اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كمیسیون اصل 90 برخی تخلفات رئیس‌جمهور را محرز اعلام كرد



 

 

 

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارشی در رابطه با 4 شکایت از رئیس جمهور، برخی شکایات را وارد دانسته و تخلفات در آن حوزه‌ها را محرز اعلام کرد.

گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیرامون 4 شکایت نمایندگان از رئیس جمهور پیش از ظهر امروز چهارشنبه توسط علیرضا زاکانی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

در این گزارش کمیسیون اصل 90 برخی تخلفات و شکایات نمایندگان از رئیس جمهور را وارد و محرز اعلام کرد ولی در برخی از موارد نیز ضمن رد اتهامات رئیس جمهور موارد دیگری را هم نیازمند بررسی بیشتر از طریق ارائه جزئیات توسط نمایندگان شاکی و ارائه توضیحاتی از سوی رئیس جمهور دانست.

پس از اتمام قرائت این گزارش به دلیل کامل نبودن بررسی‌ها در رابطه با شکایات انجام شده، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس اعلام کرد در این رابطه فعلا رای‌گیری نمی‌شود.

بر پایه این گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 شکایت از رئیس جمهور کرده بودند که برخی از این شکایات بر اساس گزارشی که کمیسیون اصل 90 در صحن علنی قرائت کرد مشتمل بر چند شکایت زیر مجموعه نیز بود..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
احتمال ورود کمیسیون اصل 90 به پرونده تخلفات خودرویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس کمیسیون اصل نود: رحیمی برای پاسخ به اتهامات اعلام آمادگی کرده است



 

رئیس کمیسیون اصل نود: رحیمی برای پاسخ به اتهامات اعلام آمادگی کرده است

 

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اعلام اینکه رحیمی معاون اول رئیس جمهور در کمیسیون اصل 90 مجلس گفته است که حاضر است از خود در قبال اتهاماتش در قوه قضائیه دفاع کند، تاکید کرد: بهتر بود قوه قضائیه در پرونده روزنامه ایران ابتدا به پرونده مهدی هاشمی رسیگی می کرد و سپس به سراغ شکایت وی از روزنامه ایران می رفت.

 

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از پیگیری‌های کمیسیون اصل 90 در خصوص پرونده مقامات دولتی از جمله معاون اول رئیس جمهور جویا شد، اظهار داشت: اوایل سال جاری بعد از مصاحبه رئیس قوه قضائیه که بدون ذکر نام در خصوص اتهامات یکی از مسئولان مصاحبه‌ای داشتند برخی از نمایندگان و سایت‌ها به ذکر نام از آقای رحیمی پرداختند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است نسبت به اتهامات آقای رحیمی پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شده که این پرونده لزوماً برای اجرای عدالت است و اگر ایشان متهم است باید به اتهاماتش رسیدگی شود.

نکونام گفت: من در دو جلسه دو ساعته با آقای رحیمی صحبت کردم. ایشان مکرراً تاکید کرد که آماده است نسبت به مدیریت پرونده در قوه قضائیه برای هر نوع دفاعی حاضر شود و به وظیفه خود عمل کند.

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: بنده نیز اظهارات ایشان را به مقامات کشوری و مربوطه اعلام کردم و تاکید کردم اگر متهم است اعلام آمادگی کرده که از خود در قبال این اتهامات دفاع کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا براساس گفته‌های شما این قوه قضائیه است که پرونده را مورد بررسی قرار نمی‌دهد و وی را احضار نمی‌کند؟ گفت: این سئوال را باید از مسئولان قوه قضائیه پرسید بنده بی‌اطلاعم.

وی در پاسخ به این سئوال مهر که بنا به اظهارات شما معاون اول رئیس جمهور در کمیسیون اصل 90 پرونده‌ ندارد گفت ما مواردی را رسیدگی می‌کنیم که تخلف نسبت به آن محرز باشد. از آنجا که موضوع آقای رحیمی از ابتدا به عنوان یک پرونده در قوه قضائیه مطرح بود ما ورود ماهیتی نداشتیم.

نکونام تاکید کرد: از سوی دیگر سه قاضی عالی رتبه کشور نیز به این موضوع وارد شدند بنابراین ما ورود ماهیتی به این موضوع نداشتیم.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به سئوال دیگر که‌ آیا از مهدی هاشمی شکایتی به کمیسیون اصل 90 رسیده است یا خیر گفت: تا کنون هیچ شکایتی از مهدی هاشمی به کمیسیون اصل 90 نشده و وی پرونده‌ای در این کمیسیون ندارد.

خبرنگاری نظر کمسیون اصل 90 در خصوص حکم مجازات کاوه اشتهاردی مدیر مسئول روزنامه ایران را جویا شد و پرسید آیا کمسیون نظارتی بر رای صادر شده داشته است یا خیر گفت: اگر قاضی دقت بیشتری در صدور این حکم به خرج می داد بهتر بود.

وی گفت: قانون صراحت دارد که دادگاه مطبوعات باید هیئت منصفه داشته باشد هرچند که نظرات هیئت منصفه الزام آور نیست و رئیس دادگاه ملزم به رعایت نظر هیئت منصفه نیست.

وی ادامه داد:‌از آنجا که در این پرونده یک طرف آن فراری است و اتهاماتش در شعبه‌ای در حال بررسی است و در همین حال از فرد دیگری شکایت می کند، بهتر بود این شکایت نگه داشته می‌شد و اگر مهدی هاشمی تبرئه می‌شد به این شکایت رسیدگی می‌شد.

وی تاکید کرد اما قاضی خلاف بینی در صدور این حکم مرتکب نشده است هرچند که همه تصمیمات باید براساس تدبیر و عقلانیت باشد.../مهر