اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لب تشنه‌هایی که خانه‌‌شان را آب برد



اخبار,اخباراجتماعی,سیلاب , جیره بندی آب


 اخبار اجتماعی - لب تشنه‌هایی که خانه‌‌شان را آب برد

شهرستان رابر به دلیل شرایط اقلیمی به بهشت کرمان شهرت دارد اما در حالی چند روز قبل بروز سیلاب دو هزار خانه در این شهرستان را دچار آبگرفتگی کرده که مردم این شهر با جیره‌بندی آب آشامیدنی مواجه هستند.

به گزارش مهر، شهرستان رابر در غرب استان کرمان به همراه شهرستان بافت از اقلیمی کاملا متفاوت از اقلیم بیابانی شمال و شرق استان کرمان دارند.

شهرستان رابر منطقه سرسبز و خوش آب و هوا و مملو از جنگل‌های انبوه میوه‌های وحشی و دره‌ها و رودخانه‌های جاری در آنها است شهرستان بافت نیز چهره‌ای همچون رابر دارد این دو شهرستان پهناور از جمله زیباترین و سرسبزترین مناطق جنوب شرق استان کرمان هستند که هزاران هکتار جنگل و ده‌ها رودخانه را در خود جای داده اند.

طبق اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان شهرستان‌های رابر و بافت همچنین پرباران‌ترین شهرستان‌های استان کرمان طی سال جاری آبی بوده اند و این آمار در سال گذشته نیز روی داده است و بارندگی‌ها در قالب برف و باران مردم این شهرستان‌ها را در طول زمستان سال گذشته غافلگیر کرد و مدتها چندین روستا را در محاصره سیل قرار داد همچنین سرچشمه بزرگترین رودخانه استان کرمان یعنی هلیل رود نیز در این شهرستانها قرار دارد.

اما در استان کرمان که مطابق اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان دارای وضعیت قرمز منابع آبی است و هر لحظه امکان جیره‌بندی آب در شهر کرمان به‌عنوان پر جمعیت‌ترین شهر جنوب شرق کشور است تنها همین دو شهرستان دچار جیره‌بندی آب شده‌اند و به این ترتیب با وجود اینکه بیشترین باران در این مناطق می‌بارد اما در گذشته پیش‌بینی‌های لازم برای تکمیل طرح‌های تامین آب این دو شهرستان به خوبی صورت نگرفته است.

چند سال قبل پس از کاهش شدید منابع آبی، سد بافت بر روی روخانه صفار رود با هدف تامین آب شهرستان‌های بافت و رابر و شهر بزنجان احداث شد اما تصفیه خانه سد بافت به دلیل کمبود بودجه هنور راه اندازی نشده است.

این خبرگزاری پیش از این در خصوص بروز جیره‌بندی آب بافت و رابر هشدار داد اما در نهایت کمبود اعتبار و کندی اجرای طرح تصفیه خانه بافت که به دلیل کم کاری در سالهای گذشته روی داده است دامان مردم را گرفت.

جیره بندی آب در رابر و بافت در حالی روی داده است که تنها چند روز قبل بارندگی شدید در این شهرستان پر باران موجب جاری شدن سیل در رابر و بافت شد و طبق گفته معاون وزیر کشور این سیل 250 میلیارد ریال خسارات در بخشهای مختلف به جای گذاشت.

سیل و خشکسالی دو چهره شهرستان رابر
طبق اعلام معاون عمرانی استاندار کرمان در خصوص این سیل هزار و 500 خانه در رابر و 50 خانه در بافت خسارات دیده‌اند و دو نفر جان باختند که سهم هر شهرستان از این حادثه یک نفر بود.

جواد کامیاب در گفتگو با مهر ضمن بیان این آمار، گفت: کشاورزی، راه، مسکن، آب آشامیدنی، معابرشهری و مناطق عشایری و برق بیشترین آسیب را در این سیل دیده‌اند.

در این خصوص نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون جیره‌بندی آب در رابر و بافت مهمترین مسئله این شهرستان است.

علیرضا منظری توکلی در گفتگو با مهر اظهارداشت: سیل رابر خسارت‌هایی را در این شهرستان به جای گذاشت اما سوال اینجاست که چرا در شهرستان‌های پر آب رابر و بافت مشکل تامین آب شرب وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق پیگیری‌های صورت گرفته کار بر روی تصفیه خانه آب سد بافت ادامه دارد و اینگونه تصور می‌شود که با اختصاص 7 میلیارد تومان برای حل مشکل آب رابر و کار و تلاش بر روی تصفیه خانه تا پایان شهریور ماه مشکل آب رابر حل می‌شود.

این گفته نماینده رابر، بافت و ارزوئیه در حالی گفته می‌شود که پس از تمام فصل تابستان و کاهش مصرف آب خود به خود مشکل تا تابستان سال آینده حل می‌شود و اتمام بحران آب در این شهرستان‌ها تنها منوط به پایان عملیات احداث تصفیه خانه سد بافت است.

تصفیه خانه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
معاونت طرح و توسعه شرکت  آب منطقه‌ای استان کرمان در خصوص وضعیت رابر به مهر می‌گوید: قرار است آب این شهرستان از طریق سد بافت تامین شود و تامین این آب منوط به راه اندازی تصفیه خانه آب شرب است.

مهدی ایزدی می‌گوید: که کار ساخت تصفیه خانه 90 درصد پیشرفت دارد و پس از اتمام می‌تواند 120 لیتر آب در ثانیه را تامین کند و دلیل کندی اجرای این طرح هم تنها کمبود منابع اعتباری بوده است.

وی مسئله دیگری را نیز مطرح می‌کند و آن استقلال آب رابر از بافت پس از احداث سد امیرتیموری است و پس از آن تصفیه خانه آب رابر به صورت مستقل احداث می‌شود.

این طرح‌ها و پروژه‌های اجرا نشده در حالی به مردم رابر وعده داده می‌شود که عملا مردم این شهر هم اکنون در طول روز ساعت‌ها با قطعی آب مواجه هستند و در سایر ساعت‌ها نیز افت فشار آب مردم را با مشکل مواجه کرده است مردم بافت نیز هر چند کمتر اما با همین مشکل دست به گریبان هستند.

چاه‌های آب با کاهش شدید آب مواجه هستند
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص می‌گوید: برای تامین آب این دو شهر و حل مشکل جیره‌بندی آب باید تصفیه خانه بافت راه‌اندازی شود.

محمد طاهری گفت: برای تامین آب این دو شهر سدی بر روی صفارود احداث شده و شرایط برای تامین آب مورد نیاز مردم در بخش شرب مهیا است و تنها باید تصفیه خانه آب سد بافت راه اندازی شود.

وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل کمبود منابع آبی در این منطقه شاهد جیره‌بندی آب هستیم و تا زمان راه اندازی تصفیه خانه از مردم می‌خواهیم نهایت صرفه جویی را انجام دهند.

طاهری افزود: جیره‌بندی نیز تنها راه برای مدیریت مصرف آب در این دو شهرستان است.

وی گفت: هم‌اکنون آب این دو شهرستان از چاه‌های آب و منابع زیر زمینی دشتهای اطراف تامین می‌شود که این چاهها نیز با کمبود جدی آب مواجه هستند.

فرماندار رابر نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون آب مورد نیاز این شهرستان‌ها از چاه‌های آب دشت آب تامین می‌شود.

علیجان سلیمانی بیان کرد: آب این دو شهرستان به وسیله 13 چاه و همچنین از ارتفاعات رابر تامین می‌شود.

وی گفت: سعی ما تسریع در زمینه راه اندازی تصفیه خانه آب رابر است و امیدواریم در اسرع وقت مشکل آب رابر برطرف شود.

امیدواریم فاز نخست تصفیه خانه در سال جاری به بهره‌برداری برسد
فرماندار رابر تصریح کرد: به زودی فاز نخست تصفیه خانه بافت طی تابستان سال جاری افتتاح شود.

وی افزود: کمبود بارندگی در دشت آب موجب شده است سطح آبهای زیر زمینی افت کند و همین مسئله دبی چاههای آب را کاهش داده است.

سلیمانی ادامه داد: برای حل بحران چند حلقه چاه برای تامین آب اختصاص یافته است اما کمبود آب بدهی چاههای آب را به شدت کم کرده داده است.

وی تاکید کرد: باید صرفه جویی آب در رابر مورد توجه جدی مردم باشد و به خصوص از آبهای موجود برای آبیاری در بخش کشاورزی و مصارف غیر ضروری جلوگیری شود.

فرماندار رابر گفت: از این چاههای 138 لیتر آب پمپاژ می شود و از این 13 چاه، آب مورد نیاز 11 هزار بافتی، پنج هزار رابری و هزار و 200 بزنجانی تامین می شود.

وی زمان آغاز به کار احداث این تصفیه خانه را سال 89 اعلام کرد.

هم اکنون کم آبی موجب شده است بسیاری از مردم رابر آب مورد نیاز شرب را از سوپر مارکتی ها و تانکرهای آب سیار تامین کنند. این درحالی است که در صورت استحصال آبهای جاری و ناشی از بارندگی می توان نه تنها مشکل این دوشهرستان را بطرف کرد بلکه می توانند کمک حالی برای تامین آب شهرهای بزرگ استان کرمان باشند.

مردم امیدوارند سفر آخر هفته گذشته استاندار کرمان به رابر و بافت و ارزوئیه زمینه ای برای رفع مشکل تامین آب این شهرستانها و راه اندازی قریب الوقوع تصفیه خانه بافت باشد.
 اخبار اجتماعی - مهر  

 


ویدیو مرتبط :
کریمی - یکسال و نیم بعد تو سالار تشنه لب ، زینب به آب لب نزده یار تشنه لب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دایی: اولین برد خارج از خانه را می‌خواهیم/ مثل آب خوردن ما را قلع‌وقمع می‌کنند



سرمربی تیم پرسپولیس , علی دایی

دایی: اولین برد خارج از خانه را می‌خواهیم/ مثل آب خوردن ما را قلع‌وقمع می‌کنند

سرمربی تیم پرسپولیس با اشاره به بازی فردا برابر راه آهن در ورزشگاه تختی تهران می‌گوید تیمش فردا به دنبال نخستین برد خارج از خانه است.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در نشست خبری پیش از بازی تیمش برابر راه آهن در هفته‌ی چهاردهم لیگ برتر اظهار کرد: بدون شک بازی فردا حساسیت خاصی برای هر دو تیم دارد. ما دوست داریم که با پیروزی در این بازی به صدر جدول برسیم؛ چیزی که خواسته‌ی تمام هواداران ماست. از آن طرف راه آهن هم با توجه به جایگاه خود در جدول به دنبال بهبود وضعیت خود است.

او در ادامه گفت: بازی کردن در ورزشگاه تختی با توجه به زمینی که دارد خیلی سخت است اما سعی می‌کنیم فردا اولین برد خارج از خانه را به دست بیاوریم. من راه آهن را تیم خودم می‌دانم. دو سال در این تیم زحمت کشیدم. با بازیکنان و مسوولان این تیم همکار بودم و بیشتر آنها دوستان خودم هستند و امیدوارم بغیر از بازی فردا، در سایر دیدارهای خود نتایج خوبی بگیرد.

دایی در پاسخ به این سوال که بحث‌های چند هفته‌ی گذشته میان او و رئیسی‌کیا مدیرعامل راه آهن چه تاثیری در این بازی خواهد داشت، گفت: این مسائل به هیچ عنوان تاثیری ندارد. من در سال‌هایی که در راه آهن بودم دوستان خوبی پیدا کردم و از بین مدیران و مالکین راه آهن با افرادی دوست هستم که این دوستی هم‌چنان ادامه دارد.

دایی افزود: متاسفانه مسائلی که پیش آمد در اثر عدم آگاهی رئیسی‌کیا بود وگرنه ما هیچ مشکلی نداریم. دو سال در راه آهن کار کردم و بهترین نتایج این تیم را در تاریخ لیگ برتر به دست آوردیم. من همیشه حقایق را می‌گویم و به دنبال اثبات حق هستم، نه چیز دیگری. فردا هم به دنبال گرفتن سه امتیاز هستیم و هر تیمی بهتر باشد بازی را می‌برد.

سرمربی پرسپولیس درباره‌ی احتمال تغییر مجدد در ترکیب این تیم نسبت به بازی قبل گفت: ما در هر بازی تیم خود را بر اساس تاکتیکمان و همین‌طور شیوه بازی حریف ارنج می‌کنیم. در بازی قبل فرصت داشتیم بتوانیم از بازیکنانی که کمتر بازی کرده بودند استفاده کنیم. به همه‌ی نیروها احتیاج داریم و سعی می‌کنیم به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.

علی دایی درباره‌ی شعارهایی که روز گذشته در بازی استقلال و فولاد علیه او سر داده شد و هم‌چنین حمایت قلعه‌نویی از خود گفت: قلعه‌نویی لطف داشته اما باید ببینیم تصمیم کمیته انضباطی درباره‌ی این اتفاقات چه خواهد بود. ما را که عین آب خوردن قلع و قمع کردند. باید منتظر ماند و دید تصمیم کمیته انضباطی به چه نحوی است و می‌شود از این تصمیم‌گیری به این نتیجه رسید که چه کارهایی دارد انجام می‌شود. /ایسنا