اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: برخی می‎خواستند به تعداد بیشتری از وزرا رای ندهند



علی لاریجانی,حسن روحانی


لاریجانی: برخی می‎خواستند به تعداد بیشتری از وزرا رای ندهند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که نمایندگان با بلوغ سیاسی خود به وزرا رای دادند و رای مثبت آنها به 15 وزیر پیشنهادی از 18 وزارتخانه نشان‌دهنده اهتمام آنها برای حل مشکلات به خصوص در بخش‌های صنعتی و اقتصادی است.

 علی لاریجانی دقایقی بعد از تعیین نتیجه رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی در جمع خبرنگاران و در محل برگزاری جلسات علنی مجلس حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تکلیف وزارتخانه‌هایی که از مجلس رای اعتماد نگرفته‌اند، گفت: قانون اساسی موضوع را روشن کرده است، برای وزارتخانه‌هایی که وزیر پیشنهادی نتوانسته رای اعتماد بگیرد، باید سرپرست گذاشته شود تا در فرصت مناسبی رییس جمهور وزیر پیشنهادی دیگری را به مجلس معرفی کند. طبیعتا یک هفته بعد از آن زمان، مجلس مجددا صلاحیت آن فرد معرفی شده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دست رییس جمهور باز است تا هرکسی را که می‌خواهد انتخاب کند. البته هرکسی را که می‌خواهد برای سرپرستی انتخاب کند، می‌تواند ولی به نظر ما بهتر است فردی انتخاب شود که در آینده به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود. البته باز هم رییس جمهور می‌تواند هر فردی را به عنوان سرپرست انتخاب کند. تنها طبق قانون اساسی خود رییس جمهور نمی‌تواند سرپرست باشد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد ارزیابی‌اش از انفجارات در لبنان و تحولات اخیر مصر گفت: حوادثی که در چند روز اخیر در مصر و لبنان رخ داد، حوادث بسیار دردآوری برای عالم اسلام بود که نشان‌دهنده مجموعه‌ای از مسائل پیچیده‌ای است که مدت‌ها قبل بر روی آن سرمایه‌گذاری شده است. البته در برخی نقاط این موارد به نتیجه رسیده که یکی از آن اختلاف‌افکنی بین امت اسلامی و فرسایش توان امت اسلامی است.

وی با اشاره به کشتار اخیر در مصر گفت: در مصر کشتار زیادی شد که در آمار آن اختلاف وجود دارد اما طبیعتا حجم کشتار زیاد بوده است که این خسارت بزرگی برای کشور بزرگ مصر است که جایگاه کانونی در عالم اسلام دارد.

وی افزود: در این شرایط سیاستمداران مصر باید گفت‌وگوهای درونی را آغاز کنند و بدانند که کشورهای خارجی و استکبار جهانی به دنبال حل مشکل آنها نیستند. تنها راه گفت‌وگوی ملی در چارچوب قوانین و بر مبنای دموکراسی می‌تواند حل‌کننده مشکلات باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حوادث اخیر در لبنان اظهار کرد: در لبنان حادثه‌ای برای حزب‌الله رخ داد که آن را محکوم می‌کنیم. این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش کارهایی برای از بین بردن امت اسلامی انجام می‌دهند. به خصوص در مورد حزب‌الله که نیروی ارزنده و رشید در عالم اسلام است و از مسلمانان دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: این انفجارهای رخ داده توسط رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که به خاطر ضیق از حیات سیاسی امنیتی‌اش دست به کارهای تروریستی می‌زند که باید امت اسلامی به این تخریب‌های انجام شده با تیزبینی توجه کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری از لاریجانی پرسید طبق آیین‌نامه داخلی که تمام نامه‌ها له یا علیه وزرا که بین نمایندگان پخش شده باید به دست هیات رییسه برسد، آیا این ایراد به شما وارد نیست که 9 نامه علیه آقای نجفی در صحن پخش شد و حتی آقای دامادی و جهانگیرزاده نیز نامه‌ها را به شما نشان دادند اما هیچ اتفاقی نیفتاد در نهایت این نامه‌ها منجر شد که آقای نجفی رای ناپلئونی بگیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: 9 نامه را مشاهده نکردم نامه‌ای را نشان دادند که توسط هیات رییسه امضا نشده و توزیع شده بود. منتها ممکن است افرادی نامه را بین دوستان خود پخش کرده باشند اما طبق آیین‌نامه نامه باید به امضای مسوول آن در هیات رییسه رسیده باشد و اجازه این کار داده شود.

لاریجانی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد پیش‌بینی‌اش از آینده تعامل دولت و مجلس و همچنین تاثیر القاءات بیرونی مجلس به رای منفی نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی گفت: این موارد تاثیری در رای نمایندگان نداشته است چون هم در سطح ریاست جمهوری و هم مجلس این بلوغ سیاسی وجود دارد و ساختار دموکراتیک کشور اقتضاء می‌کند هربخش کار مطالعاتی خود را انجام بدهد که طبیعتا هر بخش مستقل است. معمولا برای انتخاب وزرا بحث‌هایی انجام می‌شود که به طبع آن وزرا از نمایندگان رای لازم را اخذ می‌کنند.

لاریجانی اضافه کرد: در این دولت نیز مجلس از 18 وزیر پیشنهادی به 15 نفر رای داد که این نشان‌دهنده گرایش مثبت مجلس برای حل مشکلات کشور است به خصوص اینکه مجلس به وزرای بخش‌های صنعتی و اقتصادی رای مثبت داد که این نشان‌دهنده دغدغه مجلس برای حل مشکلات کشور است. به هرحال ممکن است برای برخی از وزرا اختلاف‌نظری وجود داشته باشد که این موضوع غیرطبیعی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه ممکن است اطلاعاتی از بیرون به نمایندگان داده شود و تاثیرگذار باشد، غریب نیست و ما حتی از کسانی که اطلاعات را داده‌اند، تشکر می‌کنیم چون به باور ما مجلس باید در مورد هر وزیر اقناع شود و سپس رای دهد که این اتفاق نیز افتاد.

وی تاکید کرد: اینکه فشاری روی نمایندگان برای دادن رای بوده باشد چنین چیزی را احساس نمی‌کنم، البته کارهای رسانه‌ای نسبت به وزرا انجام شد ولی طبیعتا تاثیری در رای نمایندگان نداشت چون آنها با بررسی‌های خود رای دادند.

احتمال برگزاری جلسه سران قوا در هفته آینده
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه در پوشش جلسات رای اعتماد مجلس قدردانی کرد و گفت: انصافا شما خبرنگاران توانستید این موضوع را که در سرنوشت کشور جایگاه اساسی داشت به خوبی در متن مردم منعکس کنید.

وی با اشاره به روند صلاحیت وزرا در مجلس اظهار کرد: همانطور که به خوبی در این چند روز مشاهده کردید، مشارکت در مجلس جدی بود و به هیچ وجه هیچ بخش تفنعی نبود. نمایندگان هم در مورد کلیات هیات وزیران و هم در مورد تک تک وزرا با آمادگی خوبی مباحثشان را مطرح کردند و ابهامات و اشکالاتی که به ذهنشان می‌رسید را با شفافیت و شجاعت بیان کردند، این نشان می‌دهد درجه دموکراسی در کشور ما در سطح بسیار خوبی است.

لاریجانی با بیان اینکه قوای مختلف در کشور مستقل از یکدیگر و هرکدام با روش خاص خود مسائل را مورد کاوش قرار می‌دهند، تصریح کرد: الحمدالله در این چهار روز همه نمایندگان موضوع را با جدیت دنبال کردند زیرا موضوع مهمی است و ما امیدواریم در شرایط حساس کشور که مسائل مهم اقتصادی و بین‌المللی مورد توجه است، دقت نظر نمایندگان و همت هیات وزیران به رییس جمهور مجموعا نتایج مفیدی برای سرنوشت کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: رای نمایندگان نشان می‌دهد آنها نسبت به مسائل اقتصادی کشور حساسیت جدی داشته و تلاش کردند بخش اقتصادی کشور به صورت کاملا روان بتواند مسائل را حل کند، به همین دلیل ثقل مسائل اقتصادی کشور بر 15 نفری که رای آوردند نهفته بود و بیشتر بخش‌های مربوط به مسائل علمی، فرهنگی و ورزشی نتوانستند رای اعتماد کسب کنند که این هم شاید دقت نظر و اهمیتی است که نمایندگان برای این بخش قایلند و معتقدند باید سرمایه‌های قوی‌تری در این زمینه وارد صحنه شوند؟ غیر از وزیر آموزش و پرورش که یک رای کم آورد ولی بقیه آرا نشان می‌دهد که می‌خواهند افراد قوی‌تری حضور یابند.

رییس مجلس با بیان اینکه نگاه کلی مجلس همکاری با دولت بوده، خاطرنشان کرد: مذاکرات و رای به 15 وزیر نشان می‌دهد که مجلس نگاه همکاری با دولت است و قصد مجلس این است که کابینه کار خود را آغاز کند لذا امیدواریم برای سه وزیر دیگر هم با سرعت بیشتری تعیین تکلیف شود تا کارهای مهم در این بخش روی زمین نماند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد جلسه سران قوا، اظهار کرد: در مورد جلسات سران، یک جلسه دو هفته قبل داشتیم اما خیلی از جلسات علنی نمی‌شود و ممکن است برخی از آنها علنی شود. ما امیدواریم این جلسات به زودی کار رسمی خود را به صورت مرتب آغاز کند.

وی از احتمال برگزاری جلسه بعدی سران قوا در هفته آینده خبر داد و گفت: این اقبال در سه قوه وجود دارد.

وی درباره جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: هماهنگی دستگاه‌های کلان در مورد این بخش نیز بسیار خوب است و اینکه حداقل برخی از جلسات این ستاد با حضور سران برگزار شود که ایده خوبی است که آن بررسی می‌کنیم.

رییس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد پخش زنده جلسات رای اعتماد به وزرا از شبکه خبر سیما نیز گفت: البته مذاکرات مجلس طبق قانون اساسی به صورت مستقیم از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و پخش جلسات رای اعتماد از صداوسیما نیز به خاطر حساسیتی بود که مردم در مورد انتخابات داشتند و می‌خواستند کل مذاکرات را بشنوند.

وی اضافه کرد: البته این موضوع در سطح جهانی در خیلی از کشورها معمول است و من برخی کشورها را اطلاع دارم که جلسات مجلس از تلویزیون پخش می‌شود به هرحال این کار خوبی بود که رادیو و تلویزیون انجام دادند و من از آنها تشکر می‌کنم.

لاریجانی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی اظهار کرد: مجلس رویکرد مثبتی به دولت دارد که به 15 نفر از وزرای آن رای اعتماد داد، زیرا برخی عقاید در مجلس می‌خواستند به تعداد بیشتری رای اعتماد ندهند ولی کلیت مجلس معتقد بود که باید پیام مثبت همکاری به دولت داد به همین دلیل بخش‌های صنعتی و اقتصادی کابینه از مجلس رای اعتماد گرفتند، زیرا این بخش‌ها ضرورت داشت که سریع‌تر سامان یابند، ضمن اینکه حساسیت و دقت نظر در بخش‌های فرهنگی و علمی را نشان می‌دهد که باید تراز کار را دقیق در نظر گرفت.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد روند قرائت جوابیه برخی دستگاه‌ها در مجلس گفت: فرآیند آن در متن آیین‌نامه وجود دارد که اگر نماینده‌ای توهین کند یا خلاف بگوید، طرف مربوطه می‌تواند پاسخ دهد، ولی در مورد هیات وزیران که نظر می‌دهند، در آیین‌نامه جایی نداریم که دستگاه‌ها بتوانند به نظر هیات دولت در مجلس پاسخ بدهند البته در رسانه‌ها می‌توانند پاسخ بدهند، اما مبنای کار متن آیین‌نامه است در غیراینصورت ما وظیفه‌ای نداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد برخی نامه‌های منتشر شده در مجلس که برخی از آنها علیه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بوده، گفت: یکی از نامه‌ها را می‌دانم که به دستور آقای باهنر بوده و بدون اجازه نبود و مابقی در حد محدودی بوده، در عین حال این موضوع را پیگیری می‌کنیم و حتما باید نامه‌ها با اجازه هیات رییسه منتشر شود.

لاریجانی ادامه داد: بعید است این نامه‌ها تاثیری در رای نمایندگان بگذارد، نمایندگان با هم خیلی مشورت می‌کنند و اینگونه نامه‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد برخی از حواشی جلسه رای اعتماد به وزرا گفت: با توجه به اینکه بحث هیات وزیران بود و احتیاج بود مشورت‌هایی شود، گاهی نمایندگان مجبور می‌شدند از صندلی‌هایشان بلند شوند و ما هم مجبور می‌شدیم تذکر بدهیم، ولی محاسن این امر به اشکالاتش می‌چربد و باید قبول کرد که در قبال فوایدی که برای عموم ملت دارد که در جریان متن مذاکرات نگاه مجلس و گفت‌وگوها قرار بگیرند، این حواشی چندان اهمیتی ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تکرار برخی افراد در مخالفت و موافقت با وزرای پیشنهادی گفت: بعید می‌دانم تا هفت مرتبطه تکرار بوده باشد، ممکن است در سه یا چهار مرتبه تکرار شده باشد، آیین‌نامه این است که افراد نام‌نویسی می‌کنند و دو نفر موافق و دو نفر مخالف به قید قرعه انتخاب می‌شوند، البته می‌شود آیین‌نامه را تغییر داد، این وحی منزل نیست اما باید دید که چه روش دیگری باید در پیش گرفت زیرا بحث مهمی مثل هیات وزیران است و خیلی‌ها علاقه‌مندند اظهارنظر کنند. راه پیش‌بینی شده در آیین‌نامه قرعه است اما می‌شود مطالعه کرد و راه‌حل بهتری یافت.

در پایان این نشست خبری، خبرنگاری از رییس مجلس درباره تفاوت دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی سوال کرد که وی پاسخ داد: تعامل ایشان را با مجلس مثبت می‌بینم، به دلیل توجهی که ایشان به قانونمند حرکت کردن دارند یک امر پسندیده‌ای است و در تبلیغاتشان هم روی این امر اصرار داشتند و در جلسات مجلس هم به صراحت این را گفته‌اند که ما این را به فال نیک می‌گیریم زیرا انضباط، ایجاد عدالت و توسعه پایدار در کشور بدون قانونمند حرکت کردن امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به سابقه حضور حسن روحانی در مجلس و شورای عالی امنیت ملی گفت: ایشان مسائل کلان کشور را خوب می‌یابد و می‌داند که مسائل باید با تعامل با قوای دیگر حل شود و این مخصوصا در شرایط فعلی کار درستی است و ما امیدواریم مسیر همانطور که حدس می‌زنیم پیش برود.

به گزارش ایسنا، این نشست خبری برخلاف همیشه در صحن علنی مجلس برگزار شده بود و این بار خبرنگاران پارلمانی بر صندلی‌های سبز مجلس نشستند.
رییس مجلس در پایان و بعد از طرح چند سوال به خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد حرف‌های حسابی‌تان تمام شده است.
او در پایان به مزاح به خبرنگاران گفت: شام‌تان سرد شده و شما خسته شده‌اید./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
تذکر رهبر در مورد رای اعتماد به وزرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: سومین روز از جلسه رای اعتماد به وزرا


سومین روز جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور.

 
 
 
 
  صبح بخیر:  سومین روز جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور.