اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لحظه به لحظه با «وین ۶»; مان: مذاکرات اشمیت و عراقچی سخت اما سازنده است /پایان نشست سه جانبه برنز، عراقچی و اشمیت



اخبار,اخبارسیاست خارجی, رایزنی عراقچی و اشمید


 اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با چهارمین روز «وین ۶»؛
پایان نشست سه جانبه برنز، عراقچی و اشمیت

معاونین ظریف و اشتون وارد نگارش متن توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ پروسه‌ای که دیروز به مدت هفت و نیم ساعت ادامه داشت و از امروز صبح نیز از سر گرفته شده و نشانه‌ای مثبت برای پیشبرد مذاکرات ارزیابی شده است.

چهارمین روز از دور ششم مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، با ادامه نشست هفت و نیم ساعته روز گذشته عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف و هلنا اشمیت، معاون کاترین اشتون با دستور کار نگارش مابقی متن توافق‌نامه نهایی آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم این مذاکرات ـ که طولانی‌ترین، پیچیده‌ترین و نفس گیر‌ترین دور مذاکرات خواهد بود ت علاوه بر کار ‌روی ادامه متن توافق نهایی، مذاکرات سنگینی را برای رسیدن به راهکارهای دوجانبه‌ای در راستای حل اختلافات بر سر موارد قرار گرفته در پرانتز‌ها در دستور کار خواهند داشت.

در این دور از مذاکرات علاوه بر وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، قرار است ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نمایندگی کشورش را در گروه ۱+ ۵ بر عهده دارد و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امورخاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در سومین روز مذاکرات و پس نشست‌های متعدد دو و چندجانبه، عباس عراقچی و هلنا اشمیت معاونین ظریف و اشتون وارد نگارش متن توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ پروسه‌ای که دیروز به مدت هفت و نیم ساعت تا واپسین ساعات روز جمعه ادامه داشت و از امروز صبح نیز از سر گرفته شده و نشانه‌ای مثبت برای پیشبرد مذاکرات ارزیابی شده است.

 

20:09- نشست سه جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران، هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در خصوص نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) بعد از حدود دو ساعت و نیم پایان یافت.

17:50- در ادامه رایزنی‌های امروز (شنبه) در وین و پس از رایزنی‌های سید عباس عراقچی و  هلگا اشمیت معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به منظور نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای، لحظاتی پیش نشست سه جانبه‌ای با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف، هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

 

15:19- مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود اظهار داشت که نشست مشترک صبح امروز هلگا اشمیت - معاون کاترین اشتون - و سید عباس عراقچی - مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان - برای تهیه پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای همانگونه که انتظار می‌رفت سخت اما در فضایی سازنده و همراه با چانه‌زنی برگزار شده و همچنان ادامه دارد.


11:57- نشست مربوط به نگارش متن توافق‌نامه جامع هسته‌ای به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دیروز (جمعه) هفت ساعت و نیم به طول انجامیده بود، ساعت ۸:۳۰ صبح امروز (شنبه) به وقت محلی در هتل پله کوبورگ از سر گرفته شد.

11:54- کرات وین به نقل از یک مقام ارشد دولت اوباما منتشر کرد، هشدار داد که اگر ایران در این دور از مذاکرات امتیاز ندهد و مذاکرات به همین منوال اطاله پیدا کند، ممکن است مذاکرات هسته ای در وین متوقف شود. این مقام ارشد که نامی از وی برده نشده است، در روز دوم مذاکرات وین این اظهارات را ابراز داشته است. این رسانه آمریکایی، عدم تمایل ایران در دو روز اول مذاکرات وین 6 برای دادن امتیاز را نشانه ای از تلاش برای سپردن سرنوشت نهایی مذاکرات به آخرین ساعات این دور از مذاکرات معرفی کرده است.

از این مقام ارشد ناشناس چنین نقل شده که محدودیت ها و فشارهای قانونگذاران آمریکایی، دولت اوباما را به خاطر مذاکرات جاری در منگنه قرار داده و از این رو، مذاکره کنندگان باید امتیاز قابل توجهی کسب کنند تا با استناد به آن، مخالفان خود در کنگره را نسبت به سیاست خود در قبال ایران در عرصه هسته ای قانع نمایند.

11:51- ایتارتاس گزارش داد، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: نمایندگان شرکت «روس‌اتم» این هفته به مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین  می پیوندند. تیم ما، همه کارشناسان و همه متخصصان در تمام مدت مذاکرات اینجا خواهند ماند. نمایندگان شرکت دولیت روس اتم نیز هفته جاری به ما خواهند پیوست. معتقدیم مشارکت و همراهی روسیه ملموس است و پیشرفت به سمت توافق را تسریع می کند. با این حال تلاش های عظیمی همچنان باید انجام شود.

وی گفت: من باید برای شرکت در نشست کشورهای عضو بریکس در برزیل که طی روزهای 15 تا 17 جولای [24 تا 26 تیر ماه] برگزار می‌شود وین را ترک کنم. شرکت روس اتم پیمانکار  ساخت نیروگاه بوشهر است که بر اساس آخرین اخبار قرار است 2 واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر را نیز این شرکت بسازد.

 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
1392/10/20:پایان مذاکرات آ.عراقچی با اشمیت در ژنو...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با «وین ۶»؛ آغاز نشست اشمیت و عراقچی برای نگارش متن توافقنامه جامع



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات وین

 اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با سومین روز «وین ۶»؛
آغاز نشست اشمیت و عراقچی برای نگارش متن توافقنامه جامع

شب گذشته علی عراقچی، مذاکرات دو روز نخست را، فرصت ارزیابی طرفین از مواضع هم تعبیر کرد و اعلام نمود امروز نگارش ادامه متن توافق نامه نهایی آغاز خواهد شد؛ متنی که به گفته او، همچنان پرانتزها در آن به همان وضعیت سابق وجود دارد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان درباره این پرانتزها در انتهای دور پنجم مذاکرات وین گفته بود که تعداد پرانتزها از جملات بیشتر است.

دومین روز از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در شرایطی با برگزاری نشست ایران و 5+1 آغاز شد که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پیام ویدئویی که عصر روز گذشته منتشر شد، عوارض استفاده از تاکتیک امتیازگیری در لحظات پایانی مذاکرات را یادآوری شد؛ پیامی که مشابه آن پیش از این در جریان نشست ژنو 3 منتشر شده بود.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم این مذاکرات که طولانی‌ترین، پیچیده‌ترین و نفس گیرترین دور مذاکرات خواهد بود، علاوه بر کار بر روی ادامه متن توافق نهایی، مذاکرات سنگینی را برای رسیدن به راه‌حل‌هایی دوجانبه در راستای حل اختلافات بر سر موارد قرار گرفته در پرانتزها در دستور کار خواهند داشت.

در این دور از مذاکرات علاوه بر وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، قرار است ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نمایندگی کشورش را در گروه ۱+۵ بر عهده دارد و وانگ چون مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امورخاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

شب گذشته علی عراقچی، مذاکرات دو روز نخست را، فرصت ارزیابی طرفین از مواضع هم تعبیر کرد و اعلام نمود امروز نگارش ادامه متن توافق نامه نهایی آغاز خواهد شد؛ متنی که به گفته او، همچنان پرانتزها در آن به همان وضعیت سابق وجود دارد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان درباره این پرانتزها در انتهای دور پنجم مذاکرات وین گفته بود که تعداد پرانتزها از جملات بیشتر است.

 

21:38- سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیترش نوشت: کارشناسان ایران و 1+5 روزهای شنبه و یکشنبه کار بر روی جزئیات متن توافق‌نامه جامع هسته‌ای را ادامه می‌دهند. در حال حاضر هنوز آقای عراقچی و خانم اشمیت در حال مذاکره بر روی جزئیات متن توافغق‌نامه هستند و پس از اتمام کار کارشناسان بر روی جزئیات متن توافق‌نامه، آقای «ظریف» وزیر امور خارجه ایران و خانم «اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با هم دیدار و میزان پیشرفت حاصله را ارزیابی خواهند کرد.

19:16- رویترز گزارش داد، یووال اشتاینیتز وزیر امور راهبردی اسرائیل امروز جمعه ادعا کرد انتظار نمی‌رود ایران و گروه 1+5 بتوانند تا مهلت 20 جولای به توافق جامع دست یابند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند در کمتر از سه هفته  طرفین به توافق برسند، گفت: برآورد من این است که آنها نمی‌توانند به توافق برسند. تصور می‌کنم ایرانی‌ها دارای موضع خیلی سختی هستند.

17:12- در ادامه رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین در خصوص توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع)، نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلنا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای لحظاتی پیش آغاز شد.

17:03- وال‌استریت ژورنال در مطلبی به سختی دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و غرب اشاره کرده است.  نویسنده در این مطلب تاکید کرده است که کسی انتظار ندارد ایران و شش قدرت جهانی به راحتی به یک توافق جامع دست یابند.

همیشه مشخص بود که سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌ها به مراحل پایانی منتقل شده و اختلافات اصلی میان ایران و غرب تا نزدیک شدن به مهلت تعیین شده در 20 جولای باقی خواهد ماند و با نزدیک شدن به مقطع زمانی حساس طرفین به‌ خوبی متوجه منظور یکدیگر شوند. از همین رو نتیجه‌گیری تنها بر اساس اتفاقات هفته اخیر بسیار کودکانه خواهد بود.


15:28- دیدار سید عباس عراقچی با ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا پایان یافت.

14:51- برای ادامه گفت وگوها در رابطه با نگارش توافق جامع ایران و 1+5، سید عباس عراقچی با ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. این دیدار دقایقی قبل در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

14:30- در ادامه رایزنی‌های دو روز گذشته و در آستانه از سرگیری نگارش متن توافقنامه جامع ساعتی پیش سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رایزنی دوجانبه پرداخت.

14:00- ایران در گزارش 4 صفحه‌ای که به ضمیمه نامه نمایندگی دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تقدیم معاون مدیرکل آژانس شده است، ضمن پاسخگوئی به برخی از بندهای گزارش آخر مدیرکل آژانس در مورد اجرای پادمان در ایران، از افشای اطلاعات محرمانه هسته ای کشور در گزارش های مذکور انتقاد کرد و تحقیقات سریع آژانس در رابطه درز اطلاعات در داخل دبیرخانه آژانس به رسانه ها و آژانس های خبری غرب را درخواست کرد.

13:45- وانگ چون، مدیرکل بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین که سرپرستی هیأت مذاکره‌کننده چینی در 1+5 را برعهده دارد اعلام کرد که، پکن برای دستیابی به یک توافق برد- برد کمک می‌کند. چین برخی پیشنهادهایی را برای حل اختلاف‌نظرها با خود در این مذاکرات به همراه آورده است. چین در این مذاکرات تنها یک هدف دارد و آن کمک به همه طرف‌های مذاکره‌کننده برای دستیابی به یک توافق برد- برد دوطرفه، متعادل و بی‌طرف است.

13:15- سرگئی ریابکوف در مصاحبه با روزنامه کامرسانت گفت: با وجود پیشرفت فعلا ناچیز، مذاکرات ماه ژوئن و دور فعلی که در دوم ژوییه آغاز شده با دورهای قبلی فرق دارند و این فرق این است که نوعی انرژی ساکن ذخیره شده باید با تعامل آزاد شده و به انرژی جنبشی تبدیل شود. اکنون هم اراده سیاسی شرکت‌کنندگان و هم نوعی نگرانی به این خاطر احساس می‌شود که شاید توافق حاصل نشود و این نیز نشانه خوبی است. فکر می‌کنم در نهایت تمام این عوامل و هم‌چنین تجربه مذاکره‌کنندگان شرکت کننده از طرف ایران و از طرف1+5، امکان خواهد داد، به‌موقع در این کار توفیق حاصل شود. اگرچه وقت کمی باقی مانده، اما فرصت و شانس وجود دارد.

13:10- صدای روسیه گزارش داد، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد تهران پس از توافق با گروه  1+5  و تبعیت از رژیم منع گسترش قادر خواهد بود تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود را تولید کند.

نماینده آمریکا همچنین اعلام کرد که در صورت لزوم ایران می‌تواند برنامه غنی‌سازی مورد نیاز خود برای تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود را داشته باشد اما این مساله تنها پس از اجرای توافق با شش قدرت جهانی و در مطابقت با قوانین و الزامات معاهده منع گسترش  صورت خواهد گرفت.

 

13:01- در ادامه رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده ایرانی با اعضای 1+5 و همچنین در راستای نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای قرار بود که سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ساعت 12 امروز جمعه) با یکدیگر به رایزنی بپردازند که این دیدار با توافق دو طرف و به منظور انجام رایزنی‌های داخلی بیشتر به تعویق افتاد.


این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک