اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لحظه به لحظه با دهمین روز «وین ۶»؛ کاهش پرانتزهای اختلاف متن پیش نویس توافق‌نامه جامع



اخبار,مذاکرات هسته‌ای

اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با دهمین روز «وین ۶»؛

کاهش پرانتزهای اختلاف متن پیش نویس توافق‌نامه جامع

برخی منابع خبری گزارش دادند هیات‌های مذاکره کننده ایران و کشورهای 1+5 می خواهند از همه فرصت های باقی مانده برای رفع اختلاف ها و دستیابی به متن مشترک توافق نهایی بهره ببرند. تا این زمان از تعداد پرانتزهای متن پیش نویس توافق نهایی کاسته شده و مذاکرات برای پاک کردن سایر پرانتز ها ادامه دارد...

آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامهدهمین روز از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در شرایطی با نشست معاونین محمدجوادظریف و کاترین اشتون آغاز شد که حضور وزرای خارجه 5+1 به استثنای لاوروف وزیرامورخارجه روسیه قطعی به نظر می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم، مذاکرات تخصصی و بسیار پیچیده را در طولانی‌ترین دور این مذاکرات پشت سر می‌گذارند و با دستور کار نگارش توافق‌نامه و بحث و گفت‌و‌گو برای رسیدن به راه‌حلی همه‌جانبه‌نگر برای نقاط مورد اختلاف، مذاکرات استمرار یافته است.

در این دور از مذاکرات که از روز چهارشنبه یازدهم تیر ماه آغاز شد، افزون بر وندی شرمن، قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نمایندگی کشورش را در گروه ۱+ ۵ و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در سومین روز مذاکرات و پس از نشست‌های متعدد دو و چندجانبه، عباس عراقچی و هلگا اشمیت، معاونین ظریف و اشتون، وارد نگارش متن توافق نهایی یا‌‌‌‌ همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که در روز سوم‌، هفت ساعت و نیم ‌تا واپسین ساعات روز جمعه ادامه داشت و تقریباً بخش عمده روز چهارم نیز متمرکز بر آن بود و هم اکنون در روز پنجم نیز در حال پیگیری است.

ناظران برقراری نشست‌های نگارش و استمرار این را دلیلی بر پیشبرد مذاکرات می‌دانند؛ اما در مقابل موارد قرار گرفته در پرانتز ـ که ظاهراً چشمگیر است ـ گواه اختلافات متعددی است که کار را برای رسیدن به توافق نهایی دشوار می‌کند و در این شرایط طرف غربی باید تصمیم‌ دشواری بگیرد و در قبال انعطاف عمل طرف ایرانی، از برخی خواسته‌های غیرمنطقی‌اش بگذرد.

در روز پنجم مذاکرات، طرفین مذاکره در حال مشورت داخلی بودند و عصر روز پنجم، هلگا اشمیت و عباس عراقچی با هم گفت‌و‌گویی دو ساعت و نیمه ‌داشتند. در روز ششم مذاکرات، نشست‌های کار‌شناسی در سایه دیدار محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون برگزار ‌و روز هفتم نیز عراقچی و اشمیت برای نگارش ادامه توافق نامه رایزنی کردند و ظریف و اشتون نیز دیدارهایی داشتند.

در این میان، بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر اعلام این سیاست‌ها در روند مذاکرات با ۵+۱ از مسائلی است که گویا از امروز و در روند مذاکرات ارزیابی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند؛ البته نخست از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنانشان تأکید کردند: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آن‌ها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ایشان مسأله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل، تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان پذیر نیست. آن‌ها درباره تأسیسات فردو می‌گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

در پایان روز هفتم مذاکرات، محمدجوادظریف از توافق طرفین بر سر 50 درصد متن توافق جامع سخن به میان آورد و حتی برخی منابع غربی امروز صبح از توافق بر سر ۱۰۰ درصد کلیات متن توافق نامه نهایی و مذاکرات درباره جزئیات مورد اختلاف خبر دادند.

در روز هشتم سفر وزرای امور خارجه شش کشور طرف مذاکره با ایران به وین قطعی شده و در روز هشتم مشخص شد که جان کری به همراه وزرای خارجه پنج کشور دیگر برای مذاکره راهی وین می‌شود.

در روز نهم مذاکرات همزمان با نگارش برخی جزئیات پیش نویس توافق‌نامه نهایی و برگزاری نشست‌های دو و چند جانبه میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان، جزئیات دقیق‌تری از انگیزه حضور وزرای امورخارجه 1+5 اعلام کردند.

بر این اساس مشخص شد در این حضور متن توافق نامه قطعیت نخواهد یافت و به واسطه پیشرفت نسبی مذاکرات علی رغم برخی اختلافات، قرار است مذاکرات در سطح بالاتری پی گرفته شود و در نهایت اگر نیاز به تصمیم حتی در سطح بالاتری بود، وزرای خارجه به پایتخت‌هایشان بازگردند و در صورت دستیابی به نقطه نظرات نزدیک به هم، مجدداً در واپسین روزهای باقی مانده تا 20 جولای راهی وین شوند.


21:09- نشست معاونان و کارشناسان ایران و 1+5 که از ساعت 15 و 30 دقیقه بعد از ظهر جمعه در هتل کوبورگ با دستور کار رایزنی برای نگارش متن پیش نویس توافق مشترک جامع برگزار شد، لحظاتی قبل پایان یافت.

19:30- بیش از 20 نفر از ماموران امنیتی آمریکا در آستانه سفر جان کری به اتریش چندین ساعت در دو روز گذشته مرکز رسانه ای مذاکرات وین 6 را به لحاظ حفاظتی بررسی کردند. این ماموران در حالی که یکی از کارمندان وزارت خارجه اتریش انها راهمراهی می کرد از یکایک سالن های مرکز رسانه ای اتریش ( آستریا سنتر) اعم از سالن اصلی و سالن ها و اتاق های جنبی بازدید و آن را بررسی کردند.

19:05- برخی منابع خبری گزارش دادند هیات‌های مذاکره کننده ایران و کشورهای 1+5 می خواهند از همه فرصت های باقی مانده برای رفع اختلاف ها و دستیابی به متن مشترک توافق نهایی بهره ببرند. تا این زمان از تعداد پرانتزهای متن پیش نویس توافق نهایی کاسته شده و مذاکرات برای پاک کردن سایر پرانتز ها ادامه دارد.

18:35- رویترز گزارش داد؛ ایران گام‌های مقدماتی را برای راه‌اندازی تأسیسات تبدیل اورانیوم برداشته است. این تأسیسات بر اساس تعهدات ایران در توافقنامه موقت ژنو ساخته می‌شوند.
در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین ادامه دارد این گام نشان می‌دهد که ایران به یکی دیگر از تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک [توافقنامه موقت هسته‌ای] پایبند است.

17:34- رایزنی‌های عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای که صبح به مدت سه ساعت به منظور تدوین ادامه متن پیش نویس توافقنامه جامع در جریان بود، دقایقی پیش در سطح معاونان ظریف و اشتون و کارشناسان از سر گرفته شد.

17:20- خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشته «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا باید با وسیع‌تر کردن پیشنهادات به ایران تلاش کند قفل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را بشکند. 

علی واعظ، از تحلیلگران ارشد گروه بین‌المللی بحران به این خبرگزاری آمریکایی گفت: «در صورتی که قرار است کری کمکی به بیرون آمدن از این بن‌بست کند باید به جای تلاش برای کاستن از شکاف‌های غیرقابل حل بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران، گزینه‌هایش را افزایش دهد. هر دو طرف می‌دانند که اعلام شکست هزینه‌هایی واقعی در پی دارد.»


17:15- قرار است تا ساعتی دیگر این مذاکرات به طور همزمان در دو سطح معاونان وزیران خارجه و کارشناسی در هتل کوبورگ ادامه یابد.

16:55- مایکل مان، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تلاش ما این است که فاصله نظرها را از یکدیگر کم کنیم و همانطور که می دانید امروز ۱۱ ژوئیه است و ما تا بیستم این ماه برای این کار وقت داریم.

مان در مورد حضور وزرای خارجه در وین گفت: همانطور که پیشتر کاترین اشتون در این باره فکر کرده بود، تصمیم گرفت از وزرای خارجه ای که می توانند این آخر هفته به شهر وین بیایند، درخواست کند تا برای بررسی آنچه تا کنون در مذاکرات انجام شده، این سفر را انجام دهند. تا اینجای کار نمی دانیم که کدامیک از وزرای شش کشور می توانند به وین بیایند اما مطمئنا آنهایی که نمی توانند بیایند در جریان امور قرار خواهند گرفت. برنامه این است که آنها به وین بیایند تا با یکدیگر گفت‌وگو کنند و درصورت تمایل گفتگوهایی با آقای ظریف داشته باشند.

وی حضور وزرای خارجه در وین را بسیار مفید خواند و در مورد پیشرفت در نگارش متن توافق هسته ای گفت: همانطور که می دانید کار تدوین پیش نویس از ماه ژوئن آغاز شده و ما الان اواسط ژوییه هستیم، الان هم بیش از یک هفته از این دور گذشته و کار فشرده برای تدوین ادامه دارد. مطمئنا پیش نویسی وجود دارد اما در این مرحله از مذاکرات مسلم است که پرانتزها و جاهای خالی ای در متن وجود دارد و تلاش ما این است که فاصله نظرها را از یکدیگر کم کنیم و همانطور که می دانید امروز ۱۱ ژوئیه است و ما تا بیستم این ماه برای این کار وقت داریم و مصمم به سوی آن پیش می رویم.


16:46- جلسه ظهر جمعه مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران با هلگا اشمید و استفان کلمنت دقایقی پیش پایان یافت. این جلسه با هدف دستیابی به نقاط مشترک برای متن توافق جامع و در استانه سفر وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی برگزار شد.


15:00- روزنامه دست راستی واشنگتن پست نوشت: غنی‌سازی اورانیوم اصلی ترین موضوع مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای ایران است که هم اکنون در وین پایتخت اتریش در حال برگزاری است. آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش در این مذاکرات از ایران می‌خواهند تا تعداد و خروجی سانتریفیوژهایش را کاهش دهد که در نتیجه زمان آنچه که آنها گریز هسته‌ای ایران برای ساخت یک بمب هسته ای می خوانند افزایش یابد. ایران می‌گوید که می تواند توسعه ظرفیت غنی سازی‌اش را به مدت چند سال به تأخیر بیاندازد اما به طور قطع نیازمند تأمین سوخت جایگزین برای راکتور نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر است مذاکره کنندگان ایرانی می‌گویند به دلیل هزینه‌هایی که برای دستیابی به چنین سوختی پرداخته‌اند شامل تحریم‌ها و ترور دانشمندان هسته‌ای‌شان نمی‌توانند به روسیه برای ادامه تأمین این سوخت یا توقف ظرفیت سانتریفیوژهای ایران اعتماد کنند.

واشنگتن پست در جمع بندی این مقاله طولانی ادعا کرده است: ممکن است زمان اجازه دستیابی به توافق در خصوص این مسئله و دیگر موضوعات تا ضرب الاجل 20 ژوئیه را ندهد اما اگر ایران،‌ آمریکا و دیگر کشورها بر سر تأمین سوخت مورد نیاز بوشهر از جایی دیگر (به جز روسیه) توافق و برنامه غنی‌سازی ایران را بر تحقیق و توسعه متمرکز کنند، به نفع همگان خواهد بود.

14:37- خبرگزاری فرانسه گزارش داد، باراک اوباما در تماس تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که آمریکا توافقی را که تضمین نکند برنامه هسته‌ای ایران کاملا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند نخواهد پذیرفت.

آنها همچنین در این گفت‌وگو تلفنی در مورد حملات نظامی اسرائیل علیه نوار غزه و جنگ میان اسرائیل و گروه حماس گفت وگو کردند. اوباما در صحبت‌های خود از طرف‌های درگیر خواست تا به تشدید این درگیری دامن نزنند.


14:15- ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: جان کری برای دیدار و رایزنی با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر وزرای امور خارجه 1+5 به وین که هم اکنون میزبان مذاکرات هسته ای ایران است سفر خواهد کرد. جان کری این مسئله که آیا می‌تواند پیشرفتی درمورد موضوعات مورد اختلاف، پیشرفتی حاصل شود را بررسی می کند. کری همچنین تمایل ایران برای گرفتن تصمیمات سخت را ارزیابی خواهد کرد. جان کری سپس پیشنهاداتی را درمورد گام‌های بعدی این مذاکرات به باراک اوباما ارائه خواهد داد.

14:10- آریانا طباطبائی، کارشناس مرکز بلفر دانشگاه هاروارد، طی مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی بوستون‌گلوب به تشریح پنج ادعای دروغین کشورهای غربی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخته است. وی می‌نویسد:

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 20 جولای برای نیل به یک توافقنامه نهایی بین غرب و ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور، فهم مواضع دو طرف اهمیت بسیاری یافته است. در اینجا به پنج افسانه درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌شود.

ادعای دروغین 1: رهبر ایران مانع یک توافق مطلوب خواهد شد
دیدگاه غربی‌ها عموما اینگونه است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، پرچمدار تندروها بوده و مانع دستیابی به یک توافق خواهد شد. این دیدگاه فاصله بسیاری از واقعیت دارد. [آیت‌الله] خامنه‌ای، در بسیاری مواقع به عنوان یک عامل تعدیل کننده در قطب‌های متضاد گفتمان داخلی درباره برنامه هسته‌ای، رفتار می کند. وی چندین بار اعلام کرده است که از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کند، و در همان حین به همگان یادآوری کرده است که باید انتظارات خود را پایین نگه دارند. [آیت‌الله] خامنه‌ای با دعوت تندروها به کاهش انتقادات از حسن روحانی، رئیس‌جمهور، و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، راه را برای تیم ظریف هموار می‌سازد تا به دنبال یک توافق بوده، به لغو تحریم‌ها دست یابند و در همین حین مانع از شکست شود.

ادعای دروغین 2: فتوا علیه تسلیحات هسته‌ای دروغین است
تهران می‌گوید که "تولید، ذخیره و استفاده" از تسلیحات هسته‌ای بر اساس قوانین اسلامی ممنوع بوده و اینکه رهبر معظم [انقلاب]، عالی‌ترین مقام کشور، در این باره فتوایی صادر کرده است. بسیاری در کشورهای غربی اعتبار و کارآمدی چنین فتوایی را مورد سؤال قرار داده‌اند. اما این فتوا می‌تواند جهت نیل به هدفی کلیدی در مذاکرات به کار رود. گفتمان جایگزینِ پذیرش نمی‌شود و اعتماد بدون راستی‌آزمایی ایجاد نمی‌شود اما فتوا می‌تواند یک ابزار اعتمادساز دیگر باشد. این فتوا و تکرار آن توسط مقامات دینی مختلف و سیاستگذاران ایرانی عدول ایران از آن را بسیار سخت می‌سازد. بیش از یک دهه تکرار اینکه چیزی ممنوع است، سپس نقض این ممنوعیت، هزینه سیاسی بسیاری داشته و منجر به مشروعیت‌زدایی نظام از داخل خواهد شد.

ادعای دروغین 3: ایران صرفا می‌خواهد در برابر جامعه بین‌المللی ایستادگی کند
نگرانی‌های ایران اغلب به عنوان نمودهای عدم پایبندی این کشور به تعهداتی که بر اساس الزامات بین‌المللی دارد، رد می‌شوند. علی اصغر سلطانیه، سفیر سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، اخیرا اعلام کرده است که ایران می‌توانست پس از انقلاب اسلامی سال 1979 از معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بیرون آید. این امر با توجه به تغییر ماهیت نظام قابل فهم و طبیعی بود. در آن زمان بسیاری کشورها به این معاهده نپیوسته بودند. اما ایران تصمیم گرفت عضو این پیمان باقی بماند. به گفته سلطانیه، تهران بعدها تمایل خود را برای همکاری با آژانس در زمینه برنامه همکاری‌های فنی اعلام کرد. ایران به دنبال ایستادگی در برابر جامعه  بین‌المللی نیست بلکه نگرانی‌های مشروعی دارد که باید به آنها پرداخته و یا حداقل به رسمیت شناخته شده و فهمیده شوند.

ادعای دروغین 4: ایران به انرژی هسته‌ای نیاز ندارد
یقینا تندروهای غربی عقاید یکسانی با انقلابی‌های ایرانی در ده‌های 1970 و 1980 نداشتند، اما هر دو گروه کارآیی برنامه هسته‌ای را برای یک "ابرقدرت انرژی" زیر سؤال می‌بردند. در حالیکه اکنون انقلابیون ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه انرژی هسته‌ای ضروری است، منتقدین غربی هنوز هم بر این باورند که این گونه نیست. ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفتی و دومین ذخایر گازی جهان است. بنابراین تنها دلیل برنامه هسته‌ای ایران را باید در جاه‌طلبی‌های نظامی این کشور جستجو کرد. اما، همانگونه که سایر ابرقدرت‌های انرژی جهان (شامل برخی همسایگان ایران) نشان داده‌اند، ذخایر فراوان نفت و گاز دلیلی برای عدم پیگیری سایر منابع انرژی نیستند. تمام کشورها به دنبال متنوع‌سازی [منابع انرژی] هستند. اما ایران برنامه‌های دیگری داد که فراتر از انرژی هسته‌ای هستند؛ مباحث مرتبط با تولید ایزوتوپ‌های پزشکی چندین بار تاکنون مطرح شده‌اند. یکی از حوزه‌هایی که به آن کمتر پرداخته شده است، فرایند آب‌شیرین‌کنی است، فرآیندی که ایران باید با در نظر گرفتن وضعیت فزاینده کمبود آب، بیشتر بدان توجه نماید. همانگونه که سلطانیه بیان کرده، ایران از مدت‌ها پیش برای این فرایند برنامه دارد. این کشور قراردادی با ژاپن برای احداث تأسیسات آب‌شیرین کنی در مجاورت رآکتور هسته‌ای بوشهر امضاء کرده است.

ادعای دروغین 5. برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای سایر دولت‌ها منطقه است
این عقیده درست است، اما نه بنا به دلایلی که مقامات آمریکایی بیان می‌کنند. بسیاری از دولت‌های منطقه، بالاخص آنهایی که انتقادات رسایی از برنامه هسته‌ای ایران دارند، نه از چشم‌انداز برنامه هسته‌ای ایران بلکه از نزدیکی بین این کشور و کشورهای غربی نگران شده‌اند. انزوای سیاسی و اقتصادی به کشورهایی چون عربستان سعودی که نگران از دست رفتن پیوندها و امتیازات نظامی، اقتصادی و سیاسی با آمریکا هستند، کمک کرده است. بهرحال، ایران و آمریکا تا پیش از سال 1979، دارای روابط نزدیکی بودند و با توجه به اینکه دو کشور دارای مشترکات زیادی هستند، می‌توانند بار دیگر روابط بین خود را احیاء‌ کنند.

13:55- 344 عضو مجلس نمایندگان آمریکا که تقریباً 80 درصد اعضا را تشکیل می‌دهند روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به وی گفتند که اگر خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از یک توافق هسته‌ای است باید بیش از گذشته به خواسته‌های کنگره توجه کنند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری المانیتور به نظر می‌آید این مقامات آمریکایی درحالی که به پایان ضرب‌الاجل برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی نزدیک می‌شویم چنین درخواستی را از اوباما مطرح کرده‌اند.

بر اساس این گزارش چند سناتور آمریکایی به رهبری رابرت منندز، سرپرست کمیته روابط خارجه سنا در ماه ژانویه طرحی را به منظور تحریم های جدید علیه ایران ارائه دادند که 60 سناتور از آن حمایت کردند. این طرح با مخالفت کاخ سفید مواجه شد و باراک اوباما گفت که می‌تواند روند مذاکرات هسته‌ای ایران را تخریب کند. از آن زمان تاکنون اعضای مجلس سنا و نمایندگان تعدادی طرح را ارائه دادند تا نقش کنگره را در مذاکرات بیشتر کنند آنها از دولت آمریکا می خواهند که در صورت توافق با ایران با کنگره مشورت کند و این کنگره است که باید برای لغو و یا کاهش تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کند.

المانیتور در ادامه آورده است: نامه روز پنجشنبه اعضای مجلس نمایندگان نشان دهنده یک رویه متفاوت از آنها است که مشخص می‌کند قانونگذاران معتقدند حرف آخر را باید در مورد لغو تحریم‌های ایران به ویژه در حوزه صادرات نفت بزنند. در این نامه آمده است از آنجایی که تصمیمات بسیار بزرگ و مهمی قرار است در مورد امنیت ملی گرفته شود لازم است که همکاری‌های بیشتری میان کنگره و دولت انجام شود و هرگونه لغو تحریم‌های کنونی علیه ایران باید با تأئید کنگره باشد.

ادرویس سرپرست روابط خارجی مجلس نمایندگان که این نامه را قرائت می‌کرد، مدعی شد بسیاری از تحریم‌های ایران نه تنها با فعالیت های این کشور در زمینه سلاح‌های هسته‌ای مرتبط است بلکه با پیشرفت این کشور در حوزه‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای گنجانده نشده نیز ارتباط دارد.

همچنین در این نامه ادعا شده است تقریباً تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران با برنامه موشک بالستیک این کشور نیز مرتبط است. به علاوه بسیاری از این تحریم‌ها با هدف محدود کردن معاملات بانکی ایران که در فعالیت‌هایی چون پولشویی، حمایت از تروریسم و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی مشارکت دارند انجام شده است.


13:40- در حالی که تقریباً همه وزاری خارجه به وین خواهند آمد، خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد «ولادیمیر ورونکوف» نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه اعلام کرد «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور، در نشست روز یکشنبه وزیران خارجه گروه 1+5 که روز یکشنبه در پایتخت وین برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به دلیل همراهی رئیس‌جمهور این کشور در سفر به آمریکای لاتین به وین سفر نخواهد کرد. وزیر خارجه چین نیز احتمالا در مذاکرات روز یکشنبه حاضر نخواهد بود. تاکنون حضور وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان در وین قطعی شده و این مقامات روز یکشنبه آتی نشستی با حضور کاترین اشتون برگزار خواهند کرد.

13:33- نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیأت‌های ایران و 1+5) آغاز شد. این نشست با دستور کار نگارش ادامه متن توافق‌نامه قرار بود عصر روز گذشته برگزار شود که به امروز صبح موکول شد.

این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود
اخبار سیاست خارجی  - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
دوشنبه22تیر؛گزارش لحظه به لحظه از وین گفتگودر وقت اضافه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با سومین روز «وین 5»؛ ظریف: از امروز نگارش متن توافق تقریبا شروع شده است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,نشست عراقچی و اشمیت


اخبار سیاست خار جی - لحظه به لحظه با سومین روز «وین 5»؛
ظریف: از امروز نگارش متن توافق تقریبا شروع شده است

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: (Joint comprehensive plan of action) «برنامه جامع اقدام مشترک»، این اسم توافقنامه هست که تاکنون درباره آن توافق شده است که البته آغاز نگارش توافق به مفهوم تفاهم در همینه زمینه‌ها نیست. از امروز تقریبا نگارش متن توافق با مقدارى کندى آغاز شده است البته این به این معنا نیست که درباره مفاهیم به تفاهم رسیده‌ایم و هنوز اختلافات بسیار اساسى است.

سومین روز از پنجمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، با نشست‌ عراقچی و اشمیت معاونین ظریف و اشتون در شرایطی آغاز شد که در پایان روز دوم، احتمال آغاز نگارش توافق‌نامه در روز پیش رو با اظهارنظرهای طرفین گفت و گو افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به مذاکره می‌پردازند.

پس از دو روز مذاکرات در دور پنجم، اظهارنظرهای شب گذشته طرفین ایرانی و غربی، حکایت از احتمال بالای آغاز نگارش متن توافق نامه نهایی داشت و مانع پیش رو بر سر راه آغاز نگارش را یک یا دو اختلاف نظر خوانده بودند که با رفع آنها، آغاز نگارش توافق نامه متحمل ترین اتفاق روز سوم خواهد بود اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟

 

22:58: وزیر امورخارجه کشورمان در مراسم تجلیل از پزشكان ایرانی و اتریشی معالج جانبازان جنگ تحمیلی گفت: مردم ایران هرگز خاطره همدلی و هم یاری و همراهی مردم دنیا در مقابل با یكی از شدیدترین و وحشیانه ترین آثار سلاح های كشتار جمعی را فراموش نمی كنند. در زمان استفاده صدام از سلاح های كشتار جمعی این جنایت وحشیانه بدون واكنش جدی بین المللی سال ها ادامه داشت و مردم ایران آن را با پوست و استخوان لمس كردند.

وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از دولت ها نه تنها هیچ حركتی در مقابل این جنایت نكردند متأسفانه سرپوش هم گذاشتند و جانیان را همراهی کردند. در آمریكا نیز شاهد بودم پزشكان آمریكایی به یاری مردم ایران شتافتند علی رغم اینكه آمریكا تلاش می كرد بر جنایت صدام پوشش بگذارد.

ظریف تصریح كرد: از آنجا كه سلاح های كشتار جمعی صدام را در شهرهای خود تجربه كردیم، باور داریم هیچ گاه هیچ سلاح كشتار جمعی نباید استفاده و تولید شود و اثری روی صفحه گیتی از این سلاح ها باقی بماند. من امروز از مذاكراتی آمدم كه طرف های مذاكره من ادعای مخالفت با سلاح کشتار جمعی را دارند که در دهه ٨٠ حامی بزرگترین استفاده از سلاح كشتار جمعی بودند. این یكی از تلخ ترین شوخی های روزگار است.

وی ادامه داد: ما به عنوان ملتی كه هیچ گاه در برابر جنایت مرتكب جنایت نشده‌ایم و هـیچ‌گاه تجاوزی علیه دیگری نكرده ایم و دشمنی را با دشمنی پاسخ نداده ایم امروز هم آماده ایم به دنیا ثابت كنیم علی رغم همه دروغ ها و تحریم ها و ایران هراسی ها توسط بدخواهان صلح، ایران از سلاح شیمیایی استفاده نكرده و نخواهد كرد.


21:41: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 که در وین در جریان است گفت که از امروز نگارش متن توافق تقریبا شروع شده است.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: (Joint comprehensive plan of action) «برنامه جامع اقدام مشترک»، این اسم توافقنامه هست که تاکنون درباره آن توافق شده است که البته آغاز نگارش توافق به مفهوم تفاهم در همینه زمینه‌ها نیست.

وزىر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران و پیش از دیدار با پزشکان معالج جانبازان شیمیایى جنگ تحمىلی گفت: بحث‌ها بسیار سخت هستند بعضى مواضعى که توسط 1+5 گرفته مى‌شود کاملا غیرقابل قبول است و امیدواریم با واقع بینى کار را به پیش ببرند. از امروز تقریبا نگارش متن توافق با مقدارى کندى آغاز شده است البته این به این معنا نیست که درباره مفاهیم به تفاهم رسیده‌ایم و هنوز اختلافات بسیار اساسى است. قید تقریبا یعنى اینکه از کلمه اول شروع کنند. از بعضى نکاتى که مورد توافق بیشتر است که امکان این است که چند جمله‌اى را روى کاغذ بیاورند شروع می‌‌کنند. بعد به سراغ مواردى می‌رویم که اختلاف نظر بیشتر است.

وزیر خارجه ایران این موضوع را که آیا توافقى درباره مقدمه متن توافق حاصل شده تایید نکرد.


18:41: دیدار هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران در بعد از ظهر چهارشنبه از سر گرفته شد.


17:57: خبرگزاری انگلیسی رویترز با اشاره به برآوردهای متفاوت کارشناسان طرفین، نوشته است که زمان گریز از موارد اختلاف میان ایران و 1+5 است. یکی از نهادهای امنیتی آمریکا ادعا کرده که ایران می‌تواند ظرف سه ماه یا کمتر مواد لازم برای یک بمب‌ هسته‌ای را جمع‌آوری کند و این در حالی است کارشناسان ایرانی چارچوب زمانی را ۱۸ ماه اعلام کرده‌اند و این نزاع درباره زمان گریز قلب مذاکرات بین تهران و گروه ۱+۵ خواهد بود.

غرب از ایران می‌خواهد که به طرز چشمگیری قابلیت‌ غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش دهد به طوری که تضمین حاصل شود دیگر قادر به تولید بمب هسته‌ای نیست و در عین ایران می‌گوید می‌بایست برنامه غنی‌سازی را به منظور تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه انرژی اتمی گسترش دهد و اتهامات غرب در خصوص اینکه به دنبال برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای است را رد می‌کند.

17:00: رویترز به نقل از یک مقام ایرانی و غربی مدعی شد، مقام‌های ایرانی و غربی امروز چهارشنبه اعلام کردند که جمهوری اسلامی تغییر قابل ملاحظه‌ای را در زمینه کاستن از تعداد سانتریفیوژهای خود اتخاذ نکرده است.

دیپلمات‌های کشورهای طرف مقابل ایران مدعی شده‌اند که موضع ایران در زمینه تعداد سانتریفیوژ‌ها بزرگترین مانع جهت غلبه بر حل این مشکل است. یکی از مذاکره کنندگان این مسئله را «مشکلی بزرگ» خواند. یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: «ایرانی‌ها هیچ اشتیاقی در زمینه قبول پیشنهاد کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها از خود نشان نداده‌اند.»

یک دیپلمات ایرانی نیز با تایید این خبر افزود: آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوای ما خطوط قرمزی را برای مذاکره کنندگان وضع کرده است و این مسئله نباید در مذاکرات مورد بحث قرار گیرند. غنی سازی اورانیوم باید تداوم داشته باشد و هیچ کدام از تاسیسات هسته‌ای ایران برچیده نخواهند شد. آنچه که غرب به ما در زمینه تعداد سانتریفیوژها پیشنهاد داده است همانند یک لطیفه است و قابل قبول نیست. البته مذاکرات به مفهوم تلاش برای غلبه بر مشکلات است و این همان چیزی است که دو طرف در حال انجام آن هستند

16:10: «وانگ چون»، نماینده چین در مذاکرات ایران و 1+5 و مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران در لابی هتل کوبورگ با بیان این که مذاکرات در فضای مثبت و صادقانه‌ای دنبال می‌شود درباره تمدید احتمالی مذاکرات گفت: ما الان درباره این مساله صحبت نمی کنیم. الان فرآیند مذاکرات برای نگارش متن در جریان است.

«چون» درباره دیدار دوجانبه با هیات ایرانی اظهار کرد که ما همواره دیدارهای دو جانبه با ایران و دیگر کشورها داریم. ما درباره همه چیز حتی فوتبال در مذاکرات صحبت می‌کنیم. مذاکرات البته مثل مسابقه فوتبال نیست و دو طرف دنبال بازی برد - برد هستند.

15:13: اعضای گروه 1+5 برای رایزنی داخلی وارد گفت‌وگو شدند. دو طرف تلاش دارند در سومین روز مذاکرات وارد نگارش متن توافق جامع شوند.

15:00: رایزنی فشرده معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که صبح امروز (چهارشنبه) و در دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیأت‌ها) شروع شده بود، پایان یافت. این رایزنی‌ها به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت و با حضور مجید تخت روانچی در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیأت‌ها) برگزار شد.

14:25: سیدحسین موسویان دیپلمات و عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، در گفت وگویی درباره گره باقی مانده از مذاکرات برای رسیدن به مرحله نگارش متن توافق نامه نهایی گفت: گره اصلی در خصوص ظرفیت غنی سازی اورانیوم در ایران است. امریکا و سایر کشورهای مقابل ایران در این مذاکرات اصل غنی سازی در ایران را پذیرفته اند اما اصرار دارند که ظرفیت غنی سازی ایران را در سطح محدودی باشد. اکنون سوال اینجاست که چرا امریکایی ها تا این اندازه به بحث ظرفیت غنی سازی در ایران شک دارند؟ حرف کارشناسان هسته ای در خارج از ایران این است که دستیابی به بمب هسته ای از دو مسیر ممکن است: غنی سازی اورانیوم و آب سنگین اراک.

اکنون امریکا پس از 35 سال مقاومت در برابر دستیابی ایران به هر دو مسیر ساخت بمب ، پذیرفته است که ایران غنی سازی اورانیوم داشته باشد. با اینهمه در شرایطی این اصل در توافقنامه نهایی هم لحاظ خواهد شد که محدودیت هایی در خصوص ظرفیت غنی سازی اورانیوم از سوی ایران پذیرفته شده باشد و عملا امکان ساخت بمب در زمان کوتاه وجود نداشته باشد. مساله دوم این است که اصرار امریکا و اروپا برای اینکه آب سنگین را به آب سبک تبدیل کنیم به این دلیل است که ایران هر دو طریق را در اختیار نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره محدود شدن غنی سازی به پنج درصد گفته است: اگر امروز از غنی سازی 5 درصدی حرف می زنیم نباید تعبیر به عقب نشینی شود چرا که ایران از ابتدا چه در زمانی که آقایان لاریجانی مسئولیت پرونده را بر عهده داشتند و چه زمانی که آقای جلیلی مسئول بودند همواره تاکید داشته است که اگر میله سوخت تهران را در اختیار ما قرار دهید ما نیازی به غنی سازی بالای 5 درصد نخواهیم داشت. ایران برای تمام فعالیت های خود مانند نیروگاه بوشهر به غنی سازی زیر 5 درصد نیاز دارد. استراتژی ایران در حوزه هسته ای هیچ گاه غنی سازی بالای 5 درصد نبوده است. زمانی در روزهای مدیریت آقای جلیلی بود که اروپایی ها با دهان کجی اعلام کردند که میله سوخت مورد نیاز ایران را در اختیارش قرار نمی دهند و بر همین اساس ایران هم برای تامین مسله سوخت مورد نیاز خود به غنی سازی 20 درصد روی آورد. به نظر من ایران در آن زمان کار بسیار درستی هم انجام داد. در همان زمان هم آقای صالحی رسما اعلام کرد که اگر غرب میله سوخت هسته ای را در اختیار ایران قرار دهد ، تهران دست به غنی سازی 20 درصد نخواهد زد. بنابراین اقدام ما برای غنی سازی بالای 5 درصد معلول فشارهای غرب بود و امروز ایران با پذیرش داوطلبانه این مساله هیچ مشکلی ندارد.

13:38: نیکلا ریور مذاکره کننده ارشد فرانسه گفت: دیدار دوجانبه‌ام که اخیرا با ایرانی‌ها داشتم خیلی مفید بود. دیدار دوجانب با تیم ایرانی فقط متمرکز بر موضوع هسته‌ای بوده و موضوع دیگری در این جلسه مطرح نشد.

13:10: گفت‌وگوهای ایران و 1+5 امروز (چهارشنبه) امروز با گفت‌وگوهای فشرده در سطح معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده و هنوز در جریان است.


این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

 

 اخبار سیاست خارجی - تابناک