اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: کاندیداتوری احمدی‌ نژاد برای مردم جذابیت ندارد، او تجربه موفقی هم نداشت


رییس مجلس شورای اسلامی درباره احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهارنظر کرد.

خبرگزاری خانه ملت: رییس مجلس شورای اسلامی درباره احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهارنظر کرد.

علی لاریجانی در بخشی از گفتگوی خود در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره نامزدی آقای احمدی‌ نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 چیست؟ گفت: فکر نمی‌کنم در ایران خیلی جاذبه‌ای باشد، آنها که دو دوره رئیس‌جمهور بودند دوباره به صحنه بیایند.

مخصوصا آنکه خیلی تجربیات موفقی هم نداشته باشند.

وی همچنین در این باره که ممکن است آقای احمدی‌نژاد تایید صلاحیت نشود؟ پاسخ داد: این را باید از آیت‌الله جنتی بپرسید (خنده).

رئیس مجلس دهم در آخر به این سوال که نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری نمی‌شوید؟ اینگونه پاسخ داد: خیر، برنامه‌ای ندارم.


ویدیو مرتبط :
درگیری لفظی احمدی نژاد و لاریجانی و ترک مجلس توسط احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: احمدی‌نژاد فهم درستی از نهضت‌های منطقه نداشت/روحانی دوره پسافتنه را کلید زده است



 نشست جامعه اسلامی مهندسین,محمدجوادلاریجانی

لاریجانی در نشست جامعه اسلامی مهندسین:
اصولگرایی قویترین جریان کشور است/ احمدی‌نژاد فهم درستی از نهضت‌های منطقه نداشت

نظریه‌پرداز سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اصولگرایان از لحاظ بنیه نظری و نیروی انسانی قویترین جریان کشور هستند، گفت: ما باید این نیروها را بشناسیم و در تشکیلات به کار بگیریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و نظریه‌پرداز سیاسی اصولگرا در اجلاس ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که عصر امروز(شنبه) برگزار شد، با بیان اینکه سخنان خود را در 4 محور انتخابات، وضعیت کشور، مسائل منطقه و آینده جریان اصولگرایی ارائه می‌دهم، به تحلیل مساله انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات گذشته  در حالی برگزار شد که فتنه 88 را پشت سر گذاشته بودیم. در آن دوران یک جریان در مقابل نظام ایستاد و کاندیداها نیز چندان قانونمدار نبودند. اما این دوره از انتخابات، یک نمایش خوب از قانونمداری بود.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا در این انتخابات جریان اصولگرا موفق نبود، اظهار داشت: البته به صورت کلی اصلاح‌طلبان نیز تحرک زیادی نداشتند و جریان اصولگرا فقط به این فکر نمی‌کند که انتخابات را ببرد بلکه به نفع کلی نظام نیز نگاه می‌کند.

این کارشناس سیاسی در بحث ظهور انحراف در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گفت: در جریان اصلاح‌طلب انحرافی شکل گرفت که اساس آن سکولار بود و جریان اصلاح‌طلب نتوانست این انحراف را مهار کند بلکه خودش را به این جریان منحرف سپرد و فتنه 88 به وجود آمد در حالی که در جریان اصولگرایی نیز انحرافی از نوع غلات شکل گرفت اما جریان اصولگرا با تمام توان در مقابل آن ایستاد که این نکته مهم و معقولی است.

وی با تاکید بر اینکه نظام در انتخابات نباخت و بلکه دستاوردهای بسیاری داشت، گفت: در خلاء وجود تشکیلات سیاسی، تشکیلات مجازی شکل می‌گیرد؛ برای حفظ امنیت ملی و مقابله با توطئه بسیار ضروری است که تشکیلات معقولی داشته باشیم.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه روحانی دوران پسافتنه را آغاز کرده، تصریح کرد: دوران پسافتنه نشانه این است که نظام از تک‌های دشمن جلوگیری کرده و خود فتنه و انحراف که حادثه تاریخی بسیار مهمی بود دارای نفاق و خروج عملی علیه نظام سیاسی بود.

لاریجانی ادامه داد: در دوران پسافتنه نباید نگران برخی تسامح‌ها بود و اگر فردی نقش فعال و ثابت شده‌ای در فتنه نداشته و اکنون نیز به چارچوب‌های نظام رجوع می‌کند نباید وسواس به خرج داد.

وی با بیان اینکه انتخابات ما در دنیا انعکاس وسیع و مثبتی داشت گفت: جریان اصولگرا نباید ناراحت باشد در حالی که نظام سود برد و حماسه سیاسی شکل گرفت؛ این انتخابات آثار بزرگی برای کشور داشت و بنیه کشور را بالا برد و نسبت به کشورهای منطقه در سطح بالاتری قرار داد و از بنیه کشور پرده‌برداری شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: بطور مثال وقتی تظاهراتی در وال‌استریت رخ داد، هیچ کشور غربی نگران آمریکا نشد چون می‌دانستند بنیه آمریکا قوی است اما در کشورهای منطقه اینگونه نیست و کوچکترین اتفاقی، امنیت آنها را به خطر می‌اندازد و در این انتخابات نیز بنیه قوی کشور ما مشخص شد. البته ممکن است در دوره‌ای چند ماهه فشارهای اقتصادی در کشور ما بیشتر شود اما چیز مهمی نیست.

لاریجانی با اشاره به وقایع اقتصادی یک سال و نیم گذشته گفت: در یک سال و نیم اخیر اقتصاد کشور دچار شوک‌های بدی شد که این شوک‌ها برای امنیت ملی نامناسب است. علت سوک‌ها این بود که دولت سابق درگیر فضاهای دیگری اعم از "بهار" و دست بالا گرفتن فردی شده بود. البته اعضای کابینه افراد سخت‌کوش و متدینی بودند و در این مورد نباید بی‌انصافی کرد.

وی در تشریح اقدامات دولت معتدل اظهار داشت: دولت معتدل تصمیم‌گیری نمی‌کند بلکه تصمیم‌سازی می‌کند و تصمیمات دفعی و یکدفعه‌ای نمی‌گیرد و یکی از خوبی‌های تصمیم‌سازی ایجاد اعتدال است و اینکه شوک ایجاد نمی‌شود.

این نظریه‌پرداز سیاسی با بیان اینکه باید انتظارات را از دولت روحانی معقول کنیم، گفت: ما نباید انتظارات بالایی از دولت روحانی داشته باشیم، البته برخی اوقات خود وزراء که بر سر شغل می‌آیند وعده‌هایی می‌دهند اما ما نباید همان انتظارات را داشته باشیم و همین که اقتصاد از شوک رها شود، وضعیت اقتصادی سامان پیدا می‌کند.

لاریجانی در خصوص اهمیت اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی برای آینده کشور بسیار مهم است حتی برای بهبود روابط ما با دنیا مفید واقع خواهد شد. چرا که آمریکا و غرب بدترین شرکای اقتصادی در جهان هستند.

وی درباره نقش دیپلماسی نیز گفت: کار دیپلماسی بیشتر برای مدیریت دشمنی است تا دوستی؛ مدیریت دشمنی کار بسیار مهمی است و مهمترین بخش دیپلماسی نیز همین بخش است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص دستاوردهای این انتخابات گفت: انتخابات 92 چهره نظام را در صحنه بین‌الملل پردرآمد نشان داد. البته اگر فکر کنیم که بلافاصله بعد از انتخابات غربی‌ها فشار را کم می‌کنند اشتباه است. اما تعامل ما می‌تواند سهولت بیشتری پیدا کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تحولات منطقه یادآور شد: به نظر بنده نهضت بیداری اسلامی در منطقه در اوج خود قرار دارد البته باید بین مفاهیم نهضت، انقلاب و نظام مدنی سیاسی تفاوت قائل شد و هر یک تعریف خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب مصر شکست خورد اما نهضت آن با عظمت وجود دارد، تصریح کرد: اینکه مردم از سلفی‌گری اخوانی‌ها ناراضی بودند نشانه بیداری نهضت آنها است و مردم وقتی اخوان را به قدرت رساندند، نظام اسلامی می‌خواستند اما وقتی اخوان به دامان وهابیت رفت و شیخ شحاته که شیعه شده بود را با آن فجاحت کشتند و نیروهای پلیس و امنیتی نیز هیچ واکنشی نشان ندادند مردم اعتراض کردند و اعتراض مردم نشان دهنده بیداری نهضت است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: نهضت اسلامی فرزند انقلاب اسلامی ماست و غرب این مورد را خوب فهمیده اما برخی سیاسیون ما آن را قبول ندارند چون  انقلاب را نفهمیده‌اند. کشورهای غربی انقلاب‌ها را می‌زنند اما نهضت‌ها قویتر می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: ما در سوریه، لبنان و فلسطین در میدان هستیم و بخشی از دستپاچگی نظام غرب در استفاده از خشونت، نشانه سیاست معقول ایران در منطقه است که فکر می‌کردند با خشونت کار سوریه ظرف دو، سه ماه تمام است در حالی که این دوران می‌گذرد و سوریه دارای استحکام قوی اسلامی خواهد شد. درست است که شهرها خراب شده است اما آن چیزی که ساخته می‌شود ملت بیدار سوریه است که برای غرب به کابوس بزرگی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی سیاست داهیانه‌ای را در سوریه در پیش گرفته است، گفت: برعکس کشور ما ترکیه درگیر و دچار مشکلات زیادی شده است و پیش‌بینی من این است که در 5، 6 ماه آینده تحولات بزرگی در ترکیه رخ می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در دولت قبل این بود که احمدی‌نژاد فهم درستی از نهضت‌های منطقه نداشت و چون لجوج بود سیاست‌خارجی ما فلج شده بود. یکی از امیدواری‌های بنده این است که سیاست خارجی در دولت جدید تحرک خوبی داشته باشد و نقش خود را در تحولات منطقه ایفا کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آینده جریان اصولگرایی گفت: جریان اصولگرا در کشور از لحاظ بنیه نظری و همچنین نیروی انسانی قوی‌ترین نیروی کشور است. مجموعه‌ای از این نیروها، علمای دین، تحصیل‌کرده‌های درجه یک و  باسواد و نسل جوان بسیار متدین و نخبه دانشگاهی را باید بشناسیم. نباید اینگونه باشد که همه دارایی ما کسانی باشند که می‌شناسیم.

وی ادامه داد: جریان اصولگرایی 3 پایه فخیم از اسلام دارد که اولین آن این است که اسلام یک دین زنده است و فقط مربوط به یک زمان نیست؛ دوم اینکه اسلام دین جامع است و در همه شئون زندگی راهنمایی دارد و همچنین راجع به حکومت نیز نظر دارد و مسئله سوم جهانی بودن اسلام است که یعنی اسلام جهانشمول است و عرب و عجم و سیاه و سفید ندارد و این 3 پایه قوی تفاوت ما با جریان منحرف سکولار و یا جریان منحرف دیگر که حرف از اتمام دوران اسلام است، می‌زنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه یادآور شد: جریان اصولگرایی دو سرمایه عظیم دارد و نقطه ضعف آن، ضعف مهلک در تشکیلات سیاسی است؛ ما از سرمایه خود غافل هستیم و نیروها را نمی‌شناسیم. در حالی که باید آنها را شناسایی کنیم و در تشکیلات به کار بگیریم.

لاریجانی با بیان اینکه جریان اصولگرایی در انتخابات اخیر امتحان مهمی پس داد، گفت: این امتحان مقابله با انحراف بود و جریان اصولگرا به خاطر اسلام، امنیت ملی و حفاظت از نظام مدنی و سیاسی حاضر نشد چشم خود را بر روی انحراف ببندد و فقط به پیروزی در انتخابات فکر کند.

وی در پایان سخنان خود در خصوص عدالت گفت: عدالت مسئله ظریفی است. 8 سال در مورد عدالت شنیدیم اما در پایان دیدیم که آدرس غلط است. در عدالت، ابتدا ظلم را باید تعریف کرد و اولین ظلم نیز ظلم به خود است. در ثانی ظلم به دیگران تعریف می‌شود که ظلم به ولایت در راس آن قرار دارد./تسنیم