اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: غنی‌سازی در ایران نیازمند آمریکا و انشای حکم نیست



علی لاریجانی ,رییس مجلس شورای اسلامی

لاریجانی: غنی‌سازی در ایران نیازمند آمریکا و انشای حکم نیست

رئیس‌ مجلس گفت: موضوع غنی‌سازی در ایران نیازمند پذیرفتن آمریکا و دیگران و انشای حکم نیست، برای فهم آن هم تلاش زیادی لازم نیست؛ اگر غرب خوب چشمانش را باز کند، غنی‌سازی ایران را می‌بیند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید با بیان این مطلب که سفر آقای روحانی رییس‌جمهور به نیویورک بسیار پرکار و پرتحرک بود، گفت: سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آقای روحانی انصافاً دقیق و عمیق، مسایل و مصائبی را که در ماجراجویی‌هایی غرب بر ملت ایران رفته است، بیان کرد و این یک بیان کافی و وافی بود.

لاریجانی افزود: سخنرانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بسیار سنجیده و متین بود و خیلی خوب از منافع ملی ایران دفاع و صیانت کرد که موجب افتخار است.

وی سخنان روحانی در خصوص جریان‌های افراطی‌گری، تکفیری و تروریستی را که از معضل‌های مهم منطقه است، داهیانه خواند و اظهارداشت: غربی‌ها به دلایل تاکتیکی از جریان‌های افراطی حمایت واقعی می‌کنند، اما در بیان و تبلیغاتشان آنها را محکوم می‌کنند و این واقعیت قضیه است.

لاریجانی افزود: شاید تصور می‌کنند فعلاً از این جریان‌های افراطی استفاده کنند و بعد به حسابشان برسند، اما غافلند از اینکه وقتی جریان‌های تروریستی رشد کردند، غرب و کشورهای همسوی آنها در منطقه، قدرت برخورد با آنها را ندارند و ما نمونه آن را در افغانستان شاهدیم.

رییس مجلس شورای اسلامی به انفجارهای ماه‌های اخیر در عراق، پاکستان و سوریه اشاره و آنها را گوشه‌ای از خطر افراطیون و تروریسم در منطقه دانست و گفت: بعید می‌دانم که غربی‌ها از این غفلت خارج شوند، چون تصمیم دارند در حالت خواب‌آلودگی بمانند.

لاریجانی تصریح کرد: معتقدم رییس جمهوری اسلامی ایران به خوبی توانستند، نشان دهند که برخورد تاکتیکی با موضوع تروریسم یک خطای استراتژیک است و برای صلح و امنیت جهانی یک مصیبت جدی محسوب می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: روحانی در سخنرانی و مصاحبه‌هایش، نقش اسراییل در ایجاد ناامنی و گسترش سلاح های کشتار جمعی و دروغ پردازی های این رژیم را خوب تبیین کرد و ما از ایشان تشکر می کنیم.

وی همچنین از موضع گیری‌ها و مصاحبه های خوب ظریف وزیر امور خارجه نسبت به افشاگری ها علیه رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.
 
لاریجانی با اشاره به موضوع هسته ای ایران، گفت: فضایی که در رفتار 10 ساله اخیر غرب نسبت به ایران وجود داشت به طور اجمال این بود که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است و بسیار گسترده آن را مطرح کرد. فتوای رهبر معظم انقلاب در تحریم سلاح های کشتار جمعی مبنایی مهم برای شکستن این فضا بود در حدی که رییس جمهور آمریکا مجبور شد این مطلب را در سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل مطرح کند.

وی در ادامه، بیان منطق هسته ای ایران در سخنرانی ها و مصاحبه های آقای روحانی در طول سفر به مقر سازمان ملل را از دیگر نکات مهم این سفر برشمرد و تاکید کرد: منطق ایران در کسب دانش هسته‌ای و بیان دیپلماتیک مناسب در این زمینه به خوبی در سخنان آقای روحانی تبلور پیدا کرد و فضا را برای مذاکرات واقعی فراهم کرد.

رییس مجلس تصریح کرد: البته به نظر می رسد برخی در آمریکا تلاش می کنند فضای ایجاد شده را تخریب کنند از جمله خانم سوزان رایس که در مورد غنی سازی در ایران حرف های بی ربطی زد و یا مصاحبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در باره فوردو و پروتکل الحاقی می‌خواست نکاتی را القا کند که نادرست بوده و البته آقای ظریف به نظرم پاسخ هوشمندانه ای به وی داد.

لاریجانی اضافه کرد: موضوع غنی سازی در ایران نیازمند پذیرفتن آمریکا و دیگران و انشای حکم نیست، موجود است، برای فهم آن تلاش زیادی لازم نیست، اینکه اوباما در ملاقات با نتانیاهو گفت که ما با چشم باز در مذاکرات وارد می شویم باعث امیدواری است، چون اگر غرب خوب چشمانش را باز کند، غنی سازی ایران را می بیند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: امروز مذاکرات هسته ای نمی تواند با منطق و ادبیات گذشته شکل بگیرد، باید در متن جدید و با مواجهه با واقعیات جدید حیات پیدا کند و من تصور می‌کنم، رییس جمهور توانستند این شرایط را تا حد زیادی منعکس کنند و ما از دکتر روحانی در این مسیر حمایت می‌کنیم.

لاریجانی افزود: دکتر روحانی به عنوان نماینده نظام، موضوع هسته ای را دنبال می‌کند و طبعاً مورد پشتیبانی همه از جمله مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم در این شرایط حساس، خداوند به ایشان و همکارانشان در این مسیر توفیق عنایت فرماید.

رییس مجلس شورای اسلامی هماهنگی بین مجلس و دولت در تمامی عرصه‌های کشور از جمله اقتصادی را از نکات مهمی دانست که باید مورد تعامل دو طرف قرار گیرد و گفت: باید جلسات مشترک دولت و مجلس را مستمراً داشته باشیم و نیز اقتصاددانان مجلس و دولت برای یافتن راه حل‌ها، مساعی مشترکی را شکل دهند تا نتایج آن بعد به صورت لایحه به مجلس داده شود.

لاریجانی اصلاحیه بودجه، تحقق بودجه عمرانی، قانون برنامه و مسایلی در حوزه آب، انرژی، صنعت و کشاورزی را از دیگر مسایل اقتصادی دانست که باید مورد همفکری و تبادل‌نظر مجلس و دولت قرار گیرد تا هم تقدیم لوایح آسان‌تر صورت بگیرد و هم تصویب آنها و هم دغدغه‌های نمایندگان نیز در این زمینه مرتفع شود.

لاریجانی با بیان این مطلب که طبیعی است دولت جدید متناسب با نیازها و سلایق، افرادی را به عنوان مدیران اجرایی و استانداران معرفی کند، اظهار داشت: همانطور که همفکری در سطح دولت و مجلس در مسایل ملی می‌تواند راهگشا باشد، همفکری و رایزنی در انتخاب مدیران نیز می‌تواند در توسعه استان‌ها بسیار مفید واقع شود.

لاریجانی گفت: وضعیت اقتصادی کشور به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت‌ها و تحریم‌ها، فشار زیادی به ویژه در زمینه معیشت بر مردم وارد کرده و تورم و بیکاری یک معضل جدی برای کشور شده است که همه اینها نشان می‌دهد فارغ از مذاکرات هسته‌ای، استراتژی‌ها در اداره کشور چه در قوه مقننه و چه در قوه مجریه باید بر محور رونق تولید در کشور باشد و این حتی می‌تواند در مسأله هسته‌ای و نتایج مذاکرات هسته‌ای نیز کمک کند.

مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به نمایندگان مجلس و دولت بویژه روسای قوه مجریه و مقننه در این نشست، گفت: دولت یازدهم و شخص رییس‌جمهور هم در مراسم تحلیف و هم در جلسه هیأت دولت به نقش بی‌بدیل مجلس تأکید داشته تا تعامل حداکثری میان این دو قوه صورت گیرد.

وی گفت: ما معتقد هستیم بدون همدلی، همفکری و همکاری قوه مقننه و مجریه امکان دستیابی به اهداف بلند نظام، رفع مشکلات، تأمین منافع ملی و خدمت به مردم میسر نیست./فارس

 


ویدیو مرتبط :
لاریجانی در تلویزیون آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موافقت آمریکا با غنی سازی اورانیوم ۵ درصد در ایران



 غنی سازی اورانیوم,اخبار,اخبار سیاسی,اخبار روز

 

موافقت آمریکا با غنی سازی اورانیوم ۵ درصد در ایران

انرژی‌هسته‌ای - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

به گزارش شبکه تلویزیونی النیل؛ مسئولان آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن آمادگی دارد که ایران به غنی سازی اورانیوم در سطح پنج درصد ادامه دهد.

این اقدام در صورتی رخ خواهد داد که تهران با بازرسی‌های نامحدود آژانس از تأسیسات هسته‌ای و ارائه ضمانت‌های قوی درباره عدم تلاش ایران برای تولید سلاح اتمی موافقت کند.

از سوی دیگر علی اصغر سلطانیه در مصاحبه​ای اعلام كرد: دور جدید مذاکرات هسته​ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از گذشت دو ماه در روزهای سیزدهم و چهاردهم می در وین از سر گرفته می شود. وی تاکید کرد که فعالیت​های هسته​ای تهران مسالمت آمیز است و ادعاها برضد ایران واقعیت ندارد./خبرآنلاین