اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: دورنمای مذاکرات هسته ای را مثبت می دانم



علی لاریجانی

 لاریجانی: دورنمای مذاکرات هسته ای را مثبت می دانم

رییس مجلس شورای اسلامی ایران دورنمای مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا ، علی لاریجانی که سرگرم دیدار رسمی از چین است صبح چهارشنبه به وقت محلی در جمع شماری از دست اندرکاران امور تجاری در پکن گفت: پارلمان ایران از دولت دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران حمایت می کند.

رییس مجلس خاطر نشان کرد که فعالیت های دیپلماتیک این دولت بسیار گسترده و امیدوار کننده است.

لاریجانی گفت که تلاش های دولت یازدهم بر این است که ایران با مذاکرات سازنده برخی چالش ها را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات اخیر با غربی ها نکات مثبتی داشته است ، گفت : فکر می کنم برخی سوء تفاهمات باید رفع شود.

رییس مجلس گفت که با توجه به سابقه ای که در مذاکرات هسته ای دارم دورنمای این گفت و گوها را مثبت ارزیابی می کنم.

لاریجانی در ادامه بحث خود تصریح کرد: اگرچه مساله هسته ای ایران نیاز به این همه ماجراجویی نداشت.

وی گفت که ما هرگز به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیستیم. اما در یک دوره عده ای در صحنه بین المللی خرابکاری کردند. ولی امروزشرایط عوض شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد که آنها از طریق زورگویی نمی توانند ایران را وادار به عقب نشینی کنند.

لاریجانی اظهار داشت: خوشحالیم از اینکه غربی ها به مذاکرات بازگشته اند و ما نیز مذاکرات را دنبال می کنیم.

وی در عین حال به روابط ایران و چین در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: ما به چین به عنوان یک کشور مهم منطقه و جهان نگاه می کنیم و روابط ما با دیگران نباید بر روابط با چین سایه بیندازد.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران دیروز در راس هیاتی برای سفر رسمی چهار روزه وارد چین شد و پس از انجام دیدار با مقام های ارشد چین در پکن از شهرهای شانگهای و شی آن در شرق و شمال غرب چین بازدید می کند.

/ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
صحبت های عجیب جواد لاریجانی درباره مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی:حمله سعودی ها به یمن خطای بزرگ راهبردی / نگاه ها به مذاکرات هسته ای باید مثبت باشد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,علی لاریجانی

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه حمله سعودی ها به یمن یک خطای بزرگ راهبردی بود، گفت که مذاکرات هسته ای به جلو پیش می رود و نگاه ها به آن باید مثبت باشد.

به گزارش ایرنا، لاریجانی در گفت و گو با پایگاه لبنانی العهد که امروز (دوشنبه) منتشر شد، با بیان اینکه حزب الله لبنان در جنگ با تروریست های تکفیری پیروز می شود، تاکید کرد که تروریست های تکفیری ناامید شده و به زودی از عراق اخراج می شوند.

** دشمن صهیونیستی یک حباب توخالی است
لاریجانی در این گفت وگو با تبریک عید مقاومت وآزادسازی جنوب لبنان و پیروزی بزرگ حزب الله در سال 2000 میلادی به مسلمانان به ویژه لبنانی ها، گفت که این پیروزی مهم بود به ویژه اینکه اسراییل در چند جنگ کشورهای عربی را شکست داده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: بعداز سال ها، مقاومت توانست یک لکه ننگ بر پیشانی صهیونیست ها بچسباند و آنها را از منطقه اخراج کند و این پیروزی ثابت کرد که اگر مسلمانان به خودشان اعتماد کنند و در یک صف واحد در جهاد ضد اسراییل بایستند برای دشمن روشن خواهد که به جز یک حباب توخالی چیزی نیست و مقاومت با روحیه جهادی و پایداری می تواند کرامت وعزت را برای مسلمانان رقم بزند.

وی به شکست های پی در پی کشورهای عربی در جنگ های با رژیم صهیونیستی اشاره و خاطرنشان کرد که « علت این شکست ها فاصله این کشورها از اصل جهاد بوده است».

علی لاریجانی تصریح کرد: حزب الله هوشیار و آگاه است و آموزه ها و اصولش از ابتدا بر اساس جهاد ، مقاومت و پایداری شکل گرفته و بحمد الله توانسته است پیروزی های بزرگی را برای ملت لبنان و همه مسلمانان رقم بزند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آخرین پیروزی که حزب الله برای همه مسلمانان محقق کرد، آن بازگرداندن کرامتی بود که با نواختن سیلی بر صورت صهیونیست ها بدست آمد و آن پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 بود.

وی با بیان اینکه « اگر نبود این سیلی بر صورت رژیم صهیونیستی ، این رژیم به تجاوزهای خود در منطقه ادامه می داد»، گفت: این شکست به رژیم صهیونیستی فهماند که قدرت بزرگ در منطقه نیست و باید از ارتکاب ماجراجویی ها دست بردارد.

علی لاریجانی گفت: این دستاوردها به مثابه حمایت از همه مسلمانان بود و آنها امروز باید دست در دست یکدیگر برای رویارویی با جریان تکفیری در جهان امروز که روی سکه دیگر رژیم صهیونیستی است ، متحد شوند.

** حزب الله در جنگ با تکفیری ها پیروز می شود
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص رویارویی حزب الله با تکفیری ها گفت: حزب الله در دوره اخیر توانسته است با صهیونیست ها خارج از مرزها بجنگد و در این زمینه می توان به نمونه سوریه اشاره کرد.

وی افزود: جریان تکفیری در سوریه از حمایت قوی و بزرگ نیروهای استکباری و صهیونیستی برخوردار است، آیا کسی هست که نداند تروریست ها در سوریه از لحاظ سلاح و امکانات مورد حمایت قدرت های بزرگ و مزدوران آنها هستند؟

لاریجانی تاکید کرد: برخی تحولات در سوریه با حمایت مستقیم صهیونیست ها رخ می دهد و به ویژه درمان تروریست ها که در بیمارستان های صهیونیست ها صورت می گیرد و به آن باید کمک های نظامی ، امنیتی ، اطلاعاتی و آموزشی تکفیری ها را اضافه کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: امروز مسلمانان با یک جریان تروریستی که پرچم لا اله الا الله را حمل می کنند، مواجه هستند و در حقیقت این جریان از پشت به مسلمانان خنجر می زند.

وی با بیان اینکه ما به پیروزی حزب الله امیدوار هستیم، افزود: حزب الله با هوشیاری ، درایت و تدبیر وارد نبرد واقعی علیه تروریست ها شده و به زودی این حقیقت که نبرد سختی علیه صهیونیست و به صورت مستقیم علیه جریان نفاق بوده است ، آشکار می شود.

** جنگ های تعقیب و گریز قدرت عالی سوریه در ایستادگی را ثابت کرد
لاریجانی در پاسخ به سئوالی در خصوص پیشروی داعش در برخی مناطق سوریه در چند وقت گذشته ، اظهارداشت: در جنگ ها به طور دایم تعقیب و گریز و بالا و پایین وجود دارد و گاهی اوقات یک طرف در برخی مناطق پیشروی می کند و ما با این مسئله در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران مواجه بودیم، با وجود خسارت در برخی جبهه ها در برخی جبهه های دیگر پیروز بوده و پیشرفت می کردیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه بحران سوریه اقدام برخی کشورها در حمایت از گروه های تروریستی کاملا روشن است اما اکنون این کشور ها به توافق رسیده اند به ویژه اینکه اطلاعات بدست آمده حاکی از آموزش تروریست ها در برخی از این که کشورها به بهانه معتدل بودن آنها است.

وی اضافه کرد: اما حقیقت چیز دیگری است و بیشتر جنایات و سربریدن ها در سوریه توسط همین تروریست ها که معتدل خوانده می شوند، صورت گرفته است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در زمان کنونی در برخی کشورهای منطقه که آموزش تروریست ها صورت می گیرد برای ورود تاکتیکی آنها به جنگ به ویژه بعداز شکست هایی که اخیرا گروه داعش در عراق وسوریه متحمل شد، تجهیزات لازم در اختیار آنها قرار می گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که این کشورها برای حفظ آبرو تلاش می کنند از طریق این معادله به برخی دستاوردهای سیاسی دست یابند.

** نقش ترکیه و قطر در بحران سوریه
وی در باره نقش ترکیه و قطر در بحران سوریه گفت: این نقش فقط به این دو کشور محدود نمی شود، هماهنگی بین کشورها در این خصوص وجود دارد اما باید تاکید کرد که بحران سوریه با این روش ها حل نمی شود.

لاریجانی تاکید کرد: سوریه قدرت بسیار خوبی در ایستادگی دارد و آن را در چهار سال گذشته ثابت کرده است و تحولات اخیر نیز تاکتیکی است که در همه جنگ ها اتفاق می افتد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « نباید عوامل پشت پرده را هم فراموش کنیم»، خاطرنشان کرد: جریان های تروریستی تکفیری هر منطقه ای را که توانسته اند اشغال کنند، اشغال کرده اند اما نمی توانند بر مناطقی که دارای نوسان است، سیطره یابند زیرا شهروندان آنها را اخراج می کنند.

وی افزود: بطور مثال ، آنچه در عراق رخداد هم یک جنگ تعقیب و گریز بود و این طبیعت جنگ ها است.

لاریجانی تصریح کرد: آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد تروریسم نتوانسته اند به کمترین موفقیتی دست یابند و این دلالت دارد بر اینکه این کشور ها ترجیح می دهند جریان تکفیری در منطقه باقی بماند زیرا موجب کاهش قدرت و توان مسلمانان می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « ائئلاف بین المللی در محاسبات خود می گوید این عامل جدید در منطقه می تواند درگیری های بین مسلمانان را دامن بزند»، گفت: آنها توسط این عامل جدید، شیعه، سنی و ایزدی را می کشند، کردها را وارد جنگ کرده ، در یمن فتنه ایجاد کرده تا زمینه پاگیری تروریست ها در آنجا فراهم شود و کشورهای بزرگ بتوانند به دستاوردهایی برسند.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا