اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی:فضا برای توافق نهایی هسته‌ای از راه مذاکره و با حسن‌نیت و اعتماد متقابل آماده است



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,علی لاریجانی

 

اخبار سیاست خارجی - در دیدار وزیر خارجه سوئد،
لاریجانی:فضا برای توافق نهایی هسته‌ای از راه مذاکره و با حسن‌نیت و اعتماد متقابل آماده است

کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد پیش از ظهر امروز با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 رییس مجلس شورای اسلایم در ابتدای این دیدار با اشاره به حجم پایین مراودات اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و سوئد، دو کشور را برخوردار از ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش مبادلات اقتصادی مورد علاقه طرفین دانست و افزود: تقویت همکاری‌ها میان بخش‌های خصوصی دو کشور می‌تواند در ارتقای سطح روابط تجاری ایران و سوئد بسیار موثر باشد.

لاریجانی همچنین نقش همکاری‌های پارلمانی فیمابین مجالس دو کشور را در این راستا بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از گسترش همه‌جانبه مناسبات به ویژه همکاری‌های پارلمانی با سوئد استقبال می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار به روند پرفراز و نشیب مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: اگر در برهه فعلی تلقی این باشد که از طریق مذاکره و با حسن نیت و اعتماد متقابل به توافق نهایی رسید اکنون این فضا آماده است.

وی افزود: عضویت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پذیرش NPT و صدور فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای همگی شواهدی بر اراده ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای می‌باشد.

لاریجانی تصریح کرد: طرف‌های مذاکره نباید با چانه‌زنی‌های تاجرمآبانه درصدد ممانعت از دسترسی به جنبه‌های صلح‌آمیز استفاده از انرژی هسته‌ای توسط ایران باشند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع افغانستان و افزایش قاچاق موادمخدر از این کشور بعد از سال 2001 میلادی به اروپا و سایر نقاط جهان، گفت: همکاری میان ایران و اروپا می‌تواند سهم بسزایی در مهار قاچاق موادمخدر و مبارزه با این پدیده شوم و تبعات اقتصادی ناشی از آن داشته باشد.

وزیر خارجه سوئد آقای کارل بیلدت نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد با کاهش تحریم‌ها در آینده‌ای نزدیک شاهد ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سوئد باشیم.

کارل بیلدت در ادامه با اشاره به توافق اخیر هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5، گفت: طرفین این توافق باید با اعتماد و حسن نیت متقابل به جزئیات ورود داشته باشند تا هر چه سریعتر در این مورد به توافق نهایی رسید.

وزیر خارجه سوئد در پایان این دیدار در خصوص اوضاع منطقه بخصوص تحولات افغانستان و سوریه با رییس مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نیت آمریکا از توافق هسته ای چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا واشنگتن آماده توافق نهایی هسته ای با ایران است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - آیا واشنگتن آماده توافق نهایی هسته ای با ایران است؟

نشنال اینترست با انتشار مقاله ای از مخالفت نمایندگان کنگره امریکا با نرمش دولت "اوباما" در مقابل ایران در مذاکرات هسته ای به عنوان عامل اساسی در رسیدن به توافق نهایی هسته ای یاد کرده اما در نهایت نتیجه می گیرد که نمایندگان امریکایی نیز توافق دیپلماتیک امریکا با ایران را به استفاده از گزینه نظامی ترجیح می دهند.

نشریه "نشنال اینترست" با انتشار مقاله ای از مخالفت نمایندگان کنگره امریکا با نرمش دولت "اوباما" در مقابل ایران در مذاکرات هسته ای به عنوان عامل اساسی در رسیدن به توافق نهایی هسته ای یاد کرده اما در نهایت نتیجه می گیرد که نمایندگان امریکایی نیز توافق دیپلماتیک امریکا با ایران را به استفاده از گزینه نظامی ترجیح می دهند.

به گزارش "تدبیر"، نشریه "نشنال اینترست" با اشاره به نزدیک شدن مهلت توافق شش ماهه هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به موضع گیری دولت "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا در قبال این موضوع می پردازد و در این باره می افزاید:"مقام های ایرانی و امریکایی بار دیگر در ماه مه با یکدیگر دیدار خواهند داشت این در حالیست که کمتر از دو ماه به توافق نهایی هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 باقی مانده است. در میان تحلیلگران سیاسی و نظامی اکثرا آنان بر این باورند که توافق نهایی میان ایران و 1+5 تا تاریخ 20 جولای حاصل خواهد شد. با این حال باید دانست که هر چه به زمان تعیین شده شش ماهه توافق موقت هسته ای نزدیک تر می شویم موانع پیش رو نیز افزایش می یابند."

نشریه "نشنال اینترست" در ادامه این مقاله از تحریم های وضع شده بین المللی علیه ایران به عنوان "معضلی" اساسی در روند رسیدن به توافق نهایی هسته ای یاد کرده و در این باره می افزاید:"اکنون در کنگره امریکا نمایندگان تندروی امریکایی مخالف لغو تحریم های وضع شده علیه ایران هستند. طبق توافق حاصل شده در ماه نوامبر، کشورهای عضو گروه 1+5 لغو تحریم های وضع شده علیه ایران در توافق نامه نهایی گنجانده خواهد شد. در مقابل اما رییس جمهوری امریکا از قدرت و اختیارات لازم برای لغو تحریم های وضع شده علیه ایران برخوردار نیست. اگر "اوباما" معافیت از تحرمی های وضع شده علیه ایران را تا شش ماه دیگر تمدید کند آیا کسی می تواند فکر کند که کسانی چون سناتور "تد کروز" ساکت خواهند ماند؟ محدودیت اختیارات "اوباما" در لغو کامل تحریم های وضع شده علیه ایران مخاطره اصلی در روند مذاکرات هسته ای آن کشور با ایران خواهد بود."

نشریه "نشنال اینترست" در ادامه خاطر نشان می سازد که "بی اعتمادی" طولانی مدت میان ایران و امریکا مانع اصلی عدم رسیدن به توافق هسته ای نهایی بوده است. نشریه "نشنال اینترست: در این باره به نمایندگان کنگره امریکا توصیه می کند که اختیار لازم برای لغو تحریم های وضع شده علیه ایران را به رییس جمهوری امریکا تفویض نماید. "نشنال اینرست" در این باره می افزاید:"این موضوع می تواند باعث ایجاد توازن در دو جبهه شود. در سویی، رییس جمهوری امریکا می تواند با دست بازتری در مذاکرات هسته ای تحریم های وضع شده علیه ایران را لغو کند و از این موضوع به عنوان امتیازی اعطا شده به ایران استفاده کند و از سوی دیگر کنگره می تواند در این روند به رییس جمهوری کمک نماید. برای رسیدن به هدف نهایی هیچ راه حل بهتری غیر از این گزینه دیده نمی شود."

نشریه "نشنال اینترست" در پایان احتمال موافقت نمایندگان کنگره با توافق نهایی با ایران را محتمل می داند و در این باره می افزاید:"علیرغم آن که طیفی در کنگره مخالف با توافق نهایی هسته ای با ایران هستند و این موضوع را تخلف دولت "اوباما" از قوانین تحریمی وضع شده علیه ایران می دانند اما به احتمال زیاد در نهایت نمایندگان با این موضوع موافقت خواهند کرد. در میان نمایندگان کنگره اکثریت آنان توافق دیپلماتیک را به استفاده از گرینه نظامی ترجیح می دهند."

اخبار سیاست خارجی - تدبیر