بین الملی است، عدم استفاده از فرصت "روحانی" اشتباه محسوب می شود.


به گزارش انتخاب، در این نامه آمده است: انتخاب دکتر روحانی فرصتی واقعی برای پیشرفت در مسیرتوافقی قابل اجرا است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد!
در ادامه این نامه آمده است: ما باید هوشیار باشیم که امکان چنین پیشرفتی را از طریق اقدامات تحریک امیز به حداقل نرسانیم چرا که این اتفاق می تواند موضع رئیس جمهور جدید ایران را نسبت به تندروهای ایران تضعیف کند.

در بخش دیگری از نامه ی مذکور آورده شده است: درحالیکه اعضاء، دیدگاه های متقاوتی در مورد آن مسائل دارند، اما ما باید بر نیاز به "تلاش های دیپلماتیک جدید به عنوان بخشی از استراتژی گسترده تر خود" در قبال ایران توافق کنیم.

لس‌آنجلس تایمز: امید سیاسیون و مردم ایران به برچیده شدن تحریم‌ها و مهار تورم در دولت روحانی/ انتظار برای پایان دوران 8 ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره فضای به وجود آمده از امید در میان سراسر مردم ایران پیش از برگزاری مراسم تنفید حکم ریاست جمهوری حسن روحانی و در آستانه پایان دوره هشت ساله احمدی نژاد نوشت.

به گزارش نامه به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز، در حالی که حسن روحانی خود را برای برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری آماده می‌کند خوش‌بینی و حس امید در میان مردم ایران برای پایان یافتن تحریم‌ها و احیای اقتصاد، قابل لمس است.

در ادامه این گزارش آمده است؛ این در حالی است که بدگمانی‌های سختی درباره امکان وجود افق اقتصادی روشن‌ و کاهش تحریم های بین المللی وجود دارد. تحریم‌هایی که موجب به وجود آمدن تورم و یاس و ناامیدی در میان مردم ایران شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی در سراسر ایران اشتیاق گسترده‌ای در مورد روحانی که وعده تغییر و اصلاحات داد و ماه گذشته در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی شگفت‌انگیزی رسید، وجود دارد. در حالی که شور و امیدی که پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای مختلف ایران و درخیابان ها به وجود آمد بر کسی پوشیده نیست به نظر می رسد بسیاری از مردم ایران مشتاق آن هستند که هشت سال دوران دولت های احمدی نژاد به اتمام برسد.

لس آنجلس تایمز می‌نویسد: پیش بینی بهبود و تغییر در ایران و تغییر در لحن این کشور از بازار مرکزی تهران تا کافه های مرکز این شهر و باغ ها و مکان های تاریخی در شهر تاریخی شیراز در جنوب ایران آشکار است. در حالی که احمدی نژاد به دنبال اقدامات تنش‌زا برای هدف قرار دادن دشمنان خود در غرب و داخل ایران بود، روحانی اما شعار خود را اعتدال و تغییر عنوان کرد./نامه