اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی:آمریکا با مهره داعش بازی می کند


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه روابط دوستانه با کشورهای حوزه بالکان به ویژه جمهوری صربستان مورد توجه مسئولین جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا: «ایوتسا داچیچ »وزیر خارجه صربستان عصر امروز دوشنبه (12 مرداد ماه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

دکترلاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه خوب مناسبات دو کشور گفت:ایران و صربستان می توانند در زمینه سیاسی،اقتصادی،صنعتی وعلمی-دانشگاهی با هم همکاری داشته باشند.

وی بر لزوم افزایش رفت و آمد مقامات سیاسی و پارلمانی دو کشور به منظور فراهم کردن زمینه های لازم برای ارتقاء سطح روابط ایران و صربستان در زمینه های مختلف تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات منطقه،به مقایسه آن با تحولات بالکان در دهه گذشته پرداخت و افزود:تحولات کنونی در خاورمیانه نیز همانند بحران بالکان تا حد زیادی در نتیجه دخالت عوامل بیرونی است که نمی خواهند آرامش به منطقه بازگردد.

وی با انتقاد از عدم برخورد جدی آمریکا و همپیمانانش با معضلات کنونی در منطقه بیان کرد: به نظر می رسد آمریکا در حال بازی با مهره داعش در منطقه است و عدم اقدام جدی آن ها در قبال این پدیده شوم آن را به سمت تشدید جنایت تحریک کرده و این به ضرر صلح و ثبات در منطقه است.

دکتر لاریجانی در پایان گفت:توسعه روابط دوستانه با کشور های حوزه بالکان به ویژه جمهوری صربستان مورد توجه مسئولین جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و صربستان در آینده نزدیک

در ادامه این دیدار ایوستا داویچ با اشاره به نقش و جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان گفت:صربستان خواستار توسعه مناسبات با ایران در همه زمینه ها است و در این راستا همکاری های پارلمانی میان مجالس دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور در آینده نزدیک خبرداد و گفت:توسعه و گسترش ارتباطات و همکاری ها با ایران در زمینه های ،اقتصادی،صنعتی وعلمی-دانشگاهی و توسعه صنعت گردشگری مورد توجه جدی مسئولان صربستان قرار دارد.

وزیر امورخارجه صربستان با انتقاد از دخالت برخی قدرت های بزرگ در مناطق مختلف جهان از جمله بالکان تصریح کرد:تلاش در جهت شعله ور کردن درگیری میان گروه های قومی و مذهبی با هدف تجزیه کشور های بزرگ سیاستی نادرست است که موجب گسترش بی ثباتی در مناطق مختلف جهان می شود.

وی برخورد دوگانه با مسائل بین المللی از جمله مبارزه با تروریسم را موجب حادتر شدن این گونه معضلات دانست و از آن انتقاد کرد.

ایوستا داویچ در پایان این دیدار خاطر نشان کرد:همکاری و رایزنی مستمر مسئولان سیاسی و پارلمانی دو کشور نقش موثری در ارتقاء سطح مناسبات ایران و صربستان دارد.


ویدیو مرتبط :
لاریجانی در تلویزیون آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از حملات ائتلاف ضد داعش مطلع هستیم / وارد بازی آمریکا نخواهیم شد / ریاض در ایجاد و رشد داعش نقش دارد



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی ضمن پاسخ به سوالات خبرنگار این شبکه، آخرین مواضع خود و دولت این کشور درباره مسائل موجود را تبیین کرد.

بشار اسد تاکید کرد: سوریه از حملات هوایی ائتلاف ضد داعش مطلع است.

رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی ضمن پاسخ به سوالات خبرنگار این شبکه، آخرین مواضع خود و دولت این کشور درباره مسائل موجود را تبیین کرد.

اطلاع دمشق از حملات هوایی ائتلاف آمریکایی
رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی تاکید کرد که دولت دمشق از حملات ائتلاف به رهبری آمریکا در مقابله با تروریست‌های داعش خبر دریافت کرده و مطلع است.

بشار اسد همچنین تاکید کرد که دولت سوریه هیچ همکاری مستقیمی با ائتلاف به رهبری آمریکا از زمان آغاز حملات هوایی آن نداشته است.

آقای اسد در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که از طریق طرف‌های ثالث از جمله عراق «اطلاعات حملات هوایی ائتلاف» به سوریه دریافت شده است.

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اینکه «نیروهای سوریه از بمب‌های بشکه‌ای در مناطق تحت تصرف شورشیان استفاده کرده؛‌بمب‌هایی که هزاران غیرنظامی را کشته»، گفت: «چنین اتهام‌هایی یک داستان بچه‌گانه است. ما بمب‌، موشک و فشنگ داریم هیچ نیازی به بمب بشکه‌ای نیست ما اصلا بمب بشکه‌ای نداریم».

بشار اسد در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: «در بسیاری از مناطقی که شورشیان مسلط شدند، غیرنظامیان از آن مناطق فرار کرده و به مناطق ما آمدند در نتیجه در بسیاری از مناطقی که ما محاصره کردیم تنها جنگجویان حضور دارند».

اسد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سوریه به کشور و دولت ورشکسته تبدیل شده»،‌گفت: تا زمانی که دولت و نهادهای دولتی در سوریه حضور دارد نمی‌توان درباره دولت و کشور ورشکسته صحبت کرد. صحبت درباره اینکه کنترل مناطقی را از دست داده‌ایم یک موضوع کاملا متفاوت دیگری است. ما با تهاجم تروریست‌ها از خارج کشور به سوریه مواجهیم.

او در پاسخ به این سوال که شما قبلا گفتید که در ابتدای آغاز درگیری در سوریه و مدیرت آن اشتباهاتی صورت گرفت، آیا خود شما هم اشتباهاتی کردید»، گفت: «ما در مدیریت این موضوع اشتباه کردیم و این برای همه امکان دارد. بین سیاست و عمل و اجرای آن تفاوت است. در اجرای سیاست اشتباهاتی رخ داد و برخی هم به خاطر آن تنبیه شدند».

وی افزود: «در هفته‌های ابتدایی شروع درگیری(سال 2011) تعداد زیادی از نیروهای پلیس کشته شدند. من فکر نمی‌کنم این نیروها توسط تظاهرات‌کنندگان خواهان دموکراسی کشته شده باشند. باید درباره واقعیات صحبت کنیم و نه موضوعات آرمانی و خیالی. در همان ابتدا تعدادی از تظاهرات‌کنندگان خواستار دموکراسی بودند این درست است اما اگر تعداد تظاهرات‌کنندگان را با جمعیت سوریه مقایسه کنیم، می‌بینیم تعداد بسیار ناچیزی بود».

تاکید بر حمایت مردم سوریه از دولت

اسد در پاسخ به سوالی درباره جدا شدن یک عضو ارتش سوریه و اظهاراتش درباره آنکه او نمی‌خواهد غیرنظامیان توسط او کشته شود، هم اینطور پاسخ داد: « هر جنگی بد است و سبب کشته شدن غیرنظامیان می‌شود و شما نمیتوانید درباره جنگ خیرخواهانه صحبت کنید. سیاست دولت سوریه این بوده که با دفاع از مردم و کشور سوریه، مذاکرات سیاسی با مخالفان را هم پیگیری کند. اگر آنچه که ادعا شده ما در حال کشتن مردم خودمان هستیم،‌دولت سوریه چطور می‌توانسته طی چند سال گذشته با وجود مخالفتهای و اقدامات غرب و کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای سر جای خود بماند. بدون حمایت مردم سوریه این غیرممکن است».

رئیس‌جمهور سوریه با رد ادعای خبرنگار بی‌بی‌سی که در آن گفت شما در حال مبارزه با عناصر میانه‌رو و غیرجهادی مخالفان خود هستید و به مردم سوریه انتخاب از بین شما و داعش را پیشنهاد کردید، جواب داد: «اوباما پاسخ شما را داده وقتی که او چند ماه قبل گفت انتظار کشیدن برای شورشیان میانه رو، یک امر خیالی بود. این امر یک حقیقت است.

او در ادامه با رد این ادعا که دولت سوریه کاری به تروریست‌ها ندارد، گفت: شما نمی‌توانید این را بگویید که ما به پای خودمان تیر می‌زنیم. آنها به سربازان ما حمله کرده و اقدامات تروریستی انجام داده و حامیان ما را می‌ربایند.

عربستان سعودی حامی داعش
رئیس‌جمهور سوریه درباره انتقاداتش از ریاض و رابطه آن با تروریست‌ها هم گفت: منبع ایدئولوژی داعش و دیگر گروه‌های وابسته به القاعده، ایده وهابی است که مورد حمایت خانواده سلطنتی بوده است. آنها قطعا در ایجاد و رشد پدیده داعش نقش داشته‌اند.

عروسک خیمه شب بازی آمریکا نمی‌شویم
اسد به این سوال که اخیرا مواضع آمریکا در قبال شما تعدیل شده و جان کری خواستار تغییر رویکرد و سیاست شما شده است. آیا آنها در حال تعدیل مواضع نسبت به شما و دادن زندگی(سیاسی) به شما هستند، گفت: ما در سوریه بنا بر خواست مردم سوریه حضور داریم و این موضوع مطرح نیست که آنها به ما زندگی می‌دهند یا نه. ضمنا این بسته به این دارد که منظور کری از اظهاراتش چیست؟ ما به دفاع از منافع مردم سوریه ادامه می‌دهیم و عروسک خیمه شب بازی آنها نخواهیم شد.

بشار اسد همچنین در پاسخ به سوالی که ایا شما نمی‌خواهید به دیگر کشورهای جامعه بین‌المللی برگردید، گفت: «ما درگیری با هیچ کشوری را نمی‌خواهیم و این درگیری را ما شروع نکردیم. آنها بودند که از تروریست‌ها حمایت و آنها را به کشور ما صادر کردند. موضوع تحریم‌ها هیچ ربطی به انزوای سوریه ندارد این اقدامات علیه مردم سوریه بوده است.

او در این مصاحبه که ما هیچ تماس مستقیمی با آمریکا و ائتلاف آن در حمله به داعش نداریم و بلکه از طریف کشورهای ثالث از قبیل عراق درباره مسائل کلی و نه تاکتیکی از موضوع حملات آگاه می‌شویم.

خبرنگار پرسید: «در سال 2011 باراک اوباما خواستار استعفای شما از ریاست جمهوری شد و در سال 2013 هم گزارش‌هایی درباره فرار و حضور شما در یک کشتی روسیه در آب‌های دریای مدیترانه منتشر شد اما شما به همراه خانواده خود در اینجا(دمشق) همچنان حضور دارید و بقا یافته‌اید. آیا شما وقتی به این مسائل نگاه می‌کنید می‌بینید که فرار خوشبختانه‌ای(از وضعیت) داشته‌اید؟» که بشار اسد جواب داد: « مساله بقای من نیست بلکه مساله سوریه، مقابله با تروریسم و درخواست یک کشور خارجی برای تغییر رئیس‌جمهور کشوری است که آنها سیاستهایش را دوست ندارند. این موضوع شخصی نیست».

اسد در ادامه گفت: بر طبق قانون اساسی سوریه من باید از مردم و منافع کشور دفاع کنم و نه اینکه از کشور فرار کنم و این کاری است که ما در حال انجام آن بوده و هستیم.

وی در پایان این مصاحبه در پاسخ به این سوال که‌ایا به مجروحان و قربانیان درگیری‌های سوریه هم فکر می‌کنید؟ گفت: این موضوع و حقیقتی است که هر روز با آن سر و کار داریم. خانواده‌‎هایی که عزیزانشان را از دست دادند و درگیری‌هایی که ادامه دارد. من هم عضو خانواده‎‌ام را از دست داده‌ام».

اخبار بین الملل - انتخاب