اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی به کمیسیون امنیت ملی تذکر داد



تذکرلاریجانی به کمیسیون امنیت ملی,ظریف

لاریجانی به کمیسیون امنیت ملی تذکر داد

علی لاریجانی، رییس مجلس دیروز به اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره نشر یک خبر از قول وزیر خارجه تذکر داد. سرزنش رییس مجلس به انتشار خبری از جلسه محرمانه کمیسیون امنیت ملی مجلس و محمدجواد ظریف برمی‌گردد؛ جلسه‌ای که در زمان سفر رییس مجلس به ژنو برگزار شده بود.

در غیبت رییس مجلس، وزیر خارجه طبق روال مرسوم، پس از سفر هیات ایرانی به اجلاس سالانه سازمان ملل به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت تا اعضای این کمیسیون را در جریان مسائل مطرح شده طی سفر به نیویورک بگذارد. صبح روز بعد، تیتر روزنامه کیهان باعث شوکه شدن وزیر خارجه ایران شد تا جایی که کار محمدجواد ظریف به بیمارستان کشیده شد.

این روزنامه از قول وزیر خارجه تیتر زده بود «ظریف: مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود» این تیتر به سرعت ازسوی وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد و محمدجواد ظریف از اعضای کمیسیون امنیت خواست فیلم جلسه محرمانه را منتشر کنند تا مردم درباره سخنان او در آن جلسه قضاوت کنند.

 

اما بعضی اعضای کمیسیون امنیت ملی دست از تایید تیتر کیهان برنداشتند تا جایی که وزیر خارجه دولت یازدهم اعلام کرد: «زین پس نمایندگان تنها باید منتظر شنیدن مواضع رسمی و دیپلماتیک از جانب من باشند.»

وزیر خارجه بر تصمیم خود برای عدم شرکت در جلسات کمیسیون امنیت آنچنان ثابت‌قدم است که حاضر نشد پس از بازگشت از مذاکرات ژنو، در جلسه روزگذشته با کمیسیون امنیت ملی شرکت کند.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت خارجه دیروز به «خانه ملت» گفت: «محمدجواد ظریف در نشست این هفته کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس به‌علت تشدید بیماری شرکت نخواهد کرد.» به جای وزیر خارجه، قشقاوی‌ به‌همراه سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا در نشست دیروز کمیسیون حاضر شدند.

علی لاریجانی، در اولین جلسه مجلس پس از بازگشت به ایران در یک جلسه خصوصی با اعضای کمیسیون امنیت ملی به آن‌ها به دلیل رعایت نکردن اصل محرمانه بودن جلسه‌ای که با وزیر خارجه داشتند، تذکر داد.

منصور حقیقت‌پور، نایب‌رییس کمیسیون امنیت، در این مورد به «بهار» گفت: «آقای لاریجانی در جلسه غیرعلنی و ویژه‌ای که با نمایندگان داشتند به حواشی جلسات کمیسیون امنیت ملی و آقای ظریف اشاره داشتند. وی درباره حواشی پیش آمده برای آن جلسه، حق را به آقای ظریف داد و به کمیسیون امنیت ملی گوشزد کرد که نباید این‌قدر به وزارت امور خارجه فشار وارد کنند.»

پیش از تذکر رییس ها مجلس چند نفر از اعضای کمیسیون امنیت در گفت‌وگو با رسانه ها انتشار اخبار محرمانه از این کمیسیون را تقبیح کرده بودند. محمدابراهیم آقا‌محمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با شبکه ایران به دلایل انتشار اخبار درست یا غلط از جلسه محرمانه کمیسیون امنیت ملی پرداخته بود.

به گفته او به‌رغم حساسیت این کمیسیون، در نشست‌های وزرا با نمایندگان، ضابطه‌ای مشخص وجود ندارد و افراد متفرقه، اعضای دیگر کمیسیون‌ها و حتی افرادی که نماینده نیستند، نیز می‌توانند در نشست‌هایی از این دست شرکت کنند. او از هیات‌رییسه مجلس خواسته بود تا هرچه سریع‌تر برای حل این معضل راهکاری بیندیشد.

حسین سبحانی‌نیا، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به این‌که طبق آیین‌نامه مجلس، ‌همه نمایندگان مجاز به شرکت در جلسات کمیسیون‌های مختلف هستند، ‌اما حق رأی ندارند، گفته بود: به نظر می‌رسد که باید آیین‌نامه مجلس در این‌باره اصلاح شود، زیرا اخیرا مطلبی خاص در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد و از سوی افرادی که عضو این کمیسیون نبودند، دراختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

 

او در این مورد افزود: «نمایندگان باید این اطمینان را در وزرا به‌وجود آورند که صلاحیت لازم را برای حفظ امانتی که دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، دارند. البته هیات نظارت مجلس باید به هرگونه بداخلاقی (ازجمله علنی کردن اخبار پنهان و محرمانه) که از سوی نمایندگان صورت می‌گیرد، تذکر دهند.»

 هرچند اعتراض دیروز رییس مجلس به کمیسیون امنیت ملی به موضوع انتشار خبر کذب محدود نمی‌شد، به گفته منصور حقیقت‌پور، علی لاریجانی به اعضای کمیسیون اعلام کرد که نباید برای حضور یک نماینده از سوی مجلس در مذاکرات وزارت خارجه اصرار داشته باشند. پیش از سفر هیات ایرانی به ژنو برای شرکت در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، کمیسیون امنیت ملی نامه‌ای به وزارت خارجه نوشته و درخواست کرده بود تا در این مذاکرات نماینده داشته باشد.

 

اعضای کمیسیون امنیت مجلس این درخواست را درراستای وظیفه نظارتی مجلس بر عملکرد قوه‌مجریه ارزیابی کرده بودند؛ اما وزارت خارجه به این درخواست کمیسیون امنیت ملی پاسخی نداد. بعضی گمانه‌زنی‌ها درباره علت عدم توجه وزارت خارجه به درخواست مجلس حکایت از عدم اعتماد وزارت خارجه به توانایی اعضای این کمیسیون در رعایت ضوابط جلسات محرمانه داشت.

احتمالا یکی از اهداف رییس مجلس پس از بازگشت به تهران، حل مشکل پیش آمده بین کمیسیون امنیت مجلس و وزارت خارجه است. منصور حقیقت‌پور دیروز به «بهار» خبر داد که پیش از پایان جلسه دیروز اعضای کمیسیون امنیت مجلس با علی لاریجانی، اعضای این کمیسیون از رییس مجلس خواستند تا گفت‌وگویی با آقای روحانی داشته باشد و مسائل به‌وجود آمده را حل کند؛

 

اما پیش از انجام این گفت‌وگو برای حل اختلافات، مصاحبه کریمی قدوسی رشته‌های علی لاریجانی و دیگر اعضای کمیسیون امنیت برای حل سوء‌تفاهمات را پنبه کرد.

روزگذشته کریمی قدوسی مدعی شد که قصد دارد فایل صوتی و تصویری جلسه گذشته این کمیسیون با وزیر خارجه را منتشر کند.

 

البته او مشخص نکرد که چطور شخصا می‌تواند درباره انتشار فایلی که دراختیار کمیسیون امنیت قرار دارد تصمیم‌گیری کند؛ اما باتوجه به خواست وزیر خارجه برای انتشار این فیلم احتمالا می‌تواند گره‌های کور ماجرای انتشار یک خبر تکذیب شده از کمیسیون امنیت به روزنامه کیهان را باز کند. هرچند که درنهایت تمایل رییس مجلس و دیگر اعضای کمیسیون امنیت به حل مشکلات پیش آمده، می‌تواند جلوی انتشار این فایل را بگیرد./روزنامه بهار



ویدیو مرتبط :
ایمیل ملی زیر ذره بین کمیسیون امنیت ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه کمیسیون امنیت ملی به رئیس جمهور در انتقاد از نحوه برکناری متکی



 

 

 

نامه کمیسیون امنیت ملی به رئیس جمهور در انتقاد از نحوه برکناری متکی

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به این موضوع انتقاد دارد و به عنوان بحث مقدماتی موضوع در کمیسیون مورد بحث قرار گرفت اما برخی اعضا پیشنهاد دادند به صورت نامه ای ،انتقاد اعضای کمیسیون نسبت به نحوه تغییر وزیرامورخارجه به رئیس جمهور اعلام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرح برخی اعضای این کمیسیون برای نامه به رئیس جمهور در انتقاد از نحوه برکناری وزیر پیشین امور خارجه خبر داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با تغییر وزیرخارجه با اعلام اینکه این موضوع در هیئت رئیسه مجلس به صورت گذرا مورد بررسی قرار گرفت گفت: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در این خصوص تبادل نظر صورت گرفت و جمع بندی این بود برخوردی که با وزیرامورخارجه انجام شده درست نبود چرا که ایشان در حال ماموریت بود و در آنجا متوجه تغییر خود شده در حالی که در حال مذاکره بوده است.

حسین سبحانی نیا تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به این موضوع انتقاد دارد و به عنوان بحث مقدماتی موضوع در کمیسیون مورد بحث قرار گرفت اما برخی اعضا پیشنهاد دادند به صورت نامه ای ،انتقاد اعضای کمیسیون نسبت به نحوه تغییر وزیرامورخارجه به رئیس جمهور اعلام شود.

گفتنی است هفته گذشته منوچهر متکی که در سفر سنگال به سر می برد طی حکمی از سوی رئیس جمهور برکنار و علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست وزارت خارجه منصوب شده بود...../تحلیل:عصرایران