اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لایحه بودجه دولت ایراد زیادی دارد



 

 

 

لایحه بودجه دولت, مجلس شورای اسلامی, لایحه بودجه ۹۱

 

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نواقص زیادی که در بودجه پیشنهادی دولت وجود دارد، گفت: دولت باید منابع و مصارف اصلاح قیمت ها را در قالب لایحه مشخص کند و اگر این کار نشود مجلس همانند سال گذشته طرح می دهد.

حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد بررسی اولیه لایحه بودجه سال ۹۱ اظهار داشت: لایحه بودجه ۹۱ در حالی با دو ماه تاخیر به مجلس رفت که نواقص بسیاری دارد و قوانینی که باید در لایحه بودجه آورده می شد، در این لایحه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر روز که می گذرد همکاران ما در مجلس ابعاد تازه تری از لایحه بودجه دولت را روشن می کنند که نشان از گنگ و مبهم بودن بودجه ۹۱ دارد، گفت: با روشن شدن ابعاد بیشتری از این لایحه برخی افراد اقدامات پیشگیرانه قبل از بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه را پیشنهاد می دهند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با طرح این سئوال که آیا دولت تصمیمی برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده دارد؟ اظهار داشت: این سئوالی است که پس از بررسی لایحه بودجه برای کسانی که بودجه سال آینده کل کشور را ورق زده اند، پیش آمده است.

وی تاکید کرد: بر اساس لایحه بودجه، دولت حدود ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان منابع در قالب منابع بودجه شرکت های دولتی برای سازمان هدفمندسازی یارانه ها لحاظ کرده است، این به آن معناست که خبری از پیش بینی منابع از محل بودجه برای پرداخت یارانه نقدی نیست، چه آنکه در بودجه سال جاری منابع یارانه نقدی که دولت به صورت رسمی از مجلس مجوز پرداخت دریافت کرد حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است، از همین رو ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده از سوی دولت نمی تواند به هیچ وجه منابع دولت برای پرداخت یارانه نقدی باشد.

خبری از منابع یارانه نقدی نیست

حجت الاسلام بنایی اضافه کرد: اکنون این سئوال پیش آمده که دولت برای پرداخت یارانه نقدی سال آینده از چه محلی می خواهد پول تامین کند؟ چراکه در لایحه بودجه خبری از منابع یارانه نقدی نیست.

وی تاکید کرد: حتی به فرض آنکه فاز دوم هدفمندی یارانه ها با گران کردن قیمت حامل های انرژی هم اجرا شود، باز هم در بودجه ردیفی برای این پرداخت در نظر گرفته نشده است، بنابراین دولت دو راه بیشتر ندارد؛ یا منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را در قالب لایحه جداگانه به مجلس بیاورد یا اینکه از بودجه ردیف های متفرقه که عدد چندان بزرگی هم نیست پرداخت نقدی را اجرایی کند که هر دو راه حل البته چندان اجرایی نیستند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس اظهار داشت: به نظر می رسید همانند سال گذشته منابع درآمدی و مصارف این قانون هدفمندی یارانه ها در بودجه سال آینده ارائه شود اما این اتفاق صورت نگرفته است.

دولت لایحه ندهد، مجلس طرح می دهد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون، دولت باید منابع و مصارف اصلاح قیمت ها را در قالب بودجه مشخص کند و اگر بخواهد به صورت لایحه ای جداگانه به مجلس ارسال کند باید تاثیر آن در بودجه از قبل دیده شده باشد.

وی با بیان اینکه بودجه قطعا دو دوازدهم به تصویب می رسد، تصریح کرد: با وجود آنکه بر اساس قانون، دولت موظف است لایحه بدهد اما اگر این کار انجام نشود، مجلس قطعا به مانند سال گذشته خود طرح می دهد.

حجت الاسلام بنایی یکی دیگر از ایرادات بودجه را محاسبه نرخ ارز عنوان کرد و گفت: ارزی که از سوی بانک مرکزی ارائه می شود هزار و ۲۲۶ تومان فروخته می شود اما در لایحه بودجه هزار و ۱۵۰ تومان ارائه شده است. باید دید مابه التفاوت این مبلغ از کجا و در کدام حساب های مالی محاسبه می شود؟

بودجه بر اساس شرایط سخت و جهاد اقتصادی نوشته نشده است

وی اظهار داشت: ایراد دیگر بودجه ۹۱ که می توان به آن اشاره کرد، عادی بودن آن است، به نحوی که برای شرایط سخت و تحریم یا با ویژگی های سال جهاد اقتصادی نوشته نشده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اما نکته مبهم در مورد بودجه سال آینده و همچنین سالهای اخیر میزان بودجه عمرانی دولت است که همه ساله اختلاف زیادی با عملکرد آن در طول سال دارد، به عنوان مثال با توجه به اینکه عملکرد بودجه عمرانی در سال ۸۹ رقم ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود دولت برای سال۹۰ بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی پیشنهاد داد ولی نمایندگان مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۰ به تصویب رساندند که از این میزان در سال جاری عملکرد بودجه حداکثر ۲۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

عدم تناسب میان ظرفیتها و امکانات اجرایی طرح های عمرانی

وی با بیان اینکه هیچ تناسبی بین ظرفیت و امکانات اجرایی طرح ها و پروژه های عمرانی در کشور با بودجه پیشنهادی دولت وجود ندارد، اظهار داشت: میزان بودجه عمرانی پیشنهادی دولت در سال ۹۱، ۳۸ هزار میلیارد تومان است.

حجت الاسلام بنایی ادامه داد: دولتها در دوره هایی که احتمال کسر بودجه می رود با بالاگرفتن مصنوعی سطح بودجه عمرانی در عمل منابع یدکی برای جبران کسری بودجه جاری خود در نظر می گرفتند و با توجه به آنکه این عملکرد در عمل بدون تغییر سقف بودجه صورت می گرفت مجلس نیز در گیر و دار محدودیت قوانین جاری برای صدور مجوز این کار به دولت قرار نمی گرفت. اما این روند باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: بنده وهمه همکاران در مجلس شورای اسلامی تمامی تلاش خود را انجام می دهیم که در بودجه سال آینده، هدفمندی یارانه ها، موجودی صندوق توسعه ملی، نرخ ارز، بودجه عمرانی، قیمت نفت، میزان تولید نفت، صادرات نفت و برداشت از صندوق توسعه ملی به صورت واقعی دیده شود و امیدواریم دولت نیز با مجلس همکاری لازم را داشته باشد.../مهر


ویدیو مرتبط :
دولت چرا لایحه بودجه را به مجلس نمی دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از کنایه باهنر به تاخیر در ارائه لایحه بودجه تا تذکرش به نماینده دولت: شما حرف همه مسئولان و رهبری را نادیده گرفتید



 

 

 

لایحه بودجه, محمدرضا باهنر , قاچاق

 

اگرچه هنوز دولت زمان دقیق ارائه لایحه بودجه را اعلام نکرده، اما نایب رئیس مجلس از ابتدای هفته اعلام کرده است، که این لایحه چهارشنبه به مجلس می​رسد.

محمدرضا باهنر نه تنها درحاشیه نشست جامعه اسلامی مهندسین که امروز در صحن علنی هم این موضوع را یادآور شد. وی در خلال بررسی لایحه مبارزه با قاچاق ارز و کالا که نمایندگان به حذف بخشی از درآمدهای دولت از محل کشف قاچاق رای دادند، گفت: انشالله پس از مدت​ها تاخیر بالاخره فردا آقای رئیس​جمهور تشریف می ​آورند مجلس و لایحه بودجه 91 را می ​آورند و ما این کمبود را در لایحه بودجه جبران می​کنیم.

نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، در ادامه بررسی این لایحه به نماینده دولت به دلیل اظهاراتش در مجلس تذکر داد. میرکوهی که به عنوان نماینده دولت مواضع قوه مجریه در خصوص لایحه مبارزه با قاچاق ارز و کالا را ارائه می​داد در واکنش به اینکه نمایندگان «ضبط خودرو حامل قاچاق در درگیری مسلحانه با ماموران» را حذف کرده بودند، گفت: با حذف همه بندهای تشویقی این لایحه، بهتر بود اصلا به کلیات آن رای نمی دادید! این دیگر چه کاری است؟ همه درآمدهای دولت از این راه را حذف می​کنید و بعد می​گویید در لایحه بودجه جبران می​شود!

باهنر با بیان اینکه بهتر بود بهتر صحبت می​کردید، خطاب به نماینده دولت اظهار داشت: یعنی شما می​فرمایید همه حرف​ها و توصیه​ها و ضرورت سنجی​های مسئولان کشور بویژه مقام معظم رهبری بر لزوم بررسی این لایحه به خاطر این بوده که یک ماشین از قاچاقچی گرفته شود و به دولت داده شود؟ نه آقا اینگونه نبوده.  شما حرف همه مسئولان و رهبری را نادیده گرفتید. انشالله که منظورتان این نبوده است.../خبرآنلاین