اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لباس فرم زنان زندانی طراحی شد


مدیر کل روابط عمومی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با تاکید بر اینکه استفاده از چادر برای زنان در زندان ها الزامی نیست گفت: لباس فرم ویژه زنان زندانی طراحی شده اما به دلیل عدم تامین اعتبار عملیاتی نشده است.

خبرگزاری میزان: مدیر کل روابط عمومی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با تاکید بر اینکه استفاده از چادر برای زنان در زندان ها الزامی نیست گفت: لباس فرم ویژه زنان زندانی طراحی شده اما به دلیل عدم تامین اعتبار عملیاتی نشده است.

محمود ضیائی‌فرد درباره اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه استفاده از چادر برای زنان زندانی ضد تبلیغ محسوب می شود اظهار کرد: موضوعی که اخیرا در خصوص استفاده از چادر برای زنان زندانی مطرح شده در سنوات گذشته نیز از سوی مسئولان و مقامات مختلف مطرح شده بود و به طور قطع این موضوع از سر دلسوزی مطرح می شود.

مدیر کل روابط عمومی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه حساسیت موجود در جامعه در خصوص استفاده از چادر برای زنان زندانی در سازمان زندان ها نیز وجود دارد گفت: بر همین اساس، لباس فرم مخصوص زنان زندانی در قالب مانتو، شلوار و مقنعه با همان رنگ و شکل لباس مردان زندانی طراحی شد.

ضیائی‌فرد یادآور شد: متاسفانه به دلیل اینکه اعتبار لازم برای استفاده از این لباس ها تامین نشد، نتوانستیم آن را به صورت گسترده و وسیع عملیاتی کنیم اما در برخی استان ها از این لباس های فرم استفاده می شود.

مدیر کل روابط عمومی سازمان زندان ها تصریح کرد: اینکه چادر حجاب برتر است و باید حرمت آن رعایت شود، حرف بسیار درستی است و مورد تایید همگان قرار دارد اما نباید به این موضوع از یک بعد نگاه کرد زیرا در آن صورت در نتیجه گیری دچار اشتباه می شویم.

ضیائی‌فرد افزود: ما برای افرادی که وارد زندان می شوند برنامه های مختلف اصلاح و تربیتی طراحی و اجرا می کنیم و معتقدیم این افراد وقتی آزاد می شوند باید شرایط و ارزش های قانونی، دینی و اجتماعی را به طور کامل رعایت کنند.

مدیر کل روابط عمومی سازمان زندان ها یادآور شد: البته این مساله لزوما به آن معنا نیست که هر زن یا مردی که وارد زندان می شود، مسایل اخلاقی دارد.

به گفته ضیائی‌فرد طبق آمارهای موجود هم اکنون 60 درصد زندانیان زن در ارتباط با مواد مخدر، 20 درصد در ارتباط با مسایل مالی و تنها 10 درصد در ارتباط با مسایل اخلاقی در زندان به سر می برند.
وی تاکید کرد: همان طور که نمی توانیم زنان زندانی را مجبور به استفاده از چادر کنیم، نمی توانیم آنها را از چادر سر کردن منع کنیم چون معتقدیم این کار با کرامت انسانی زندانیان مغایرت دارد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور افزود: دین اسلام حرمت بسیار زیادی برای دادگاه و محکمه قایل شده است و طبیعی است که زندانی وقتی به زندان اعزام می شود باید حرمت دادگاه را با حفظ شئونات اسلامی رعایت کند.

وی در خصوص ادعای یکی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان مبنی بر اینکه این شورا نامه ای را در خصوص استفاده از چادر برای زنان زندانی به سازمان زندان ها ارسال کرده اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده است گفت: چنین نامه‌ای تا کنون ارسال نشده یا هنوز به دست ما نرسیده است.

ضیایی فرد در پایان با تاکید بر اینکه استفاده از چادر برای زنان زندانی الزامی و اجباری نیست گفت: اگر لباس زنان زندانی در هنگام اعزام به دادگاه زننده و مندرس نباشد الزامی برای پوشیدن چادر برای آنها وجود ندارد.


ویدیو مرتبط :
آموزش طراحی لباس پایه-طراحی لباس شب-لباس مجلسی-(طراحی لباس ماکسی چاک دار)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طراحی لباس مخصوص زنان امدادگر


برای نخستین‌بار در خاورمیانه لباس مخصوص زنان امدادگر (توانا) با توجه به شئونات اسلامی و راحتی امدادگران زن طراحی شد.

كشور ما از جمله سیل، زلزله، رانش زمین و همچنین حوادث دست ساخت انسان مانند تصادفات جاده‌ای نیز هر ساله قربانیان زیادی می‌گیرد. چنین حوادث و سوانحی به شدت زندگی بازماندگان را تحت تأثیر منفی خود قرار می‌دهد به طوری كه تا سال‌های بعد نیز همچنان بازماندگان تحت تأثیر منفی حوادث و بلایا قرار دارند.

این در حالی است كه اصولاً بیش از نیمی از بازماندگان از حوادث و سوانح را زنان و كودكان تشكیل می‌دهند. این گروه به ویژه كودكان كم سن به شدت در حوادث و بلایا آسیب‌پذیری ویژه‌ای دارند، زنان نیز در مقایسه با مردان بیشتر تحت تأثیر حوادث و بلایا قرار می‌گیرند، با این حال در برنامه‌های مختلف امداد و نجات توجه خاص یا ویژه‌ای به این دو گروه كه از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها به شمار می‌آیند نشده است.

همچنین، نبود توجه ویژه به زنان و كودكان در فعالیت‌های مختلف امدادی در حالی است كه شناسایی نیازها و تأمین نیازهای مصرف‌كننده خدمات، یكی از مباحث نوین و جدید در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است. در سیستم ارائه خدمات درمانی و امدادی ضرورت دارد كه خدمات ارائه شده متناسب با نیازهای مصرف‌كنندگان خدمات باشد. با این حال برنامه جامعه كه تأمین‌كننده نیاز این گروه از مصرف‌كنندگان خدمات باشد به صورت مدون و منسجم طراحی و تنظیم نشده است.

نكته بسیار مهم دیگری كه ضرورت توجه خاص به ارائه خدمات امدادی و نجات به زنان و كودكان را از اهمیت بیشتری برخوردار می‌كند توجه به ابعاد فرهنگی، اعتقادی و شرعی در ارائه خدمات امداد و نجات است. اگرچه، در فعالیت‌های امداد و نجات، ضرورت نجات مصدومان از هر اصلی مهم‌تر است با این حال، در مواردی كم توجهی به مسائل شرعی و فرهنگی خاص كشور، مانع از فعالیت‌های امدادی امدادگران مرد نسبت به مصدومان زن شده است.



* فعالیت زنان امدادگر بر سرعت و كیفیت ارائه خدمات به زنان آسیب دیده می‌افزاید
ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: از آن جایی كه با فعالیت و حضور امدادگران زن مشكلات شرعی كاهش می‌یابد، به نظر می‌رسد فعالیت زنان امدادگر بتواند بر سرعت و كیفیت ارائه خدمات به زنان آسیب دیده بیفزاید.

وی ادامه داد: همچنین زنان به هنگام سانحه نیاز به كمك‌های ویژه‌ای دارند كه یك امدادگر زن بدون هیچ گونه مشكل شرعی و فرهنگی و با كیفیت بهتری قادر به ارائه این خدمات ‌باشد، زنان با شرایط و وضعیت‌های خاصی در دوره‌های مختلف زندگی روبه‌رو هستند مانند بارداری، شیردهی و وضع حمل ‌كه موقعیت‌های چالش برانگیز شدیدی را در مواقع بحرانی امداد و نجات ایجاد می‌كنند كه وجود امدادگران زن در چنین دوره‌هایی در مواقع بحرانی نه تنها می‌تواند كمك مؤثری به امدادگران مرد باشد و از فشار و استرس آنان بكاهد بلكه باعث اطمینان و آرامش خاطر مصدوم نیز خواهد شد و در نتیجه از پیچیدگی و وخامت چنین وضعیت بحرانی بكاهد.

فقیه بیان داشت: مسلم است كه وجود چنین حساسیت‌های فرهنگی و شرعی، فعالیت امدادگران زن در عرصه‌های امداد و نجات را بسیار برجسته و ضرورت مشاركت زنان در فعالیت‌های امداد و نجات را بسیار پررنگ‌تر كرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح كرد: علاوه بر این تجارب نیز نشان داده است كه وجود امدادگران زن در مواقع بحرانی مایع آرامش مصدومان بوده و حضور و وجود امدادگران زن در عملیات امداد و نجات حتی در زمانی كه امدادگران زن قادر به انجام فعالیت‌های سنگین نباشند نیز می‌تواند به كاهش استرس و رنج مصدومان كمك كند و باعث آرامش خاطر آنان شود به ویژه در خصوص مصدومان زن و كودك وجود امدادگر زن در عملیات امدادی می‌تواند به كاهش فشار و آسیب‌روانی آنان كمك فراوانی كند.

فقیه خاطرنشان كرد: جمعیت هلال احمر در گذشته تنها لباس مخصوص مردان امدادگر را طراحی و تولید كرده بود و زنان امدادگر هلال احمر فاقد لباس امدادگری بودند كه در این راستا برای نخستین لباس مخصوص زنان امدادگر (توانا) با همان رنگ قرمز و با توجه به شئونات اسلامی و در نهایت راحت بودن لباس برای فعالیت امدادی آنان طراحی شده است.



* طراحی لباس مخصوص زنان امدادگر (توانا) برای نخستین‌بار در كشورهای اسلامی
در حال حاضر نخستین گروه‌ امدادی برای نجات و مراقبت از آسیب‌دیدگان فجایع نیروی جمعیت هلال احمر هستند و به این نیروها باید اقدامات تكمیلی و كمكی بخش همگانی را نیز افزود از جمله عملیات جستجو و نجات كه مانند بسیاری از وظایف همگانی دیگر در زمینه انجام اقدامات هماهنگ گاهاً از هیچگونه سازماندهی و مدیریت كاملی برخوردار نیست و دیده شده است كه در برخی حوادث به دلیل ضعف ساختار امدادرسانی و نوع نیروهای مداخله كننده به نتایج مطلوب نرسیده‌ایم.

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: ضرورت وجود روش‌هایی برای حضور گروه‌های خاص امدادگر و بهره‌گیری از آنها در قالب تیم‌ها و گروه‌های نجات محسوس بوده كه از این میان می‌توان به حضور زنان و مشاركت این قشر در حوزه‌های مختلف مدیریت بحران و امداد و نجات اشاره كرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بارها دیده شده است كه عملیات جستجو و نجات و امدادرسانی به زنان و كودكان با مشكلات و تنگناها و حتی ملاحظات اخلاقی رو به ‌رو بوده كه ارائه شیوه‌نامه یا چگونگی مشاركت زنان در موقعیت‌های مختلف از چرخه مدیریت بحران به عنوان یك موضوع مهم قابل تعامل مطرح و استفاده مناسب و مطلوب از این ظرفیت بالقوه اجتناب‌ناپذیر است.

مظفر بیان داشت: طراحی لباس مخصوص زنان امدادگر (توانا) برای نخستین‌بار است كه در كشورهای اسلامی و حتی در دنیا صورت می‌پذیرد زیرا در كشورهای غربی امدادگران مرد و زن به دلیل عدم داشتن اعتقادات ما در كشورهای اسلامی لباس آنان تفكیك شده نیست و در كشورهای اسلامی نیز این كشورها اصلأ توان و ظرفیت چنین تفكیك‌های ندارند و به واقع جمعیت هلال احمر ایران در حال حاضر تنها جمعیت دنیا است كه لباس مخصوص زنان امدادگر طراحی كرده است.

دفتر امور زنان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، با هدف كاستن از آلام و رنج‌های انسان‌ها و همچنین، ارتقای كیفیت ارائه خدمات به زنان و كودكان قربانیان حوادث و سوانح و در نظر گرفتن ملاحظات شرعی و فرهنگی به تدوین طرح تشكیل تیم‌های امدادی تخصصی زنان پرداخته است و هدف كلی این طرح نیز امداد رسانی صحیح و به موقع و به بهترین شیوه ممكن به زنان آسیب‌ دیده در سوانح، با توجه به ابعاد فرهنگی و شرعی است

دامنه مطالعاتی این طرح در حوزه وظایف و اختیار جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده و طرح جامع امداد و نجات كشور مبنای اولیه ارزیابی، تأثیر و مداخله انسانی در ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران را تشكیل می‌دهد و براساس آن عملیات امداد و نجات به عنوان بخش عمده مرحله مقابله شامل جستجو، نجات، ارائه كمك‌های اولیه، انتقال مجروحان، تغذیه اضطراری، تأمین سر پناه اضطراری، تخلیه جمعیت، تأمین امكانات و دریافت و توزیع كمك‌های مردمی در نظر گرفته شده است.

* شرم و حیای زنان مانع از بیان مشكلات خود و خانواده‌شان به امدادگران مرد می‌شود
فرحناز رافع مشاور رئیس جمعیت هلال احمر در امور بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با اشاره به طراحی و تولید لباس مخصوص زنان امدادگر (توانا) برای نخستین‌بار برای حضور هرچه بهتر و راحتر امدادگران زن در حوادث مختلف اظهار داشت: یكی از نكاتی كه می‌بایستی در اجرای طرح زنان امدادگر (توانا) مورد توجه قرار گیرد اجرای آن در استانی و همچنین رویكرد مثبت گروه‌های موجود در رسیدن به نتایج مطلوبتر در هر یك از استان‌ها حائز اهمیت است.

رافع افزود: بی‌توجهی به نیازهای خاص زنان و كودكان باعث ناكامی تیم‌های امدادی در ارائه خدمات و انجام وظیفه اساسی خود خواهد شد به طوری كه ممكن است در پاره‌ای از موارد این گروه از مصدومان و آسیب‌دیدگان از دریافت خدمات مورد نیاز محروم شوند تجارب امدادگران نشان می‌دهد كه در بعضی از شرایط و موقعیت‌ها، شرم و حیای زنان مانع از بیان مشكلات خود و خانواده خود به امدادگران مرد شده است و در نتیجه علی‌رغم حضور امدادگران و وجود امكانات و كمك‌های مورد نیاز بعضی از زنان قادر به دسترسی به خدمات مورد نیاز خود نبوده‌اند.

وی خاطرنشان كرد: همكاری و مشاركت فعال تمام عوامل درگیر، مدیران سازمان‌ها و بخش‌های مختلف جمعیت هلال احمر و همچنین مراكز مرتبط و پشتیبانی ستادی لازم و ضروری است و با عنایت به ساختار موجود و ویژگی‌های متفاوت هر یك از پهنه‌های حادثه‌ خیز كشور و ظرفیت‌های عملیاتی مناطق مختلف توجه به موارد بعدی را جلب می‌كند.

منبع: فارس