اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لبنیات پرچرب روی دست مغازه ها ماند/ مردم از ترس روغن پالم با احتیاط شیر می خورند



اخبار,اخباراجتماعی,لبنیات پرچرب

 

 اخباراجتماعی - لبنیات پرچرب روی دست مغازه ها ماند/ مردم از ترس روغن پالم با احتیاط شیر می خورند

در پی تایید استفاده از روغن پالم در شیر و لبنیات پرچرب، مصرف‌کنندگان از خرید محصولات لبنی پر چرب روی گردانده‌اند و ضمن رعایت جانب احتیاط ، به مصرف لبنیات کم‌چرب روی آورده‌اند.

در حالی در تمام یخچال‌های سوپر مارکت سطح شهر محصولات لبنی پر چرب دیده می‌شود فروشندگان اذعان دارند که " دو هفته‌ای است که فروش این محصولات به صفر رسیده و تاریخ انقضای این محصولات رو به اتمام است".

همچنین به گفته آنها " فروش محصولات لبنی پر چرب به ویژه ماست، پنیر و شیر بسیار کاهش یافته و به جای آن فروش محصولات لبنی کم چرب نسبت به گذشته 50 درصد افزایش یافته است اما باز هم در این میان مردم با اطمینان خرید نمی‌کنند و در خریدهای خود محتاطانه برخورد می‌کنند".

علیرغم اینکه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشورمان از سرانه جهانی پایین‌تر و نصف کشورهای اروپایی‌ است و تلاش می‌شد جامعه به سمت افزایش مصرف شیر و فرآورده‌های آن ترغیب شوند طی مدت اخیر به دلیل افزایش پی در پی قیمت این محصولات، مصرف آن از روند افزایشی بازایستاد و در چند روز اخیر هم با علنی شدن استفاده از روغن پالم در تولید، تقاضای بازار تحت تاثیر قرار گرفت که این امر هم به ضرر تولیدکنندگان و هم به ضرر سلامت جامعه است.

هر چند طبق تفاهم‌نامه مشترک سازمان استاندارد و وزارت بهداشت قرار شده تا پایان شهریور روغن پالم در تولید شیر و لبنیات حذف و با کارخانه‌های متخلف برخورد شود اما هنوز اطمینان خاطر به بازار مصرف بازنگشته چون همچنان محصولاتی که تخلف در تولید آنها صورت گرفته در بازار موجود است و مسئولان هم بنا ندارند نام کارخانه‌های متخلف را عنوان کنند.

بنابراین انتظار است برای رفع نگرانی بازار مصرف این محصولات استراتژیک و جلوگیری از زیان اقتصادی تولیدکنندگان اقدامات مناسب در راستای تامین خواسته‌های مردم انجام شود و محصولات سالم و اطمینان خاطر به بازار مصرف بازگردد.


 اخباراجتماعی -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
خطرات مصرف لبنیات و شیر حاوی روغن پالم برای جامعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکایت از روغن پالم در لبنیات کار دست مسولان داد



اخبار,اخباراجتماعی,روغن پالم

 

 اخباراجتماعی - شکایت از روغن پالم در لبنیات کار  دست مسولان داد: احضار روسای سازمان غذا و دارو و استاندارد به دادسرا

روسای سازمان های غذا و دارو و استاندارد در ارتباط با استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و در پی شکایت وکلای دادگستری، به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت احضار شدند.

فرشید رفیعی نایینی یکی از وکلای دادگستری شاکی در این پرونده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن اعلام این خبر گفت: صبح امروز به منظور پیگیری شکایتی که روز شنبه هفته جاری از رییس سازمان غذا و دارو و رییس اسبق سازمان استاندارد به دلیل استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی انجام داده بودیم به دادسرای کارکنان دولت مراجعه کردیم.

این وکیل دادگستری ادامه داد: بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت که رسیدگی به این پرونده را بر عهده دارد‏، روسای سازمان های یاد شده را به منظور پاسخگویی در خصوص شکایت انجام شده به دادسرا احضار کرده است.

رفیعی نایینی گفت: طبق احضاریه ارسال شده‏، رییس سازمان غذا و دارو و رییس سابق سازمان استاندارد ظرف مدت سه روز پس از ابلاغ احضاریه باید برای پاسخگویی در شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت حاضر شوند.

شماری از وکلا، 25 مرداد ماه جاری با حضور در دادسرای کارکنان دولت از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد به دلیل استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی شکایت کردند.

این شکایت توسط مصطفی ترک همدانی، پیمان حاج محمود عطار و فرشید رفیعی ناینی از وکلای دادگستری صورت گرفته و برای رسیدگی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.

این وکلا بر اساس مواد یک، سه، چهار و پنج قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 22 تیر ماه سال 1346 و همچنین ماده 35 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مستند به قانون مجازات اسلامی در باب تقصیرات مامورین دولتی از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد شکایت و درخواست رسیدگی به این شکایت را طرح کردند.


اخباراجتماعی - ایرنا