اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاشه پلنگ در گچساران سوزانده شد +عکس


رئیس اداره محیط زیست گچساران از مرگ دوازدهمین پلنگ در سال جاری این بار در گچساران خبرداد و گفت: علت مرگ این پلنگ هنوز مشخص نیست و لاشه توسط افراد ناشناس سوزانده شده است.

خبرگزاری مهر: رئیس اداره محیط زیست گچساران از مرگ دوازدهمین پلنگ در سال جاری این بار در گچساران خبرداد و گفت: علت مرگ این پلنگ هنوز مشخص نیست و لاشه توسط افراد ناشناس سوزانده شده است.

ازشهرستان گچساران خبر می رسد لاشه یک قلاده پلنگ در در منطقه چرزو از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در محلی نزدیک به نقطه ای که اوائل ماه جاری یک توله پلنگ بر اثر برخورد با خودرو تلف شد، مشاهده شده است.



رییس اداره محیط زیست گچساران با بیان اینکه لاشه این پلنگ در خارج از منطقه حفاظت شده کوه دیل در حالی مشاهده شده که لاشه به آتش کشیده شده و کاملا سوخته است اظهار داشت: زمانی که محیط بانان برای بررسی موضوع به محل مربوطه می روند متوجه می شوند لاشه پلنگ توسط افراد ناشناس سوزانده شده است.

عبداله دیانتی افزود: لاشه پلنگ در مکانی نزدیک به محل برخورد خودرو با یک توله پلنگ در اوائل دیماه یافت شده اما به دلیل سوختن لاشه، دستیابی به جزئیات بیشتر از جمله جنسیت یا سن این پلنگ امکانپذیر نیست.



هنوز اطلاعاتی درخصوص علت یا عاملین و زمان دقیق مرگ این پلنگ در دست نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما احتمال اینکه لاشه مشاهده شده مربوط به مادر همان توله پلنگی باشد که با خودرو برخورد کرده بود وجود دارد اما اظهار نظر در این مورد منوط به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

یکی از افراد محلی پس از مشاهده لاشه این پلنگ اقدام به تهیه عکس از لاشه کرده  و تصویر را در اختیار مامورین محیط زیست شهرستان گچساران قرار داده است.

لاشه این پلنگ بالغ خارج از منطقه حفاظت شده دیل، در مناطق آزاد و حدفاصل مارین و دیل کشف شده است.


ویدیو مرتبط :
پلنگ و کفتار بر سر یک لاشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ یک پلنگ ایرانی دیگر در گچساران+عکس


مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از تلف شدن توله پلنگی که در جاده گچساران دیل با یک خودرو برخورد کرده بود و تصور می شد جان سالم به در برده به دلیل خونریزی داخلی خبر داد.

خبرگزاری مهر: مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از تلف شدن توله پلنگی که در جاده گچساران دیل با یک خودرو برخورد کرده بود و تصور می شد جان سالم به در برده به دلیل خونریزی داخلی خبر داد.

کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود: متاسفانه توله پلنگی که شب گذشته حوالی ساعت ۲۲ در محور گچساران به دیل با یک خودرو برخورد کرده بود ساعاتی قبل حین انتقال به یاسوج تلف شد.

به گفته وی، شب گذشته زمانی که یک پلنگ ماده به همراه دو توله اش درحال عبور از جاده فوق در محدوده دشتک بودند، یکی از توله ها با یک خودرو پژو ۲۰۶ برخورد کرده و بر اثر شدت ضربه آسیب می بیند.



هوشمند اظهار داشت: پس از این حادثه سرنشینان خودرو که ۳ جوان بودند توقف کرده و موضوع را به محیط زیست گچساران گزارش می دهند.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: راننده خودرو در توضیح ماجرا به مامورین گفته که یک پلنگ بالغ و یک توله از عرض جاده عبور کردند و ما با توله دوم که کمی عقب تر حرکت میکرد برخورد کردیم. زمانی که از ماشین پیاده شدیم پلنگ مادر برگشت و به سمت توله اش آمد ولی با دیدن ما فرار کرد.



به گفته وی، با حضور نیروهای یگان محیط زیست در محل، توله پلنگ مصدوم که بیهوش شده بود به سرمحیط بانی دیل منتقل می شود.

هوشمند تصریح کرد: صبح امروز با حضور دامپزشک توله پلنگ تحت معاینه و درمان اولیه گرفته و شرایط عمومی نسبتا مناسبی پیدا می کند به نحوی که شروع به غرش کرده و حالت تهاجمی از خود نشان می دهد و حتی تصمیم گرفته می شود پس از تاریک شدن هوا و خلوت شدن منطقه توله پلنگ در ارتفاعات محل برخورد با خودرو رهاسازی شود.



اما فرمانده یگان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفته است: بعد از ظهر امروز طی دستوری از سازمان مرکزی محیط زیست اعلام شد که توله پلنگ باید جهت درمان به پردیسان تهران فرستاده شود.

جمشید عبدی پور ضمن ابراز تاسف از بروز این حادثه افزود: نهایتا ساعت ۱۷ امروز زمانیکه درحال انتقال حیوان به یاسوج بودیم تا از آنجا به تهران منتقل شود، توله پلنگ در بین راه تلف شد که به احتمال فراوان به دلیل خونریزی داخلی ناشی از برخورد با خودرو بوده است.



هدایت اله دیده بان مسئول منطقه حفاظت شده خائیز نیز در این باره گفته است: از مرگ توله پلنگ بی نهایت متاثر شدیم، ما نهایت تلاشمان را برای نجات این ماده پلنگ جوان انجام دادیم ولی متاسفانه موفق به حفظ آن نشدیم.

در کمال ناباوری در کمتر از یک ماه گذشته  این پنجمین پلنگ ایرانی است که در نقاط مختلف کشور به دلایل گوناگون کشته شده است.

این درحالیست که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان تنها ارگان متولی حفاظت از حیات وحش به خصوص گونه های نادر و در معرض انقراض کشور نه تنها هیچ طرح و برنامه ای برای پیشگیری از تکرار این وقایع ارائه نکرده اند، بلکه در این مدت واکنش و اظهار نظری در این رابطه نداشته اند.