اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لبنیات دوباره گران می شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی , یارانه نقدی

 

اخبار اقتصادی - لبنیات دوباره گران می شود؟

تصویب یارانه ۴۵۰ میلیارد تومانی و افزایش قیمت خرید شیر خام به هزار و ۳۰۰ تومان موجب طرح زمزمه‌های افزایش حداقل ۶ درصدی قیمت‌ها توسط شرکت‌های لبنی شده است.

پرداخت یارانه تكلیفی است كه با افزایش نرخ شیر خام از هزارو 110به 1440تومان برای جلوگیری از تشدید سیر نزولی مصرف و افزایش قیمت لبنیات برعهده دولت گذاشته شد.

 

اما به‌رغم تصویب یارانه 300میلیارد تومانی برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ شیر خام از فروردین تا تیر‌ماه امسال و سرنوشت مبهم این یارانه در 3ماهه دوم، دولت از تصویب 450میلیارد تومان یارانه برای نیمه دوم امسال و افزایش نرخ خرید شیر خام از هزارو 250به هزارو 300تومان خبر می‌دهد.

به گفته معاون وزیر جهادكشاورزی یارانه 450میلیارد تومانی خرید شیر خام از دامداران در 6ماهه دوم امسال تصویب شده و در حال ابلاغ است. عبدالمهدی بخشنده تأكید كرد كه براساس این مصوبه صنایع لبنی موظف هستند از ابتدای مهر‌ماه هر كیلوگرم شیر خام را از دامداران 1300تومان خریداری كنند كه با یارانه 140تومانی دولت از محل این مصوبه قیمت شیر خام در 6‌ماه دوم به 1440تومان می‌رسد.

این یارانه برای 6ماهه دوم امسال در حالی مصوب شده كه رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران با تأكید بر سردرگمی تولید‌كنندگان به‌دلیل ابهام در سرنوشت یارانه نرخ نیمه نخست امسال به خبرنگار ما اعلام كرد كه از ابتدای امسال تا‌كنون هیچ یارانه‌ای بابت مابه‌التفاوت نرخ شیر خام به دامداران پرداخت نشده و اكنون نیز كارخانه‌های لبنی شیر خام را به نرخ هزارو 110تا هزارو 200تومان می‌خرند. احمد مقدسی افزود: دولت باید با الزام شركت‌های لبنی به خرید شیر خام با قیمت مصوب هزارو 300تومانی، سرنوشت یارانه شیر خام در نیمه نخست امسال را مشخص كند.

رئیس انجمن صنفی شركت‌های لبنی نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از پرداخت یارانه شیر خام به خبرنگار ما اعلام كرد كه تعیین نرخ شیر خام تابع نظام عرضه و تقاضا بوده وبراساس كیفیت شیر در هر شهر و استان متفاوت است. رضا باكری افزود: پرداخت یارانه شیر خام ارتباطی به شركت‌های لبنی نداشته و اطلاعی از این موضوع ندارم. این در حالی است كه مشاور شركت صنایع شیر ایران با اعلام اینكه امكان افزایش قیمت خرید شیر خام توسط كارخانه‌های لبنی براساس تحلیل هزینه فایده وجود ندارد اعلام كرد: درصورتی كه نرخ شیر خام از 1200به 1300تومان افزایش یابد، مسئولان باید با افزایش 6درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی موافقت كنند.

حسین چمنی با بیان اینكه افزایش نرخ شیر خام قیمت تمام‌شده تولید فرآورده‌های لبنی را افزایش می‌دهد و شركت‌های لبنی را وارد نقطه زیان می‌كند، افزود: شیرخامی كه برای آن قیمت هزارو 200تومان تعیین شده بار میكروبی زیر 100هزار و چربی 3.2 درصد دارد و شركت‌های لبنی نیز شیر با چنین كیفیتی را به قیمت بیش ازهزارو 200تومان خریداری می‌كنند اما متوسط نرخ كنونی خرید شیرخام توسط كارخانه‌ها به‌دلیل اینكه تمام شیر تولیدی كشور ممتاز نیست، پایین‌تر از هزارو 200تومان می‌شود.
اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
برنج و لبنیات گران شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لبنیات دوباره گران شد


رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از موافقت دولت با گرانی حداکثر ۱۰ درصدی سه کالای پرمصرف شیر، ماست و پنیر خبر داد.

خبرگزاری مهر: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از موافقت دولت با گرانی حداکثر ۱۰ درصدی سه کالای پرمصرف شیر، ماست و پنیر خبر داد.

سید احمد مقدسی اظهارداشت: روز گذشته جلسه‌ای به ریاست محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد که در این جلسه مسئولان دیگری از جمله وزیر جهادکشاورزی و معاونان وی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان سازمان حمایت از مصرف کننده نیز حضور  داشتند.

وی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد کارخانجات صنایع لبنی شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری کنند و در مقابل این اقدام، دولت به آنها اجازه داد که قیمت سه کالای پرمصرف شیر، ماست و پنیر را حداکثر ۱۰ درصد افزایش دهند.

مقدسی با بیان اینکه مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان قرار بود از دوازدهم خردادماه اجرایی شود، افزود: به کارخانجات اجازه داده شد از امروز قیمت محصولاتشان را ۱۰ درصد افزایش دهند.