اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كلاهبرداری تلفنی از فروش حبوبات تا بیمه تكمیلی



 

اخبار,اخباراجتماعی ,شیوه جدیدی از كلاهبرداری

«با تلفن همراهم تماس گرفت و خودش را خانم ز. و نماینده سازمان بیمه سلامت معرفی كرد. پرسید كه آیا بیمه تكمیلی دارم؟ گفتم ندارم و او كه تمام اطلاعات شخصی من را داشت گفت كه می‌تواند با دریافت رقم ١٤٩ هزار تومان به عنوان حق بیمه تكمیلی برای خودم و سه نفر فرد تحت تكفل، برای من بیمه تكمیلی با اعتبار یك ساله درست كند.»

به دنبال اظهارات برخی شهروندان كه در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر دادند افرادی در تماس تلفنی، خود را نماینده بیمه‌های خصوصی یا دولتی درمان معرفی كرده و پیشنهاد صدور بیمه تكمیلی برای آنها دارند، كارشناسان بیمه و متولیان بیمه‌های خصوصی و دولتی در گفت‌وگو با «اعتماد»، هشدار دادند كه این افراد كلاهبردار هستند و مردم مراقب باشند كه فریب اصرار آنها را نخورده تا دچار زیان اقتصادی بر اثر واریز وجوه به شماره حساب‌های پیشنهادی آنها نشوند.


اعتبار بیمه‌ها را از نهادهای معتبر استعلام كنید
سید مهدی میر‌شاه‌ولد؛ سخنگوی سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن آنكه این افراد را كلاهبردار و فعالان شركت‌های فاقد مجوز می‌داند، هشدار داد: «مردم بدانند كه اولا وظیفه سازمان بیمه سلامت صدور بیمه تكمیلی نیست. دوما ثبت نام برای بیمه سلامت به صورت اینترنتی انجام می‌شود و هزینه و حق بیمه بیمه‌شدگان هم از سوی دولت پرداخت می‌شود و بنابراین، بیمه سلامت، رایگان است. این افراد كه ما هم سوابق آنها را شناسایی كرده‌ایم، شركت‌های فاقد مجوز و كلاهبرداری هستند كه بدون هیچ مجوزی از سوی بیمه مركزی، بیمه سلامت یا وزارت بهداشت فعالیت می‌كنند. عموما هم فردی را اجیر می‌كنند كه خود را نماینده دولت معرفی كرده و بتوانند اطمینان مردم را جلب كنند و به این شیوه از مردم اخاذی می‌كنند.»

 

فعالیت این افراد كه به شیوه جدیدی از كلاهبرداری متوسل شده‌اند در حالی هنوز مورد پیگیرد نهادهای قضایی قرار نگرفته كه بیمه مركزی هم بنا بر گزارشاتی كه تاكنون دریافت كرده، در شش ماه گذشته اطلاعیه‌های هشداردهنده‌ای در این باره منتشر كرده است. نخستین اطلاعیه در زمستان ٩٣ و با مضمون هشدار نسبت به فعالیت غیرمجاز برخی اشخاص و شركت‌ها در امر بیمه‌گری و دخالت آنان در فرایند آموزش و تربیت نیروی متخصص بیمه‌ای اعم از بازاریاب، كارمند و... منتشر شد.

 

در اطلاعیه منتشره ١٦ اردیبهشت سال جاری بیمه مركزی هم، ضمن خطاب قرار دادن سوءاستفاده‌كنندگان از نام این سازمان برای فروش غیرمجاز و نامعتبر كارت تخفیف بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه اتومبیل و وسایل اطفای حریق، در هشدار به شهروندان درباره فعالیت این افراد حقیقی و حقوقی آمده است كه «برخی افراد سود جو در تماس تلفنی با شهروندان، خود را نماینده بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران معرفی كرده و در قبال اخذ مبالغی، به ارایه كارت تخفیف برای صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه خودرو یا فروش لوازم اطفای حریق اقدام می‌كنند.  افراد مذكور هیچگونه مجوزی از بیمه مركزی و شركت‌های بیمه ندارند و فعالیت این‌گونه افراد یا شركت‌ها، غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.»


شماره تلفن كلاهبرداران یك طرفه است
«با شماره تلفن منزل‌مان تماس گرفت و در حالی كه تمام مشخصات فردی من را می‌دانست خود را نماینده سازمان بیمه سلامت معرفی كرد و پیشنهاد داد كه برای من و خانواده‌ام بیمه تكمیلی بگیرد. جواب قطعی من به صبح فردا موكول شد و صبح كه تماس گرفت، گفت كه كار ثبت نام من را انجام داده و شماره حسابی می‌دهد كه من پول حق بیمه را به آن شماره حساب واریز كنم. وقتی گفتم كه پیگیری كرده‌ام و این كار غیرمجاز است به سرعت تلفن را قطع كرد.»


شهروندانی كه این‌بار در معرض كلاهبرداری بیمه‌ای قرار گرفته‌اند یك وجه اشتراك دارند پیش شماره تماس با آنها ٧٧ است. شماره تلفنی در مركز و شرق پایتخت. شماره تلفنی كه در تمام ساعات روز اشغال است اما در صورت آزاد‌بودن هم كسی پاسخگو نیست. شماره تلفن‌هایی كه احتمالا هرچند وقت یك‌بار برای آنكه گرفتار ظن مقامات قضایی نشود تغییر می‌كند و احتمالا ماموریت تماس‌گیرنده هم در همین تعریف شده كه به هیچ تماس تلفنی با این شماره پاسخ ندهد.


صدور تلفنی بیمه‌نامه «غیرممكن» است
یك كارشناس بیمه در گفت‌وگو با «اعتماد» با آنكه صدور تلفنی بیمه‌نامه را غیر ممكن می‌داند و تاكید می‌كند كه بیمه‌نامه حتما و حتما باید به صورت كتبی صادر شود و امضا و تایید بیمه گذار را داشته باشد به شهروندان هشدار می‌دهد: «بیمه تكمیلی، جز در موارد استثنایی، به صورت انفرادی قابل صدور نیست و شركت‌های بیمه گر، بیمه تكمیلی را برای گروهی با جمعیت حدود ٥٠ نفر صادر می‌كنند تا نسبت سود افزایش پیدا كند. صدور تلفنی بیمه‌نامه هم غیرممكن است چون بیمه شده باید اسناد بیمه‌ای خود را حضوری دریافت كند. توصیه این است كه مردم برای بیمه‌های مختلف، به شركت‌های بیمه معتبر مراجعه كنند و به هیچ‌وجه به این تماس‌های تلفنی یا حضوری افرادی كه خود را نماینده شركت‌های بیمه معرفی می‌كنند پاسخ ندهند.»


به من تلفن می‌زنند و می‌گویند برنده كارت بیمه شده‌ای
 «به من گفت با این بیمه تكمیلی می‌توانم از تخفیف ٥٠ درصدی برای خدمات دندانپزشكی، ٣٠ درصدی برای چشم پزشكی، پرداخت اقساطی ایمپلنت و زیبایی و لیزر استفاده كنم. می‌گفت لیستی در اختیار دارد كه اسم و مشخصات من در این لیست نوشته شده و فقط تا پایان امروز برای پرداخت حق بیمه فرصت دارم وگرنه این لیست باطل می‌شود.»

 

پرویز خسروشاهی؛ مشاور رییس كل بیمه مركزی در گفت‌وگو با «اعتماد» توضیح می‌دهد: «بیمه سلامت وابسته وزارت رفاه است اما بیمه تكمیلی را بیمه‌های بازرگانی صادر می‌كنند كه تحت نظارت بیمه مركزی فعال هستند. افراد برای خرید هر نوع بیمه‌نامه باید مراجعه حضوری به شركت یا نماینده مجاز بیمه داشته باشند و صرفا در صورتی كه فرد، پیشتر بیمه‌ای را خریداری كرده، شركت بیمه برای یادآوری تمدید قرارداد با او تماس می‌گیرد تا نسبت به تمدید اقدام كند. این موارد و تماس تلفنی افرادی كه خود را نماینده بیمه معرفی می‌كنند مصداق كلاهبرداری است و بارها هم با من تماس گرفته‌اند و می‌گویند كه نماینده بیمه هستند و من برنده كارت بیمه شده‌ام و جالب كه خود من كه كارمند بیمه مركزی هستم از برنده شدن خود بی‌اطلاعم.»


بروید دادسرای عمومی شكایت كنید
بهمن كشاورز؛ حقوقدان در گفت‌وگو با «اعتماد» مراجعه به دادسرای عمومی را پیش پای شهروندانی می‌گذارد كه در معرض كلاهبرداری‌های تلفنی قرار گرفته‌اند و می‌گوید: «این موارد از نوع كلاهبرداری‌های معمولی است كه فرد خود را برخوردار از اختیاراتی معرفی می‌كند كه فاقد آنهاست.

 

فرقی هم نمی‌كند كه در چه موردی باشد. بیمه، فروش و خرید اموال و اشیا یا حتی واگذاری حقوق شهروندی. مردم می‌توانند با مراجعه به دادسرای عمومی، از كلاهبردار شكایت كرده و شماره تلفن او را در اختیار مرجع قضایی قرار دهند كه دادستان هم پرونده را مورد رسیدگی قرار داده و آن را به بازپرس ارجاع می‌دهد و با پیگیری از طریق شركت مخابرات و اداره آگاهی، ادله جمع می‌شود. از آنجا كه این نوع كلاهبرداری از مصادیق اكل مال به باطل محسوب می‌شود و در زمره جرایمی است كه ریشه در شرع دارد، مشمول مرور زمان نخواهد شد و مالباخته هر زمان كه مراجعه كند، شكایت او از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.»


از صدور بیمه تكمیلی تا فروش دستگاه تصفیه آب
داستان صرفا به فروش بیمه تكمیلی محدود نمی‌شود. صرفا هم به تماس تلفنی محدود نمی‌شود. توزیع صندوق صدقات در برج‌های مسكونی به نام انجمن‌های خیریه‌ای كه هیچ جا ثبت نشده‌اند، وعده فروش یك ساله حبوبات به نرخ دولتی، صدور بیمه یك ساله آتش‌سوزی، فروش كارت تلفن و اینترنت هوشمند، تنها نمونه‌ای از كلاهبرداری‌های نوین هستند كه ما از آنها با خبریم. جاعلان كه مغزهای هوشمندی برای سبقت گرفتن از سرعت اقدامات پلیس دارند هر روز به شیوه‌های جدیدی از كلاهبرداری دست پیدا می‌كنند. باید علت را در كدام گره كور پیدا كرد؟ بیكاری؟ ركود اقتصادی؟ پیشرفت جرایم سازمان یافته؟ اهمال نیروهای انتظامی برای كشف جرایم؟ ضعف بازدارندگی قوانین؟ برای مالباخته البته هیچ كدام از این دلایل مهم نیست. او فقط می‌خواهد به پولی كه از كف داده برسد.


«آمد در خانه مان و گفت بیمه آتش‌سوزی صادر می‌كند. یك كارت هم نشانم داد و گفت نماینده شركت بیمه است. بدون اینكه داخل خانه را ببیند پرسید ارزش اموالم چقدر است. گفتم ٨ میلیون تومان. گفت پس حق بیمه یك ساله خانه شما ٣٠ هزار تومان برای یك سال است. یك برگه را امضا كردم و گفتم برای تمدید بیمه كجا باید مراجعه كنیم؟ گفت خودمان سر سال می‌آییم برای تمدید...»


«آمد در خانه‌مان و خودش را نماینده وزارت جهاد كشاورزی معرفی كرد. یك كارت شناسایی عكسدار هم داشت. گفت كوپنی به قیمت ١٠هزار تومان می‌دهد كه بتوانیم حبوبات را به مدت یك سال به قیمت دولتی خریداری كنیم. ما هم پول را دادیم و كوپنی گرفتیم كه هیچ سوپرماركتی آن نمی‌شناخت و ندیده بود...»


  اخبار اجتماعی  - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
روشهای فروش بیمه عمر بیمه ملت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فروش قسطی بیمه شخص ثالث با محوریت موتورسواران



 

 

فروش قسطی بیمه شخص ثالث با محوریت موتورسواران

 

 

معاون نظارت بیمه مرکزی با اشاره به اینکه فروش قسطی بیمه شخص ثالث با محوریت موتورسواران کلید خورده است گفت: فروش قسطی بیمه نامه های انفرادی در سایر موارد دارای ظرایفی است که در دست بررسی می باشد.

رحیم مصدق در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس«توانا»، در خصوص آیین نامه تصویبی دولت در اسفند ماه سال گذشته مبنی بر تعیین تعرفه و نحوه تقسیط و تخفیف حق بیمه شخص ثالث و تعلل بیمه مرکزی در ارائه راهکارهای پیشنهادی ظرف ۶ ماه بعد از ابلاغ آیین نامه مربوطه، اظهار داشت: برخلاف اظهارات برخی مقامات، آیین نامه مربوطه در فروردین ماه به شرکت های بیمه ابلاغ نشده بلکه این آیین نامه اواخر اردیبشت ماه در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در جهت فروش اقساطی بیمه نامه شخص ثالث اصلی ترین بازار هدف که همان موتورسواران هستند؛ اقدامات مناسبی صورت گرفته افزود: چارچوب فروش قسطی بیمه نامه موتورسواران تدوین شده است به این صورت که آنان می توانند از ۱۰ آبان ماه با مراجعه به نمایندگی های بیمه ایران در زمان فروش فقط ۸۰ درصد حق بیمه را پرداخت و از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار شوند.

به گفته معاونت نظارت بیمه مرکزی، در حال حاضر فروش قسطی بیمه نامه برای تمام کسانی که به نوعی پرداخت حق بیمه آنها تضمین شده باشد توسط شرکت های بیمه انجام می شود.

وی به تعلل بیمه مرکزی در انجام وظیفه محوله در آیین نامه قانون اصلاحی بیمه شخص ثالث اشاره کرد و گفت: بیمه مرکزی به هیچ عنوان از اجرای این وظیفه شانه خالی نکرده اما به دلیل برخی مشکلات تاکنون این امر محقق نشده است.

مصدق اضافه کرد: مشکل اساسی شرکت های بیمه در فروش قسطی بیمه نامه موارد متعددی است .

وی در ادامه به ذکر نمونه ای از مشکلات شرکت های بیمه پرداخت و افزود: اگر کسی بیمه نامه بدنه قسطی خریداری کرده اما اقساط آن را مرتب پرداخت نکرده باشد و در زمان دریافت خسارت شخصاً به شرکت بیمه مراجعه کند، تکلیف شرکت بیمه مشخص است؛ اما اگر در بیمه شخص ثالث زیان دیده فرد دیگری باشد تکلیف شرکت بیمه در پرداخت خسارت چه خواهد بود آیا می توان به شخص زیان دیده گفت بیمه گذار ما اقساط بیمه را پرداخت نکرده و ما نمی توانیم خسارت او را ارائه نمایم.

معاونت نظارت بیمه مرکزی به دیگر مشکل فروش قسطی بیمه نامه اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه پلیس بیمه نامه ها را چک می کند تکلیف کسانی که بیمه نامه قسطی خریداری کرده اما اقساط خود را پرداخت نکرده باشند چه خواهد شد؛ زیرا هر زمان که با پلیس مواجه می شوند دارای بیمه نامه بوده و مکانیزمی در این رابطه اتخاذ نشده است.

به گفته مصدق براساس مطالب مذکور فروش قسطی بیمه نامه به صورت انفرادی دارای ظرایفی است که بیمه مرکزی با همکاری پژوهشکده بیمه در حال بررسی آن است که امید می رود در آینده نزدیک به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده و تا حدودی نگرانی مردم را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: چارچوب سایر شرایط فروش قسطی بیمه نامه در حال حاضر در پژوهشکده بیمه در دست مطالعه و بررسی است.... /   خبرگزارى فارس