اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لحظه به لحظه با پنجمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛ وزیرامورخارجه آلمان: در تعیین کننده ترین لحظه 10 سال اخیر هستیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با پنجمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛
وزیرامورخارجه آلمان: در تعیین کننده ترین لحظه 10 سال اخیر هستیم

در فاصله سه روز تا پایان مهلت یک ساله مذاکرات و فرارسیدن سوم آذر، چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد... وزیر خارجه آلمان عصر امروز وارد ویشده و پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد... جان کری کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد

مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبان‌ماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، با در نظر گرفتن امروز، سه روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات با آمدن وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران به وین، سرنوشت حساس‌ترین مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله چهار روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیات ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کارشناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

در فاصله سه روز تا پایان مهلت یک ساله مذاکرات و فرارسیدن سوم آذر، چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد.


16:51- خبرنگار بی بی سی در وین گزارش داد، به نظر می رسد چارچوب یک توافق تا پیش از ضرب الاجل روز دوشنبه در حال شکل گیری باشد و جزئیات آن طی هفته های آینده تنظیم شود.

16:50- محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران برای چهارمین بار در وین با یکدیگر دیدار می‌‌کنند.  این دیدار قرار است ساعت 17 به وقت وین (19:30 به وقت تهران) در پایتخت اتریش برگزار شود.

16:43- «جان کری» وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) با همتای آلمانی خود «فرانک والتر اشتاین‌مایر» که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین پایتخت اتریش شده، دیدار و گفت‌وگو کرد.  اشتاین‌مایر که ظهر امروز وارد وین شد، قرار است پس از اتمام دیدار با کری، دیداری دوجانبه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران داشته باشد. آلمان تا دیروز در سطح معاون وزیر در مذاکرات حضور داشت و این اولین دیدار دوجانبه وزیران ایران و آلمان در این دور از گفت‌وگوها خواهد بود.

16:28- از روز گذشته رسانه‌های غربی به صورت هدف‌مند این دستورکار را پیش می برند که کشورهای غربی طرح جدید هسته‌ای به ایران ارائه کرده است که بنابر گفته منابع آگاه اصولا چنین طرحی وجود خارجی ندارد.

15:56- جان کری وزیر خارجه آمریکا جان برد وزیر خارجه کانادا و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه را نیز به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران قرار داد.

15:36- فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان پیش از ورود به هتل محل مذاکرات گفت: مذاکرات سخت خواهد بود و این بهترین و تعیین کننده ترین لحظه طی 10 سال گذشته است. توافق ممکن است اما هنوز قطعی نیست. هر گونه اقدامی برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب انجام خواهد شد.

15:25- یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در وین اعلام کدر که ما درباره اختلافات باقی مانده با ایران خیلی صریح و صادق هستیم. این مقام آمریکایی افزود: ما به دنبال این نیستیم که زودتر از موقع تمدید مذاکرات با ایرانیان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، اما  هم‌اکنون در حال ارزیابی بهترین مسیر برای پیشرفت هستیم.

14:45- جان کری وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد برای گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران با همتایان خود ارتباط تلفنی برقرار کرد. وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز با اعلام این خبر نوشت که جان کری در تماس‌های تلفنی خود با «الشیخ عبد الله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات، «الشیخ صباح خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه کویت، «الشیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفة» وزیر خارجه بحرین و «خالد بن محمد العطیه» وزیر خارجه قطر راه‌های برداشتن موانع بر سر توافق جامع هسته‌ای با ایران را بررسی کرده است.


14:29- دیلی تلگراف به نشست میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی‌اش در پایتخت اتریش اشاره و مدعی شد که این دو دیپلمات برجسته احتمالا" بر سر تعداد این ماشین‌ها که برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند رایزنی کرده‌اند.

ایران هم‌اکنون 19 هزار و 514 سانتریفیوژ در دو تأسیسات غنی‌سازی دارد که حدود 10 هزار و 200 تای آن فعال هستند و در یک توافق هسته‌ای نهایی این کشور می‌تواند یا آن‌ها را حفظ کند یا چند هزارتای‌شان را کاهش دهد. اما مسأله این است که چرا یک توافق مهم و موثر به دلیل تعداد این سانتریفیوژها باید دور از دسترس به نظر برسد. به نظر می‌آید دلیل این مسأله به سیاست داخلی ایران و آمریکا و نه هدف اصلی این مذاکرات مربوط باشد که از میان آن‌ها می‌توان به امنیت آینده دنیا و جلوگیری از رقابت هسته‌ای در خاورمیانه اشاره کرد.

در این میان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا باید با کنگره‌ای رقابت کند که نسبت به هر گونه توافق با ایران بدبین است. بنابراین وی به این مخالفان اطمینان داده است تنها توافقی را امضا خواهد کرد که موجب شود ایران دست کم 12 ماه از دستیابی به ظرفیت تولید اورانیوم‌ کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد.

دیلی تلگراف مدعی شد: این بدین معناست که ایران تقریبا" باید از 80 درصد ظرفیت کنونی سانتریفیوژهایش دست بکشد و آن‌ها را تا 4 هزار عدد کاهش دهد و اگر روزی ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود این کار را در تأسیسات اعلام شده‌اش که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد انجام نخواهد داد. بنابراین برای غرب ضروری‌ترین مسأله در یک توافق با ایران شفاف‌سازی و دسترسی بازرسان به تأسیسات ایران است و این موضوع ارتباطی به برچیده شدن سانتریفیوژهایی ندارد که ایران به هیچ عنوان از آن‌ها برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

14:00- برخی دیگر از منابع نزدیک به گفتگوها همچنین اعلام کردن که یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عمان نیز در وین حضور دارد، هرچند مقامات غربی گفته‌اند که وی نقش فعالی را در رابطه با آخرین ایده‌های مورد بحث از سوی کری و ظریف ایفا نکرده است.

13:59- رویترز در گزارشی نوشت که یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی محمد جواد ظریف ایده‌هایی نوین را به منظور خروج از بن‌بست کنونی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. این منبع که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در حال آماده‌سازی ایده‌هایی هستند که بتوان به پایتخت‌های دو کشور ارائه کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز اعلام کرد که "بحث و بررسی‌ها ادامه دارد" اما از ارائه جزئیات بیشتر در مورد مذاکرات جاری در وین خودداری کرد. یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که هم‌اکنون خیلی زود است که بتوان گفت این تلاش‌های اخیر مشترک به کاهش تفاوت‌های وسیع بین ایران و شش قدرت جهانی انجامیده است.

برخی مقامات نزدیک به مذاکرات وین نیز اعلام کردند که در اواسط هفته دو طرف بر موضوعات کلیدی همچنان در بن‌بست به سر می‌برند و بعید است که یک توافق معین تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر به دست آید و احتمالا لازم است که ضرب‌الاجل تمدید شود.

13:48- جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز از وین با واشنگتن و دیگر متحدان آمریکا تلفنی مشورت می‌کند.

13:41- وزیر خارجه آلمان عصر امروز وارد وین، محل مذاکرات هسته ای می شود و پس از ورود به دیدار همتای آمریکایی خود خواهد رفت.  اشتاین مایر همچنین ساعت 15:30 با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

13:35- یک دیپلمات مصری به دیپلماسی ایرانی گفته است: در صورتی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به وین برود به این معناست که توافق کلی حاصل خواهد شد. بنا به اطلاعاتی که به دست آورده ایم، بسیاری از مشکلات حل شده است و دو طرف به توافق بسیار نزدیک شده اند. کشورهای عربی همگی منتظر نتایج مذاکرات هستند. اگر مشکلی وجود داشته باشد مربوط به زمان حال نیست، مربوط به مسائلی است که ممکن است بعد از توافق ایجاد شود.

13:08- مهر گزارش داد، مشکل اصلی فعلی بحث بر روی زمان است. در مورد تحریم ها بحث تعلیق و لغو به صورت پلکانی مطرح است که ایران می‌تواند این مسئله با اقدامات برگشت پذیر و برگشت ناپذیر به شکلی در مسیر توافق هماهنگ کند اما زمان انجام اقدامات و لغو تحریم ها مسئله اصلی است و اینکه هنوز بر روی مدت زمان توافق جامع هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

از سوی دیگر در مورد بحث غنی سازی با توجه به اینکه طرف مقابل غنی سازی صنعتی ایران را پذیرفته است، مسئله شیب حرکت است و  اینکه در نقطه آغاز چه تعداد سانتریفیوژ باشد، با چه پلکانی در این مسیر حرکت کرد. اینکه فاصلی زمانی مسیر پلکانی چگونه باشد از موضوعات اصلی اختلاف است.

12:50- سرلشکر بسیجی «سیدحسن فیروزآبادی» روز شنبه در نخستین جشنواره سراسری مالک اشتر بسیج در جمع خبرنگاران افزود: حرف هایی که آمریکایی ها در مسقط گفته اند، حرف اسراییلی ها بود. همه مذاکرات یک ساله با آن همه زحمات، وقت گرفتن ها و هزینه کردن ها، با یک اتفاق سیاسی که در آمریکا روی داد، دچار اشکال شد و وضع کلی کشور آمریکا بهم ریخت. مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه مثبت بود که آمریکایی ها به زمین خوردند و حالا اینکه آدم های زمین خورده که بلند شده اند چگونه در روزهای آخر بتوانند بر خود مسلط شده و تصمیم درستی بگیرند، قابل تصور نیست.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: فکر می کنم مقامات آمریکایی مدیون پول هایی هستند که صهیونیست ها در آمریکا برای روی کار آمدنشان خرج می کنند و نمی توانند حرف جمهوری اسلامی ایران را بفهمند. حرف جمهوری اسلامی ایران عزت اسلام است در حالیکه آنها عزت صهیونیست ها بی دین و لائیک را می خواهند.

سرلشکر فیروزآبادی در پاسخ به این سووال که آیا نسبت به مذاکرات خوشبین هستید، گفت: از روزهای اول اعلام کرده‌ام که جزو افرادی بوده‌ام که این مذاکرات را یک فرصت می‌دانست. نقش آقای ظریف و همکاران صادقش را در این مذاکرات جهادگونه ارزیابی می‌کردم، اما این واژگونی آمریکایی‌ها بود که این جمله رهبر عزیزمان را مبنی بر اینکه امیدی به اینها نیست را اثبات کرد.

12:45- سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان امروز نشست دوجانبه‌ای با هیئت روسی و نشست سه جانبه‌ای با برنز و اشمیت خواهند داشت.

12:35- یاسین الماجد، دبیر سوم سفارت کویت در اتریش در سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات وین با ابراز امیدواری از دستیابی به توافقی نهایی و فراگیر از همه طرف‌ها خواست تا در این زمینه تلاش‌های بیشتری به خرج دهند.

بنابر گزارش القبس، وی در ادامه از تلاش‌ها و اقدامات پادشاهی عمان در میزبانی نهمیمن دور از مذاکرات میان ایران و 1+5 استقبال کرد و نقش مهم سلطان قابوس بن سعید را در این زمینه ستود. الماجد هم‌چنین همکاری تهران با آژانس را خواستار شد و گفت که کشورش آماده است تا به حمایت‌هایش از فعالیت‌های آژانس و تلاش‌های آن ادامه دهد.

12:30- خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که تمرکز مذاکره کنندگان بر روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر است. به گفته این منابع، مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ در طول یک تا دو هفته بعد از رسیدن به چهارچوب توافق، در جهت برطرف کردن جزییات اختلافی و برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره خواهند کرد. هر دو طرف احتمالا تا حدودا یک ماه آینده اجرایی کردن توافق نهایی را آغاز می‌کنند.

12:25- یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان به دنبال چیزی غیر از یک توافق جامع هسته‌ای هستند. این منبع اعلام کرد: «همه تلاش می‌کنند تا یک توافقی بر اساس چارچوب کلی بیابند و بنابراین ما می‌توانیم تلاش کنیم و جزئیات توافق را تنظیم کنیم. هیچ سناریویی غیر از این در این مرحله امکانپذیر نیست بعد از آن ما می‌توانیم به خودمان یک زمان دهیم.»

12:20- وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که احتمال حضور وزیر خارجه در مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و گروه «1+5» در وین جاری است، حضور دارد. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، امروز این موضوع را بررسی می‌کند.

12:17- «سباستین کورتس» وزیر خارجه اتریش با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه در این دیدار روند مناسبات دوجانبه را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند. در این دیدار که با حضور تاجیک سفیر ایران در اتریش برگزار شد، پیرامون مذاکرات جاری هسته‌ای نیز گفت‌وگو شد.
این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
دانلود آهنگ پازل باند لحظه به لحظه | لحظه به لحظه من با غم تو سپری شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با سومین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛ دیدار کری و سعودالفیصل در پاریس درباره مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با سومین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛
دیدگاه‌های ایران و آمریکا درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها نزدیک شد؟

برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است.

مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبانماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، پنج روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات، گمانه زنی‌های متفاوتی درباره سرنوشت مذاکرات مطرح می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله پنج روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیات ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کارشناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است. در فاصله چهار روز تا پایان مهلت یک ساله مذاکرات و فرارسیدن سوم آذر، سومین روز مذاکرات معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد.


21:02- فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان، و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، برای شرکت در گفتگوهای ایران و گروه 1+5 فردا (جمعه) وارد وین خواهند شد. این دو وزیر اروپایی فردا با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، دیدار و گفتگو خواهند کرد.

20:55- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دستیابی به توافق هسته‌ای، آغاز فصلی جدید در روابط ایران و جامعه بین‌المللی خواهد بود در این بیانیه آمده است: «مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در وین هم‌اکنون به مرحله (فاز) تعیین‌کننده رسیده است. من امیدوارم، که آن‌ها در دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک بلند‌مدت و جامع که نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد موضوع هسته‌ای ایران را رفع کند، موفق شوند و من از کاترین اشتون برای فداکاری‌هایش در این مذاکرات سخت تشکر می‌کنم. هم‌اکنون زمانی است که ایران باید تصمیمی راهبردی برای گشودن مسیر توافق تاریخی و نهایی بر سر موضوع هسته‌ای اتخاذ کند که می‌تواند فصلی نوین در روابط ایران و جامعه بین‌المللی را بگشاید.»

20:52- محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 (آمریکا، فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و آلمان) ساعت 20:30 به وقت وین در نشستی سه جانبه به گفت‌وگو درباره را‌ه‌حل جامع هسته‌ای می‌پردازند.

20:48- رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی در اجلاس شورای حکام از رئیس شورا خواست که اسناد دقیقی از کشور ادعا کننده علیه ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای بخواهد یا آن کشور اعتراف به گمراه کردن سایر اعضا کند.

در صحبت‌های نجفی آمده بود: «در جهت اثبات موضوع برای کشورهای عضو همچنین مایلیم آمادگی خود برای اجازه دسترسی مدیریت شده آژانس، استثنائاً و به صورتی داوطلبانه، به یکی از سایت‌های مورد ادعا در «منطقه مریوان» مجدداً اعلام کنیم. آژانس در گزارش مورخ نوامبر 2011 خود ادعا کرد که «اطلاعات بیشتر ارائه شده از سوی همان کشور عضو به آژانس نشان می‌دهد که آزمایشات انفجاری قوی در سطح وسیع توسط ایران در منطقه مریوان صورت گرفته است».

منطقه مریوان همان گونه که به آژانس نشان داده‌ایم بیش از 2000 کیلومتر مربع وسعت دارد. چنین آزمایشات ادعایی در صورتی که سایت موردنظر مورد بازدید قرار گیرد به راحتی قابل شناسایی است. مطمئن هستیم که این گونه ادعاها همچون سایر ادعاهای مطروحه جعلی، بی اساس و ساختگی‌اند.

از این رو «همان به اصطلاح کشور عضو» که اطلاعات گمراه کننده دیگری به آژانس داده، می‌بایست یا مختصات سایت ادعایی را به آژانس ارائه دهد تا آژانس قادر باشد ادعایش را راستی آزمایی کند و یا اینکه واقعیت مطلب را گفته و اعتراف کند که اطلاعات جعلی به آژانس داده و کشورهای عضو را گمراه ساخته است.

20:20- برخی منابع از نشست ویلیام برنز و جان کری خبر می‌دهند.

20:19- جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از هماهنگی با همتایان سعودی و فرانسوی خود در پاریس، لحظاتی قبل برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد وین پایتخت اتریش شد.

19:50- سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور اعلام کرد که هنوز در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 تمدید مذاکرات مورد بحث واقع نشده است. وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در فضایی به شدت فشرده برگزار می‌شود، گفت: «عدم موفقیت در امضای توافق هسته‌ای با ایران قبل از موعد 24 نوامبر اشتباه بزرگی است که تبعات جدی در بر خواهد داشت.»

19:30- برخی از خبرنگاران در وین از حضور فابیوس وزیر خارجه فرانسه در این شهر خبر می‌دهند و ظاهراً قرار است لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که امروز -پنجشنبه- در پاریس میزبان جان کری بود، به وین سفر کند. البته تا این لحظه منابع رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند.

19:23- گروهک ترویستی منافقین روز پنحشنبه نشستی را در بروکسل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران برگزار کرد. این گروهک تروریستی همچنین در این روز گزارش تازه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد که در آن ادعا شده ایران در حال پیگیری برنامه‌هایش برای دست‌یابیه به سلاح‌های هسته‌ای است.

ویدال کوادراس، معاون سابق پارلمان اروپا، باب ژوزف، معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل سلاح و جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل این گزارش را برای سازمان «کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت»، وابسته به گروهک منافقین تدوین کرده‌اند.


19:16- آلکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 به وین سفر نخواهد کرد.

19:09- سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلستان در نشستی چهارجانبه به رایزنی پرداختند.

18:55- رویترز، یک مقام ایرانی گفته که احتمالاً مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تا ماه مارس (یعنی اواخر اسفند ماه) تمدید می‌شود. این مقام بی‌نام ایرانی گفت: «برای حل مسائل فنی به زمان بیشتری نیاز داریم و فراموش نکنید که زمان‌بندی لغو تحریم‌ها هنوز محل بحث جدی است.»

مقامات غربی هم گفته‌های این مقام ایرانی را تأیید کرده و گفته‌اند که تمدید مذاکرات تا ماه مارس یک گزینه است و در این صورت، مذاکرات مجدداً از ماه ژانویه از سر گرفته می‌شود.

18:53- اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای "تأسف عمیق" خود را از عدم پیشرفت در پاسخگویی ایران به نگرانی‌های هسته‌ای آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ابراز کرد.

پیش از ظهر امروز بود که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، مدعی شد ایران نتوانسته توضیحات لازم را درباره ادعاهای مرتبط با تحقیقات احتمالی بمب هسته‌ای ارائه کند و از تهران خواست تا همکاری با کارشناسان آژانس را تسریع بخشد. ,ی در بیست‌ و پنجمین نشست اعضای شورای حکام گفت: "من از ایران دعوت می‌کنم تا همکاری با آژانس را افزایش داده دسترسی به تمام اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، افراد و مواد را در موعد مناسب فراهم کند".

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 
18:21- «کمیته پارلمان انگلیس برای آزادی ایران» روز پنجشنبه طرح جدیدی را که توسط نمایندگان این پارلمان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تهیه شده ارائه کرد. بر اساس گزارش‌ها، این طرح تقدیم دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه می‌شود.

18:13- نمایندگان کنگره آمریکا روز پنجشنبه در نشستی که توسط «مرکز سیاست‌های دو حزبی»، «بنیاد دفاع از دموکراسی» و «طرح ابتکاری سیاست خارجی» برگزار شد اظهارات تازه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مطرح کردند.

مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه که تدوین کننده چند طرح تحریمی علیه ایران بوده است همراه با «تد داچ»، نماینده جمهوری‌خواهد آمریکا، «اولی هاینونن»، از مشاوران بلندپایه اسبق وزارت خارجه آمریکا، ری تکیه، کارشناس مسائل تحریمی و چند کارشناس دیگر در این نشست حضور داشتند.

آقای کرک در این نشست گفت که انتظار ندارد با توافقنامه‌ای قابل قبول بین ایران و گروه 1+5 مواجه شود و کنگره باید نظام تحریم‌ها را پابرجا نگاه دارد. وی ضمن تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران کفت: هدف اصلی که وی دنبال می‌کند این است که نسل بعد از از مشاهده جنگ هسته‌ای در خاورمیانه مصون نگاه دارد. تمامی سناتورهای جمهوری‌خواه و 17 نماینده دیپلمات در مجلس سنا موافق مقابله با طرح کاخ سفید برای دور زدن کنگره در توافق هسته‌‌‌ای با ایران هستند.

این نماینده ارشد مجلس سنا همچنین خواستار انتشار علنی متن هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران شد و گفت: ما به کل متن توافقنامه نیاز داریم.

سناتور لیندسی گراهام، از دیگر جمهوری‌خواهان ارشد کنگره در اظهاراتی جداگانه گفت که وی توافقی را با ایران می‌پذیرد که به این کشور حق برخورداری از اندازه‌ای از توانمندی‌های غنی‌سازی را می‌دهد.
18:04- جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای دیپلماسی و گفت‌وگو را تنها راه برای حل بلندمدت موضوع هسته‌ای ایران خواند.

17:53- بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای را درباره درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «همزمان با از سرگیری گفتگوهای گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل (سازمان ملل) از تمامی مشارکت‌کنندگان خواست تا انعطاف‌پذیری، خردمندی و مصمم بودن خود را که لازمه به سرانجام رساندن مذاکرات به یک نتیجه موفق که نگرانی‌ها و منافع تمامی طرف‌ها را در بربگیرد، نشان دهند. دبیر کل سازمان ملل امیدوار است که دستیابی به توافق مورد توافق طرفین و جامع، اعتماد را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بازگرداند. وی متقاعد شده است که چنین توافقی می‌تواند به ایجاد و تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند، آن‌هم در زمانی همکاری جهانی شاید بیش از گذشته مورد نیاز باشد.»

17:50- وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیوینستی روز پنجشنبه بار دیگر ادعاها درباره آنچه «توافق هسته‌ای بد» خوانده می‌شود را تکرار کرد و از قدرت‌های جهانی خواست تا یک قرارداد "بد" را با ایران منعقد نکنند.

وی در سخنان خود گفت: «قراردادی بد را منعقد نکنید که بر اساس آن ایران همچنان در آستانه تبدیل شدن به یک دولت هسته‌ای باقی بماند... نباید به تهران اجازه داده شود که تعداد زیادی از سانتریفیوژهای خود را نگه دارد. زیرا این نگرانی وجود دارد که این کشور قابلیت تولید سلاح‌ هسته‌ای خود را توسعه دهد.»

اشتاینتیز تأکید کرد که "تمامی گزینه‌ها" همچنان بر روی میز قرار دارند.


17:47- اسکای نیوز گزارش داد، جان کری وزیر خارجه آمریکا لحظاتی بعد از کنفرانس خبری مشترک با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در پاریس طی کنفرانس خبری جداگانه ای اعلام کرد که همچنان راه طولانی برای رسیدن به توافق با ایران داریم.

جان کری افزود: ما تلاش می‌کنیم که پرونده هسته‌ای ایران از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و ما همچنان شانس توافق با ایران را داریم. در چند روز آینده تلاش خواهیم کرد تا شکاف‌ها را در مذاکرات هسته ای از بین ببریم و  گفت و گو ها را برای رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز ادامه می دهیم و به دنبال تمدید مذاکرات نیستیم. 1+5 در زمینه تلاش برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران موضع واحدی دارد.

17:26- روزنامه آمریکایی یواس‌ای تودی گزارشی را درباره موانع و موارد اختلاف طرفها در مذاکرات هسته‌ای ذکر کرده است، که در ادامه می‌آید. در این گزارش دلایلی برای عدم رسیدن طرفین به توافق مذکور ذکر شده است که به نوعی می توان با ترکیب آنها به پیچیدگی صحنه مذاکرات موجود پی برد. یوس اس ای تودی موانع موجود در مسیر توافق نهایی را این گونه ارزیابی می کند:

1- عدم توافق بر سر میزان غنی سازی در ایران: در حقیقت نخستین مانع رسیدن به توافق هسته ای نهایی از دید یو اس ای تودی، عدم توافق طرفین بر سر میزان غنی سازی در ایران است. بر اساس این گزارش، هنوز طرفین نتوانسته اند در خصوص میزان غنی سازی در ایران به توافقی دست یابند. میزان و نحوه غنی سازی در ایران تابعی از موضوع مهم وکلیدی تعریف نیازهای اساسی ایران (PRACTICAL NEEDS ) می باشد. اگرچه در مذاکرات مسقط و نیویورک طرفین به پیشرفتهایی اندک در تعیین میزان غنی سازی و مکانیزم سازی های تبعی در این مورد دست یافتند اما این توافقات به اندازه ای نبوده است که مبنای رسیدن به یک توافق نهایی و قطعی قرار گیرد.

2- بازه زمانی توافق: دومین موضوعی که یو اس ای تودی از آن به عنوان مانعی برای توافق هسته ای با ایران یاد می کند، بازه زمانی اجرای توافق نهایی است. در این راستا نیز طرفین خواسته ها و مطالبات مخصوص به خود را مطرح کرده اند. یو اس ای تودی مدعی شده است که دولت ایران خواستار عادی سازی پروسه  مذکور ( اجرای کامل توافق و برداشته شدن کامل تحریمها و عادی سازی پرونده هسته ای ) تا قبل از شش سال دیگر است. این در حالی است که طرف مقابل( اعضای 1+5) بازه طولانی تری در این خصوص تعریف کرده اند. این اختلاف مبنایی از آنجا اهمیت دارد که پروسه و زمان برداشته شدن هر یک از تحریمها را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

3-روند بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی: یو اس ای تودی در بخشی دیگر به اختلافات موجود بر سر نحوه بازرسی ها اشاره کرده است. در این خصوص یو اس ای تودی به گزارش اخیر آمانو و آژانس بین المللی انرژی اتمی استناد کرده و به عدم شفاف سازی ! کشورمان نسبت به بخشی از فعالیتهای هسته ای خود خبر داده است. این مانور خبری یو اس ای تودی در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران بازرسی های فراقانونی را نپذیرفته و آن را مغایر با اساسنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی می داند. در هر صورت مسئله بازرسی های آژانس موضوعی است که باید میان طرفین حل شود.

4-حضور جمهوریخواهان در کنگره: یو اس ای تودی در قسمتی دیگر به جابه جایی قدرت در کنگره و پیروزی اخیر جمهوریخواهان در سنای آمریکا اشاره می کند. یو اس ای تودی از حضور جمهوریخواهان در قدرت به عنوان یک مانع یاد می کند. اینکه جمهوریخواهان به طور طبیعی در مسیر اجرایی و قانونی شدن توافق نهایی سنگ اندازی هایی در مقابل دولت اوباما انجام می دهند. یو اس ای تودی به تز اصلی جمهویخواهان مبنی بر لزوم افزایش فشارهای موجود بر ایران اشاره کرده است.

5- مخالفت تل آویو و کشورهای خلیج فارس با فناوری هسته ای ایران: موضوع دیگری که از دید تحلیلگران یو اس ای تودی پنهان نمانده است، به مسئله مخالفت تل اویو و کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده جمهوری اسلامی ایران از فناوری هسته ای باز می گردد. در این خصوص یو اس ای تودی به نقش بازدارنده عربستان سعودی اشاره کرده است. ریاض اخیرا اعلام کرده است که برنامه هسته ای خود را توسعه خواهد داد ( در راستای تقابل هسته ای با ایران!). در هر صورت مخالفت رژیم صهیونیستی و برخی  کشورهای حاشیه ای خلیج فارس با فعالیتهای هسته ای کشورمان موضوعی تازه نیست اما در راستای تحلیل رفتار متقابل بازیگران شکست خورده منطقه ای مانند عربستان سعودی باید مدنظر قرار گیرد.


17:22- شبکه خبری «المیادین» به نقل از خبرنگار خود در وین گزارش داد که دیدگاه‌های ایران و آمریکا درباره تعداد سانتریفیوژ‌های غنی‌سازی اورانیوم به هم نزدیک شده است.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی از عددهایی مانند ۴۰۰۰ و ۹۵۰۰ خبر داده بودند که وزارت خارجه ایران آن را تکذیب کرده بود. همچنین رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش داده بودند که آمریکا روی چهار هزار دستگاه اصرار کرده است اما ایران آن را نپذیرفته است.

16:57- جان کری و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا و فرانسه پس از دیدار در پاریس در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. وزیر خارجه فرانسه در این نشست گفت: «امیدواریم به توافق با ایران برسیم البته این موضوع به رویکرد و موضعگیری ایرانی‌ها دارد؛ هنوز اختلافات مهمی در مسیر مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و جان کری هم درباره این موضوع(وجود اختلافات) اتفاق نظر دارد».

وزیر خارجه آمریکا هم در این کنفرانس خبری تاکید کرد: «ما امیدواریم که بتوانیم به شکاف‌ها و اختلافات در مذاکرات هسته‌ای پایان دهیم؛ ما در فضای علنی مذاکره نمی‌کنیم و با دقت به مذاکرات ادامه خواهیم داد».

دیپلمات ارشد آمریکایی با بیان اینکه «۱+۵ متحد هستند»، گفت: «بله ما خواهان توافق هستیم اما خواهان هر توافقی نیستیم؛ امیدواریم که بتوانیم خط پایان (مذاکرات) را ترسیم کرده و به آنجا برسیم».


16:33- روزنامه «الحیات» عربستان، به نقل از متعب بن عبدالعزیز گزارش داد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به عربستان اطمینان خاطر داده است که راهکاری نهائی برای پرونده هسته‌ای ایران بیابد.

16:27- رایزنی سه جانبه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 و ویلیام برنز قائم مقام سابق وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده آمریکا در وین پایان یافت.

16:08- «رابرت جرویس» (Robert Jervis) استاد سیاست و امور بین‌الملل دانشگاه کلمبیا (Columbia University) آمریکا با اشاره به روزهای باقی‌مانده از ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: انجام پیش‌بینی در مورد شانس و امکان دستیابی به توافقی جامع در این بازه زمانی مشکل است زیرا هر یک از دو طرف ماجرا به دنبال دستیابی به بهترین نوع توافق ممکن (برای خود)‌ هستند، بنابر این حاضر نیستند در معرض عموم دست‌های خود را رو کنند.

جرویس در رابطه با احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای و چگونگی توافق طرففین بر سر این موضع نیز گفت: هر تمدید دستکم باید در راستای رئوس و طرح کلی یک توافق نهایی باشد. من فکر نمی‌کنم که کشورهای گروه 1+5 مایل به انجام آن چیزی باشند که 6 ماه پیش انجام داده‌اند و مذاکرات را بدون در نظر داشتن توافقی تمدید کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد چگونگی حد و حدود مصالحه‌ و امتیازاتی که دولت آمریکا ممکن است یا می‌تواند در این مذاکرات به طرف ایرانی ارائه دهد و اینکه آیا هدف یا تقاضای عینی خاصی از سوی مقامات آمرکایی وجود دارد که بایستی حتما در این مذاکرات تأمین شود، گفت: پذیرش یک برنامه غنی‌سازی مشروع ایران، بزرگترین امتیاز (ارائه شده) از سوی گروه 1+5 است، موردی که عربستان سعودی و اسرائیل به شدت به آن اعتراض دارند. شرط بنیادین ایالات متحده این است که در هر توافقی یک بازه زمانی یکساله تا گریز هسته‌ای ایران و برخورداری این کشور از قابلیت توسعه یک بمب (اتمی) وجود داشته باشد، همچنین یک نظام بازرسی سفت و سختی وجود داشته باشد که بتواند مانع از این شود که ایران بتواند تأسیساتی مخفی را توسعه دهد. در مقابل، آمریکا تحریم‌هایی را که به برنامه هسته‌ای است تعلیق خواهد کرد. به هر حال بدون تأیید کنگره این تحریم‌ها نمی‌توانند رفع (لغو) شوند، و این امر (رأی موافق کنگره) در حال حاضر غیرممکن است. در حال حاضر تنها ابزار قابل اتکا و مؤثری که آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران در اختیار دارد  (اعمال) تحریم‌های بیشتر (از سوی آمریکا) است احتمالا بتواند آسیب‌های بیشتری را (به ایران)‌ وارد کند.

وی همچنین با اشاره به اکثریت یافتن جمهوری‌خواهان در مجلسین آمریکا و فشار و نفوذی که می‌توانند از این طریق بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وارد کنند، گفت: اوباما تنها تاحدود کمی می‌تواند با استفاده از (قدرت) دستورات اجرایی خود کارهایی را انجام دهد و اگر ضرورت دستیابی به توافقی که از دید وی در راستای منافع ملی آمریکا قرار دارد ایجاب کند، وی حاضر (خواهان این) است که بهای سنگینی را در عرصه داخلی بپردازد.

جرویس در مورد چگونگی اثرگذاری کنگره در مذاکرات و تسهیل دستیابی به یک قرارداد مورد توافق طرفین، گفت: تهدید اینکه اگر توافقی به دست نیاید کنگره اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد ممکن است فشار بیشتری را به ایران وارد کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد پیامدهای دستیابی به یک توافق (جامع) برای ایران و‌ آمریکا اظهار داشت: یک توافق می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های بزرگتر در حیطه برخی موضوعات (دیگر) فراهم کند، اما (داشتن) روابط خوب واقعی (بین دو طرف) جدای از عوامل مختلف، به تجدید نظر ایران در حمایت از متحدان منطقه‌ای آن بستگی دارد.

15:01- المیادین گزارش داد، یکی از اعضای نمایندگی فرانسه در سازمان ملل متحد در صفحه توئیتر خود نوشت: پاریس عجله‌ای برای امضای توافق هسته‌ای به هر بهایی با ایران ندارد. فرانسه در برابر هر گونه توافق هسته‌ای بد با ایران، می‌ایستد.

از سوی دیگر برخی منابع فرانسوی به المیادین گفتند: عربستان به پاریس فشار می‌‌آورد تا توافق نهایی در زمینه موضوع هسته‌ای ایران را امضا نکند. عربستان به فرانسه هشدار داده است در صورتی که توافق با ایران را امضا کند، خرید سلاح از این کشور را متوقف می‌کنند. عربستان و فرانسه در  ممانعت از دستیابی ایران به پروژه هسته‌ای پیشرفته، منافع مشترکی دارند.

14:10- رویترز گزارش داد، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ابراز داشت که ایران نتوانسته است توضیحات لازم را در خصوص ادعاهای مربوط به احتمال تحقیق در خصوص تولید بمب هسته‌ای ارائه کند.

وی همچنین از ایران خواست تا در یک برنامه بازرسی طولانی‌مدت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. آمانو تصریح کرد: «من از ایران می‌خواهم که همکاری خود را با آژانس افزایش داده و دسترسی به‌ موقع آژانس به اطلاعات، مستندات، سایت‌ها، مواد و پرسنل خود را فراهم آورد.»

14:08- جف راسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست روزانه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر عدم خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات، گفت: من نمی‌توانم درباره اظهارات بریتانیا قضاوت کنم اما ما هنوز امیدواریم که بتوانیم تا 24 نوامبر به توافق دست یابیم. ما درباره تمدید صحبت نمی‌کنیم و درباره تمدید مذاکرات بحث نکرده‌ایم. تمرکز ما بر روی 24 نوامبر است.

14:03- رایزنی دوجانبه معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.  همچنین نشست کارشناسی ایران و ١+٥ به ریاست بعیدی نژاد و استفان کلمنت لحظاتی پیش پایان یافت.

13:56- خبرگزاری سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5، نوشت: در حالی‌که قدرت‌های جهان در وین برای آخرین دور مذاکرات با ایران در این هفته دور جمع شده‌اند دیپلمات‌های غربی اعلام می‌کنند که در بهترین حالت پنجاه درصد از توافق جامع تا 24 نوامبر حاصل شده است.

به نوشته این خبرگزاری؛ اگرچه دوشنبه پیش رو آخرین زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع است دیپلمات‌ها اعلام می‌کنند که ممکن است تمدیدی برای بررسی و حل مسائل باقیمانده در نظر گرفته شود تا بتوانند جزئیات را مورد بررسی قرار دهند. اگرچه هیچ‌کس در عموم درباره تمدید مذاکرات صحبت نمی‌کند اما یک مقام ارشد غربی اعلام کرد که ادامه مذاکرات نسبت به نابودی کامل تمام پیشرفت‌های حاصل شده قابل ترجیح است.

وی ادامه داد: ما برای دستیابی به توافق نهایی تلاش می‌کنیم. اگر این توافق اتفاق نیفتاد همه پیشرفت‌های انجام شده در طول 9 ماهه گذشته را خراب نمی‌کنیم.

یک دیپلمات غربی می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که هیچ یک از طرفین بخواهند از میز مذاکرات کنار روند. ما خواهان دستیابی به توافق هستیم و برای دستیابی به این توافق سخت تلاش می‌کنیم اما دستیابی به توافق نه به هر قیمتی. برخی خطوط قرمز وجود دارد که ما نمی‌توانیم از آن‌ها گذر کنیم.


13:24- دیدار وزیر خارجه آمریکا با همتای سعودی وی در پاریس آغاز شد؛ دیداری که بنا به گفته رسانه ها محوریت آن مذاکرات هسته ای ایران است.

12:47- خبرگزاری کیودوی ژاپن در تحلیلی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، نوشت: منابع نزدیک به مذاکرات اعلام می‌کنند در حالیکه به ضرب‌الاجل تعیین شده نزدیک می‌شویم هنوز توافق هسته‌ای با ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در کنگره، طرف آمریکایی در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای مواضع سخت‌تری اتخاذ کرده است.

این منبع نزدیک به مذاکرات اعلام کرد: آمریکا بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران، پافشاری می‌کند که این مساله باعث ایجاد مانعی برای پیشرفت در دهمین دور مذاکرات هسته‌ای شده است.

مذاکره‌کنندگان ایرانی تاکید دارند که توافق در صورت لغو کامل و یکباره تحریم‌ها ممکن خواهد بود.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع، نوشت: تفاوت‌ها میان طرف‌های مذاکره‌کننده میان موضوعات اصلی همچنان گسترده باقی مانده است و هنوز جلسه عمومی برگزار نشده و طرف‌ها تلاش می‌کنند که به صورت دوجانبه و یا چندجانبه به دنبال راه‌حل باشند.

یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که همه مسائل به نظر می‌رسد که به دوران آغاز مذاکرات بازگشته است.


12:42- ایتارتاس به نقل از یک منبع آگاه ایرانی گزارش داده که علی‌رغم گزارش‌های رسانه‌های غربی، طی دو روز گذشته هیچ صحبتی از تمدید مذاکرات در وین صورت نگرفته است. ایران خواستار تمدید مذاکرات نیست و تلاش می‌کند تا دوشنبه به توافق دست یابد.  آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 پیش از پایان ضرب‌الاجل توافق ژنو از روز سه‌شنبه در وین آغاز شده و همچنان در جریان است.

12:34- منابع آگاه ایرانی گفته‌اند که «مذاکرات فشرده و جدی اما کند پیش می رود.»

12:33- نشست کارشناسان ایران و گروه 1+5 به ریاست «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و «استفان کلمنت» دستیار ویژه کاترین اشتون آغاز شده است.

12:23- مقام ارشد فرانسوی از حضور همزمان سفرای پاریس، لندن و برلین در سنا با محوریت گفتگو درباره مذاکرات هسته‌ای خبر داد.  «ژرار آرود» سفیر فرانسه در آمریکا که پیشتر سفیر پاریس در سازمان ملل را برعهده داشت، از حضورش به همراه سفرای انگلیس و آلمان در سنای آمریکا برای گفتگو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داد.

وی در این باره در توئیتر خود می‌نویسد: «به همراه همکاران آلمانی و انگلیسی برای دیدار با سناتور مورفی، جانسون، فلیک و کین برای گفتگو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران حضور می‌یابیم... وحدت گروه 1+5 و نیاز به توافق(هسته‌ای) مهم است اما نه به هر قیمتی».

پیش از این پایگاه آمریکایی المانیتور از آغاز رایزنی سه کشور اروپایی در کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای خبر داده بود. به ادعای المانیتور، در هفته‌های گذشته افرادی از سفارت فرانسه، انگلیس و آلمان مذاکراتی صریح در رابطه با اینکه توافق خوب باید چه مشخصه‌هایی داشته باشد، با نمایندگان کنگره داشته‌اند.

12:17- آسوشیتدپرس گزارش داد، جان کری وزیر خارجه آمریکا در ادامه دیدارهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران لحظاتی پیش وارد پاریس پایتخت فرانسه شد. وزیر خارجه آمریکا در پاریس قرار است با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و همچنین سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

جان کری روز گذشته نیز در لندن حضور داشت و در این شهر با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عمان درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

11:55- قرار است ساعت 10 امروز به وقت محلی نشست کارشناسی به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه مجدداً از سر گرفته شود.

11:50- در سومین روز رایزنی‌ها در وین در راستای حصول توافق جامع هسته‌ای و رفع اختلافات موجود، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای دومین بار طی سه روز گذشته با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه ١+٥ به گفت‌وگو می‌پردازد.

این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک