اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لباس فرم برای دانشجویان، کارگران و ...


سرپرست اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مركز امور اجتماعی وزارت كشور گفت: رایزنی‌های لازم برای تشكیل كمیته لباس مشاغل را با وزارت ارشاد انجام داده‌ایم و دستورالعمل كمیته در حال آماده‌سازی است.

سرپرست اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مركز امور اجتماعی وزارت كشور گفت: رایزنی‌های لازم برای تشكیل كمیته لباس مشاغل را با وزارت ارشاد انجام داده‌ایم و دستورالعمل كمیته در حال آماده‌سازی است.

طهورا نوروزی با اعلام اینكه طراحی لباس فرم مشاغل برای گروه‌های اصلی نظیر گروه‌های كارمندی، كارگری، كادر بیمارستان‌ها، مهمانداران و پرسنل شركت‌های هواپیمایی، بانك‌ها و دانشجویان می‌شود، افزود: این كمیته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه مجری قانون مد و لباس است و وزارت كشور كه مسوولیت ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوقی شهروندی را به عهده دارد، تشكیل می‌شود.

نوروزی اعضای اصلی كمیته مذكور را نمایندگان وزارتخانه‌های ارشاد و كشور و همچنین نماینده‌ دستگاه مربوطه كه طراحی لباسش در دست بررسی است، عنوان و نیز اضافه كرد: از كارشناسان دینی، روانشناسان و نیز كارشناسانی كه در حوزه مد و لباس تجربه دارند برای شركت در جلسات كمیته لباس مشاغل دعوت به عمل خواهد آمد.

سرپرست اداره عفاف و حجاب وزارت كشور مراحل عملكرد این كمیته را این طور تشریح كرد: ابتدا دستورالعملی با دو امضای وزرای كشور و ارشاد به دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌شود، پس از آن دستگاه مورد نظر مدل‌های مدنظر خود و ژورنال‌های مربوطه را در جلسه كمیته ارائه می‌كند و پس از بررسی‌ها، مدل مناسب برای فرم آن دستگاه انتخاب و پس از تایید ابلاغ می‌شود. نوروزی ادامه داد: پس از تشكیل این كمیته، دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی دیگر نمی‌توانند راسا فرم خود را انتخاب كنند، بلكه فرم انتخابی باید به تایید كمیته پوشش مشاغل برسد.

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫لباس فرم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر هرساله لباس فرم؛ارمغان مهرماه برای خانواده های تنگدست



 

 

تغییر هرساله لباس فرم؛ارمغان مهرماه برای خانواده های تنگدست

 

لباس فرم دانش آموزان در سالهای اخیر متنوع شده است به طوری که مدارس برای هر پایه تحصیلی رنگ و پوششی خاص تعیین می کنند، اما در این میان این تغییر هرساله برای خانواده های تنگدست تبدیل به دغدغه ای شده که هرسال با شروع سال تحصیلی گریبان آنان را می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سالیان درازی است که پوشش لباس دانش آموزان یکسان شده و کودکان و نوجوانان باید با لباسهای متحد الشکل در مدرسه حضور پیدا کنند؛ روپوش و شلوارهای یکسانی که از قوانین خاصی تبعیت می کنند و نافرمانی از آن مساوی با کم شدن نمره انضباط دانش آموز است.

در سالهای قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن، اغلب روپوش و شلوارها در رنگهای تیره سرمه ای یا مشکی و در موارد کمی خاکستری تهیه می شد که برای دانش آموزان یک مقطع تحصیلی مشترک بود و با اتمام یک دوره رنگ این پوشش هم تغییر پیدا می کرد؛ به طور مثال رنگ لباس فرم دوره ابتدایی خاکستری بود که با ورود به دوره راهنمایی سرمه ای و با رفتن به دبیرستان تبدیل به مشکی می شد.

اما در طول دهه اخیر، پوشش دانش آموزان در رنگهای شاد و متنوع تهیه می شود که در روحیه دانش آموزان که ساعات متمادی را در مدرسه و با این پوشش یکسان هستند، تاثیر بسزایی دارد. رنگهای صورتی، بنفش، سبز، آبی در مدل های و طرح های مختلف که در مقایسه با پوشش گذشته به مراتب شاداب تر و زیباتر هستند و چهره مدارس و دانش آموزان را از یک فضای خشک آموزشی به یک خانه زیبای پرنشاط کرده است.

اما نکته قابل تامل، تعویض این رنگها در هر پایه تحصیلی است، به طوری که دانش آموزان در پنج سال مقطع ابتدایی و سه سال دوره راهنمایی و چهارسال متوسطه، هر سال باید رنگ روپوش و شلوار و دختران مقنعه خود را تغییر دهند که برای برخی از والدین به ویژه در مناطق محروم که از توانایی مالی کمتری برخوردارند به مشکل تبدیل شده است.

همچنین برخی از مدارس با فروشگاههای خاصی قرار داد می بندند و خانواده ها را موظف به تهیه لباس فرزند خود از آن محل می کنند.

یکی از والدین دانش آموز شهر ری در این باره می گوید: " مسئولان مدرسه دخترم هر سال رنگ خاصی را برای مانتو و شلوار دو فرزند دخترم تعیین می کنند که باید حتما آن را از فروشگاهی که مدرسه مشخص می کند، تهیه کنیم".

وی ادامه داد: " این مسئله برای ما که از وضع مالی مناسبی برخوردار نیستیم سخت است، چون هر سال باید تابع یک دستور باشیم".

همچنین یکی دیگر از والدین دانش آموزان ناحیه ورامین گفت: " اینکه هر سال باید یک روپوش و شلوار بخریم واقعا برای ما سخت است. حداقل طوری برنامه ریزی می کردند که هر دو سال یکبار لباس مدرسه دانش آموزان تغییر می کرد تا فشار مالی کمتری هم به ما وارد شود."

وی ادامه داد: " این موضوع را با مدیر مدرسه هم در میان گذاشتم که گفت نمی شود و مشکل شماست. حتی سال گذشته از نمره انضباط دخترم کم کرد و مجبور شدیم که مانتو و شلوار جدید تهیه کنیم".

اما یکی از مدیران مدرسه ابتدایی دخترانه در این باره گفت: " علت انتخاب رنگهای مختلف برای ایجاد نشاط و شادابی در مدرسه است و بدنبال درآمد مالی از این طریق نیستیم".

وی افزود: " از سویی اگر متوجه شویم که خانواده هایی از توانایی مالی برخوردار نیستند، سعی می کنیم از طریق مشارکت مالی انجمن اولیا و مربیان برای دانش آموز بی بضاعت لوازم مدرسه مثل روپوش و شلوار تهیه کنیم و در اختیارشان می گذاریم".

اگرچه هزینه تهیه این پوشش ها چندان گران نیست و اغلب مردم توانایی خرید آن را دارند، اما برخی از خانواده ها هم هستند که قادر به اجرای دستورالعملهای مختلف مدارس در تهیه مانتو و شلوار و دیگر وسایل که در طول سال تحصیلی از سوی معلمان سفارش داده می شود، نیستند.

فاطمه قربان در این باره به خبرنگار مهر گفت: در مورد پوشش تحصیلی دانش آموزان مدیران مدارس خود تصمیم گیرنده هستند و وزارت آموزش و پرورش سیاست خاصی را ابلاغ نمی کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش نمی تواند در چنین مواردی دخالت کند و تصمیم با مدیر مدرسه و والدین دانش آموزان به شکل مشترک است.

اگرچه چنین مسائلی در نگاه اول بسیار ساده و سطحی به نظر می رسند اما برخی از خانواده های محروم هرسال با آمدن مهرماه دغدغه تهیه لباس فرم فرزندان خود را دارند که مطمئنا اگر از پس تامین آن برنیایند پیامدهای مختلفی از جمله احساس حقارت و کاهش اعتماد دانش آموز فقیر را در پی دارد.../تحلیل:مهر