اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس؛ روایت شیر بی یال و دم و اشکم



اخبار,اخبار سیاسی,توافق هسته ای

گمانه زنی‌ها در مورد كمیسیون ویژه برجام در مجلس در حالی مطرح می‌شود كه از اساس چیستی و چرایی تشكیل این كمیسیون در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در روزهای ابتدایی بعد از توافق هسته ای وین بهارستان با دغدغه جدی بررسی ، رای گیری یا عدم رای گیری برجام در صحن علنی مجلس ورود خود به توافق هسته ای را ثبت كرد. (برجام، اصطلاحی است که به صورت رسمی برای برنامه جامع مشترک هسته ای/ اجرای توافق وین با گروه 1+5 به کار می رود).

 

در این باره جدی ترین اقدام سازمانی برای اثبات حضور وكلای مجلس نهم در روند بررسی برجام تشكیل كمیسیون ویژه بررسی این موضوع در صحن علنی بود كه از ابتدای كار از چند منظر  حاشیه ساز شد.

 نخست آن كه با توجه به وظیفه ذاتی كمیسیون امنیت ملی در بررسی برجام، از اساس دلیل و فلسفه تشكیل كمیسیونی دیگر در هاله ای از ابهام بود به این معنی كه در شرایطی كه قرار بود كار بررسی تخصصی و ارائه گزارش شش ماهه در كمیسیون امنیت ملی انجام شود از اساس تشكیل كمیسیون ویژه دیگری برای این كار چندان معقول نمی نمود.

  در همین زمان بود كه راهروهای پارلمان شایعه ای مبنی بر اعتراض كمیسیون امنیت ملی به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تشكیل این كمیسیون شنیده شد.

 اگر چه سید شریف حسینی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی این موضوع را رد می کند و به عصر ایران گفته است: «هیچ شكایت مكتوبی در این خصوص به دست ما نرسیده و از اساس تشكیل این كمیسیون ویژه امری ضروری و حتمی است».

  حسینی هم‌چنین در این باره كه چه تدبیری در‌باره بافت تخصصی این كمیسیون درزمینه صلاحیت بررسی برجام اندیشیده شده گفته است: «بدون شك در رای گیری در صحن نمایندگان دقت می‌كنند كه این مقوله رعایت شود. دقت در این که کدام یک از همکاران را برگزینند تا بافت تخصصی رعایت شود».

 علاء الدین بروجردی ، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به عصر ایران می‌گوید: «كمیسیون از افراد مختلفی تشكیل شده  و نظرات متعددی در این خصوص دارند اما واقعیت این است كه با ورود كمیسیون امنیت ملی به این مقوله تشكیل كمیسیون دیگری ضرورتی نداشت گرچه اقدام خلاف قانونی یی هم با تشكیل این كمیسیون انجام نمی شود».

علاوه بر این سید احمد رضا دستغیب ، نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز به عصر ایران می گوید: «با توجه به كار تخصصی بررسی برجام و ذات قانونی یی كه در این خصوص برای كمیسیون امنیت ملی در نظر گرفته شده است به نظر می‌رسد بافت كمیسیون ویژه باید بیشتر متشكل از اعضای كمیسیون امنیت ملی باشد.»
.
وی تاكید دارد كه هر امری باید توسط نمایندگان تخصصی آن حوزه بررسی شود و نباید نمایندگان غیر عضو كمیسیون امنیت ملی نسبت به بررسی این موضوع در كمیسیون امنیت ملی موضع گیری سیاسی داشته باشند.

 تنش در فراكسیون های مجلس نهم برسر عضویت در كمیسیون ویژه برجام اما محدود و منحصر به انگیزه اصلی‌ تشكیل این كمیسیون نمانده است.

 چرا که باز هم بحث سهم خواهی دو فراكسیون اصولگرای مجلس نهم برای عضویت در این كمیسیون درگرفته و گذشته از این مخالفان برجام برای حضور در این كمیسیون دلواپسی ها و نقدهای جدی‌یی مطرح کرده اند.

از ابتدای امر اعضای هیات رییسه مجلس مطرح كردند  مقرر شده دو فراكسیون تفاهمی برای اعضا داشته باشند و به صورت فراكسیونی و با ارائه لیست مشخص از فراكسیون ها در صحن رای گیری انجام شود كه با توجه به عدم رای گیری در خصوص اعضا در هفته جاری در مجلس این هدف محقق نشده است.

اخبار غیر رسمی حاكی از این بود كه مقرر شده بود نسبت اعضای فراكسیون اصولگرایان رهروان ولایت( فراكسیون نزدیك به علی لاریجانی) به اعضای فراكسیون اصولگرایان (فراكسیون نزدیك به حداد عادل) در كمیسیون ویژه برجام نسبتی در حدود 60درصد به 40درصد یا 70 درصد به  درصد30 مشخص شود اما گویا از جانب فراكسیون اصولگرایان پذیرفته نشده است هیچ خبر رسمی در این خصوص از اعضای كمیسیون شنیده نشد و حتی برخی اعضای پایداری مطرح كردند كه اجازه نمی دهند آقای حداد چنین نسبتی را قبول و سهم منتقدان توافق را در كمیسیون تا این حد نازل كند!

بر خلاف آنچه انتظار می رفت كمیسیون ویژه برجام به دلیل همین رقابت فراكسیونی هنوز هم تشكیل نشده است. اقدامی كه مطابق برنامه ریزی هیات رییسه مجلس باید دو شنبه گذشته صورت می گرفت اما گویا به دلیل عدم توافق دو فراكسیون برای ارائه لیست مشترك این اتفاق رخ نداد و به نظر  می رسد در نهایت نیز صحن علنی بهارستان شاهد رقابت دو لیست از جانب دو فراكسیونی باشد.

مساله قابل توجه این است كه در شرایط فعلی اعضای دو فراكسیون مطرح می كنند حضور فراكسیونی مقابل در این كمیسیون به ضرر كار بررسی برجام است.

 حتی عضو شاخص جبهه پایداری مجلس وریاست ان را متهم به سیاسی كاری كرده و
 مد‌‌‌عی شد‌‌‌: د‌‌‌ر‌این شرایط متاسفانه طوری د‌‌‌ر مجلس برنامه‌ریزی شد‌‌‌ه که صد‌‌‌ای مخالفان به گوش مرد‌‌‌م نرسد‌‌‌.

 

این نمایند‌‌‌ه بر این باور است كه زمانی بررسی طرح صیانت از حقوق هسته‌ای كه می‌توانست مصوبه‌ای خوب باشد‌‌‌ با وتوی یک نفر و ترمیم یک نفر د‌‌‌یگر از روسای فراکسیون ماست مالی شد‌‌‌ و قانون بی‌خاصیتی تحویل مرد‌‌‌م د‌‌‌اد‌‌‌ند‌‌‌.
 
در مقابل غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو شورای مركزی فراكسیون اصولگرایان رهروان ولایت در خصوص این كمیسیون به عصر ایران می گوید: این دغدغه وجود دارد كه رای برای تشكیل این كمیسیون كانالیزه شده و تركیب كمیسیون را منتقدان برجام در دست گیرند كه در این شرایط اقدامی خلاف منافع ملی در رد برجام ممكن است صورت گیرد.

  امروز اما صفر نعیمی رز، سخنگوی فراكسیون اصولگرایان رهروان ولایت خبر داده كه علی لاریجانی مقرر كرده است تا روز سه شنبه فراكسیون رهروان لیست خود را آماده كند و در صورت عدم تفاهم با فراكسیون اصولگرایان در این خصوص، رهروان روز سه شنبه لیست خود را ارائه خواهد داد.

  این دومین نقطه تاریخی در خصوص شكست وحدت دو فراكسیون اصولگرای مجلس نهم برای یك تصمیم تشكیلاتی است چه این كه انتظار می رفت منطبق بر ادعای تمركز بر وحدت در بین اصولگرایان ، انتخابات  هیات رییسه مجلس نهم در سال پایانی نیز با ائتلاف دو فراكسیون پیش برود كه چنین نشد و امروز نیز وحدت دو فراكسیون برای تنها ارائه یك لیست مشترك اعضا برای تشكیل كمیسیون ویژه برجام دور از ذهن است.

بافت تخصصی كمیسیون و هزار دغدغه در باب بررسی برجام
  واقعیت این است كه با توجه به تخصصی بودن متن برجام تركیب كمیسیون باید به شكلی باشد كه به اصطلاحات تخصصی متن وارد باشد و این نخستیم دغدغه محسوب می شود.

  بعد از آن روحیه و گرایش سیاسی نماینده بررسی كننده اهمیت دارد.  غیر قابل انكار است كه در مجلس جریانی با شخص رییس جمهور روحانی و دولت او در گیر مشكلات و اختلافات سیاسی و ایدئولوژیك است و سایه این اختلاف بدون تردید بر بررسی برجام نیز خواهد افتاد.

  به نظر می‌رسد از اساس تشكیل این كمیسیون با توجه به این كه هزار اما و اگر نیز به دنبال خود دارد بیش از این که یار شاطر تیم مذاكره كننده، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی و یا حتی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باشد، بار خاطر خواهد بود.

 كمیسیونی كه نه می توان به قطعیت از بافت تخصصی آن سخن گفت و هزار نگرانی نیز برای تبدیل آن به محمل تسویه حساب سیاسی با دولت روحانی وجود دارد و با این همه اگر هم تشکیل و ترسیم شود یادآور روایت همان شیر بی یال و دم و اشکم می تواند باشد؛ نقشی که بر هرم بهارستان چندان زیبا نمی نماید.

اخبار سیاسی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
شیر بی یال و اشکم از المیراب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس


سخنگوی کمیسیون ویژه رسیدگی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) از آغاز رسیدگی به برجام در این کمیسیون خبر داد.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی کمیسیون ویژه رسیدگی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) از آغاز رسیدگی به برجام در این کمیسیون خبر داد.

نقوی حسینی گفت: بعد از انتخاب اعضای 15 نفره این کمیسیون و تعیین هیئت رئیسه، ساعت 6 صبح امروز  جلسه هیئت رئیسه برای تعیین برنامه جدول زمان بندی تشکیل جلسات و شیوه بررسی و چارچوب ها برگزار شد.

وی افزود: قرار شد کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام با توجه به اهمیت موضوع و همچنین تعطیلات سه هفته ای پیش روی مجلس حداقل سه جلسه در هفته داشته باشد.

نقوی حسینی گفت: شیوه بررسی برجام نیز به صورت موضوعی خواهد بود و با تعیین اولویت بندی موضوعات، متن برجام رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام افزود: در بررسی موضوعی برجام، امتیازهای داده شده و گرفته شده، بازرسی ها، تحریم ها و مسائل حوزه اقتصادی و حقوقی به ترتیب اولویت در دستور کار قرار می گیرد تا نقاط ضعف و قوت و آثار بلندمدت امتیازات داده شده و گرفته شده به صورت دقیق مشخص شود.

نقوی حسینی گفت: در نهایت جمع بندی رسیدگی به برجام به صورت مستند و دقیق تقدیم هیئت رئیسه می شود تا برای رأی گیری در خصوص گزارش این کمیسیون در صحن علنی مطرح شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام افزود: به نظر می رسد با تشکیل جلسات فشرده و متراکم، حداقل تا آخر شهریور درباره این مسئله به جمع بندی برسیم.

وی درباره اینکه مجلس در انتظار ارائه لایحه دولت می ماند یا خیر؟ گفت: کار کمیسیون ویژه بررسی برجام مربوط به ارائه لایحه دولت نمی شود چرا که مطابق قانون الزام دولت برای حفظ دستاوردهای هسته ای، گزارش برجام تقدیم مجلس شده است و کمیسیون ویژه بررسی خود را برای اعلام نظر شروع کرده است و نیازی به در انتظار ماندن دولت برای ارائه لایحه دولت نیست.

نقوی حسینی افزود: به تأیید اغلب نمایندگان ، دولت نیز باید لایحه خود را در این باره  ارائه کند.